Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Uitslag entreetoets valt zwaar tegen

Zoon kreeg vandaag eindelijk uitslag van zijn entreetoets groep 7. Huilend kwam hij naar me toe, de score viel zwaar tegen. Totaalscore 58 percentiel, verdeeld in taal 58, Rekenen-wiskunde 71 en studievaardigheden 35. Rekenen-wiskunde heeft hij alles boven het landelijk gemiddelde, taal idem, behalve het onderdeel spelling. Studievaardigheden grotendeels onder het landelijk gemiddelde.
Voor het onderdeel spelling niet werkwoorden heeft hij zelfs 4 percentiel, dat is nog minder dan ver onder het landelijke gemiddelde1 Ik herken mijn kind hier niet in, 4 lijkt me een score voor een ongeletterde of iemand die een andere moedertaal heeft, niet een kind wiens woordenschat (ook volgens de toets) ver boven het landelijk gemiddelde is.
Hoe kan ik deze uitslag nu duiden? Volgende week is er een gesprek met de juf maar ik wil niet zo lang in onzekerheid zitten en dat gesprek goed voorbereiden. In de oefentoets scoorde hij ruim 2 maanden geleden 97%, een na hoogste van de klas. Hoe kan ik percentiel afzetten tegen het percentage? Hoe moet het nou met het schooladvies volgend jaar, begin dit jaar zat hij volgens de juf op VWO niveau.
Wie kan wat uitleg geven en wat kunnen we verder doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilva

Ilva

11-06-2010 om 16:44

Vreemd

Als hij in de oefentoets 97% had is dit inderdaad wel heel vreemd. Misschien zenuwen o.i.d. Een gesprek met de juf is denk ik wat je het best kan doen. Dit is gewoon heel vreemd. Iets lager dan wat de juf al dacht (VWO-niveau) kan natuurlijk wel maar zo veel minder. Heel vreemd. Sterkte hiermee.

Mamalu

Mamalu

11-06-2010 om 17:06 Topicstarter

Verschil?

Dank voor jullie hart onder de riem. De uitslag staat op een computervel van Cito met een aan iedereen uitgedeelde begeleidende brief van school, waarin geruststellend staat dat alles boven de 50 percentiel boven het landelijk gemiddelde is en dus goed ...
Wat is nu het verschil tussen percentiel en procent? Ik kan volgens mij de oefentoets (waar hij 97% goed scoorde) niet vergelijken met de uitslag nu, dat 58 percentiel is. Sowieso lijkt het verschil met wat hij (en wij) verwachtten en de uitkomst me te groot ...

Paar dingen

..verschil percentiel-percentage: als de helft van de kinderen twee fout had in 10 opgaves dan zit je met twee fouten in het 50ste percentiel, en had je 80% goed. Percentiel is het aantal kinderen dat even veel of minder goed had.
Percentage is de verhouding tussen aantal goede antwoorden en totaal aantal opgaven.

..verder: ik snap je schrik maar laat het even een beetje van je afglijden. Je kind is geen toets! Er kan van alles aan de hand zijn. Wat, dat weet je niet. De uitslag van een toets is niet een absolute weergave van het kunnen van je kind, het is alleen maar een weergave van zijn prestatie bij een toets. En echt, dat is niet hetzelfde. Met die toetsgekte van tegenwoordig wordt vaak het kind vergeten en alleen nog maar het toetsresultaat gezien. Er wordt ook steeds meer geoefend in toetsen maken... achterlijk! Ze zouden moeten leren rekenen en schrijven.

Inge M

Inge M

11-06-2010 om 19:02

Verschil tussen percentiel en procent

Een percentiel betekent hoeveel procent het beter doet dan jij. Dus een percentiel van 91 betekent dat 9% het beter doet dan jij.
Een percentage goed betekent hoeveel procent van de opgaven je goed hebt beanwoord. Het percentage goed zegt officieel dus niets over een vergelijking met de rest. Daarvoor het je het percentiel nodig. Dus 90% goed kan dan worden een 95 percentiel, oftewel 5% doet het beter dan jij. Maar 90% goed kan ook worden een 80 percentiel, dus 20% doet het beter dan jij. Het percentage goed kun je dus niet op zichzelf beoordelen, je moet dan altijd weten hoe de rest van NL het heeft gedaan.
Kijk dus vooral naar het percentiel dat vermeld wordt. Dat geeft de beste indicatie van de score.

Mamalu

Mamalu

11-06-2010 om 21:55 Topicstarter

Goede uitleg, nog een vraag

Logische uitleg, verschil in percentiel en percentage. Door de knoop in m'n maag van m'n verdrietige zoon vergat ik logisch na te denken ... Als ik zelf uitreken hoeveel hij goed had, was dat 78% goed. Klinkt al beter maar nog steeds een groot verschil met de proeftoets (97% goed). Dank ook voor je lieve woorden rodebeuk, ik heb wel eens gezegd dat het met al die toetsen wel lijkt alsof kinderen continu moeten bewijzen dat ze niet dom zijn ...
Maar hoe berekenen ze het percentiel dan? Ik las dat er nog geen landelijke uitslag was van de entreetoets, hoe weten ze dan het percentiel? Ze kunnen het ook niet t.o.v. vorig jaar berekend hebben, dit jaar was er een andere opzet aldus de site van Cito.
Erg dat zo'n toets het zelfvertrouwen ineens zo ondermijnt. Mijn kind was steeds vol vertrouwen over de toets en de grond is ineens onder zijn voeten vandaan. Ik heb 'm gezegd dat ik snap dat hij teleurgesteld is, maar dat er iets mis is gegaan en ik het zal uitzoeken. Hij moet het maar even naast zich neerleggen. Nu kunnen we even niets doen.
Behalve mijn zoon waren er meer kinderen in de klas die gehuild hebben eentje moest zelfs van school gehaald worden, normaal gesproken een stoere jongen, nu helemaal teneergeslagen.

wat voor proeftoets is dat?

Mamalu

Mamalu

12-06-2010 om 14:47 Topicstarter

Ze hebben voor de echte entreetoets eerst een aantal keren geoefend, die 97% is een optelsom van de oefentoetsen. Hier hebben geen officiële uitslag van gehad, alleen het eindresultaat ondeling meegedeeld gekregen. Thuis heeft hij op de computer taal en rekenen nog eens geoefend, en ook deze maakte hij (zeer) goed.
De delen die hij onder het gemiddelde scoorde waren vooral studievaardigheden en het onderdeel spelling waar hij slechts 4 haalde, daar is niet eens een categorie voor op het uitslagformulier, het valt nog buiten de laagste vategorie. Dat klopt in elk geval niet, ook op zijn rapporten was spelling altijd gewoon goed, het is nooit een aandachtspunt geweest.

Mamalu

Mamalu

12-06-2010 om 14:57 Topicstarter

Wat nu?

Vanmorgen nog even met mijn kind gesproken, hij was zelf al wat opgelucht dat hij 78% van de vragen goed had. Ik vroeg hem of hij zenuwachtig was, nee dat was hij helemaal niet, hij had juist een rotsvast vertrouwen in een goed eindresultaat doordat het oefenen goed was gegaan.
Wat kunnen we nu doen? Ik heb pas eind volgende week een gesprek op school over de uitslag, dat is allemaal vooraf ingepland. Ik vrees dat die entreetoets een stempel is waar het schooladvies in groep 8 mede op gebaseerd zal worden. Het zal moeilijk worden dat beeld bij te stellen. Is er een herkansingsmogelijkheid of zijn er alternatieven? Wat kan school doen en vooral wat kunnen wij doen?
Als dit niveau zou passen bij mijn kind, dan was het prima geweest. Deze uitslag past niet bij het beeld dat wij hebben en ook niet bij het beeld dat de school jarenlang heeft gepresenteerd. Daarom denk ik dat we wel iets moeten doen, maar wat?

juffertje

juffertje

12-06-2010 om 15:37

Pelle

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Hier kreeg dochter haar advies al ruim voor cito groep 8 en werd het advies dus gebaseerd op entreetoets. Helaas had zij die heel erg slecht gemaakt en kreeg ze dus een voor ons gevoel te laag advies. Ook zij had ineens voor werkwoordspelling een zware onvoldoende (ik meen een 1). maar school deed er verder weinig mee. Het was nou eenmaal zo.
Dus zijn we flink gaan oefenen in groep 8 met oefen cd-roms om dochter vertrouwd te maken met de manier van vragen stellen. Uiteindelijk had ze een score van 540 en dat is zeker 2 niveaus boven het adviesniveau.
Dus ik kan goed begrijpen dat mamalu zich zorgen maakt!

Bastet

Bastet

12-06-2010 om 19:28

En hier pelle

Hier een leerlingvolgsysteem vanaf groep 1,en entreetoetsen in groep 6 en 7.vervolgens eind groep zeven een voorlopig advies,in groep 8 de nio,en dat allemaal bij elkaar vormt het eindadvies.Maar het moet wel heel raar lopen wil het eindadvies anders zijn dan het voorlopig advies.

juffertje

juffertje

12-06-2010 om 22:16

Pelle

Dochter komt nu in een brugklas voor havo. Dat is veel meer dan uit de entreetoets naar voren kwam. Dat was nog niet eens kader. School gaf advies al begin december (vmbo)en dat deden ze bewust, omdat middelbare scholen al in januari open dagen houden. In maart komt pas de uitslag van de cito eindtoets. Te laat dus.
Wij zijn op zoveel verschillende scholen geweest omdat we echt niet wisten wat het zou gaan worden. Vmbo scholen, maar ook lyceum en scholengemeenschappen.
Nu kan ze gelukkig naar de school van onze en haar kueze, maar als het alleen aan de entreetoets had gelegen was ze daar niet toegelaten.

juffertje

juffertje

12-06-2010 om 22:18

Keuze

moet het zijn, natuurlijk!

Vic

Vic

12-06-2010 om 22:21

Geen entreetoets

Ik heb van de week even nagevraagd, maar op onze school doen ze geen entreetoets. Volgens de IB'er hebben ze een goed beeld van de kinderen aan de hand van het LVS, en legt de entreetoets een te hoge druk op de kinderen. Daarbij komt dat veel kinderen laag zullen scoren, en dat zou slecht zijn voor hun zelfvertrouwen. Hmmm ik hoop maar dat eventuele hiaten inderdaad worden opgespoord, anders merk je dat pas bij de eindcito.

Bastet

Bastet

13-06-2010 om 08:48

Pelle

De nio moet je meer zien als een soort ijkpunt,een soort bevestiging van.De middelbare scholen hier vragen niet perse een cito,maar krijgen na de NIO van onze school een onderwijskundig rapport met alle gegevens en het advies.De middelbare scholen zien dat advies als bindend.
groetjes,Bastet

Bastet

Bastet

13-06-2010 om 08:50

Ohja

In het geval van Juffertje zou deze school het afzetten tegen de andere resultaten van al die jaren,en inzien dat het een moment van pech was,en zeker niet een advies op alleen een entreetoets baseren.Want dan wordt het weer gebaseerd op een momentopname,wat ze juist niet willen.
Bastet

Verrassende uitslag

Toch kan de nio een verrassende uitslag geven in vergelijking met alle LVS toetsen en entreetoets!
Zowel naar boven als naar beneden toe meegemaakt dit jaar!

anna van noniemen

anna van noniemen

13-06-2010 om 14:02

Nio

toets viel bij zoon ook tegen....snap het nog steeds niet, maar hoop dat op het VO toch het juiste niveau van zoon gevonden gaat worden

Mamalu

Mamalu

13-06-2010 om 21:23 Topicstarter

December schooladvies

We wonen in A'dam, cito is hier verplicht op alle basisscholen en je hebt het ook nodig voor aanmelding op een middelbare school. In december krijgen we het schooladvies, dat is dus ruim voor de cito toets. Omdat de nieuwe juf of meester kinderen dan nog maar kort mee heeft gemaakt, is de entreetoets de facto een belangrijk onderdeel.
Wat is de 'nio toets' ik hoor dat wel vaker van, is dat een soort second opninion? Heb erop gegoogled, maar vindt weinig echt inhoudelijk info (anders dan 2nd opninion) en hoe verhoudt deze toets zich tot de cito toets? Ik lees wel 'cito toetst wat kind geleerd heeft en nio toetst welk leervermogen een kind heeft', klopt dat?

Mamalu

Mamalu

13-06-2010 om 21:35 Topicstarter

Anna

kun je mij misschien iets meer vertellen wat tegenviel en over het nio? Alvast bedankt!

anna van noniemen

anna van noniemen

13-06-2010 om 21:41

De nio

is klassikaal afgenomen in een zeer onrustige omgeving, funest voor mijn ADHD-kind. Had hij bij de WISC in het verleden een iq van 116, nu kwam hij met de NIO op 85 uit....Wel erg groot verschil. De uitleg werd mondeling gedaan en mijn zoons auditieve geheugen is nogal slecht. Ik vrees dat dat hem genekt heeft....

Geen percentiel of procenten

Mijn zoon uit groep zeven kreeg vrijdag de uitslag van de entree-toets, hij had 8 x een a en 2 x een b, maar nergens stonden percetiel of percentage gegevens.

Als ik er op OO niet over had gelezen, had ik eerlijk gezegd niet eens geweten dat dit wel normaal is.

In de begeleidende brief stond er ook niets over, mijn zoontje zei wel dat de juf had gezegd dat de computer op school zoiets niet kon uitrekenen...lijkt mij erg vreemd...

Uiteraard ga ik het nog wel even navragen aan zijn juf, maar zijn er hier meer ouders die alleen maar a,b,c,d, uitslagen hebben gehad?

Groetjes Milou (voor wie het allemaal nog een beetje nieuw is, zo'n entree-toets

Bastet

Bastet

14-06-2010 om 07:27

Maar hier

Hier is een slechte nio echt geen ramp,want het wordt toch afgezet tegen alle andere resultaten.Als je alleen afgaat op de nio,wordt het weer een momentopname,en juist daar willen veel scholen vanaf.
Bastet

Antwoord

Hmmm, ik heb het nagevraagd...en het komt omdat ze de oude manier nog hebben gebruikt.

Ze nemen de uitslag niet mee in hun advies in groep acht zeiden ze, en volgend jaar slaan ze de entree-toets zelfs over...

'K weet nog niet wat ik er van moet vinden.

Groetjes Milou

Annet

Annet

14-06-2010 om 21:07

De oude manier klinkt wel heel oud

Ik heb begrepen dat er net een nieuwe entreetoets is. Geen idee hoelang zo'n test gebruikt wordt. Oudste (nu brugklas) heeft dus de oude versie gehad. Ook die was gewoon met percentielen. Ook cito heeft het op de site alleen over percentielen.
Zou school een nog oudere versie gebruiken maar niet officieel meedoen via cito? Misschien dat die nog oudere versie wel werkte met A, B, C, etc. Dat zou gelijk verklaren waarom ze volgend jaar geen entreetoets meer doen. Dan lopen ze al twee versies achter en dat gaat steeds meer opvallen.
Het zou mij niet verbazen als dit een centenkwestie is. Meedoen met cito of entreetoets kost geld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.