Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anouk77

Anouk77

05-06-2016 om 08:31

Type cursus hoeveel aanslagen per minuut (dyslexie)

Mijn zoon van 9 zit in groep 6 en heeft een dyslexie verklaring. Daarop staat dat hij zwaar dyslectisch is. Hij heeft met lezen avi midden groep 4 gehaald. Zoon is nu bezig met een typecursus. Hij haalt met typen 120 aanslagen per minuut. Over 4 weken heeft hij type examen. Nu vraag ik mij af hoe het kan dat je niet snel kan lezen en toch een redelijk niveau weet te halen met typen? Er zijn nog wel meer redenen waarom ik twijfel of zoon wel echt zo ernstig dyslectisch is. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of het mogelijk is dat zoon 120 aanslagen haalt terwijl hij zwaar dyslectisch is? Bij de info over de typecursus staat een aangepaste normering van 75 aanslagen per minuut voor dyslectische kinderen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-06-2016 om 09:25

Vraagje

Zijn er meer dingen waar je zoon moeite mee heeft? Klokkijken, concentratie, dat soort dingen?

Reden

Het is best bijzonder dat je zoon zo'n hoge typesnelheid haalt omdat blind leren typen vooral een kwestie is van automatiseren, en automatiseren is bij veel (de meeste, alle?) dyslecten een probleem. Verder hoeft het op zich niet uit te maken welke tekst er staat en of je die kan lezen of niet als je over typt, je kan bij wijze van spreke letter voor letter ongelezen via je ogen doorgeven naar je vingers. Daar is best veel routine voor nodig, best bijzonder dat jouw jonge zoon met nog niet al te veel type-ervaring en dyslexie zo vlot overtypt.

skik

Triva

Triva

05-06-2016 om 11:41

niet echt vlot

120 aanslagen pm is het minimum waar mijn zoon in groep 7 zijn typediploma haalde (let op met correctie van fouten). Hij haalde het dus echt op het nippertje en hij heeft enorm last van zijn dyslexie. Volgens mij rekenen jullie nog met de aanslagen van een ouderwetse typemachine:

'Iemand die autodidact is en zichzelf dus heeft leren typen, komt uit op een gemiddelde typesnelheid van 180 APM. Dit komt door het typen met slechts enkele vingers en het continu moeten kijken naar het toetsenbord. Hierbij geldt natuurlijk dat ervaring en oefening verbetert, maar met training kan de toetssnelheid wel degelijk overtroffen en verhoogd worden. Daarnaast zal het aantal typefouten, en de tijd die het kost om deze te corrigeren, aanzienlijk verminderen na het volgen van een typecursus.' http://www.typetuin.nl/nieuws/wat-is-een-goede-typesnelheid

Triva

Triva

05-06-2016 om 11:42

nog een stukje:

Een ervaren typiste heeft een typesnelheid van 350 aanslagen per minuut wat neerkomt op zo'n 70 woorden. Als je kunt blindtypen met tien vingers dan zou je 250 aanslagen en 50 woorden moeten kunnen halen. Even om de vergelijking te maken, als je geen training hebt gehad en je typt met twee vingers dan haal je ongeveer 140 aanslagen of 28 woorden per minuut. Een heel verschil dus. Zeker als je iets over wilt typen, want dan kom je als niet-getrainde typist gemiddeld niet verder dan 135 aanslagen of 27 woorden per minuut.

@Emma

@Emma

05-06-2016 om 12:19

Typen

Mijn dochter is ook ernstig dyslectisch en heeft vooral moeite met lezen en automatiseren, niet met spelling. Ook zij had een typsnelheid van 120 pm in groep 7 (Typtopia 2011). Ze typte keurig blind met 10 vingers. Ik was ook verbaasd. Inmiddels is het niveau weer behoorlijk gedaald, niet meer met 10 vingers en veel kijken en langzamer. Misschien dat het met meer routine weer terugkomt, geen idee. Soms snap ik niets van hoe dat allemaal zit in haar hoofd. Rekenen en wiskunde en economie gaat nu, op haar 15e, ook ineens een stuk beter en automatischer, grammatica en vreemde talen ook. Alleen lezen blijft een ramp en zorgelijk. Geen twee dyslecten zijn hetzelfde denk ik.

Triva

Triva

05-06-2016 om 12:31

grappig

We hebben dus nu drie kinderen met dyslexie die allemaal in groep 6/7 120 haalden bij Typetopia en jullie vinden dat vreemd? Ik niet.

Waarom zou een dyslect niet over kunnen tikken wat hij of zij ziet staan? Ze hoeven het namelijk niet voor te lezen (dat kost veel tijd en daar maken ze fouten in) en ze hoeven niet na te denken over hoe je een woord spelt (de tekst wordt niet voorgelezen maar ze zien het gewoon staan). Bovenal is 120 dus helemaal niet zo hoog, het was toen de laagste snelheid om je diploma te halen als je dyslexie hebt!

@Emma

@Emma

05-06-2016 om 13:42

Trivia

Ja, dat is achteraf misschien best logisch. Die typcursus was voor haar zo ongeveer het eerste dat in één keer lukte op taalgebied. Dat was verrassend.

Triva

Triva

05-06-2016 om 13:59

Emma

Tja, ik vond die 120 toch echt bedroevend laag hoor, iemand zonder dyslexie haalt dus gemiddeld 135-140 met twee vingers na oefening, zonder typecursus met 10 vingers haal je 180.

Anouk77

Anouk77

05-06-2016 om 22:46

Ok dus toch niet zo snel

Ik vind het er zo snel uitzien met die kleine vingertjes op het toetsenbord. Hmmm. Hij is wel van december en nog niet zo lang 9. Maakt dat jong zijn nog een verschil? Nou ja goed te weten dat het normaal is voor een dyslect om ongeveer 120 te halen. Wel jammer ik heb natuurlijk liever dat het een bewijs was dat hij toch geen zware dyslectie heeft. Mijn twijfel over de dyslectie is dat ik zie dat zoon bij alle vakken laag scoort op school dus niet alleen bij spelling lezen en rekenen en dit zou je niet verwachten bij een slimme jongen. Ach ja, er zit ook een stukje acceptatie van het hebben van dyslectie. Het is toch een handicap.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

05-06-2016 om 23:19

Snel

Ik heb 400 aanslagen per minuut en ben niet bijzonder snel. Hier op typecursus is de minimale eis 100 apm. Mijn dochter heeft net examen gedaan en we wachten nog op de uitslag. Bij het proefexamen had ze 130. De rest van haar klasje is sneller.

Elfje65

Elfje65

06-06-2016 om 20:28

Blind typen

Ik heb geen verstand van dyslexie, maar ik typ ruim 30 jaar blind met 10 vingers. Als je overtypt hoef je niet de woorden te begrijpen. Dat zal het misschien verklaren. Verder zijn 120 aanslagen voor een beginnend typist netjes, maar niet echt snel hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.