ayla
24-06-2010 om 08:49
Uitslag en welke school?
Gisteren hebben we van het testbureau het uiteindelijke advies gekregen voor onze Hb dochter van 6. Ze scoort erg hoog in het HB gebied en heeft ook een hoge verwerkingssnelheid. Ik heb begrepen dat dat een goed teken is mbt het snel eigen maken van nieuwe materie. Daarbij is er met de TOM test uitgekomen dat ze een voorsprong heeft van 2 tot 3 jaar. Het advies komt er op neer dat ze aanraden haar meer in contact te laten komen met ontwikkelingsgelijken, haar moeilijkere materie aan te bieden, bij voorkeur een jaar versnellen. Dat naast versnellen er dringend compact en verrijkt moet worden. Dat er opgelet moet worden dat het verrijkingsmateriaal divers is om een beroep te doen op haar creativiteit. Dat er gespecialiseerde begeleiding moet zijn vanuit school en een leerkracht die ervaring heeft. Dat ze in een plusklas geplaatst moet worden om met die ontwikkelingsgelijken in aanraking te komen. De psychologe zet zelfs haar vraagtekens erbij of dochter het op een gewone school gaat redden en of ze niet naar een Leonardo school of klas moet.
Nu komen we dus bij de scholen uit.
Ik heb afgelopen 2 weken aardig wat op internet afgezocht.
School 1 is haar huidige school, dicht in de buurt veel kinderen uit onze omgeving. Weinig ervaring met HB kinderen, slechte ervaring afgelopen jaren. Willen wel eventueel versnellen maar dat is nog niet zeker. Geen plusklas voor de middenbouw en weinig verrijkingsmateriaal.
School 2 is 10 minuten rijden midden in het centrum, openbaar onderwijs. Kleine school, wel relatief grote klassen. Plusklas vanaf groep 3, die echter wel vrij groot is, meerdere HB kinderen, plusmateriaal aanwezig. Echter een echte school voor de upper class wat wij dus niet zijn. School zelf vond ik chaotisch maar wel gezellig overkomen.
School 3 is in de ochtendspits 20 minuten rijden, wel dicht bij mijn werk. Ook kleine school,montesorri onderwijs, minder grote klassen, meerdere plusklassen, meerdere Hb kinderen, veel plusmateriaal. Echter een school in een achterstandswijk. Van deze school heb ik wel van ouders goede ervaringen gehoord.
School 1 hebben we eigenlijk al weggestreept. De redenen lijken me vrij duidelijk. Toch hebben we ook hier nog een gesprek om te kijken naar de mogelijkheden.
School 2 zou praktisch het handigste zijn, ik hoef niet steeds naar de andere kant van de stad, er is een continu rooster en ze hebben veel buitenschoolse activiteiten.
School 3 sprak me het meest aan, het gesprek liep het beste, de IB’er kwam er meteen bijzetten en ze zou volgende week kunnen komen om al te wennen. Echter praktisch totaal niet handig en die buurt……
School 2 en 3 hebben beide toegezegd haar door te toetsen om te kijken hoe ver ze is in de materie en haar de begeleiding te geven zodat ze of in sept of in dec naar groep 4 kan.
Hoe maak je nou zo’n beslissing, ik kom er gewoon niet uit. Ik moet echter wel echt snel een beslissing nemen. Wat als ik nou de verkeerde beslissing neem en dochter wordt nog ongelukkig. Wie denk even mee wat nou het beste zou zijn.
PDD-ertje
24-06-2010 om 09:17
Op basis van jouw informatie
zou ik gaan voor school 2. Maar dan voornamelijk omdat je nog een jaar of 6 moet brengen en halen en school 3 dan niet handig lijkt.
Maar ik ken je dochter niet en weet niet waar zij het beste tussen past. Dat zou voor mij doorslaggevend zijn. Maar de afstand en reistijd in de spits zou ook belangrijk zijn. En helemaal als ze in de hogere groepen zelfstandig naar en van school kan fietsen. Bij school 3 komt het nu over of je haar de rest van haar tijd op de basisschool moet brengen en halen.
De overige populatie zou mij niet uitmaken, rijk of arm, blank of zwart.
amk
24-06-2010 om 09:22
Ook 2
en je neemt je beslissing op basis van kennis die je nu hebt. Mocht dat niet goed uitpakken moet je je niet schuldig voelen maar een nieuwe beslissing nemen zegt mijn counceler altijd.
Je kunt altijd nog van school 2 naar 3 gaan.
ayla
24-06-2010 om 09:22
Fietsen
Zelfstandig naar school 3 fietsen is niet te doen, Het is denk ik een half uur fietsen langs hele drukke wegen. Dat zie ik niet zitten. School 2 zou ze zelf kunnen fietsen als ze ouder is. Maar broertje zal straks naar dezelfde school gaan en daar moet ik ook nog mee rekening houden.
rodebeuk
24-06-2010 om 11:23
Ayla
1. Neem de lading af van de beslissing. Je schrijft:
"Wat als ik nou de verkeerde beslissing neem en dochter wordt nog ongelukkig. Wie denk even mee wat nou het beste zou zijn."
Hier zit een belangrijke denkfout in. Misschien wel meerdere.
- er is niet één goede en één verkeerde beslissing. Het is niet te overzien wat de toekomst zal brengen, dus je kunt niet van jezelf eisen om een goede beslissing te nemen of een verkeerde te mijden. Good enough is het enige waar je naar kunt streven.
- je vlakt met een absoluut onderscheid goed-verkeerd bovendien uit dat je dochter zelf ook vermogens heeft om de dingen naar haar hand te zetten. Ze zal verschillende hobbels moeten nemen bij de verschillende scholen, je weet niet van te voren welke, je weet niet hoe ze dat gaat aanpakken, je weet niet wiens hulp ze daarbij zal zoeken. Ze kan haar eigen kracht vinden en gebruiken.
Verder is mijn ervaring dat je dit soort keuzes niet kort kunt schetsen op OOL. Ik heb dat kortgeleden gedaan toen ik tussen 2 banen moest kiezen en achteraf zie ik dat ik het erg gekleurd heb gedaan. Ik heb het zo geformuleerd dat iedereen zei dat ik baan 1 moest nemen. Maar uiteindelijk is het toch baan 2 geworden. Ik had dus het gevoel dat ik baan 1 moest/hoorde te nemen (buitenkant) terwijl mijn intuitie een duidelijke voorkeur voor baan 2 zat rond te bazuinen in mijn hoofd.
Wat wordt mijn advies dus uiteindelijk:
1. zet er minder druk op. Aanvaard dat iedere keuze tot latere problemen maar ook juist tot mogelijkheden kan leiden.
2. laat het gewoon even bezinken, praat niet te veel met anderen of met jezelf. Schrijf het allemaal op voor jezelf, misschien wil je nog een keer je _eigen_ criteria opschrijven. Los van wat je tot nu toe met je dochter hebt meegemaakt, gewoon een kort overzicht in steekpunten wat jij wilt. Je zult dan zien dat je die punten moet rangschikken, er zal nooit één school zijn die overal aan voldoet.
En guess what: dat is niet erg! Je dochter kan net zo veel leren in een suboptimale situatie, als maar je wezenlijke eisen zijn vervuld. En als het goed is is dat een veel kortere lijst dan je ideale situatie.
Henriette123
24-06-2010 om 11:23
School 3
Ik zou voor school drie gaan; tenminste als je het vervoer rond kunt krijgen. School lijkt alles te hebben wat goed is voor je kind. Aangezien je kind al een nare schoolcarriere achter de rug heeft, zou ik in ieder geval niet voor school 2 kiezen, met al in mijn achterhoofd het idee, ze kan altijd nog verkassen. Als het moet,moet het, maar het is in het algemeen niet leuk voor een kind om van school te veranderen.Op dagen dat jij werkt is het vervoer geen probleem, de school ligt vlak bij je werk. Op dagen dat je niet werkt, is het s`morgens onhandig ivm file,maar uit school zal dat meevallen. School 3 klinkt als een school waar veel kinderen van wat verder komen, wie weet, kun je zelfs in de toekomst wat met andere ouders combineren. Mogelijk ga je in de toekomst meer werken, en dan wordt het vervoersprobleem kleiner. Wel zou ik als je er tenminste gebruik van maakt, ook gelijk kijken of er een dagverblijf en naschoolse opvang in de buurt is. De buurt zou mij verder niet zoveel uitmaken.
Guinevere
24-06-2010 om 12:38
Eens met henriette
Ik ben het eens met Henriette: volg je gevoel! En wie weet kun je in de toekomst je werktijden zodanig aanpassen, dat je tóch elke morgen langs de school moet rijden. Wie weet komen er trouwens meer kinderen uit je buurt en kun je carpoolen.
De buurt doet er inderdaad niet toe, tenzij het afval opgestapeld tegen de ramen van de school ligt en er hordes hangjongeren voor de schooldeur staan te paffen.
Annet
24-06-2010 om 14:21
Het went
Een jaar geleden moesten wij een besluit nemen om te versnellen. Dit was op ons initiatief want school vond dat het ook zonder versnellen kon.
Wij hadden het gevoel dat we het altijd fout zouden doen, versnellen dus vriendjes kwijt, niet versnellen dus te weinig leeraanbod. Het voelde als kiezen tussen twee kwaden.
Nu hebben we besloten naar een andere school te gaan. Dit keer was de keus helemaal niet zo moeilijk. Ook zoon gaat er nu veel makkelijker mee om dan een jaar geleden.
Neem gewoon de tijd, lees het stukje van rodebeuk nog vaak door, laat desnoods dochter op beide scholen een middag meedraaien, en kies dan pas.
Zelf zou ik kiezen voor de school die het beste bij haar past, als je dat enigzins kunt regelen met vervoer. De buurt lijkt me niet belangrijk, je woont er tenslotte niet.
Pippin
24-06-2010 om 14:38
Mee draaien
Ik zou ook kiezen voor een middag meedraaien op allebei de scholen. Dan krijgt je dochter ook een indruk van de sfeer.
Ik vind overigens school 3 het beste klinken. School 2 klinkt toch een beetje als: o, wij hebben het druk en wij zijn heel goed bezig. Maar ja, misschien is dat een vooroordeel van mijn kant?
ayla
24-06-2010 om 14:55
Meedraaien?
Meedraaien klinkt op zich niet gek maar is dat fijn voor een 6 jarig kind in een vreemde klas? Schrikt ze zich dan juist niet helemaal rot van al die vreemde kinderen. En in welke klas kun je hara het beste laten meedraaien, groep 2 waar ze nu zit of juist groep 3 waar de kinderen zitten waar ze volgend misschien bijzit in groep 4
Chippie
24-06-2010 om 16:06
Moeilijk
School 1: ik zou het gesprek aangaan. Misschien vallen er voor hen ook kwartjes en kunnen ze een geweldig plan in elkaar breien. Een plusklas is niet absoluut noodzakelijk en verrijkingsmateriaal kan worden gekocht, uitgeprint, etc. Het belangrijkste is of de school het wil en met jullie in gesprek blijft. En kunnen ze het vertrouwen herstellen.
School 2: Meerdere HB-kinderen -> overal zijn meerdere HB-kinderen. Plusklas kan oplossing zijn maar als je googlet zie je ook vaak dat het lang niet altijd iets zegt. Leuk dat het er is, maar misschien hoort het ook bij een promo-verhaaltje. Buitenschoolse activiteiten klinken leuk maar past het met andere hobby's. Mijn kinderen hebben er weinig behoefte aan. SPeelafspraakjes, sport, muziekles, een keertje niks doen vinden ze leuker. Upper class -> daar zou ik me niet direct iets van aantrekken.Je bent wie je bent. Ik schets dit dus even - niet om de school af te kraken - maar meer om je de andere kant te laten zien. Montesorrisysteem (meerdere leerjaren in één groep?) kan prettig zijn als je nog niet precies weet of versnellen goed is of niet.
School 3: Zie hierboven voor argumenten. Achterstandswijk en kleine klassen gaan vaak samen -> voor achterstandskinderen krijgt de school meer geld zodat de klassen kleiner kunnen zijn. Ik prik dus altijd een beetje door het kleine-klassen-verhaal heen. Ik weet niet wat beter is: 20 kinderen waarvan enkele die meer aandacht behoeven of 27 kinderen die gelijk aandacht behoeven (en krijgen?). Volgende week wennen is fijn, maar is geen argument om voor die school te kiezen.
Ik zou afgaan op de ervaring van ouders. Ik zou ook afgaan op je gevoel maar probeer ook door de 'fantastische' promoverhaaltjes van school heen te prikken. Dit klinkt heel negatief, maar misschien snap je wel wat ik bedoel (wij hebben de ervaring dat veel scholen zeggen dat ze veel aan differentiatie doen, veel drama etc geven, etc. In de praktijk viel het vies tegen.
Nasha 1st
24-06-2010 om 20:26
Wel meedraaien
Er zijn de afgelopen maanden heel wat kinderen overgestapt naar onze school en die hebben vrijwel allemaal een dagje meegedraaid....
Henriette123
24-06-2010 om 21:26
Nasha
Ja maar Nasha, ik begrijp van jou dat het bij jouw school om kinderen gaat van wie al vast staat dat ze bij jullie op school komen.
Bij Alyadochter ging het erom om te kijken welke school haar het leukste lijkt. Dat is moeilijk voor een kind.
Als er al besloten is naar welke school ze gaat, kan ze altijd nog gaan kijken in de nieuwe klas.
Nasha 1st
24-06-2010 om 21:28
Nee hoor
daaronder ook kinderen die eerst zelf een dagje gingen meedraaien om te kijken of ze het zelf ook iets vonden....
Nasha 1st
24-06-2010 om 22:15
Je kan
toch gewoon de mening van het kind vragen maar wel aangeven dat de beslissing bij jullie ligt? Ik zou het ook op die manier doen...
Annet
24-06-2010 om 22:37
Meedraaien, het is maar hoe je het brengt
Je kunt in dit geval kind ook vertellen dat je denkt over een andere school. Je wilt graag dat kind met je meedenkt en ook eens gaat kijken.
Uiteraard beslissen de ouders. Maar een ouder kan niet op dezelfde manier rondkijken en voelen als een kind.
Ik zou denk ik kiezen voor een hele ochtend meedraaien. Ik geloof niet dat dit een vervelende ervaring gaat worden voor je dochter. Wel een heel interessante.
En welke groep? Ik zou toch een groep drie uitkiezen. Niet omdat zij eventueel doorstroomt naar een groep 4 tijdens het schooljaar. Maar omdat ze dan een omgeving meemaakt die ze volgend schooljaar ook kan verwachten. Een kleuterklas is toch heel wat anders.
Meedraaien op één school heeft niet zoveel zin. Het meedoen in een groep 3 zal ze sowieso leuk vinden. Dat zegt dan nog niets over de school
Misschien ook in groep drie van de huidige school een ochtend meedraaien?
Dan heeft je dochter sowieso drie leuke ochtenden voor het eind van het schooljaar. Alleen dat is de moeite al waard.
Aniempje
25-06-2010 om 09:37
Ik zou het niet doen....
Ik zou mijn dochter van 7 niet mee laten draaien. Dit omdat stel dat er op de ene school net iemand jarig is en er is een leuke tractatie. Bij de andere school is dit niet het geval. Dan kiest mijn dochter de school waar ze de snoepjes kreeg
. Ze zegt ook letterlijk dingen als, die meneer is zo aardig want hij geeft altijd snoep. Ja, ja denk ik dan lekker makkelijk kind is zo om. De laatste week van school is ook enorm druk en chaotisch, dit kan ook een negatieve invloed hebben. Ik zou haar pas mee laten draaien als ik een school voor haar heb gekozen. Ga zelf de sfeer proeven zou ik zeggen... Succes
billie
25-06-2010 om 09:57
Ligt aan kind
Aniempje, tsja, in jouw geval zou ik het ook niet doen. Bij mijn kinderen zou ik het absoluut doen. Sterker nog, ik zou er veel van laten afhangen, hetgeen ik niet zo duidelijk zou laten merken.
Mijn kinderen zijn dan ook niet onder de indruk van een traktatie. Ze gaan op hun gevoel af en zijn gevoelig voor sfeer. Het zegt niet alles, maar hun indruk zou me veel zeggen. Ligt er ook aan wat je precies wil van de nieuwe school. Voor mij zou erg belangrijk zijn dat het goed voelt voor de kinderen. Juist die subjectieve belevingen zouden voor mij zwaar tellen. Maar je merkt ook juist wel op zo´n dag zaken zoals hoe open staat een klas voor nieuwe kinderen etc.
T&T
25-06-2010 om 13:12
Eerst kiezen dan proefdraaien
Hier komen alle "zij instromers" eerst op proef (twee weken zelfs). Zo ook mijn dochter vorig jaar. Wij hadden eigenlijk de school al lang gekozen
maar je weet nooit hoe het in de praktijk gaat, en hoe het voor het kind in de klas is, die kan er heel anders tegenaan kijken dan papa en mama die de school zo leuk vinden.
Ze had dus wel een keus: deze school, of op je oude school blijven. Na twee dagen proefdraaien wist ze al zeker dat ze hier wilde blijven! maar ja, net nieuw is natuurlijk alles leuk, en ze had het echt wel gehad op de oude school... dus toch twee weken afwachten. Dochter is (gelukkig) niet meer van mening verandert, en draait nu al een jaar prima mee op de nieuwe school. Ja, stiekem de school van ONZE keuze, maar zij heeft echt wel het idee gehad dat ze er ook iets over te zeggen had.
Proeftijd hier is overigens ook voor de juf/ meester en de klas, als een nieuw kind er echt niet tussen past of als de klas te druk wordt voor de leerkracht kan ook de leerkracht weigeren. Ik heb het echter in de praktijk nog nooit gezien dat er een kind weggestuurd werd.
suc6 met je keuze. groetjes, Tess
dihanne
25-06-2010 om 14:04
Sociale leven gaat ook meespelen
als je dochter wat ouder wordt, gaat het sociale leven ook meespelen. Op welke school zitten de kinderen uit jullie wijk? Kan ze zelfstandig bij kinderen van school gaan spelen?
Sportclubs: ook leuk als je daar een paar kinderen van school ontmoet.
Ik zou ook zeker kijken naar het sociale leven van je kind, en waar ze dat het beste kan opbouwen.
School-in-de-buurt is dan vaak wel handig
groet
Dihanne
mirreke
25-06-2010 om 17:09
Handig, maar geen noodzaak
Ik zou het toekomstige sociale leven van mijn kind totaal niet laten meespelen. Want dat sociale leven komt toch wel. Het gaat erom dat je je fijn voelt op school, dat aan je behoeften wordt er voldaan, dat de ouders zich ook gehoord voelen op school. En zit je fijn in je vel op school, dan zijn er ook speelafspraakjes, en clubjes ed. dat komt vanzelf.
Een buurt zou ik ook niet laten meespelen. Montessori heeft een regiofunctie, daar komen veel meer kinderen die van verder weg komen. Wie weet kun je wel poolen met iemand.
Ik kan dit nu gemakkelijk zeggen, met wat jaren ervaring. Vroeger had ik dezelfde gedachten en angsten. Maar echt, de ervaring leert, een goede school was het belangrijkst, rest volgt vanzelf later.
En als je het kind ervoor hebt zou ik zeker laten meedraaien. Waarom niet? Mijn dochter van 4 is ook overgestapt, heeft eerst proefgedraaid om te kijken of het wat was. later zijn we verhuisd en hebben de kinderen op de nieuwe scholen ook proefgedraaid.
ayla
26-06-2010 om 09:52
Dank
voor alle reacties.
we willen haar ps op een bepaalde school laten wennen als wij eigenlijk al besloten hebben dat het die school gaat worden. Op beide scholen zitten eigenlijk geen kinderen uit onze buurt dus ze kent niemand op beide scholen.
Er zijn hier 2 montesorrischolen, 1 aan onze kant van de stad en 1 aan de andere kant van de stad. Omdat de montesorri van onze keuze aan de andere kant ligt zijn er weinig kinderen van onze kant.
Ik verwacht dat ze twee soorten sociaal leven zal krijgen, 1 op school en 1 thuis met de kinderen van de buurt.
Maandag hebben we een laatste gesprek op de huidige school, ze heeft gisteren de cito's van groep 3 gemaakt en het zal ook hiervan afhangen naar welke groep ze kan.
Chippie, jij zei dat een plusklas niet noodzakelijk is, ik vind van wel, dat is 1 van de weinige manieren waarop ze in contact kan komen met gelijke en met onderwerpen bezig kan zijn die haar interesseren. Voor ons is het dus echt een voorwaarde dat de school een plusklas heeft waar ze direct terecht kan.
Maar j, na maandag moeten we dus gaan beslissen willen we nog voor de zomervakantie alles kunnen gaan regelen.
rodebeuk
26-06-2010 om 13:33
Ayla
Statistiek: als je kind in de 140+ zit zit je in het honderdste percentiel. Voor contact met ontwikkelingsgelijken zou ik dus niet naar school kijken. Het is veel belangrijker hoe de dagelijkse aanpak in de klas is. Daar vallen de spaanders... of worden ze door de juf opgeraapt.
ayla
26-06-2010 om 14:13
Rodebeuk
bedoel je dat ze toch geen gelijke op school kan vinden en dat ik die daarom ergens anders moet zoeken? Ik weet alleen hoe de dagelijkse aanpak op de huidige school is, niet geweldig. Bij de andere scholen kan ik alleen afgaan op wat ik hoor van de directeur
Annet
26-06-2010 om 15:55
Over gelijken
Zoon van 7 zoekt helemaal geen gelijken op gebied van intelligentie, wel op gebied van interesses. Hij is versneld en zit in groep 5. Zijn beste vriendjes in die klas zijn vriendjes die net zoals hij graag fantasiespel spelen, hele pokemonafleveringen komen hier voorbij. Naar de slimme kinderen in de klas kijkt hij niet om, hoewel volgens hem minstens 1 jongen ook hb is (volgens zijn eigen inschatting).
Het is wel zo dat hij sociaal beter past in de klas sinds hij versneld is.
Volgens schooljaar gaat hij naar Leonardo. Ik ben benieuwd of dat voor vriendjes veel verschil gaat maken.
rodebeuk
26-06-2010 om 21:38
Pelle heeft het al aardig uitgelegd
Het belangrijkste imho is de dagelijkse gang van zaken in de klas. Daar worden de uren gemaakt en als het daar niet goed zit zul je daar last van hebben en houden.
Ik denk dat het lastig te overzien is wat de werkelijke behoeften van je dochter zijn. Nu, maar vooral ook in de toekomst. Het blijft koffiedik kijken. Vindt ze aansluiting? Zit er een peer op school of in de klas? Zijn er kinderen die haar belangstelling delen? Vindt ze de goede strategieen sociaal en bij het leren? Waar gaat ze haar levenslessen halen, op school, bij een hobby, van voorbijgangers, uit de familie....
Al die dingen staan in de sterren. Je kunt nu hooguit accenten zetten.
Chippie
27-06-2010 om 01:14
Plusklas
Een plusklas is vaak maar een paar uurtjes per week. Je kunt ook op andere manieren binnen een school kinderen met een hoog iq laten samenwerken.
Trouwens, onze oudste (dus niet de jongste die zover voorloopt) is deze week getest. Zijn VIQ > 140. We schrokken ons het apezuur. Het kan haast niet anders dat hij dyslexie (wordt nog getest) heeft gezien zijn schoolresultaten. Hier dus ook werk aan de winkel.
Maar ik zie (nog steeds) een jongentje die zijn vriendjes uitzoekt op basis van gelijk karakter (beetje rustig, ondernemend, geen opschepper, vrolijk, niet te stoer) en gelijke hobbies (buiten spelen, timmeren). Hij heeft geen trek naar de kinderen die behoorlijk slim zijn (onze school trekt wel hoogbegaafde kinderen aan). Sociaal gaat het met hem prima, hij kan het met iedereen goed vinden.
T&T
27-06-2010 om 11:17
Het zoeken van gelijken
Ik heb me dat ook al eens afgevraagd. Moet je dan perse spelen met kinderen die net zo slim zijn? Mijn dochter is niet hb, maar zat tot vorig jaar in het speciaal onderwijs, waar de niveau's erg ver uiteen liepen. Het vriendinnetje waar ze het meeste mee speelde is behoorlijk achter in haar ontwikkeling, terwijl ons meiske juist voor ligt... ze zijn wel allebei gek op paarden, dus het pakt zich!
groetjes, Tess
ayla
27-06-2010 om 11:35
Gelijken
het zoeken van gelijken is ons aangeraden door het testbureau. Dit omdat dochter zich nu echt anders voelt en zich daardoor terugtrekt van de klas. Omdat de school waar ze nu ze nog niet echt een hoed HB beleid heeft en ook nog niet echt goed is in het herkennen en erkennen van HB kinderen zitten er niet veel HB kinderen hier. Of ze zitten er maar worden gewoon niet gezien. Volgens het testrapport zit ze in het 99,7 percentiel dus heel veel gelijken zal ze niet vinden maar iets is beter dan niets lijkt mij. Toevallig kreeg ik trouwens vrijdg een mail van de directrice van school 2 of als ayladochter daar naar school ging wij interesse hadden in een BSO speciaal voor HB kinderen. Ze waren een peiling ana het doen of daar animo voor was. Dus 1 middag per week buiten school om speciaal gericht op HB kinderen.
afgelopen vrijdag zijn ze begonnen met de cito's van groep 3 af te nemen. Afhankelijk hiervan wordt bekeken of ze kan doorstromen naar groep 4. Dit is wel fijn om te weten ook voor de andere scholen. Maandag krijgen we te horen hoe ze deze gemaakt heeft. Ik heb al het hele weekend mijn duimen gekruist dat ze ze goed gemaakt heeft. Dochter zei dat ze 6 fouten had maar of dat klopt vraag ik me af.
rodebeuk
27-06-2010 om 11:52
Er valt iets van die kinderen af
..als ze een keer onder gelijken zitten.
Neem dat maar van me aan.
Waar dat dan door komt...
Wil verder niet zeggen dat het altijd beter, prettiger en gezelliger is. Maar op 1 speelmiddagje kunnen ze weer weken of maanden vooruit.
In de klas heb ik ook vaker gezien dat slim niet per se met slim overweg kan. Is toch wat anders. Erg gesloten omgeving, je bent meer tot elkaar veroordeeld, en je kan elkaar dwars zitten met je eigenaardigheden. Het is geen vrije ontmoeting waarbij je als vanzelf trekt naar degene waar je het best bij past.
karin hoek
27-06-2010 om 20:40
Het omgaan met gelijken
was heel belangrijk voor onze dochter. Jaren geleden is zij versneld. Nadat ze een groep hoger terecht kwam, kwam ze in een omgeving waar meer kinderen zaten die even "sociaal vaardig" waren als zij. Dat waren gelijken, en het spelen werd daardoor voor haar weer leuk.
Karin

