Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Uitslag cito-score

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wil40

Waar lees jij dat dan? Hoe weet ze dat? De cito werd toch in een gesloten envelop opgestuurd? Heeft ze de klasgenootjes gevraagd?

Nikus

Ik lees in een posting verder naar boven van Tarole:"de hele klas had boven de 545, dus daar gaat het ook niet om." De posting heet: volgens mij... en is 2 dagen oud.

Wel een super klas trouwens, allemaal boven de 545.

Nou heel knap wil 40

Maar ik begrijp hTarole aar openings posting dan niet. Hoe komt ze dan aan die gegevens? Immers ze schrijft dit:

Bij de school van mijn dochter werden de cito-scores naar huis opgestuurd. De school heeft van tevoren gevraagd om de uitslagen niet rond te bazuinen. Toch lopen sommige kinderen de uitslag aan elkaar door te vertellen, maar wat mij nog meer verbaasd zijn de ouders die er ongegeneerd naar vragen. Als een ouder het aan een andere ouder vraagt vind ik het al vreemd, maar als ouders ongegeneerd de kinderen confronteren vind ik dat helemaal ongepast. Kinderen kunnen over het algemeen minder weerstand bieden aan zo'n vraag. Wij hadden onze dochter, n.a.v. de vraag van school, geinstrueerd de uitslag niet te vertellen. Nu is ze behoorlijk in de war, omdat ze het moeilijk vindt geen antwoord te geven als ouders haar confronteren. Wat moet ik hiermee?

Precies nikus

Ik had helemaal niet gereageerd op dit draadje maar de postings zijn wat vreemd....
Heeft de hele klas nu 545, behalve Tarole`s dochter? Nee, want afgunst is niet aan de orde, iedereen heeft VWO advies minimaal...
De dochter van Tarole kan moeilijk weerstand bieden aan die nieuwsgierige ouders? Nee, het kan gewoon bij de mededelingen van school :"Deze complete groep 8 gaat naar het VWO, iedereen heeft VWO advies jongens!."

Als

alle score's via dichte enveloppen worden meegegeven en er mag niet over gesproken worden, hoe weet je dan dat heel de klas boven de 545 scoort, wat trouwens erg goed is hoor, ik heb zelf niets op hyve's gezet maar steek niet onder stoelen en banken wat dochter gescoort heeft, ben zelfs erg trots op haar en zelf is ze erg blij met haar score van 524 en heeft ze zelf op hyve's gezet, ze kan nu naar de school waar ze zelf nar toe wil en als ouder kan ik na 8 jaar basisschool zelf best wel inschatten, waar de kinderen ongeveer naar welke school gaan

Concurrentie

Tarole schrijft ook in een posting dat op een concurrerende manier met elkaar omgaan niet sociaal is. Ik ben daar steeds over aan het nadenken. Gaat het hier dan alleen over leervermogens? Of is concurrentie sowieso niet sociaal?
Maar het leven bestaat toch uit concurrentie? Dit hoeft niet over de rug van een ander, helemaal mee eens. Maar je mag jezelf toch verbeteren en trots zijn op goede prestaties? Ik denk dat het wel erg Nederlands is:"Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg."

Hier geen concurrentie

hier vind ik juist dat iedereen blij is voor iedereen of ze nu hoog of laag scoren, mijn dochter is net zo blij voor zichzelf en haar vriendin die scoorde 549, dat maakt haar niets uit, ze weet dat ze zelf moeilijk leert, ik denk dat het er ook aan ligt hoe je hier als ouder ermee omgaat, school is hier ook altijd veel mee bezig, in de klas werden de uitslagen gewoon voorgelezen, gebeurt trouwens vaker dus waarom nu niet?

Waarom zou school

niet willen dat de resultaten verteld worden, dit is alleen maar hele goede reclame voor school, als je alleen maar vwo ll afleverd?

Tarole

Tarole

13-03-2010 om 19:02 Topicstarter

Informatie

Inderdaad, ik vind het ook opvallend dat een hele klas 545 of hoger heeft gescoord. Dit geld overigens niet voor alle leerlingen van de school. In andere klassen blijken er ook lagere scores te zijn. Waarom ik deze informatie heb over de scores komt nu juist omdat er ouders zijn die iedereen hebben uitgehoord en dat ook weer rondbazuinen. De school heeft kennelijk ervaring met dit soort zaken en vraagt daarom dit niet te doen. Ondanks de oproep van school gebeurt het dus toch. Misschien heb ik inderdaad wel een te calvinistische instelling. Sommige dingen hoeven gewoon niet openbaar. Maar het belangrijkste is dat iemand die graag zijn of haar scores wil vertellen dat vrij is om te doen, maar diegene die het niet wil voor het blok gezet wordt. Daar gaat het om. Wat is het motief hierachter dan? Iemand voor het blok zetten is niet respectvol en dus niet sociaal. Vandaar.

Tarole

Tarole

13-03-2010 om 19:16 Topicstarter

Tirza (ot)

Dat het niveau op de Gymnasia dalende is komt uit de media en persoonlijk weet ik het van een rector van een categoraal Gymnasium. Het blijkt dat er steeds meer leerlingen het gymnasium alleen kunnen doorlopen met heel veel bijles en extra begeleiding.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-03-2010 om 23:33

Citootje

"Vragen wat een kind voor score had lijkt me niet nodig maar blijkbaar krijg ik dat niet aan jullie verstand"
Tja, als dat jouw insteek is... Ik geloof dat we nu al een tijdje duidelijk proberen te maken dat je er te veel achter lijkt te zoeken en het nogal zwaar maakt. En weet je, ik heb eigenlijk geen flauw idee wat ik precies vraag als ik een kind vraag naar zijn cito. Ik weet dat ik vorig jaar met de vriendjes van mijn zoon (toen groep 8) een paar keer over de cito heb gesproken. Ze riepen allemaal direct hun scores. Maar of ik er letterlijk naar heb gevraagd? Tja, het is hier gewoon iets waar openlijk over wordt gesproken, zonder geheimzinnigheid, door iedereen in mijn directe omgeving (vriendjes, hun ouders, buren, familie, collega's). Jij hoeft mij dus 'niets aan mijn verstand te brengen'.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-03-2010 om 00:02

Tarole

"komt nu juist omdat er ouders zijn die iedereen hebben uitgehoord en dat ook weer rondbazuinen. De school heeft kennelijk ervaring met dit soort zaken en vraagt daarom dit niet te doen. Ondanks de oproep van school gebeurt het dus toch."

Wat zit je nu precies dwars? Dat andere ouders niet meegaan in het verzoek van de school? Ik vraag mij af of je de reacties hier hebt gelezen, en wat je daaruit hebt kunnen halen. Natuurlijk ken ik de ouders van jouw school niet, maar wat je schrijft over hen komt zo veroordelend over... 'uithoren' en 'rondbazuinen'. Toe maar, dat liegt er niet om. En aangezien je over mij ook al een aantal oordelen klaar had (die geheel onjuist zijn), vraag ik mij af of je wel realistisch bent.
Je hebt hier nu een heleboel berichtjes kunnen lezen en weet nu een beetje hoe 'niet-zwijgende-ouders' denken. O ja, en hun kinderen. Daaruit kun je volgens mij (maar ik val nu echt in herhaling) halen dat nogal wat mensen dat geheimzinnige gewoon niet goed begrijpen en dus zonder slechte bedoelingen heel open zijn over citoscores. En dus ook wel eens aan een vriendje of buurmeisje vragen hoe het is gegaan (met welke formulering dan ook maar).

"Sommige dingen hoeven gewoon niet openbaar."
En daar heeft iedereen zijn eigen ideeën over. Voor jou hoeft de cito niet openbaar, veel anderen vinden het juist prettig of leuk om hier wel open over te zijn. Niemand die jou verplicht een score te noemen. En er hoeft ook niemand verplicht te worden daarover te zwijgen.

"maar diegene die het niet wil voor het blok gezet wordt. Daar gaat het om."
Nee. Je dochter geeft aan het vervelend te vinden dat de vraag wordt gesteld. Misschien omdat ze het zelf echt niet wil vertellen, misschien ook wel omdat ze weet dat jij het liever niet hebt of omdat ze denkt dat het niet mag van de leerkracht. Dáár moet je dus wat mee. Je kunt je dochter niet behoeden voor dit soort zaken, je kunt niet al die andere ouders veranderen. Leer je dochter hoe ze hiermee kan omgaan. Echt, het is zo eenvoudig. Leer haar om met haar mooiste glimlach te zeggen: 'mijn score? Die gaat helemaal niemand iets aan!'

"Wat is het motief hierachter dan?"
Lees de berichtjes nog eens na: gewoon interesse.

"Iemand voor het blok zetten is niet respectvol en dus niet sociaal."
Je blijft een gewone vraag verwarren met 'voor het blok zetten'. Werk aan je eigen zelfvertrouwen, zorg ervoor dat je niet zo van slag raakt door heel gewone en belangstellende vragen!
Het is mij trouwens een raadsel waarom een school ouders oproept tot geheimzinnigheid. Ik geloof meer in een open sfeer, lijkt mij veel gezonder en plezieriger.

Tarole

Wat een onzinnig verhaal over het Gymnasium.

Lidwientje

Inderdaad, waar blijven de kinderen die beneden de A stroom scoren? Wat wel weer opvallend is dat je schrijft over een school in een dure buurt met plus klassen. Wat is dat toch? Mijn zoon zit op een openbare dorpsschool met kinderen van alle pluimage in zijn klas. Zelf ben ik daar erg gelukkig mee. Want nu weet hij ook dat er kinderen zijn die het minder fijn hebben thuis. Hij weet dat er kinderen zijn die moeten werken voor ze stof begrijpen. Kortom, zoonlief past prima in een vwo klas van een scholengemeenschap.

Waar die kinderen blijven...

Die zitten ook bij Tarole`s kind op school. Maar er zijn meerdere groep 8 klassen. De klas van Tarole`s kind levert toevallig allemaal hoge scores af...
Die vraag had ik ook al gesteld, althans mijn verwondering daarover uitgesproken. Tarole kwam hierboven al met "Informatie".

Scholen

er zijn toch ook scholen waarvan de kinderen die te laag zullen scoren de cito niet mee maken, omdat anders hun algemene score naar beneden gaat, heb ik eens vernomen dat dat zo is.
krulleke

Astrid

Astrid

15-03-2010 om 09:11

Niveau klas hier heel anders.

Bij mijn zoon vorig jaar in groep 8 deden 5 kinderen (van de 27 groep 8 kinderen) niet mee met de cito. Die gingen allemaal naar de praktijk school. Daarnaast ging het over grote deel naar diverse VMBO's. Maar 5 kinderen van dus de hele school gingen naar HAVO/VWO. Score van 545 of hoger komt bij onze school maar voor bij een paar kinderen. Toevallig ook bij mijn zoon. Niks mis met deze school (zeer goed zelfs), maar er stromen echt zelden kinderen af naar bijzonder onderwijs. Als het er 1 per jaar is op de hele school is het veel. Het resultaat is dat de totale Cito score dus laag zal zijn op deze school. Boeit mij totaal niet.

Vorig jaar heb ik zelf wel 20x de vraag gehad over de uitslag van de cito. Men wilde precies weten hoeveel zoon had. Ik heb daar geen moeite mee. Andere ouders of leerlingen zelf vertellen het hier ook gewoon en iedereen weet hier op school dat je goed bent op je eigen niveau. Dat wordt er hier erg ingehamerd. Dat is misschien het voordeel dat de klassen zo gemeleerd zijn. De kinderen kunnen een aardige inschatting van elkaar maken. Overigens staat de schoolkeuze hier alvast voor de cito uitslag.

Van mijn collega's die nu kinderen in gr. 8 hebben weet ik ook de cito score. Iedereen is hier erg open in. Het is leuk om het te horen, maar zo bijzonder vind ik die uitslag nou toch ook weer niet.

Vic

Vic

15-03-2010 om 10:08

Bij ons

Op onze school is het gemiddelde van de Cito 533. Heel erg laag, maar het is ook een school waar energie wordt gestoken in het zoveel mogelijk op school houden van alle kinderen. En ook de zwakke broeders mogen meedoen aan de toets. Overigens ben ik hier ook niet onverdeeld blij mee. Ik denk dat er wel wat kinderen baat bij zouden hebben als ze naar een andere school zouden gaan, of anders de achterblijvers wel. Ik hoef overigens niets rond te bazuinen over de schoolresultaten van mijn dochter, dat doen de kinderen en andere ouders wel. Naar de resultaten van andere kinderen durf ik niet zo goed te vragen, dan lijkt het net of ik wil 'opscheppen'.

Re citootje

Wij hebben niemand in groep 8 zitten, maar toch krijg je genoeg mee van kinderen die de cito gemaakt hebben.
Ik heb wel aan 2 of 3 kinderen gevraagd.. en heb je de citoscore al? Dan kreeg je het antwoord, ja, waar op ik vroeg of ze er zelf mee tevreden waren en/of ze nu naar de school van hun keuze toe kunnen.
Wat de score is, dat doet me niet zoveel. Als kinderen zelf tevreden zijn, dan ben ik blij voor ze.. of het nu 520 is of 550.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.