mamsavan2
25-02-2011 om 16:08
Uitslag eindcito
Deze week nog vakantie en ergens volgende week de cito uitslag. School zal het eerst nog zelf willen bekijken..
Wat is gebruikelijk, na hoeveel dagen en op welke wijze krijgen ouders de uitslag ?
mams

Moppeke
25-02-2011 om 16:34
Begin maart
Hier is 2 maart toegezegd aan de ouders.
School zal dit asap aan de ouders willen doorgeven dus er zal weinig tijd tussen zitten.
Voorzover ik het weet krijgen de kids de uitslag mee naar huis.

soepstengel
25-02-2011 om 17:41
28 feb
zou ie binen zijn maar ze verwachten dinsdag. Het zal dan in die week aan de ouders doorgegeven moeten worden want daarna is het hier vakantie. De maandag daarop is het al inschrijven, dus het is wel krap aan allemaal.

Yura
25-02-2011 om 18:45
Vakantie
Hier is het komende week vakantie, dus zal wel maandag 7 maart worden. Hier kun je kinderen ook inschrijven zonder cito-uitslag, die stuurt de school op. Daarna bepaalt de vo-school in welke brugklas je kind komt. Als je het echt moet weten omdat je kind op de grens zit tussen de ene en de andere vestiging bijvoorbeeld en je zou dan liever school B kiezen, dan heeft de leerkracht een schatting gemaakt. Ze heeft met haar collega ook zelf de eindtoets gemaakt en de normering van vorig jaar gehanteerd. Wil je het echt zeker weten dan heb je vanaf 7 maart nog 5 dagen de tijd om aan te melden.

mamsavan2
25-02-2011 om 19:19
Mmm
Ik weet niet wat de inschrijfdatum is,,volgens mij komt het Vo naar de basisschool voor overleg. Er staat op de schoolkalender geen overleg met de ouders gepland, maar hoop dat dit nog wel komt, want een eenduidig advies hebben we nog niet.
mams

Tirza G.
26-02-2011 om 21:42
Huh?
Hoezó komt de VOschool naar de basisschool toe voor overleg? Wat is dat nou voor kolder? Jij maakt als ouders toch uit waar je kind naar toe gaat?
Tirza

mamsavan2
26-02-2011 om 22:48
Nou,
het wordt ons wel gevraagd, maar of dat invloed heeft? Ik bedoel niet dat het buiten ons om gaat, maar hoe het precies komende week gaat weet ik eerlijk gezegd ook niet. Als de uitslag niet begeleid wordt door een uitnodiging, moet ik zelf maar eens op bezoek.
mams

Astrid
26-02-2011 om 23:02
Langskomen? bellen?
De VO school komt echt niet naar de basisschool. Hoe kom je daar bij?
Ik heb zoon destijds aangemeld in een vroeg stadium (december of zo) en de cito score later per e-mail doorgegeven. Papier met de uitslag heeft VO school nooit gehad. Uitslag cito was wel bepalend of ze hem aannamen.
Overleg tussen de VO scholen en de gr. 8 leerkracht is er alleen bij twijfel. In de praktijk bellen ze maar voor een enkeling op. Die cito score's worden ook nauwelijks ingekeken. Advies juf is het belangrijkste.

mamsavan2
27-02-2011 om 00:14
Even nagelezen
maar de school komt inderdaad naar de basissschool toe en bespreekt de aanmelding. De niveaugroep wordt dan meestal ook afgesproken en bekeken wordt welke gevallen naar de plaatsingscommissie gaan.
mams

Fiorucci
27-02-2011 om 07:49
Hier....
School stelt een onderwijskundig rapport op, met eventuele bijzonderheden, en ook de scores staan daarin vermeld, en het advies. Wij moeten dat zelf inleveren bij het VO. Maar hier heeft de leerkracht van de basischool wel degelijk telefonisch contact over elke leerling.

mamsavan2
27-02-2011 om 09:26
Pelle
Het is niet zo dat we niets weten, kind hangt tussen 2 niveau's (volgens de leerkrachten). Qua vestiging maakt dat voor ons niet uit, er is hier maar 1 reële optie en daar ben ik op zijn zachts gezegd helemaal niet blij mee. De uiteindelijke beslissing is voor ons dus heel belangrijk.
En dan kijk ik naar een uitzending van Nieuwsuur (?) over loting van VO scholen in grote steden. Een vader die maar liefst 8 scholen gaat bezoeken. Heel zuur dat je niet in aanmerking kan komen voor een school naar wens die dicht bij de deur ligt..., maar buiten de grote steden zijn er velen die het maar moeten doen met wat er is. ( Zo'n school heeft dan alleen maar met de onderwijsinspectie te maken en geen concurentie, kan je voorstellen welk effect dat heeft). Sorry, het lukt me nog niet dit zuur van me af te zetten.
mams

Astrid
27-02-2011 om 10:32
Warme overdracht is hier niet
Sta ik wel van te kijken dat de docent van het VO naar de gr. 8 leerkracht gaat. Dat is hier dus echt niet. Bij volgens mij geen 1 school hier in de stad. Wel weet ik dat de VO scholen (de mentoren) ergens in oktober de gr. 8 leerkrachten uitnodigen om over hun ex leerlingen te praten. Maar dan zit zo'n kind al op die school. De basisschool van mijn kinderen gaat niet naar die gesprekken, vindt dat te veel gedoe met te veel scholen. Vanaf beide kanten dus geen warme overdracht. Blij dat het elders beter is.

Fraz
27-02-2011 om 11:33
Hier weer anders
1. voorlopig schooladvies
2. info avonden op VO scholen voor ouders
3. open lesmiddagen voor kinderen
4. open dag/avond voor ouders en kinderen
5. ondertussen heb je de NIO toets gedaan plus normale cito midden groep 8 en dan volgt definitieve schooladvies
6. voor 4 maart inleveren bij bassisschool die het doorstuurt naar VO school (verplicht drie keuzes invullen)
7. Je hoort of je geplaatst bent voor je 1e keuze of dat je naar keus 2 of 3 moet. (kun je bezwaar nog indienen maar weinig nut denk ik)

Marjoleine64
27-02-2011 om 17:05
Hier nog weer net iets anders
1) voorlopig schooladvies, gebaseerd op CITO-entree, gelijk met het eerste rapport (november)
2) info-avond van de meeste VO scholen voor ouders en kinderen
3) open dagen op VO-scholen
4) CITO
5) het is dit jaar een beetje lastig, omdat de uitslag van CITO pas deze week komt en wij de week erna vakantie hebben. Pas snel na de vakantie krijgen wij dus de uitslag en komt het definitieve schooladvies.
6) op 22/23 maart moet je inschrijven op de VO school van je keuze
7) deze VO-school heeft een 'warme overdracht' met de BS (was ik vorig jaar met oudste wel verbaasd over)
8) in juni is er een kennismakingsmiddag voor de nieuwe brugklassen en hun mentor, en 's avonds voor de ouders en mentor.
Plaatsing of loting speelt hier gelukkig (nog) niet voor zover ik weet, dat scheelt wel natuurlijk.
Marjoleine

MvrKoekepeer
27-02-2011 om 17:28
Hier weer anders
1. Voorlopig advies (midden groep 7);
2. Met groep 8 naar 3 VO-scholen;
3. Open dagen/voorlichtingsavonden VO-scholen;
4. Rond dezelfde tijd: definitief schooladvies;
5. Voor half/eind maart inschrijven op maximaal één VO-school.
Loting of selectie is niet helemaal uit te sluiten, maar wel erg ongebruikelijk (hooguit voor speciale klassen, zoals techniek of kunst). Onze school doet geen eindcito.

Jade
28-02-2011 om 18:36
Hier op school...
...komt iemand van het VO naar groep 8 om over de leerlingen te praten (inschrijfformulier voor die school wordt dan gelijk meegenomen)
Hier dus wel een warme overdracht.

Elisa Gemani
01-03-2011 om 16:58
Uitslag!
Wij hebben net de uitslag gekregen: 546! Geweldig; ik ben zo trots op mijn zoon!! Ondanks zijn ADHD heeft hij het toch heel goed gedaan... Morgen inschrijven bij de school van zijn keuze (Gymnasium).
Ik hoop dat jullie ook snel de uitslag krijgen.

verena
01-03-2011 om 17:15
Ja, vandaag binnen gekomen!
Hallo;
Mijn dochter heeft de Cito-uitslag vandaag gekregen; ze heeft 548! Ik ben zo trots als een pauw, en dan te bedenken dat ze in december als voorlopig advies
VMBO-T/HAVO kreeg, (met als reden haar niet altijd snelle tempo),wat daarna, in januari veranderde in HAVO-advies, omdat haar tempo is verbeterd en ze de tweede Cito-oefentoets 544 had en haar eerste oefen-Cito 540.
En nu dan dus 548!
We zijn helemaal blij!
groetjes van verena

Sancy
01-03-2011 om 18:02
Hier is de cito-uitslag ook binnen. Dochter heeft gescoord als verwacht en nagenoeg gelijk als bij de oefencito, het vo-advies is gelijk aan wat zij en wij verwachtten. We zijn trots.

Jade
01-03-2011 om 19:21
Hier ook al binnen....
Richting wordt Havo/Vwo (en dan eerst Havo)
Ik ben supertrots op haar......wat in januari al door de leerkracht is gemeld welke richting ze zou kunnen doen komt nu uit

Rembrand
01-03-2011 om 19:24
Vanwege de vakantie pas volgende week
Het staat er al. Zoonlief moet dus nog even wachten.
( niet dat hij er enige interesse in heeft
M.

D@f
01-03-2011 om 19:28
En hier....
Gisteren een heel hard huilende dochter aan de telefoon (ik zat op mijn werk): de Cito uitslag was binnen....Resultaat: 528 punten! En dat terwijl ze een verwachte score van rond de 537 had en vmbo-t/havo-advies. Met een score van 528 "slechts" VMBO Kader.
Tjee....wat nu? Na de vakantie pas ouderavond.
Ik snap er echt helemaal niks van, hoe kan dit? En wat voor gevolgen zal dit hebben? Vind het ook zo sneu voor haar en merk dat ik me er ook niet echt happy bij voel.
Nou ja, eerst maar gesprek met leraar afwachten.
D@f

fryskdumke
01-03-2011 om 21:28
D@f
Het is moeilijk om vanaf te pc alles te kunnen beoordelen wel heb ik wat vragen voor jullie.
Wat zijn de resultaten van haar LVS van de afgelopen 3 jaar??
Hier 9bij ons op vo school)wordt er namelijk niet naar de cito gekeken maar naar het LVS van de afgelopen 3 jaar. Dus dan op de onderdelen begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, technisch lezen en spelling?? Heb je hier uitslagen van??

Vic
01-03-2011 om 22:10
Nog niet
Volgens de leerkracht zijn de resultaten gisteren verstuurd. Vandaag hebben ze nog niets gekregen en morgen is de school dicht i.v.m. een studiedag. Zal dus wel donderdag worden.

MM.
01-03-2011 om 23:53
Ik viel steil achterover
Dochter en haar beste vriendin hadden allebei 550 gescoord, maar ze hebben de uitslag nog niet op papier meegekregen. Ik heb wel tien keer gevraagd of ze me echt niet voor de gek hield. De verwachte score was rond 548 maar dit had ik toch echt niet verwacht.
Typisch: normaal hobbelt ze maar zo'n beetje mee in de klas, het kan haar allemaal niet echt boeien, hoge cijfers interesseren haar niet, maar als ze eens haar best doet blijkt ze dus toch tot heel wat in staat. Volgend jaar zitten de meiden samen in dezelfde gymnasiumbrugklas en ik hoop dat dochter dan tot bloei gaat komen!
Groet MM

Sancy
02-03-2011 om 06:22
Als dat klopt (vast wel, ik ken weinig leerkrachten die kinderen met de cito-score voor de gek houden) dan zijn jouw dochter en haar vriendin 1 van de 3 kinderen die een foutloze score op de verplichte onderdelen hebben gehaald dit jaar. Gefeliciteerd!
http://www.nu.nl/binnenland/2458406/scholieren-krijgen-uitslag-cito-toets.html
Ik ben nu wel erg benieuwd of jouw dochter of haar vriendin degene is die ook de facultatieve vragen van wereldoriëntatie foutloos maakte

mopke
02-03-2011 om 07:10
Sancy
Sancy,
Mijn zoon had ook 550 met twee klasgenoten. Om dit getal te halen hoef je de toets niet foutloos te maken. De drie kinderen uit het nieuws hebben dit wel gedaan, waarvan een inderdaad ook het facultatieve gedeelte foutloos had.

Sancy
02-03-2011 om 09:18
Kijk aan, dat wist ik helegaar niet!
Nou ja, ik ging te veel van mezelf uit hahaha (1981, 550, 1 fout, hoeveel hadden dat jaar ook 1 fout of minder Pelle?)

Yura
02-03-2011 om 09:26
D@f
Een klasgenootje van mijn zoon had vorig jaar precies hetzelfde. Overigens belde de leerkracht de ouders al persoonlijk om het te zeggen en heeft er gelijk een gesprek plaats gevonden. Ik begrijp dat jullie pas volgende week vakantie hebben en daarna een gesprek? dat kan echt niet. Er is hier met een aantal scholen gesproken, ook door de leerkracht en uiteindelijk is ze aangenomen in een vmbo-t brugklas. Het is dus ook belangrijk hoe ze haar cito's LVS in voorgaande jaren heeft gemaakt en dat de leerkracht zich ervoor in wil zetten. Een andere optie is dat jullie zelf nog een nio-toets laten doen, die kun je dacht ik als particulier ook laten doen.

froggie
02-03-2011 om 10:05
D@f
ook hier een dochter die 529 gescoord heeft maar afgelopen 2 jaar steeds op havo niveau zat , ook intree toets liet dat zien
we zijn net verhuisd ( halverwege januari)en dochter moest de toets maken in een nieuwe klas , de vorige school heeft me verteld dat hun advies eigenlijk de bindende factor was/is ( hoog vmbo tl/havo)en nu zou ze dus vmbo beroepskader moeten doen , maar dus niet!! Dochter wil graag in iedergeval vmbo tl doen omdat ze dan de creatieve richting opkan met drama enzo.
want de juf van deze school vertelde me gisteren aan de telefoon dat de school van dochterskeuze zich strikt houd en alleen maar houd aan de uitslag van de citoscore hmmmzzz , ik weet het nu ook niet meer.
A.s maandag gesprek met de juf en evt zelf gesprek aangaan met het VO , ik zelf zou het te zot voor woorden vinden als ze niet haar eigen richting mag kiezen enkel en alleen omdat de verhuizing en schoolverandering daarin vast en zeker een rol hebben gespeeld ...en dan duurt wachten heeeel lang.