Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ibje

Ibje

01-03-2009 om 10:01

Uitslag cito; wanneer deze week?

Volgens mijn vriendin krijgt haar zoon morgen de uitslag van de Cito.
Bij ons op school is niet bekend gemaakt wanneer de kinderen (ouders?) de uitslag krijgen. Ik heb wel van mijn kinderen begrepen dat het deze week zal zijn, maar dat het eerder vrijdag zal worden dan aan het begin van de week.

Bepalen scholen zelf wanneer ze de uitslag bekend maken ? Is het gebruikelijk dat de ene school de uitslag op maandag bekend maakt en een andere school pas aan het eind van de week ?

Ibje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolijt

Jolijt

01-03-2009 om 10:53

Bekend maken uitslag

Ja helaas kan daar bijna een week tussen zitten. Als ik het goed begrepen heb worden de uitslagen niet tegelijk verstuurd en heeft dus niet iedere school ze op hetzelfde moment. Van een vriendin hoorde ik echter dat daar de papieren uitslag ook nog niet was, maar de de school de uitslagen ook online kan inzien... die school kreeg ze dan ook op maandagmorgen. Wij moesten vorig jaar eigenlijk wachten tot donderdagmiddag (dat kwam de school goed uit), maar gezien het grote aantal zenuwachtigen (ouders en leerlingen) werd het gelukkig woensdagmiddag.

Annet

Annet

01-03-2009 om 12:17

Aankondigd: dinsdag

School heeft aangegeven dat de uitslag dinsdag bekend is. Blijkbaar weten ze wel van tevoren wanneer de uitslag komt of ze kijken inderdaad op internet.
Juf zei inderdaad een keer dat ze een bepaalde datum beloven van uitslagen op internet maar dat ze zich daar niet altijd aan houden. Misschien zegt ze daarom dinsdag, om één dag speling te houden en teleurstelling te voorkomen.

an mien

an mien

02-03-2009 om 16:43

Spannend......

Zoon kwam vandaag thuis met de het bericht dat ze deze week de uitslag krijgen, vindt het wel een beetje vaag. Ik vraag me af op ze de uitslag meegeven zodra de school hem binnen heeft of dat ze de uitslagen eerst gaan bespreken en ze dan eens mee naar huis gaan. Bij de entreetoets heeft het bijna een week geduurd voor de uitslag mee naar huis kwam.
We wachten dus nog maar even geduldig af......

An mien

Hier vanochtend binnengekomen...

...en gelijk met de kinderen doorgenomen.

Een blije zoon, die zijn (voor zijn doen matige) entree-toets-score van vorig jaar behoorlijk verbeterd had.

Niet dat het zo extreem belangrijk was, de meeste middelbare scholen in de regio zijn niet zo gefixeerd op de CITO scores, maar toch prettig voor hem dat de uitslag in lijn was met de verwachtingen.

Ingrid

Lys Lionne

Lys Lionne

03-03-2009 om 14:20

Wat ben ik blij als...

...die uitslag er éindelijk is van de week!!! Zoon slaapt en eet al slecht sinds 2 weken vóór de CITO en ook zijn humeur is niet denderend. Eerst dachten we nog dat een en ander kwam door een griepje ofzo, maar hij staat (ondanks onze nuchtere kijk op de CITO en het totaal niet-belangrijk vinden ervan) stijf van de zenuwen. Gisteren kwam het hoge woord eruit: hij is bang dat 'ie het vereiste puntentotaal voor zijn favoriete school (vmbo-kaderberoeps) niet heeft gehaald. Bahhhh, stomme toets!!

an mien

an mien

03-03-2009 om 14:48

Op z'n vroegst.....

morgen is er tegen de kinderen gezegd, de uitslagen moeten eerst besproken worden, waarom eigenlijk? wie weet dat? er valt toch weinig aan te bespreken?

An mien

Bij ons....

is de officiele 'bespreking' (met ouder en kind) volgende week. Maar de 'kale' scores (met een eerste opmerking van juf erbij) zijn vanochtend recht van de postbode met de kinderen doorgesproken. Netjes, vind ik.

Ingrid

Sandra

Sandra

03-03-2009 om 15:23

Morgen

Vandaag zijn de uitslagen ze op school binnengekomen. En dat betekent dat de kinderen de score morgen in een dichte envelop mee naar huis krijgen.

Hier ook al binnen

vanmiddag bracht zoon de uitslag mee, in de klas besproken en zoon is helemaal blij. Hij kan naar de school van zijn keuze en daar zelfs een niveau hoger gaan doen dan we verwacht hadden. Volgende week bespreking met de juf en daar gaat het dan vanaf hangen of we gaan voor vmbo-t-havo of voor havo-vwo als brugklassen. Gezien zijn concentratieprobleem ivm add denken wij zelf meer in de richting van vmbo-t/havo als brugklas.

Vera*

Vera*

03-03-2009 om 15:41

Jaaaa

Zoon kreeg hier vanmiddag de citoscore mee naar huis. Een score van 547 en dat is goed genoeg voor het tweetalig vwo waar hij graag heen wil.

Lys Lionne

Lys Lionne

03-03-2009 om 16:07

Verdriet

Hier is net een zeer verdrietige zoon thuis gekomen. Zijn score van 513 zou officieel niet voldoende zijn voor VMBO-kaderberoeps (minstens 525 nodig). Maar na een telefoontje naar de juf is er duidelijkheid: deze score is in hoge mate bepaald door faalangst en stress en dat geven de juffen ook aan bij het aanmeldingsgespr. met de brugklascoördinator. Wat hen betreft blijf het kaderberoeps-advies gewoon van kracht en zal ook de VO school niet moeilijk doen over de CITO score. Juf had dit overigens ook al tegen zoon gezegd, maar deze zag alleen maar de teleurstellende uitslag en sloeg niks meer van het gesprek op. Ik heb zo met hem te doen, wat kun je het jezelf moeilijk maken.....

Hier ook

Hier is de score ook binnen. Dochter had ziczelf een zeer hoge eis opgelegd, ik hield mijn hart vast maar gelukkig heeft ze die gehaald en ze loopt al sinds ze uit school is, zingend door het huis (voor de verandering. Ze kan naar het schooltype waar ze graag naar toe wil, nu nog de juiste school zien te vinden. Binnenkort is een bespreking met leerkracht.

Vera*

Vera*

03-03-2009 om 16:28

Lys lionne

Vertroetel je zoon maar eens flink. Faalangst en stress tijdens de cito en nu weer. En alleen maar omdat hij bang is niet naar de school van zijn keuze te kunnen. En als je tegen jezelf zegt dat het te slecht is kunnen juf, brugklascoordinator en moeder van alles zeggen maar dat komt dan toch niet aan.

Ibje

Ibje

03-03-2009 om 16:40

Uitslag cito; wanneer deze week?

Vanmiddag is bij ons op school de uitslag bekend gemaakt aan de kinderen en hebben ze eveneens de officiele uitslag meegekregen voor de ouders.

Onze zonen kunnen naar de school waar ze zo graag naar toe willen.

Al die stress om die stomme cito.........

Wilma

Wilma

03-03-2009 om 16:42

Ingridt

Wat fijn dat je zoon zo goed heeft gepresteerd, super!!

Groetjes,
Wilma (even omdat jouw gezinssituatie zo lijkt op hoe de onze zou zijn geweest)

Maylise

Maylise

03-03-2009 om 17:46

Morgen

Normaal gesproken krijgen de kinderen morgen de uitslag. Er volgt dan over twee weken of zo nog een gesprek. In principe staat het schooladvies al vast maar als er hele uitzonderlijke bevindingen uit de test komen kan er nog over gepraat worden.
Op dit laatste hoopt mijn man vooral. Het advies was havo. Een advies waar ik het niet mee oneens ben. Mijn man wel en vindt havo te laag. Hij hoopt dus dat de toets dusdanig is gemaakt dat ze een ander advies krijgt. Ik denk niet dat dit gaat gebeuren.
In elk geval is de sfeer vrij gespannen want dochter wil natuurlijk haar vader plezieren en dus hoger scoren.

Maylise

Annet

Annet

03-03-2009 om 19:31

Hier ook tevreden

Dochter heeft 547 gehaald en kan zich daarmee aanmelden op het gymnasium waar ze naartoe wilt.
Dit was precies dezelfde score als de voorspelling op basis van de entreetoets in groep 7. En ook dezelfde uitslag als de entreetoets in groep 6. En dat terwijl ze twee dagen cito had gemist ivm ziekte en ze die dagen in haar eentje mocht inhalen, zittend in het magazijn van de school.
Hoezo constant presterend kind......?

Ach wilma,

Ik post niet zo vaak in V&V, maar ik geloof dat ik je naam er van de week zag staan. Oudste (en dat weet je...)is in deze periode jarig, en dan moet ik ook altijd even aan jou denken....

Ingrid

Wilma

Wilma

04-03-2009 om 17:38

Ingridt

Ik ben gelukkig niet alleen in VenV te vinden, dat scheelt. En er zijn héél veel kinderen van ouders hier bij OOL die de cito doen, alleen die van jou onthou ik extra goed, vandaar.

Enneh, altijd fijn te weten dat er aan ons (hem) gedacht wordt!

Groetjes,
Wilma

Lys Lionne

Lys Lionne

06-03-2009 om 12:25

Juf had het fout

Want haar geruststelling dat de VO school niet moeilijk zou doen over zijn lage score (513) was niet terecht. VO school vereist nu namelijk deelname aan een lwoo-toets. Juf is het hier niet mee eens, is bang dat hij door de stress de toets slecht maakt en dus de CITO uitslag op 'valse' wijze wordt ondersteund (die is ook beinvloed door stress, hij kan wel beter namelijk, dat laten ook zijn resultaten van de afgelopen jaren zien).
Feit is wel dat wij al eerder aangegeven hebben wel wat in lwoo te zien voor onze zoon en school toen opmerkte dat hij daar echt niet voor in aanmerking kwam...Ben erg benieuwd wat het vervolg nu dus gaat wordeen. Zie zelf namelijk niet zoveel nadelen van lwoo voor hem, mits het daadwerkelijk op kaderberoeps-niveau kan.

MoederVan3

MoederVan3

06-03-2009 om 22:09

Ja dat verwachtte ik wel een beetje

Jammer, dat nu pas zo laat die LWOO-indicatieprocedure gaat lopen. Alle scholen vullen LWOO op hun eigen manier in en het is dan handig om een beetje rond te kunnen kijken. Overigens zou ik me ook weer niet blind staren op dat kader. Ik wilde het ook heel graag en mijn LWOO-zoon doet het op basis-niveau bijzonder goed. Hij heeft zowel in de brugklas als in de tweede het op kaderniveau mogen proberen (gewoon binnen zijn eigen klas). Beide keren geen succes. Hij begint dan gelijk te piepen dat het veel moeilijker is en haalt voor sommige vakken diepe onvoldoendes, terwijl hij voor basis met achten en negens thuis komt. Nou hebben we dus maar definitief besloten dat hij het VMBO op basisniveau gaat doen en daarna MBO-2. Hij zegt zelf dat hij uiteindelijk MBO-4 wil doen. Mijn zegen heeft hij en ik heb begrepen dat als hij ooit nog eens echt de geest krijgt dat via allerlei verkorte leerroutes mogelijk is en anders doet hij er wat langer over. Ik vrees met de economische crisis dat er voorlopig toch geen werk is.
Ja en je vrees dat hij die LWOO-toets nog wel eens zou kunnen verknallen is terecht. Mijn jongste had voor begrijpend lezen een leerachterstand van 3 jaar, volgens de toets, terwijl hij laatst voor een begrijpend lezen toets op VMBO-kader niveau een 9 had. Volgens zijn mentor zou hij Nederlands op K- of zelfs TL-niveau kunnen doen, maar ja dat is tegenwoordig weer niet mogelijk, in ieder geval niet op de school waar hij nu zit. Zijn IQ-test was ook 9 punten lager bij de LWOO-toets, dan op een eerdere toets. Dus als ik jou was zou ik me maar als een hazewind gaan orienteren over de LWOO-mogelijkheden bij jou in de buurt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.