Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marcel_S

Marcel_S

06-04-2019 om 17:39

Twijfel over schoolkeuze dochter

Hallo

Sinds een paar weken slaat de twijfel toe over de schoolkeuze van onze dochter. Met een VWO advies zijn we een heel aantal scholen afgegaan er bleef een top twee over. Een categoriaal gymnasium en een grotere scholengemeenschap. De plus en minpunten hiervan zijn bekend

Gym:
- kleinere school
- focus op vwo niveau
- hoogopgeleide en stabiele lerarenpool
- heel veel keuzevakken als ze wil

Scholengemeenschap
- mogelijkheid om atheneum te doen of terug te vallen op havo.
- modernere onderwijaanpak (degene die wij bezochten)
- bredere doorsnede kinderen
- technisch ontwerpen vakken

Anway, dochterlief riep al vanaf het begin gymnasium, hoewel mijn voorkeur na alle open dagen bij de scholengemeenschap lag. De proeflesjes Latijn en Grieks vond ze leuk. Ik heb haar de keus laten maken en zij vond de sfeer bij de gym het leukst. Dat was eigenlijk de hoofdreden voor haar schoolkeuze. Ze is typetje sensitief en houdt niet van drukte en mensenmassa’s. Ze heeft gekozen voor gym en is daar nu ingeschreven en aangenomen.

Maar de laatste weken twijfel ik sterk of dat wel nu zo slim was. Wordt de studiedruk niet te hoog? Gaat ze Latijn en/of Grieks wel echt zo leuk vinden? Laten vallen is geen optie. Wat als het niet lukt, dan moet ze van school af? Ik vond de gym ook wel wat nerdy en minder hip. Veel aparte types bij de open dag. Maar haar viel het niet op. Onderwijssysteem is ook heel klassiek terwijl haar basisschool montessori/jenaplan achtig was. En zeker het laatste half jaar neemt interesse voor gamen toe en klaagt ze al als ze even een uurtje wat voor school moet doen thuis. Verder speelt nog mee dat nu alles op lerarenadvies gaat. De echte cito toets is nog niet gemaakt en wat als daar nu Havo uitkomt?

Daar komt nog bij dat ik via sport een andere ouder ben tegengekomen wiens kind in de eerste klas van gym zit en die verteld dat de proefwerkweken echt extreem zijn en zijn dochter dagen en weekenden zit te blokken.

Is het normaal om je zo druk te maken als je kind naar VO gaat? Ingrijpen is lastig in deze tijd, omdat alle scholen met loting werken in onze regio. Maar achteraf vraag ik me af of we ons met een scholengmeenschap meer keuze hadden gegeven en ons minder hadden vastgelegd.


Ouder

Ouder

06-04-2019 om 17:50

Keuze

Je dochter heeft zelf voor een kleine school gekozen, en eigenlijk zeg je dat dat goed bij haar past.
Ik zou daarom niet van school veranderen omdat iemand op sport iets zegt.
Je kent zijn/haar kind niet, misschien leert het wel op een verkeerde manier, of is het niveau te hoog voor dat kind.
Eigenlijk neem je je kind niet serieus als je haar nu nog van school laat veranderen.

zelf kiezen

Ik zou de keuze echt aan haar laten. En als het dan toch een foute keuze blijkt weer verder kijken, maar daarvoor moet je toch eerst zo'n beetje dat eerste jaar door. Maar dat geldt altijd: als iets niet zo uitpakt als verwacht kun je verder kijken, het is niet alsof je nu haar toekomst compleet vastlegt.

Mijn kind zit op een categoraal gym en had als eindcito geen vwo advies. Kind doet het fantastisch, behoort ook echt tot de betere leerlingen, en dat is ook wat de basisschool voorspelde. Dus vertrouw gewoon op dat advies. Zo'n basisschool wordt heus wel afgerekend als ze standaard te hoge adviezen afgeven, dus ze zullen dat heus met beleid doen.

Het is spannend, deze nieuwe fase. Ook voor ouders. Laat het gewoon gebeuren. Ik vond het ook moeilijk om het gewoon te laten gebeuren en het kwam toch helemaal goed.

NL

NL

07-04-2019 om 20:59

Toekomst

Ik zou kijken naar de toekomst. Stel dat je dochter over 1 of 2 jaar een verkeerde keus blijkt te hebben gemaakt met het gymnasium. Kan ze dan makkelijk naar een atheneum (of havo) elders? Of zit alles dan "vol" en heeft je dochter geen voorrang omdat ze van school moet vanwege onvoldoendes voor de klassieke talen?

Een categoraal gymnasium gaat meestal heel goed, de problemen komen helaas wel duidelijk naar voren bij leerlingen die meer echte atheneum-leerlingen zijn en dan nergens terecht kunnen.

Maar als het gymnasium kan garanderen dat school X "afvallers" aanneemt zou ik haar gewoon naar het gymnasium laten gaan.

N

N

09-04-2019 om 16:02

Methodes

Wat ik bij mijn oudste zie is dat het niet zozeer aanleg is waardoor kinderen moeten stoppen met het gymnasium, maar de manier waarop het vak Latijn wordt gegeven.
Vorig jaar is van de 1-gymnasiumklas 10 van de 25 leerlingen daarom naar het atheneum overgestapt.

Wellicht hoef je je op een categoraal gymnasium daar geen zorgen over te maken omdat de school aan alle leerlingen klassieke talen aanbiedt en dus meer inzicht heeft in hoe de kinderen een taal leren en "door kunnen hebben". Hier was het vooral dat de kinderen niet duidelijk werd geleerd dat een taal een logica heeft en dat dat ook voor het Latijn geldt.
Mijn kind zit nl. op een scholengemeenschap (kader t/m gymnasium), al kan wat er in deze gymnasiumklas gebeurde natuurlijk ook te maken hebben met toeval.

keuze

De keuze is al gemaakt. Je dochter is er blij mee. Wat mij betreft kun je nu niks meer behalve afwachten hoe het zal gaan.
En natuurlijk is het spannend, mijn 4e gaat na de zomer naar het VO en ook dat is weer net zo spannend als de eerste: hoe zal het gaan, past het wel bij het kind enz. enz.

Heb er vertrouwen in (met de meeste kinderen komt het namelijk goed) en straal vertrouwen uit. Meer kun je nu niet doen

Marcel_S

Marcel_S

12-04-2019 om 19:24

Andere ouders waarbij kind andere keuze had dan jezelf?

Dank jullie wel voor de bemoedigende antwoorden. Binnenkort hebben we een eerste kennismaking en dan hoop ik wat geruster te zijn. Al haar vriendinnen gaan naar andere scholen en dat verwonderd me ook. Dat ze zelf niet naar dezelfde school als een van haar vriendinnen wilde. Als ik het nu terug kon draaien had ik het gedaan, maar vooralsnog moet ik haar keus voor laten gaan.

Zijn er meer ouders waarbij hun kind een andere school heeft gekozen als dat je zelf liever wilde?

Lydia

Lydia

12-04-2019 om 19:47

Schoolkeuze van kind

Hier heeft kind gekozen voor de school die het beste bij hem paste. De keuzes van andere groep8 leerlingen heeft voor zover ik weet geen rol gespeeld.
Het scheelt wel dat de keuzes hier over een grote regio gaan. Sommige scholen zijn logistiek niet zo handig. En dan hoeft kind geen rekening te houden met andere kinderen.

Ouder

Ouder

12-04-2019 om 20:34

Ja 2 keer zelfs

Bij oudste hadden wij een voorkeur voor een andere school dan waar hij naar toe wilde.
Reden voor hem vriendjes gingen er ook naar toe, en hij wist dat hij bij hen in de klas zou komen als ze naar dezelfde school gingen. Geen moment spijt van gehad, want nu 20 jaar later is hij net naar de bruiloft van een van hen geweest als daggast, samen met een paar andere vriendjes van de basisschool.Vriendschap is dus met een aantal van hen gebleven.
Kind 2 wilden wij naar de school van kind 1 laten gaan, maar zij wilde beslist naar de school die wij in eerste instantie voor oudste hadden uitgekozen. Zij wilde hier naar toe omdat ze de sfeer daar leuker vond. Wij aarzelden omdat ze er helemaal alleen heen moest, en het toch wel een stukje verder fietsen was. Ze heeft er een heerlijke schooltijd gehad. Kortom mijn advies luister naar je kind, overigens hadden wij over beide scholen een goed gevoel anders weet ik niet hoe het gegaan was.

Jo Hanna

Jo Hanna

12-04-2019 om 22:34

Prikkels

Mijn twee kinderen zitten allebei ook op een categoraal gymnasium. Niet omdat ik per se wil dat ze gym doen, Latijn en Grieks doen. Ook in ons geval is de keus zo uitgevallen omdat ze sensitief zijn en ik weet dat ze beter tot hun recht komen in een omgeving waar ze veel leerlingen en docenten kennen en waar ze gezien en gekend worden. Ze hebben er overigens zelf voor gekozen maar ik heb wel wat duiding en sturing gegeven.

Als ik jouw verhaal lees, vind ik je dochter heel sterk: ze kiest voor zichzelf, maakt heldere overwegingen. Ze hecht meer belang aan de sfeer en cultuur van haar nieuwe school dan aan de keuze van haar vriendinnen. Ze heeft een VWO-advies: haar leerkracht vertrouwt erop dat ze het niveau aankan. Hoe komt het dat je je zo’n zorgen maakt? Geloof jij niet dat ze het niveau aankan? Is daar concreet aanleiding voor? Je maakt je zorgen over Latijn en Grieks. Bent nu al bezig met eventueel afstromen. Je maakt je zorgen over hoe dat dan moet. Als er niks concreets is om je zorgen over te maken, zoals leerproblemen, dyslexie of een opvallend gebrek aan realiteitszin of zelfdiscipline, zou ik haar laten doen wat ze wil. Met motivatie is de kans het grootst dat het haar lukt. Als je haar overhaalt op safe te spelen en voor de scholengemeenschap te kiezen, loop je weer het risico dat ze er niet van harte voor gaat omdat het eigenlijk niet haar keuze is. Als er wel iets concreets is, zou ik dat in een persoonlijk gesprek op die school gaan bespreken.

Je kan nooit garanderen dat een kind de eindstreep haalt van het niveau waarop het begint. Maar het is geen onoverkomelijk probleem om van school te veranderen als dat nodig is. Hele volksstammen doen het. Ik heb inmiddels het volste vertrouwen dat oudste het op het gymnasium gaat redden. Zij is supergemotiveerd en gaat er helemaal voor. Jongste worstelt zich op dit moment door de brugklas en hoewel ik op dit moment niks problematisch zie, weet ik ook dat er nog van alles kan gebeuren. De werkelijkheid van het werken is toch anders dan wat je je voorstelt en een kind moet er echt in groeien, en een positieve keuze maken: ja, hier ga ik echt voor. Ik had aan het eind van klas twee bij oudste het gevoel dat ze haar keuze definitief had gemaakt. Ik wacht dat bij jongste ook gewoon af. Ze moeten echt wel hard werken maar nou ook weer niet zo hard dat ik ze zielig vind. En dat het niet hip is? Ik weet het niet. Vandaag is het liber amicorum binnengekomen van de leerlingen die dit jaar examen doen en daar zie ik niks uitzonderlijk vreemds in, behalve misschien dat het erg veel over alcohol gaat. Dat zou van mij dan wel weer iets minder hip mogen.

Succes!
Jo Hanna

ook zo

ook zo

13-04-2019 om 13:34

hier ook

Mijn dochter koos voor een categoraal gymnasium in een stad verderop, terwijl er op 10 minuten fietsen een prima scholengemeenschap is. Ze houdt ook niet van grote massa's kinderen. Ik vond het gymnasium nogal streng en elitair, maar ik hoef daar niet te zitten dus ik heb haar laten kiezen.
Het bleek een schot in de roos, ze heeft het er heerlijk gehad en stapte na 6 jaar met een prachtig diploma binnen bij de studie van haar keuze. De lat lag hoog, maar het onderwijs was erg goed en daar heeft ze nu bij haar studie profijt van.

Categoraal onderwijs (Jo Hanna en ook zo)

Er is veel behoefte aan kleinere, overzichtelijke leeromgeving met veel focus. Jo Hanna en ook zo kozen om die reden voor een categoraal gymnasium ipv een (ook prima) scholengemeenschap in hun regio.

In Amsterdam staan sinds 2015 in de centrale scholenloterij de échte voorkeuren van kinderen en hun ouders voorop. Vanaf groep 7 doorlopen kinderen en hun ouders sindsdien een zeer intensief keuzeproces en wordt zorgvuldig een school van échte voorkeur uitgekozen en tot 11 reservescholen ivm de grote kans op uitloting.

De gevraagde échte voorkeuren leveren een stabiel beeld op: een grote vraag naar aantrekkelijk atheneum(+) onderwijs voor kinderen met vwo advies en een grote vraag naar overzichtelijke havo/vwo lycea voor kinderen met havo en havo/vwo advies. Er zijn ook 2 categorale havo scholen en meerdere categorale mavo’s (vmbo-t).

Onder kinderen met vwo advies zijn de twee categorale vwo scholen Amsterdams en Hyperion lyceum by far de populairste keuze. De vijf categorale gymnasia samen hebben de afgelopen jaren ongeveer evenveel plek als aanmeldingen, met dien verstande dat (wisselende) 2 a 3 van de vijf minder aanmeldingen dan plek heeft. Echter, de 2 categorale vwo’s hebben zoveel overaanmeldingen dat de daar uitgelote kinderen de kinderen die wel bewust voor een gymnasium kiezen, verdringen omdat ze kennelijk liever nog naar een categoraal gymnasium gaan met Grieks en Latijn op de koop toe dan dat ze naar een vwo afdeling van een scholengemeenschap willen. Niet uniek voor Amsterdam, in de regio Haarlem is bijv, categoraal vwo Hageveld college erg gewild. En in deze draad blijkt ook de behoefte aan een overzichtelijke en gefocuste leeromgeving groot, en dat hoeft dus geen gymnasium te zijn.

Helaas voor Amsterdamse kinderen, is het in Amsterdam bewust beleid om het aanbod van categoraal onderwijs in te perken (en daarmee ironisch genoeg elitair te houden) en de gevaagde échte voorkeuren van kinderen en hun ouders (ondanks beloftes) volstrekt te negeren.

Triva

Triva

13-04-2019 om 15:44

Jo Hanna

" ik weet dat ze beter tot hun recht komen in een omgeving waar ze veel leerlingen en docenten kennen en waar ze gezien en gekend worden.'

Hoeveel procent van de kinderen zouden daar niet tot hun recht komen?

Triva

Als ik een ‘like’ zou kunnen geven zou ik dat doen, want zo is het natuurlijk!

Statistieken

Marcel, helpt het als je statistieken van het gymnasium van keuze bekijkt?

Hier is er eentje van het Gymnasium in Arnhem die ze openbaar heeft gemaakt: https://www.scholenopdekaart.nl/vensters/public/13554-20RM-000/VoInd04_leesmeer/Inenuitstroom20162017.pdf

De overgrote meerderheid die zich aanmeldt op het gymnasium haalt de eindstreep. Het zijn maar weinig leerlingen die tussentijds naar een andere school moeten.

Op de school van mijn dochter, een scholengemeenschap, zijn er duidelijk meer kinderen (qua percentage) die naar een ander niveau moesten overstappen. (Vooral in de havo-klassen)

Jo Hanna

Jo Hanna

14-04-2019 om 12:44

Triva (ot)

Misschien druk ik me dan wat onzorgvuldig uit. Ik denk wel degelijk dat er voordelen kunnen zitten aan een grotere scholengemeenschap, naar analogie van het wonen in een stad. Hoe groter de populatie, hoe groter en diverser het aanbod van ondersteunende of buitenschoolse zaken als kunst-, tech- of sportactiviteiten. Ook een verscheidenheid aan mensen vind ik wel degelijk ook een voordeel. Als mijn kinderen wat minder prikkelgevoelig waren geweest, had ik de plaatselijke havo/vwo scholengemeenschap met drie keer zoveel leerlingen echt wel overwogen. Ook die school staat heel goed bekend. Een scholengemeenschap met ook VMBO is er in onze gemeente niet. Wel liggen de middelbare scholen dicht bij elkaar in de buurt en vallen ze, het categoraal gymnasium uitgezonderd, onder hetzelfde schoolbestuur.

Ik heb lang in Amsterdam gewoond. Mijn kinderen zijn er geboren. Ik snap de worsteling om iedereen gelijke kansen te geven maar als ouder van mijn kinderen ga ik nou eenmaal niet voor een gegeneraliseerd ideaal. Als ik zie dat het lerarentekort op 'zwarte' scholen zoveel hoger is dan op gemengde of 'witte' scholen, dan is daar toch serieus iets aan de hand? Dat op te lossen is een langetermijnproject. Maar een middelbareschoolperiode duurt maar 4 tot 6 jaar. De meeste ouders die dat zien en er zich actief mee bezig houden, zullen denken: jammer, het idee is goed, maar niet met mijn kind. Alleen als de kwaliteit van het onderwijs op alle scholen aantoonbaar goed is en er ruimte is om te kijken naar wat individuele kinderen nodig hebben, zullen ouders meebewegen. Daar mag van mij dan trouwens wel flink extra geld in. Ik vind echt wel dat alle kinderen optimaal tot hun recht mogen komen in het onderwijs. Maar tot het zover is dat de leeromgeving voor alle kinderen op alle scholen positief, stimulerend en effectief is, zul je ouders moeten dwingen hun kinderen over verschillende scholen te verdelen om ervoor te zorgen dat de zaak niet compleet scheef trekt. Dat doet Amsterdam dus. Ik ben blij dat ik nu in een regio woon waar de situatie nog zo is dat ik 'gewoon' naar mijn kind kan kijken en op basis daarvan een keuze kan maken.

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Je schrijft: “Maar tot het zover is dat de leeromgeving voor alle kinderen op alle scholen positief, stimulerend en effectief is, zul je ouders moeten dwingen hun kinderen over verschillende scholen te verdelen om ervoor te zorgen dat de zaak niet compleet scheef trekt. Dat doet Amsterdam dus. Ik ben blij dat ik nu in een regio woon waar de situatie nog zo is dat ik 'gewoon' naar mijn kind kan kijken en op basis daarvan een keuze kan maken.” en tegelijk ben je blij dat jij nu wel in de regio woont en wel nog ‘gewoon naar je kind mag kijken’ en voor een categoraal gymnasium kunt kiezen, vanwege de kwaliteit en de rust en neem je Grieks en Latijn op de koop toe.

Mogen Amsterdamse ouders niet ‘gewoon naar hun kind kijken’ en waarom mogen hun kinderen wel ‘gedwongen verdeeld worden over verschillende scholen’? Waarom mogen jouw geboren Amsterdammertjes nu ze in de regio wonen wel zelf kiezen en mogen kinderen die in Amsterdam wonen dat niet? Hoeven zij niet ‘optimaal tot hun recht te komen’ op een school?

Wist je trouwens dat ieder jaar zo’n 1.000 kinderen van buiten in Amsterdam naar school willen, het overgrote merendeel specifiek naar een categoraal gymnasium of vwo en concepten als Dalton en montessori?

Elma

Elma

14-04-2019 om 15:46

In Maastricht

Waren ze helemaal niet zo blij met het plan om alle niveau's onder te brengen op categorale scholen. Daar zijn ze nu bezig met het weer terug draaien.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-04-2019 om 16:34

Bermbrand (ot)

Het zou best fijn zijn als niet alle draadjes over schoolkeuze via jou bij ‘de situatie Amsterdam’ terecht komen. Ik weet niet hoe je het doet, maar via een u-bocht lukt het je altijd.

Elma

Idd, Maastricht, unieke situatie. Er is maar één schoolbestuur is die het aanbod dicteert. Ouders en kinderen hebben geen keus, leraren ook niet. Er is maar 1 werkgever, alle concurrentie is uitgeschakeld. Maastricht werd nota bene door de voorzitter van de VO-raad Paul Rosenmüller zelfs nog als good practice voorgesteld voor andere regio’s. We weten inmiddels allemaal hoe het is afgelopen in Maastricht.

Maar naast Maastricht is er geen enkele regio waar alleen categorale scholen zijn of worden voorgesteld. Een breed aanbod van verschillende soorten onderwijs is het meest wenselijke.

Hoezo Aagje? (OT)

Je zou juist willen dat meer ouders, zoals ook Elma in Maastricht, zouden bijdragen.
In Amsterdam zit nou eenmaal een groep actieve ouders.

http://www.stichtingvsa.nl/

Aagje

Ik weet niet waar je op doelt, maar het is een beetje flauw en bovendien volledig off topic. Iedereen heeft een bepaalde achtergrond die in je schrijfsels naar voren komen, ook jij 😉
Als ik hier niet meer welkom ben, fine by me!

Elma

Elma

14-04-2019 om 16:49

Bermbrand

Zelf ben ik niet woonachtig in Maastricht, ik ken de situatie daar wel.

Helaas hebben wij hier ook te maken met een steeds minder breed aanbod van verschillende soorten onderwijs.
Mijn oudste had een vmbo-kader advies waar we toen hij moest kiezen de keuze had uit vier scholen. Dat zijn er door fusies inmiddels nog maar twee. (Waarvan een kleine die waarschijnlijk over een paar jaar ook niet meer bestaat.)
Mijn andere kinderen kregen adviezen vmbo-t waar veel meer te kiezen valt, maar waar ook inmiddels een aantal scholen de afdeling heeft afgestoten.

De enige onderwijssoort waar hier echt wat te kiezen valt is het vwo. Daar kan je kiezen voor TTO, gymnasium, technasium, Cambridge, katholieke of protestante scholen, Dalton, school zonder poespas etc.

Elma

Elma

14-04-2019 om 16:51

Overigens

Hadden we hier wel een veel te groot aanbod van scholen voor vmbo-t. Meestal was er overal jaarlijks een brugklas vmbo-t, simpelweg omdat er bijna overal vmbo-t werd aangeboden terwijl er meer plaatsen dan vraag naar was.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-04-2019 om 16:52

Nou Bermbrand

Dit topic gaat duidelijk over een vader die zich afvraagt of zijn dochter de goede schoolkeuze heeft gemaakt. Die wel de keuze heeft tussen scholen blijkbaar, zonder zich druk te hoeven maken over dingen als loting en matching.
Waarom komt dat dan toch steeds terug?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-04-2019 om 16:59

On topic

Marcel, ik zou proberen het positief te blijven bekijken.

Jij hebt je dochter de keuze laten maken. Waarschijnlijk omdat je het gevoel had dat ze rijp genoeg was om die te maken.
Je dochter heeft op basis van het advies dat er ligt een keuze gemaakt waarvan zij het gevoel heeft dat die het beste bij haar past. De Cito doet er in dit geval niet meer toe, die kan het advies niet meer lager maken. Als die tegenvalt, zou ik het (om haar zelfvertrouwen niet te ondermijnen) bagatelliseren: je hebt al die jaren iets laten zien waardoor je docent vindt dat je op het VWO thuishoort, daar doet dit niets aan af.

Blijf positief, steun haar en laat haar jouw twijfels niet merken.

Aagje

Als je de draaf gelezen hebt, zie je dat ik reageer op Jo Hanna en ‘ook zo’ die het onderwerp inbrengen, niet ik.

Blijkbaar vind je inbreng vanuit een andere hoek gewoon vervelend. Dat mag hoor, daarom wordt het hier ook steeds stiller.

Hanoniem

Hanoniem

14-04-2019 om 17:11

Ik zou

Haar vooral juist WEL naar het Gymnasium laten gaan.
Mijn eigen ervaring is dat leerproblemen e.d. daar eerder opvallen dan op een scholengemeenschap waar als het even slecht gaat de oplossing snel wordt gezocht in het laten vallen van Latijn. (Wat natuurlijk wel wat helpt, maar dan is er geen diagnose en kan je geen gerichte hulp krijgen.)

Hoogstwaarschijnlijk zal je dochter zonder enig probleem over 6 jaar haar gymnasiumdiploma behalen, want het is ook maar iets van 5-10% van de leerlingen die belemmerd wordt in het afronden van het Gymnasium door een leerprobleem.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-04-2019 om 17:21

Grappig Bermbrand

Ik las de draad en ja ik zie dat jij reageert op Jo Hanna en ‘ook zo’ .

En dan nog, het feit dat sommigen wèl de keuze hebben om op basis van hun advies vrijelijk een school te kiezen met argumenten als ‘meer prikkelarm’ of wat dan ook, maakt het toch niet noodzakelijk om de Amsterdamse kinderen, die weliswaar hun eigen keuzes moeten maken maar die niet altijd gehonoreerd zien, er weer bij te halen?

En nee, ik vind bijdragen uit ‘andere hoek’ doorgaans helemaal niet vervelend. Wel als ze niet on topic zijn en me het gevoel geven dat er weer een punt gemaakt moet worden waar het nu net niet om ging.

Aagje

Beste Aagje, wind je toch niet zo op. Je gaat eerst zelf volledig off topic, je realiseert nu na teruglezen van de draad dat je zelf fout zat maar ipv je excuses te maken over je onterechte poging tot diskwalificatie, wil je toch nog even een puntje maken. Nou bravo hoor, goed gedaan, ik hoop dat het je oplucht.
Straks ben je weer fijn onder gelijkgestemden en is het hier weer wat stiller 😉

Triva

Triva

14-04-2019 om 17:34

maastricht

Het probleem in Maastricht zit volgens mij niet in de categorale scholen op zich maar in het feit dat er nog maar 1 Havo school is en 1 VWO school dus dat er niets meer te kiezen valt. Een soort monopoliegedoe

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.