Anne ter Wee
03-04-2010 om 13:55
Uitgeloot in amsterdam?
Kinderen die uitgeloot zijn in Amsterdam, hebben nieuwe kans op het Berlage. Daar start een extra klas Tweetalig Gymnasium. Maar ook met een havo-advies kun je naar een tweetalige klas.
Superschool!
Nog relevant: http://bit.ly/dofMBv

Henriette123
06-04-2010 om 10:42
Geen kans
Maureen
Eigenlijk is het wel logisch dat je je niet kunt inschrijven, want je komt als Amsterdamskind in de tweede of misschien zelfs derde pot. Als er uit pot 1 al geloot moet worden ben je kansloos in pot 2 of 3, dus is aanmelden zinloos. Misschien komt verbieden dan niet zo aardig over, maar beter dan dat ze je inlaten schrijven, terwijl ze al weten dat je toch niet geplaats kan worden. Nu kun je wat anders kiezen.
Overigens worden ook veel Amstelveense kinderen niet op hun vorkeursschool geplaatst.
Voral de Havo en het VMBOT is een drama.

M Lavell
06-04-2010 om 10:45
Het bos
Maureen:"Of het argument nu klopt of niet, ik ben geweigerd."
Nee. Je hebt je het bos in laten sturen met prietpraat. Als je niet gebeld had, maar gewoon dat inschrijfformulier had gedownload (dat op de site van de school te vinden is), dan was je inschrijving gewoon behandeld.
Jouw klacht gaat niet over ongelijke behandeling tussen Amsterdammers en Amstelveners, maar over het fenomeen dat schoolpersoneel ouders met prietpraat het bos in sturen.
Groet,
Miriam Lavell

Maureen
06-04-2010 om 10:53
Maar miriam ...
dan had ik nog niet meegeloot omdat er voorrang wordt gegeven aan mensen binnen een bepaald postcodegebied. daar ging eigenlijk mijn telefonische vraag over aan KK.
Amstelveners loten wel op gelijke voet mee in Amsterdam

Tinus_p
06-04-2010 om 11:32
Diepere probleem
Miriam:
"Jouw klacht gaat niet over ongelijke behandeling tussen Amsterdammers en Amstelveners, maar over het fenomeen dat schoolpersoneel ouders met prietpraat het bos in sturen."
Nou kun je wel boos wordne op maureen, omdat ze het niet begrijpt, maar dat is nu juist het diepere probleem: Het systeem van inschrijven in ondoorzichtig en onbegrijpelijk.
Miriam tegen mij:
"Nee. Wat ik citeer zijn de aanvullende regels van een individuele school. Het hoort niet tot een centrale afspraak."
Ook dat doet er (als je naar het diepere probleem kijkt), niet toe. het resultaat is, dat het KKC Amsterdamse kinderen achterstelt tov Amstelveense, dat Amstelveense kinderen een optie hebben (grote kans op inschrijving bij het KKC), die Amsterdamse kinderen niet hebben. Fixeer je niet teveel op de exacte procedures, maar kijk vooral naar de materiele uitwerking.

M Lavell
06-04-2010 om 11:35
Niet op vooruit lopen
Maureen:"dan had ik nog niet meegeloot omdat er voorrang wordt gegeven aan mensen binnen een bepaald postcodegebied"
Dat is alleen maar zo als het aantal aanmeldingen van leerlingen in uit het voorkeursgebied zo hoog is, dat daarmee de school gevuld wordt.
Dat is niet vanzelfsprekend zo. Sterker nog: uit het feit dat er geloot wordt blijkt juis dat die voorkeursgebieden de school niet vullen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
06-04-2010 om 11:43
Pijn
Tinus, ik ben niet boos op Maureen en ik vind dat Maureen (en de aanhangers van Stichting Vrije Schoolkeus) terecht boos zijn.
tinus:"Fixeer je niet teveel op de exacte procedures, maar kijk vooral naar de materiele uitwerking."
Die valt wel mee. Het zijn er uiteindelijk op de grote getallen gezien maar 'een paar' die feitelijk last hebben van de procedures.
Maar alle ouders en leerlingen uit de regio hebben hartkloppingen over de vraag waar ze zullen belanden met hun 'vrije schoolkeus' die in feite een wassen neus is, die zelfs niet bestaat.
Daar zit de pijn. En daar is wat mee te doen, zie 'andere insteek'.
Groet,
Miriam Lavell

Kim
06-04-2010 om 15:02
Ignatius
Bij mijn zoon in de klas (Abcoude) zitten in ieder geval 2 kinderen die niet hoeven meeloten op het Ignatius, omdat hun zus of broer er ooit heeft gezeten. Maw kunnen zij gebruik maken van de zusjes/broertjes regeling, terwijl die zusjes/broertjes niet met op die school zitten.

Tarole
08-04-2010 om 11:35
Pertinent niet waar
Miriam het is niet waar dat je je op twee scholen kan inschrijven. Je krijgt van de basisschool slechts één formulier om je in te schrijven, of één voor Amsterdam, of één voor een andere gemeente. Ik denk dat je een beetje achterloopt. Meerdere inschrijvingen waren tot twee jaar geleden mogelijk, maar nu echt niet meer. Ik snap alleen niet dat bij voorkeur in een andere gemeente dat nadelig zou zijn voor de Amsterdamse kinderen. Volgens mij geven juist hierdoor veel kinderen zich in een andere gemeente op, zodat die plaatsen in ieder geval niet in Amsterdam hoeven te worden gevuld. Verder gaat het toch vooral om speciale scholen zoals categorale gymnasia die goed staan aangeschreven. Ik snap niet dat een kind dat bijvoorbeeld in Amsterdam zuidoost woont daar meer recht op een plaats zou hebben dan een kind dat bijvoorbeeld net over de grens in Amstelveen woont. Dat laatse kind woont namelijk veel dichterbij de school dan de eerste.
Kim, bij mijn weten hebben op het Ignatius en het Barlaeus alleen broertjes en zusjes voorrang wanneer hun broertjes of zusjes nog op school zitten. Daarna vervalt de voorrang, ook bij ouders die op school hebben gezeten. Daarbij weet ik van andere scholen weer dat kinderen van oudleerlingen wel voorrang hebben.

Maureen
08-04-2010 om 14:22
Ik snap de regiofunctie van een categoraal gymnasium niet
Volgens mij heeft een regiofunctie alles te maken met de schaal van gemeentes. Abcoude kan niet zelf een middelbare school oprichten en vullen en dus heeft een omliggende gemeente ene 'regiofunctie' voor Abcoude.
Weesp en Amsterdam hebben Abcoude opgenomen in hun regio.
Ik begrijp niet waarom Amsterdam een regiofunctie heeft m.b.t. Amstelveen. Zeker niet waar het gymnasiaal onderwijs betreft; Amstelveen heeft de omvang om zelf klassen te vullen met leerlingen met een gymnasiumadvies en biedt uitstekend gymnasiaal onderwijs.
Ik begrijp bijvoorbeeld wel de regiofunctie van een Gerrit van der Veen college. Deze school heeft een speciaal programma voor kinderen in de vooropleidingen van Dansacademie en conservatorium. Kan me voorstellen dat Amstelveen niet groot genoeg is om ook zo'n school in stand te houden.

Van de (Forum)redactie
08-04-2010 om 16:59
Speciaal bericht voor ouders in amsterdam: informatiemarkt op 10
Bericht van OCO Amsterdam
Uitgeloot!? Wat nu?
Informatiemarkt voor ouders en leerlingen op 10 april in Hotel Arena
Dit jaar worden ruim 400 (misschien zelfs 650 leerlingen uitgeloot bij de eerste keuze voor school voortgezet onderwijs. Vanwege het hoge aantal uitgelote leerlingen organiseert OCO een informatiemarkt op zaterdag 10 april in de Hotel Arena. Op deze informatiemarkt kunnen de uitgelote leerlingen en hun ouders zich oriënteren op het aanbod dat nu nog beschikbaar is. Direct na dat weekeinde begint de inschrijving voor de tweede ronde van de Kernprocedure op 12, 13 en 14 april.
OCO-speeddate
Op deze informatiemarkt presenteren scholen voor voortgezet onderwijs die nog plek hebben zich presenteren en is er gelegenheid om met een leerkracht
en soms ook een ervaren ouder (uit ouderraad of mr) van de school te spreken. Dit gaat met speeddates: elke 5 minuten gaat er een gong en wordt er van tafeltje gewisseld. Zo kunnen ouders en leerlingen snel alle scholen zien, spreken en goed voorbereid de tweede ronde in gaan.
Verschillende rondes
De informatiemarkt vindt plaats in de Kerkzaal van Hotel Arena, 's-Gravesandestraat 51. Het dagprogramma van de speeddates is ingedeeld vanuit het basisschooladvies een leerling heeft gekregen.
vmbo-t 11.00-12.00 uur
vmbo-t/havo 12.00-13.00 uur
havo, havo/vwo * 13.00-15.00 uur
vwo 15.00-16.00 uur
Over OCO
OCO is onafhankelijk, opgericht vanuit de gemeente voor alle ouders en leerlingen met vragen over onderwijs in Amsterdam. OCO zal ook zelf met een informatietafel aanwezig zijn voor ouders en leerlingen met specifieke of individuele vragen.
Meer informatie
Tamar van Gelder, coördinatie scholenmarkt
OCO
Onderwijs Consumenten Organisatie
www.onderwijsconsument.nl
[email protected]
(020) 330 63 20

Maureen
08-04-2010 om 17:25
Maar pelle
Categoraal gymnasium blijft blijkbaar trekken, zo zeer zelfs dat Amstelveen genoeg kandidaten heeft om zelf een categoraal gymnasium te 'vullen'. Daar mee vervalt wat mij betreft de regiofunctie van Amsterdam op dit gebied voor Amstelveen.
NB: ik vind het verschil tussen categoraal of niet-categoraal gymnasium zelf een non-argument, zeker wanneer een scholengemeenschap homogene brugklassen samenstelt.

M Lavell
08-04-2010 om 18:38
Alles is relatief
Tarole:"Miriam het is niet waar dat je je op twee scholen kan inschrijven. Je krijgt van de basisschool slechts één formulier "
Je hebt gelijk. Dit is ook precies het zwakke punt van de argumenten van de Stichting Vrije Schoolkeus. Wie zich houdt aan de gewoontes en gebruiken zoals door de basisscholen worden voorgespiegeld, begrijpt geen moment waar die stichting het over heeft.
Maar de werkelijkheid is dat je ook bij de scholen zelf van de site een inschrijfformulier kunt downloaden. In de praktijk zijn er maar heel weinig ouders zo leep om dat even te checken.
"Kim, bij mijn weten hebben op het Ignatius en het Barlaeus alleen broertjes en zusjes voorrang wanneer hun broertjes of zusjes nog op school zitten. "
Bij het Barleus (openbaar) kun je daar meer op rekenen dan bij het Ignatius. Katholieke broertjes of zusjes hebben sowieso een streepje voor op die laatsten.
Greot,
Miriam Lavell

M Lavell
08-04-2010 om 18:42
Bureaucratie
Maureen:"Volgens mij heeft een regiofunctie alles te maken met de schaal van gemeentes. "
Nee. Het heeft te maken met bekostiging, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. De instandhouding van het bo ligt bij de gemeenten. Die van het vo bij de Provincie.
Alle vo scholen hebben een regiofunctie.
Maureen:"Amstelveen heeft de omvang om zelf klassen te vullen met leerlingen met een gymnasiumadvies en biedt uitstekend gymnasiaal onderwijs. "
Nou nee. Voor schoolkeuze en regiofunctie ben niet afhankelijk van de vraag, maar ook van het aanbod. Er is geen schoolbestuur dat een gymnasium in Amstelveen wil stichten. Het 4e gymnasium is ook weer in Amsterdam gezet.
Groet,
Miriam Lavell

Maureen
08-04-2010 om 19:02
Regiofunctie, formulieren en geloof
Mirjam: 'Alle vo scholen hebben een regiofunctie. '
Toch beperkt Amstelveen die regio, evenals Zaanstad, Weesp en Uithoorn, terwijl Amsterdam doet dat niet. Het KAN blijkbaar wel.
Miriam:'Maar de werkelijkheid is dat je ook bij de scholen zelf van de site een inschrijfformulier kunt downloaden. In de praktijk zijn er maar heel weinig ouders zo leep om dat even te checken.'
Het gaat niet om het inschrijfforulier, het gaat om een originele brief (gevouwen, lastig te kopieren) met daarop het advies van de basisschool. Dat is het formulier waar. Je moet het originele exemplaar inleveren bij je aanmelding, net als het originele formuleir van cito met daarop je uitslag. Je krijgt van de basischool geen formuleiren waarop je iets invult. v Elke school heeft zijn eigen inschrijfformulier. Inderdaad handig om op de site te kijken wat daar op staat. Dan weet je wat ze gaan vragen. Maar meer kun je er niet mee.
Miriam: 'Bij het Barlaeus (openbaar) kun je daar meer op rekenen dan bij het Ignatius. Katholieke broertjes of zusjes hebben sowieso een streepje voor op die laatsten.'
Ook Ignatius en bijvoorbeeld Fons Vitae vragen bij inschrijving niet naar geloofsovertuiging.

M Lavell
08-04-2010 om 19:31
Handgeschreven briefje
Maureen:"Het gaat niet om het inschrijfforulier, het gaat om een originele brief (gevouwen, lastig te kopieren) met daarop het advies van de basisschool. "
Dat is alweer een nieuw gebruik, maar rechtskracht heeft het niet. In werkelijkheid worden de gegevens uitgewisseld tussen bo en vo via het digitale loket ELKK (in Amsterdam). Maar dat betekent niet dat je niet buiten dat loket om mag melden. Dat mag ook met een handgeschreven briefje.
Als het allemaal zo precies zou liggen als in dit draadje gezegd wordt, dan heeft de stichting helemaal geen zaak. Maar de werkelijkheid is nu eenmaal dat er aan alle kanten wel een dichtgetimmerde indruk wordt gewekt, maar dat het helemaal niet dichtgetimmerd is.
Maureen:"Ook Ignatius en bijvoorbeeld Fons Vitae vragen bij inschrijving niet naar geloofsovertuiging."
Daar geloof ik niks van.
Na inschrijving komt er nog een formulier van de school waarop je dit soort bijzonderheden kunt invullen. Ik kan me niet voorstellen dat het Ig (en Fv, zelfde schoolbestuur) van dat gebruik zijn afgeweken.
Het zijn katholieke scholen. Katholieken hebben daar vanzelfsprekend voorrang. Daar komt dat gedoe over die broers en zussen en oud- lln ook vandaan.
Het zijn leerlingen die een bewuste keus hebben gemaakt voor dit type onderwijs (denominatie).
Groet,
Miriam Lavell

Maureen
08-04-2010 om 20:15
Tsja miriam
Miriam: 'Dat is alweer een nieuw gebruik, maar rechtskracht heeft het niet. In werkelijkheid worden de gegevens uitgewisseld tussen bo en vo via het digitale loket ELKK (in Amsterdam). Maar dat betekent niet dat je niet buiten dat loket om mag melden. Dat mag ook met een handgeschreven briefje.'
En moet je dan naar de rechter stappen als je aanmelding niet wordt verwerkt omdat hij niet compleet is ? Daar bedank ik voor. Die tijd hebben we niet.
Miriam: ' Daar geloof ik niks van.'
Dat wordt lastig praten. De wet is wellicht niet veel veranderd de afgelopen tien jaar. In de praktijk zijn de inschrijvingsprocedures blijkbaar wel veranderd.

Sophietje
08-04-2010 om 22:59
De voorrangsregel van het ignatius
Hallo,
Mijn jongste zoon gaat volgend schooljaar naar het Ignatius. Bij de inschrijving werd NIET gevraagd naar geloofsovertuiging. Mijn oudste zoon zit in de tweede van het Ig, bij zijn inschrijving werd er nog wel naar gevraagd. Overigens zijn wij van huis uit katholiek, maar allang niet meer praktiserend. We hebben dus voor mijn zoon geen geloof opgegeven. Dat was geen probleem, hij werd gewoon aangenomen (er hoefde toen overigens net niet geloot te worden). Mijn jongste zoon heeft voorrang omdat zijn broer er al zit. Dat werd bij de inschrijving ook al specifiek gezegd en genoteerd.
Er waren uiteindelijk 53 kinderen met voorrang (op 135 plaatsen). Er zijn er 24 uitgeloot.
groet,
Sophietje

M Lavell
09-04-2010 om 10:24
Gesloten procedure
Maureen, je zwabbert. "En moet je dan naar de rechter stappen als je aanmelding niet wordt verwerkt omdat hij niet compleet is ? Daar bedank ik voor. Die tijd hebben we niet. "
Nee. Het punt van de stichting is nu juist dat je buiten de Amsterdamse kernprocedure om kunt. Als je werkelijk meent dat dat helemaal niet kan, dan heeft de stichting helemaal geen enkel punt.
Ik las op de site van het Ig dat ze inderdaad om originelen, cito en advies vragen. Eigenlijk is dat het bewijs dat om de procedure heen fietsen mogelijk is, want de Kernprocedure wisselt de nodige informatie uit tussen bo en vo via ELKK (Okidoc).
De school heeft advies en cito-uitslag zijn helemaal niet nodig, behalve voor lln die buiten de kernprocedure om gaan.
Maureen:"De wet is wellicht niet veel veranderd de afgelopen tien jaar. In de praktijk zijn de inschrijvingsprocedures blijkbaar wel veranderd."
De kern van het probleem is dat het niet inzichtelijk is. Alles wat je beweert kan in werkelijkheid anders zijn. Het zijn gesloten procedures. Je kunt het niet controleren.
Zie Kim, die melding maakt van 2 lln van broers en zussen die niet meer op het Ig zitten en toch voorrang hebben gekregen.
Wat wou je daar aan doen? Een rechtszaak beginnen? Je verliest 'm vermoedelijk. Uiteindelijk is alleen het bevoegd gezag bevoegd om over plaatsing te beschikken.
Sophietje:"Bij de inschrijving werd NIET gevraagd naar geloofsovertuiging. Mijn oudste zoon zit in de tweede van het Ig, bij zijn inschrijving werd er nog wel naar gevraagd."
Nou weet je, je kunt ook gewoon bellen met mevrouw Padding. Dat heb ik ook gedaan. Mijn zoon is (tot mijn eigen verbazing en in tegenstelling tot het heftig aandoende inschrijfritueel op het Vossius) telefonisch geaccepteerd.
Is het inschrijfformulier echt veranderd (dat kan, er is een andere rector tenslotte), of heb jij een ander formulier gekregen omdat je al een voorrangskind had?
Groet,
Miriam Lavell

Kim
09-04-2010 om 20:28
Broertjes/zusjes oudleerlingen
Overigens is het Ignatius niet de enige school die zusjes en broertjes van oudleerlingen buiten de loting houdt; op de site van het Gerrit van der Veen staat bij de procedure dat bij loting broertjes en zusjes van (oud)leerlingen voor gaan.
groetjes

M Lavell
09-04-2010 om 20:44
Probleem
Klopt Kim. Het probleem is dat dat op de site van het Ig niet staat. En bovendien dat de kernprocedure met sterke termen als "mag alleen" doet alsof iets anders doen dan in de keuzegids staat, niet voorkomt.
De werkelijkheid is anders. De Kernprocedure is helemaal geen dichtgetimmerde procedure. Je kunt er als ouders ook geen rechten aan ontlenen (mijn kind voldoet.. dus...).
Last but not least: ook al zou je aan kunnen tonen dat scholen de hand lichten met de zelf bedachte procedures, dan nog zul je aannemelijk moeten maken dat jij daar onrechtmatig nadeel van ondervindt.
In feite is dat waar de rechter uiteindelijk op is uitgekomen: al zou de procedure anders zijn, dan nog betekent dat niet dat er vrije schoolkeus is, dus dat ouders hun aanmelding gehonoreerd zullen zien.
Groet,
Miriam Lavell

Marlou
12-04-2010 om 15:49
Wanneer gebeurt selectie geboortejaar?
Ik heb een deel van deze discussie proberen te volgen, maar zit nog met een vraag. Blijkbaar mag een school dus toch selecties maken mbt lokatie, en waar de kinderen vandaan komen, broertjes, zusjes - heb ik dat goed begrepen? En dan wordt er vervolgens onder de rest die overblijft, geloot voor een plek. Klopt dat?
Wat ik me nu afvraag, en hopelijk weet Mirjam dit, is in welk stadium wordt er nu gekeken naar geboortejaar? Ik heb begrepen altijd dat ze dat inderdaad doen, maar in welk stadium van de selectie gebeurt dat, en moeten scholen dat aangeven ergens? Is dat vóór de loting?
Dank, groetjes
Marlou

M Lavell
12-04-2010 om 21:53
Voor de loting
Marlou, je kunt ervan uitgaan dat al het selecteren dat er gebeurt, voor de loting is.
Op geboortejaar sorteren is niet standaard trouwens.
Groet,
Miriam Lavell

Marlou
14-04-2010 om 16:21
Bekendmaken?
Hi Mirjam, bedankt. Maar moeten scholen dat dan niet ook in hun schoolgids vermelden, dat ze dat doen? Bij het selectiebeleid? OF is dat iets wat ze 'stiekem' doen? Ik weet via de discussies over kleuterverlengen dat dit een rol kan spelen bij selectie voor het VO, maar ik vind het zo vreemd dat je daar niet iets van terugziet in de beschrijving van de selectieprocedures. Nu is dat natuurlijk ook zeer onsympathiek om te vermelden, maar is het dan wel wettelijk toegestaan?
Dank, groetjes
Marlou

M Lavell
14-04-2010 om 19:15
Niet transparant
"Nu is dat natuurlijk ook zeer onsympathiek om te vermelden, maar is het dan wel wettelijk toegestaan? "
Het is niet verboden en daardoor mag het. Scholen zijn geen democratische of transparante organisaties. Ze mogen het zelf weten. Je hebt als aanmelder geen recht op toelating of informatie daarover.
(en ja, dat is heel gemeen)
Groet,
Miriam Lavell