Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Twee niveaus afstromen in één schooljaar. Kan dat?

Onze zoon kwam vorig jaar, ondanks zijn dyslexie, met een mooi VWO-advies van de basisschool af. Hij was door zijn dyslexie nooit heel goed in taal, maar heeft zijn hele schooltijd A+ gehaald voor rekenen en scoorde bovendien 130 met zijn Nio -toets.

Hij is dit schooljaar in een atheneumklas begonnen op een scholengemeenschap, maar daar gaat het nu niet heel erg goed. Ook al hadden we wel verwacht dat de talen een probleem zouden kunnen worden. Zijn eerste rapport viel nog wel mee (alleen een 5 voor Engels), maar daarna kwamen er steeds meer onvoldoendes bij. Nu vlak voor zijn eindrapport staat hij een 5 voor Engels, een 5 voor Nederlands en een 4 voor Frans. Met deze cijfers zit overgaan naar 2 VWO er niet in, en zou hij volgend jaar verder moeten gaan in 2 HAVO. Hij heeft echter nog een zware proefwerkweek voor de boeg, en ik ben bang dat zijn cijfers voor Engels en Frans best nog eens een punt zouden kunnen zakken. In dat geval zouden zijn cijfers misschien niet eens meer goed genoeg zijn voor de HAVO, en wat dan? In één jaar twee niveaus zakken naar VMBO-TL?

Ik heb de overgangsnormen in de school gids bestudeerd, maar ben een dergelijk geval eigenlijk niet tegen gekomen. Daar staat alleen uitgebreid beschreven wanneer je één niveau zakt of stijgt.

Zoonlief vindt het al heel erg dat hij zeker één niveau gaat zakken (hij moet weg uit zijn vertrouwde klas en weer opnieuw beginnen in een nieuwe klas) laat staan dat hij straks misschien twee niveaus zakt. Ik denk dat het ook heel slecht is voor zijn zelfvertrouwen.

Heeft één van jullie dat wel eens eerder meegemaakt dat een kind zo snel afstroomt, en hoe zijn jullie daar mee omgegaan?

mirreke

mirreke

16-06-2016 om 21:55

Dyslexie? Dan passend onderwijs!

Krijgt je zoon überhaupt ondersteuning voor zijn dyslexie? Krijgt hij extra tijd voor zijn toetsen, mag hij werken op een laptop? Enz. enzo.

Is er voor je zoon een OPP opgesteld? Als je zoon op vwo-niveau is aangenomen, moet de VO-school met een plan komen om je zoon ook op vwo-niveau te laten uitstromen. Is daar iets aan gedaan?

Kijk eens hier: http://www.autipassendonderwijsutrecht.nl/nieuws/ontwikkelingsperspectiefoppbeschrijftpassendonderwijsvoorleerling

Dus NEE, je zoon mag geen twee niveau's zakken. Hij heeft recht op passend onderwijs, en school moet (in een op overeenstemming gericht overleg met jullie, de ouders) aan gaan tonen hoe zij hem gaan helpen dit niveau ook met goed gevolg af te ronden.

Ik zou als een haas aan de bel trekken.

Triva

Triva

16-06-2016 om 22:05

Hoe kom je daar nu bij?

Er staat niks over in de schoolgids dus waarom ben je daar zo bang voor? Niemand heeft dat gezegd dus haal dat uit je hoofd. Gewoon Havo2 en dan zie je volgend jaar wel verder. Voor de overgang naar Havo3 wordt er weer goed opgelet omdat je, als je dan naar VMBOt gaat, dat nog zonder vertraging kan.

Marjoleine64

Marjoleine64

16-06-2016 om 22:06

Ik ken een meisje

die ook zoiets had. Minder extreem, en geen dyslexie maar gewoon slecht in talen. Een havo-advies van de BS, maar de cito zo goed gemaakt dat ze in een VWO brugklas mocht starten. Alleen de talen dat ging helemaal niet goed, echt dikke onvoldoendes. Voor de andere vakken haalde ze gewoon mooie cijfers. Na de brugklas is ze naar 2 havo gegaan. Maar omdat ze in de brugklas eigenlijk op een voor haar veel te hoog niveau de talen gehad had, had ze een enorme achterstand opgelopen. Ook op havo redde ze het daarom niet in de 2e, en ze ging naar 3 mavo. Daar heeft ze prima haar diploma gehaald (met een minimaal cijfer voor engels). En nu heeft ze haar havo alsnog gehaald. Waarschijnlijk had ze nooit eerst mavo hoeven doen als ze niet te hoog gestart zou zijn.

mirreke

mirreke

16-06-2016 om 22:25

Nog n link

Kijk ook hier:

http://www.steunpuntdyslexie.nl/dyslexie-op-school/steunpunt-passend-onderwijs/

Weet de school dat je zoon dyslexie heeft? Zoals ik je berichtje lees heeft hij helemaal geen ondersteuning gehad, of heb ik het verkeerd?

mirreke

mirreke

16-06-2016 om 22:28

Voor de duidelijkheid

Jouw zoon moet goede ondersteuning krijgen en speciale regelingen voor toetsen en dergelijke. School moet een plan opstellen waarin duidelijk wordt hoe zij hem helpen zijn school op zijn niveau (vwo) af te ronden. Een OPP had meteen bij aanvang van het schooljaar opgesteld moeten worden. Als dat niet is gedaan, moet dat alsnog gebeuren. Je zoon zou m.i. nu niet mogen afstromen.

Triva

Triva

16-06-2016 om 22:32

Mirreke

Ik vraag me af of je daar nu nog wat aan kan en moet doen. Ik zou zeggen: richt je gewoon op havo2, nu al zo'n achterstand als het alleen maar sneller gaat en dat met het oog op de kernvakken zou ik die battle niet picken. Wel zorgen dat hij volgend jaar alle hulp krijgt die mogelijk is.

mirreke

mirreke

16-06-2016 om 22:44

In dit geval zou ik dat wel doen, die battle

De wet Passend Onderwijs is niet voor niets ingegaan. Juist om dit te voorkomen! Er zijn fouten gemaakt blijkbaar, en daar zou deze jongen niet de dupe van mogen worden. Dat kost hem een jaar (als hij van havo naar vwo door wil) ... en misschien sowieso wel zijn vwo-carriére. En niets zo frustrerend om onder je niveau te moeten werken, daardoor krijg je motivatieverlies en dergelijke, wat in het ergste geval zelfs kan leiden tot thuiszitten.

Ik zou in ieder geval nu zo snel mogelijk aan de bel trekken. Deze jongen is op vwo-niveau aangenomen, en moet dus geacht worden dit niveau ook af te maken.

Mariola, wat voor ondersteuning was er op de basisschool?

Anna G.

Anna G.

17-06-2016 om 09:46

OPP

Misschien was er wel een OPP Mirreke, Mariola geeft weinig info. Eigenlijk had ze al veel eerder aan de bel moeten trekken er is nu niet meer zo veel wat ze kan doen.

2 niveaus zakken zou ik nooit doen, maar is doubleren geen optie? En anders 2 Havo.

Heb je enig idee waarom hij zo enorm aan het afglijden was? Misschien speelt er meer?

richten op havo

De komende twee jaar wordt gewoon erg zwaar, op zowel havo als vwo (want bij allebei zal hij Frans *en* Duits moeten doen). Maar vmbo past gewoon echt niet bij zo'n HB beta.

Vanaf de vierde kan hij vrijstelling krijgen voor beide vakken (vanwege dyslexie of als 'eenzijdige beta'). Ik zou met school om tafel gaan zitten om te kijken hoe je hem naar 4 havo krijgt. Heeft hij alleen maar problemen met toetsen niet afkrijgen, zouden z'n cijfers flink omhoog gaan met een spellingshulpmiddel of maakt dat niet zo veel uit (valt 'ie op veel meer onderdelen uit van de toets); of heeft hij ook problemen met woordjes leren, met leestempo, of zelfs met de totale huiswerklast? Heeft hij door problemen met de totale huiswerklast gaten in zijn kennis (ontleden, interpunctieregels, oid) opgelopen die bijgespijkerd moeten worden? Kan hij een nuttige taak krijgen voor tijdens de zomervakantie? Als de school niet goed aanwijzingen kan geven waar het mis gaat, kopieer zijn toetsen en neem het bekijken door een bijlesdocent.

En probeer vooral ook de toezegging los te peuteren dat 'ie straks in de vierde die vrijstelling krijgt. Juist op de havo is dat belangrijk, je hebt immers niet de mogelijkheid om die vrijstelling "af te dwingen" door Latijn te nemen, het is echt een beslissing van de school of het mag (en of ze je vervangende "extra" vak ingeroosterd krijgen) of niet.

Als je nu zelf komt met de vraag "hoe kunnen we samen zorgen dat het straks gaat lukken op de havo", dan krijgt de school er hopelijk ook vertrouwen in.

Als het in 4 havo met een exact vakkenpakket en vrijstelling Fr/Du goed gaat, en je hebt tegen die tijd een concrete vervolgopleiding voor ogen, zou je je kunnen richten op staatsexamens van een of twee relevante vwo vakken. Daarmee sta je dan sterk in je schoenen voor de hbo propedeuse -> wo route.

Triva

Triva

17-06-2016 om 13:41

Syboor

Op de havo hoef je helemaal geen Frans of Duits te nemen in je profiel.

In gesprek met zorg coördinator

Ga in gesprek met de zorgcoördinator hoe hij in 2 havo reeds vrijstelling kan krijgen voor frans, of een alternatief programma. Hier kegen een paar dyslecten in2 havo een alternatief programma van de docent; werkstukken maken over typische franse cultuur/aspecten, in het Nederlands. Dus geen verloren tijd want goed voor de vaardigheden. Twee stappen omlaag is niet bevordelijk voor de motivatie, dat weet een school ook.

Li

Li

18-06-2016 om 15:04

heeft hij misschien ook ADD? Komt weleens samen voor met dyslexie. Dan hou je het niet lang genoeg vol om je te concentreren. Voordeel: daar zijn pillen voor. Voor dyslexie niet.

Mariola

Mariola

22-06-2016 om 22:19 Topicstarter

Reacties

Hartelijk bedankt voor al jullie reacties. Door omstandigheden kon ik niet eerder reageren maar ik ben heel blij met jullie input.

School weet dat zoon dyslexie heeft. Een kopie van de dyslexieverklaring en het bijbehorende rapport hebben we bij de inschrijving ingeleverd. Hij heeft een dyslexiekaart en krijgt extra tijd voor toetsen etc.

Omdat het aan het begin van het jaar eigenlijk nog best aardig ging hebben we niet eerder aan de bel getrokken bij de zorgcoordinator. Pas de laatste paar maanden zijn zijn cijfers voor de talen echt heel laag geworden. We hebben toen meteen bijles Engels voor hem geregeld en hem op huiswerkbegeleiding gezet. Ik zou hem zelf ook goed kunnen helpen (ben goed in talen), maar helaas is zoon flink aan het puberen en neemt hij helemaal niets maar dan ook niets van mij aan ;-(

Ik heb me er eigenlijk al een beetje bij neergelegd dat hij volgend jaar naar de Havo moet. Misschien ook wel beter omdat hij dan zonder problemen Frans en Duits kan laten vallen. Moet hij natuurlijk nog wel eerst de onderbouw doorkomen natuurlijk. Ik heb hierover contact opgenomen met zijn klassenmentor en heb een gesprek aangevraagd met de dyslexiecoordinator om te bespreken hoe we zoon kunnen helpen de komende schooljaren wel goed af te ronden.
Twee niveaus zakken vind ik echter onacceptabel en dit heb ik ook doorgegeven aan de klassenmentor. Die wilde eerst de resultaten van de proefwerkweek (en dus zijn eindcijfers) afwachten voordat hij hier iets over kon zeggen. Wordt vervolgd dus.

Mariola

Mariola

22-06-2016 om 22:26 Topicstarter

Overigens

Overigens is zoonlief niet de enige die dreigt af te stromen.... Volgens zoon staan er op dit moment in zijn klas maar liefst zeven kinderen op afstromen, waarvan er misschien eentje inderdaad twee niveaus (dus van 1VWO naar 2VMBO-TL/HAVO). Mij lijkt dat best veel afstromers op een VWO-klas van 28 kinderen....

Paddington

Paddington

23-06-2016 om 11:52

Extra tijd

is soms gewoon niet genoeg. Kunnen bepaalde toetsen niet mondeling worden gedaan?

Ondanks de dyslexie verklaring gaat mijn dochter het ook niet redden met schriftelijke toetsen. Daarom doet ze sinds een half jaar de toetsen voor o.a. Engels mondeling. Het verschil is enorm. Ik zou dus zeker in gesprek gaan met school voor mogelijkheden.
Hier heeft dochter het trouwens zelf geregeld naar aanleiding van een speciale training die ze op school gaven. Daarin werd heel duidelijk aan de kinderen uitgelegd dat het voor docenten erg moeilijk is om te bepalen wat een leerling met dyslexie nodig heeft, omdat elke leerling anders is. Sommige willen grotere letters, andere meer tijd en weer andere doen een toets liever mondeling.

Nu aan het einde van het tweede jaar staat ze allemaal voldoendes. Vorig jaar was dat wel anders. Voor Spaans een 3 en voor Frans een 4. Ze mocht wel over omdat ze Spaans mocht laten vallen. Voor Duits en Engels stond ze gelukkig wel net aan voldoende. Nog een jaartje bikkelen, dan kan ze weer wat talen laten vallen.

bertje1

bertje1

28-06-2016 om 00:08

wat ik zou adviseren

ik weet niet of dit al ergens staat, maar ik zou jouw zoon adviseren om zo veel mogelijk boeken in het engels en duits te lezen en tv te kijken in duits en engels. Dat scheelt zo veel! Het schrijven komt dan wel. (tenzij hij natuurlijk ook moeite heeft met lezen

Triva

Triva

28-06-2016 om 12:40

bertje

Het kind heeft dyslexie dus de verwachting is dat hij minstens langzaam is in lezen. Natuurlijk is het een goed advies maar voor veel kinderen zijn de verplichte boeken al een verschrikking en lezen ze die als het maar even kan via een luistercd of iets dergelijks en meer dan dat pakken ze niet.

Mijn oudste zoon heeft net zijn havo-diploma en heeft als enige kleinkind van mijn ouders geen dyslexieverklaring. Hij had wel een behoorlijke achterstand op Engels en Duits en Frans liet hij vallen zo snel dat kon. Gelukkig scoorde hij goed op woordjes leren, daar heeft hij het lang mee kunnen redden.

Films kijken en luisterdingen op de computer, we hebben van alles geprobeerd maar de achterstand bleef. De afgelopen anderhalf jaar heeft hij die achterstand enorm ingehaald. Hoe precies weet ik niet maar het verbaasde ook zijn leerkracht. Hij heeft meer in het Engels gedaan zoals computerspelletjes etc. Geheel vrijwillig en hij gaat nu ook met plezier naar een opleiding waarvan hij weet dat er boeken zijn in het Engels. Ook zijn presentatie voor het eindexamen in het Engels ging goed. Hij had een moeilijk onderwerp gekozen waar de leerkracht weinig van begreep, hij had een belabberde Holllandse uitspraak maar hij kon het wél goed uitleggen

Mijn jongste (vmbo-basis) heeft enorm last van zijn dyslexie maar hij speelt heel veel online computerspellen en ik verbaas mij echt over wat hij in het Engels begrijpt en dat hij ook in het Engels praat. Mijn oudste deed dat nooit maar ja je kunt het een kind niet verplichten. Bij jongste gaat het vanzelf en dat is fijn maar nogmaals: een kind moet wel willen om zijn vrije tijd aan iets taligs te besteden als je dyslexie hebt. Mijn jongste ziet dat niet zo, hij doet gewoon zijn favoriete computerspel maar een boek lezen in het Engels? Echt niet!

Elfje65

Elfje65

01-07-2016 om 21:19

Computerspellen

Zoon hier geslaagd havo met een 8 voor Engels, is weliswaar niet dyslectisch maar heeft al zijn Engels van games geleerd. Zoals hij zelf zegt, op school heb ik niets geleerd hoor. Nou zal dat ook niet helemaal waar zijn. Maar hij speelde en begreep in groep 6 al Engelstalige games. En veel Engelse films kijken. Op zijn school hoefde hij voor zijn examen (bijna) geen boeken te lezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.