Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Tweetalig vwo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tesah

Hoi Tesah,

heb je de reacties in andere draadjes op trefwoorden zoals tweetalig onderwijs, kunst und cultuur klasjes, Cambridge certificates en dgl. gelezen? Fratsen, franjes enz.

Ik was blij dat ik gewaarschuwd was voor de reacties die ik soms kreeg. Als je mij op straat tegenkomt zal je wel vijf keer moeten vragen voordat ik je vertel, welke opleiding mijn dochter volgt.

Groetjes
Aandekust

Mark

>> In het verlengde daarvan zou het nou wel eens een goed idee zijn als de scholen eens wat meer andere vreemde talen op een goed niveau gaan aanbieden, een goede kennis van het Duits is belangrijker dan men denkt en ook[ van] een ... andere wereldtaal, Hindi, Russisch etc. daar zal je kind nou echt een voorsprong mee kunnen krijgen in een toekomstige carriere. < <

Helemaal mee eens!

Vooral bij 'Duits' moest ik gniffelen, nu staatsecretaris Zijlstra de stijging van het aantal Duitse studenten wil afremmen omdat hij bang is dat "een ongebreidelde instroom" van buitenlandse studenten "serieuze negatieve gevolgens" kan hebben voor de kwaliteit van het onderwijs. (NRC van 28 dec. 11)
Er lijken zelfs studies te bestaan met alleen Duitse studenten! (Die wil hij opheffen.)

Als er minder Duitsers in Nederland mogen studeren, kunnen de Nederlandse studenten beter Duits leren om de wederzijdse betrekkingen staande te houden.

Mijn maatregel om de Duitsers te frusteren: Nederlands als studietaal voor iedereen! Dan hoeven de Nederlandse studenten niet naar Vlaanderen te gaan als ze in het Nederlands willen studeren.

Hombre

Hombre

27-01-2012 om 10:03

Het belang van engels

valt nauwelijks te overschatten. Wel eens rondgekeken op het Internet. Stikvol met informatie en het merendeel van het interessante spul is Engels. Kijk alleen maar naar Wikipedia: Engels: 3.8 miljoen lemma's, Nederlands: net 1 miljoen (en dat is nog veel). De meeste kennis online of offline is beschikbaar in het Engels.

De Engelsen hebben een groot voordeel omdat Engels hun native taal is. In een Engelstalige wereld is het een enorme bonus als je het goed spreekt in plaats van alleen maar 'een beetje'.

Die Hindoes, Russen en Chinezen, raad eens wat die allemaal wanhopig proberen te leren? Engels! Zouden zij iets weten wat Mark niet weet?

amk

amk

27-01-2012 om 12:13

Hombre

die hinddoes, russen en chinezen proberen idd engels te leren, maar je hebt een absolute voorsprong als je beiden spreekt.

Ik weet tenminste zeker dat mijn boodschap overkomt als mijn chineese collega dat tegen onze chinese counterpart blaat in het chinees, dan dat ik het probeer in mijn engels.

Engels is een must en dat ga je echt wel goed spreken zonder 2 talig onderwijs.
Die andere talen hebben echt voordelen. Ik heb collega's die 4 of 5 talen spreken en die hebben toch echt een voordeel.

Fransien

Fransien

27-01-2012 om 15:44

En talen zijn gewoon leuk!

Talen spreek je om je goed te kunnen uitdrukken, maar ook omdat het gewoon leuk is om een taal te leren en zo heel grondig met een andere cultuur in aanraking te komen.
Als je kind graag naar tweetalig onderwijs wil, prima. Als je liever je kind naar een summercamp stuurt, lijkt me ook vreselijk leuk. Maar het is heerlijk als je kind graag meerdere talen leert, en dan is spaans wat mij betreft ook prima, en goed frans en duits is ook nooit weg, bij de exotischer talen lijkt het me lastiger om flink wat interactie met native speakers te krijgen.
Overigens zou ik aandekust eerder vragen of haar dochter het leuk vond en het naar haar zin had op school dan te beginnen over elitair of onnodig. Voor sommige kinderen is wat franje broodnodig om school leuk te houden, en dan gun ik ze van harte de keuzemogelijkheid.

Massi Nissa

Massi Nissa

28-01-2012 om 13:25

Hombre (et al)

Precies. Het belang van (goed) Engels is groot.
Ben het trouwens ook eens met de anderen die pleiten voor andere talen naast Engels. Ik heb door mijn Marokkaanse connecties mijn Frans moeten afstoffen in de loop der jaren en kan echt genieten van die prachtige taal. Niet dat ik ermee uit de voeten kan, het blijft gestamel in de marge vergeleken bij het radde Frans van geboren Marokkanen, maar het is gewoon leuk om te proberen je gedachten vorm te geven in andere woorden.
Groetjes
Massi

Hombre

Hombre

28-01-2012 om 17:18

Tuurlijk

Tuurlijk is iedere taal die je spreekt mooi meegenomen. En hoe beter je hem spreekt hoe mooier. Maar als je (fictief!) maar een vreemde taal zou kunnen leren...

Fransien

>>> Overigens zou ik aandekust eerder vragen of haar dochter het leuk vond en het naar haar zin had op school dan te beginnen over elitair of onnodig. < <<

Wij hadden al voor een school gekozen en pas daarna kwam het schooladvies: tto technasium. In onze regio is er maar een school waar je tto technasium kan volgen, dus van keuze was er geen sprake meer. Omdat er eerst een intakegesprek plaats vindt en onze dochter niet bepaald de type is die op zo'n moment meewerkt, hebben wij met hulp van de basisschool aandekust-dochter op onze favoriete school én de ttt-school ingeschreven.

Zoals verwacht speelde dochterlief bij het intakegesprek voor oester, ze hield haar klep en er kwam geen woord meer uit. Volledig onverwacht (ik denk dat de basisschool achter de schermen gelobbied heeft) werd ze toch tot het ttt toegelaten.

De keuze was aan haar en zij koos voor het ttt. De eerste weken was ze zwaar gefrustreerd, maar ze zette door en vindt haar school nu de beste van de wereld.

Volgend jaar mogen ze aan een Britse universiteit samen met de studenten een technasium-project uitvoeren en daar leeft ze naartoe.

Fransien

Fransien

31-01-2012 om 10:25

Aandekust

Wat fijn dat je dochter het zo naar haar zin heeft op school en zo lekker op haar plaats zit, dat gun je ieder kind en je komt het zo vaak niet tegen. Overigens zou het mij als middelbare scholier ook fantastisch geleken hebben om op een echte buitenlandse universiteit een project uit te voeren, ik kan me goed voorstellen dat ze daar naar toe leeft.
Iets wat ik in deze discussie heb gemist en juist erg belangrijk vint, is de sfeer op school. Wordt een leerling gezien, is het een individu en kennen de docenten het en kent de leerling de docenten, of is het een vrij massaal gebeuren waar iemand makkelijk kan verzuipen en zeker iemand die niet zo haantje de voorste is zomaar door de mazen weg kan glippen. Dat zou voor mij een van de belangrijkste factoren zijn, dan zou ik een- of tweetaligheid voor lief nemen. Technasium lijkt me overigens wel geweldig, maar ik ben zelf ook een knutselaar

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.