Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ilva

Ilva

17-06-2011 om 16:46

Uitslag entree toets

Mijn zoon kreeg vandaag de uitslag van de cito-entree toets van groep 7. De einduitslag was een percentiel van 97. Supergoed natuurlijk maar als ik de 3 onderdelen bij elkaar optel (96, 96 en 87) en door 3 deel kom ik op 93 uit. Bij de entree toets van vorig jaar klopte dat wel maar nu niet. Doe ik iets fout of begrijp ik het gewoon niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

17-06-2011 om 17:13

Dat werkt anders (volgens mij)

Mijn dochter had op haar eindcito (als ik me goed herinner) 99, 93 en 73. Haar totaalpercentiel was 97. Ik had daaruit geconcludeerd dat ze de percentielen per onderdeel berekenen, en dan apart een percentiel voor álle onderdelen. Dan is dat totaalpercentiel geen gemiddelde van onderdelen, maar een weergave van hoe jouw kind het op het totaal heeft gedaan in vergelijking met andere kinderen.

Fiorucci

Fiorucci

17-06-2011 om 17:14

Zou het kunnen.....

Dat een onderdeel zwaarder meeweegt dan de ander?

cqcq

cqcq

17-06-2011 om 18:21

Vic heeft gelijk

Het zijn allemaal percentielscores. Dus de score voor de onderdelen geven aan dat bijvoorbeeld 97 % van de kinderen op dat onderdeel lager heeft gescoord dan jouw kind.

Bij het totaal is dat ook zo, dus heeft je kind een score van 99 %, dan heeft 99 % van de kinderen die de toets gemaakt heeft slechter gescoord.

(het totaal kan daardoor dus hoger zijn dan de afzonderlijke subscores, omgekeerd kan ook. Ik leg dat altijd zo uit: stel je kind hoort bij de 10 % van rekenen van de klas, toevallig hoort je kind ook bij de 10 % beste leerlingen in taal. Dan zal als je kijkt naar taal en rekenen je kind wellicht wel horen tot de 5 % besten van de klas. Dit komt omdat niet alle kinderen die hoog scoorden op taal dit ook deden op rekenen en omgekeerd).

Coco

Coco

17-06-2011 om 18:59

Cqcq

"Het zijn allemaal percentielscores. Dus de score voor de onderdelen geven aan dat bijvoorbeeld 97 % van de kinderen op dat onderdeel lager heeft gescoord dan jouw kind."
Deze uitleg klopt niet helemaal. Het is niet zo dat 97% van de kinderen het slechter heeft gedaan, maar 3% van de kinderen beter en dat is heel wat anders. 97% heeft het slechter gedaan of even goed. Als iedereen een onderdeel precies even goed heeft gedaan scoort dus iedereen 100 (en niet 50, zoals je gevoelsmatig zou verwachten).
Als je drie hoge scores per onderdeel hebt, kan het best zo zijn dat de eindscore hoger is dan alle onderdelen afzonderlijk, omdat er weinig kinderen zijn die op álle drie de onderdelen hoog scoren.

Ilva

Ilva

17-06-2011 om 19:27

Bedankt!

Toen mijn man thuis kwam dacht hij ook al zoiets. Bedankt voor de bevestiging! Wat een geweldig forum is dit toch.

Ilva

Ilva

18-06-2011 om 16:13

Pelle (hier ook een keer)

Hij heeft voor een aantal onderdelen 99% en ook een heel aantal 98%. Gek genoeg ook voor 2 onderdelen 50%. Hij heeft z'n best gedaan maar het komt hem vrij makkelijk aanvaren allemaal. Zal wat worden als hij naar het VWO gaat, moet hij eindelijk echt gaan werken. Haha.

Fiorucci

Fiorucci

18-06-2011 om 17:57

Ilva

Dat is de vraag. Mijn zoon kwam pas in actie vlak voor zijn eindexamen. Hij is geslaagd..

Jesse_1

Jesse_1

18-06-2011 om 22:52

Ilva (o.t.)

Mag ik even heel nieuwsgierig zijn en vragen op welke onderdelen hij 50% heeft gescoord? (We hebben toch niet toevallig dezelfde zoon? )

Fio

Ow my, onze zoon doet echt niets, de jouwe deed pas wat voor het examen? OMG, dat is nog 5 jaar. Nog 5 jaar ergeren? ik hoop het toch echt niet.

Ilva

Ilva

21-06-2011 om 13:48

Jesse

Hij score 50 bij Spelling werkwoorden en Informatiebronnen. Dat spelling moeilijk voor hem is weet ik, dat is echt z'n zwakke plek maar informatiebronnen lijkt volgens een lerares op school een beetje op Begrijpend lezen en daar heeft hij nu juist 99 op gescored. Maar goed, misschien is het maar goed dat hij op die twee punten iets minder heeft gescored. Hij heeft het al hoog genoeg in z'n bolletje.

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2011 om 15:27

Nikus

Als er redelijke tot goeie rapporten uit voort komen, erger ik me niet. Hij is geslaagd met een 9, een 8 en zevens!

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2011 om 21:03

Pelle

Ilva suggereert dat haar zoon het allemaal aan komt waaien en dat hij op het vwo echt aan de bak moet, echt moet gaan werken. Dat is dus de vraag. Wij hadden die verwachting ook van onze zoon, die nooit iets deed op de basisschool en volgens de leraar op het vo echt wat moest gaan doen. Dat hoefde dus niet, tot vlak voor het examen.

Tirza G.

Tirza G.

21-06-2011 om 22:34

Ilva

Dream on Onze kinderen deden en doen op het VWOplus respectievelijk gymnasium met dubbel profiel ook geen zak. Nou ja, kleine zakjes dan. Werd er gesproken over 1,5 uur per dág - dan kwamen/komen zij daar in ongeveer een week aan.

Tirza

Ilva

Ilva

21-06-2011 om 22:45

Oh help

De kans is dus dat hij ook op het VWO weinig hoeft te doen. Nou ja, we moeten het maar zien. Misschien zijn jullie kinderen nog slimmer dan die van mij en moet hij wel werken. Of niet dus, ik heb nog geen idee. Ik heb zelf MAVO gedaan dus VWO lijkt mij gewoon heel erg moeilijk. Maar we zullen zien.

Vic

Vic

21-06-2011 om 23:01

Ben wel benieuwd

Ik ben heel benieuwd hoe mijn dochter het volgend jaar gaat doen. Nu dus ook met twee vingers in haar neus, en ik heb haar al gewaarschuwd dat dat misschien gaat veranderen. Plus dat ze dan niet meer bij de twee besten van de klas zal horen. Zelf heb ik op het vwo niet veel gedaan, maar ik degradeerde wel gelijk van op-een-na-beste van de klas naar de middenmoot.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.