Ragdoll
18-04-2012 om 13:18
Tutor?
Toen ik vanmiddag mijn zoontje (groep 3) ophaalde stond hij op een gegeven moment te praten met een oudere jongen. Deze jongen bleek in groep 8 te zitten en sinds 3 weken de tutor van mijn zoon te zijn?! Hij kwam zeer intelligent op mij over en sprak als een volwassene: "dat hij hem heel goed vooruit vindt gaan etc….". Ik moest er wel om lachen. Hij kon het zeer goed vinden met mijn zoon, dus dat zit verder wel goed.
Waar ik wel zeer verbaasd over ben is dat de juf ons tijdens de rapport bespreking ons hier totaal niet over geïnformeerd heeft. Onze zoon presteerd bovengemiddeld waarbij hij bij rekenen ver bovengemiddeld zit.
Toen we haar vroegen of we hem nog ergens moeten stimuleren, was het antwoord "nee". Hij ging heel erg goed, maar was wel snel afgeleid en is veel met andere dingen bezig dan zijn werk. Als de tijd dan bijna om is dan ramt hij de sommen of wat hij dan nog moet doen er in een paar minuten foutloos doorheen. Daar moest de juf wel om lachen.
Met lezen is hij ook versneld want hij schijnt ook raketje te zijn.
Nu snap ik dus niet zo goed waarom nu een tutor is toegewezen aan hem.
Naast zoon zijn er nog een paar kinderen in de groep die een tutor hebben gekregen.
Mijn vraag is dus, of een tutor ook nodig is als een kind bovengemiddeld presteert en waarom informeert de juf ons hierover niet? Let wel dat ik een turor zie als een ouder kind dat een jonger kind helpt omdat die wat meer ondersteuning nodig heeft….maar dat had mijn zoon dus niet. Dus ik vraag me af waarom die tutor dan nu ineens in beeld is. Doen die nog meer?
Ik ga hier zeker de juf op aanspreken want ik blijf het wel wat raar vinden dat ik hierover totaal niets heb gehoord.

Annet
18-04-2012 om 13:38
Tutorlezen
Tutorlezen wordt op veel scholen gedaan. Vaak wordt het gecombineerd met duolezen. Er worden duo's gemaakt die op hetzelfde niveau lezen, meestal uit dezelfde klas, maar dat hoeft niet. Enkele kinderen gaan tutorlezen. Dat kan zijn omdat een kind wat achterloopt maar het kan ook zijn dat er geen goed duo gevormd kan worden omdat het kind verder is dan zijn klasgenoten. Mijn oudste mocht tutorlezen omdat ze oefening nodig had in duidelijk praten (op mijn verzoek). Lezen kon ze prima.
Op school van oudste werd er ook aan tutorlezen gedaan met kleuters die al een beetje konden lezen.
School van oudste was 4x per week aan het tutor/duo lezen. School van jongste doet dit 1x per week.

KGO
18-04-2012 om 13:47
De gele klas
Hier leest mijn dochter ( groep 6) met iemand uut groep 3. De hele klas is zo tutor van een groep 3.
Karin
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

elske
18-04-2012 om 14:01
Tutor
zoals hierboven geschreven zijn er vele redenen voor tutorlezen, afhankelijk van de school. bij ons op school zijn twee klassen gekoppeld (1-5, 2-6, 3-7 en 4-8), waarbij de kinderen uit de oudere klassen helpen bij o.a. taal (tutorlezen) maar ook bijvoorbeeld knutselen. Misschien kun je aan de juf vragen wat de reden is voor tutorlezen bij jullie school.
overigens is het feit dat hij een raketje is, geen versnelling in taalonderwijs. Het geeft aan dat hij erg goed mee kan komen met taal. Voor de echt snelle en zelfstandige lezers is er het 'zonnetje', de kinderen die wat meer moeite hebben zitten in een ster groep en de 'gewone' groep is de maangroep.

Ragdoll
18-04-2012 om 14:20
Annet
"maar het kan ook zijn dat er geen goed duo gevormd kan worden omdat het kind verder is dan zijn klasgenoten…."
Dit zou best wel eens kunnen, want er zijn twee zonnetjes in de groep (die een duo kunnen vormen) en mijn zoon is volgens mij de enige die raketje is…de rest is maantje.
Ik vraag het morgen wel even na wat nu precies de bedoeling is. Het is niet zo dat ik erop tegen ben, maar ik had het wel zo fijn gevonden als de juf mij even had geïnformeerd. of is dit heel raar.

Ragdoll
18-04-2012 om 17:13
Maar
Een tutor hoeft dus niet te betekenen dat er iets mis is met je kind begrijp ik.
Dat zou ik ook niet kunnen rijmen met het gesprek die we met de juf hebben gehad waaruit bleek dat hij bovengemiddeld tot ver bovengemiddeld presteert en wij verder niets hoefden te doen.
Zijn trouwens alle tutors meerbegaafd? Deze was zeker buitengewoon intelligent; dat viel me al aan zijn hele houding en taalgebruik op en de manier waarop hij zaken uitlegde aan mij.

rodebeuk
18-04-2012 om 17:20
Ragdoll ho ho stop stop
Een tutor is geen bijlesleraar of stimulator.
In ieder geval niet specifiek voor bepaalde kinderen.
Een tutor is een kind uit een hogere groep dat per week een half uurtje leest met een kind uit groep 3 of 4. Dat is het. Niets speciaals. Hier hadden ze tutorlezen in groep 4, dan begonnen ze de dag in de centrale hal en lazen ze een half uur hardop met een kind uit groep 8.
Ik denk dat je gewoon eerst even moet weten wat een tutor is voordat je er te veel achter zoekt.

suus36
18-04-2012 om 18:30
Precies andersom misschien
Kan het niet zijn dat de jongen uit groep 8 juist het lezen moet opkrikken? Hardop lezen is heel goed en hij doet dit dan met een jonger kind. Jouw zoon dus

Ragdoll
18-04-2012 om 20:50
Het wordt steeds interessanter nu ik het zo lees en een tutor kan dus veel taken hebben.
Ik denk dat ik morgen eerst maar even mijn licht ga opsteken bij de juf van mijn zoon.
Hij heeft niet specifiek bijles nodig, maar hij is wel één van de drie kinderen uit de groep van 28 die een tutor heeft (de rest dus niet). Jullie horen morgen wat eruit gekomen is.

Ragdoll
19-04-2012 om 09:56
Juf gesproken
Vanochtend juf gesproken. Ze gaf aan dat ze inderdaad sinds kort met de tutors werken. Er schijnen er niet zo veel te zijn vandaar dat niet de hele klas in z'n geheel een tutor heeft. De tutors worden dit jaar ook geselecteerd want eerder is gebleken dat niet iedereen hiervoor geschikt is om dit wil doen.
Verder gaf ze aan dat mijn zoon het eigenlijk voor het lezen zelf niet nodig heeft. Voor hem is het puur en alleen om het leuk te maken voor hem en interessanter en dat het voor de groep 8 leerling ook leuk is.
De tutor zelf neemt het allemaal ietwat erg serieus; de juf moest daar wel om lachen en ik eigenlijk ook. Beter dit dan een jongen uit groep 8 die ongeïnteresseerd onderuitgezakt met zijn mobieltje half onder de tafel sms-jes zit te versturen terwijl je kind voor hem zit te lezen. Dat vertelde een andere moeder mij over haar zoontje dat vorig jaar een tutor had met lezen.
Het is dus puur voor het onderlinge contact, dat het leuk is om te lezen en om het voor mijn zoontje ietwat interessanter te maken, dus ietsje meer te prikkelen zegmaar. In de klas dwaalde hij maar al te vaak af met zijn boek in de hand…..

koentje
19-04-2012 om 10:21
Hartstikke leuk
dat getutor!! Mijn zoon die kampt met weinig zelfverrouwen kan ontzettend lief bezig zijn met jongere kinderen en is toevallig verhoudingsgewijs wat beter in lezen. Hij groeide er echt van dat hij tutor werd van een dyslectisch jongetje in de lagere groep. Het stimuleert dus ook weer een heel ander soort sociale vaardigheid dan die je met leeftijdsgenootjes hebt!
Ik had alleen gewild dat dit ook met rekenen kon. Mijn zoon zit erg slecht met zijn rekencapaciteit en die had ik wel wat op willen krikken ook. Maar dat schijnt niet te kunnen: ze doen het alleen met lezen. Weet iemand waarom?

Sasvangent
19-04-2012 om 11:58
Koentje
tutorrekenen lijkt mij niet aan te raden. Bij rekenen moet je algauw een strategie gaan uitleggen of verbeteren en dat raakt veel meer de kern en de leerstof zelf. Er zijn veel kinderen die er trouwens andere rekenstrategieën op nahouden en dat zou wel erg verwarrrend kunnen zijn voor het jongere kind. Lezen is maar lezen, daar hoeft een tutor niet veel bij uit te leggen. Lijkt mij.