Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Linda

Linda

05-01-2014 om 14:21

Uitslagen Citotoetsen 2012 en ouder

In onze regio telt begrijpend lezen (cito volgsysteem van de laatste jaren van de basisschool) zwaar mee voor de middelbare scholen om kinderen toe laten tot een bepaald niveau.

Onze jongste is wat ons en school betreft een typisch VWO kind, alleen begrijpend lezen is tot nu toe onder de maat gegaan. Nu ben ik aan het oefenen met kind.

Tjeminee, de toetsen begrijpend lezen van 2012 zijn echt moeilijk. Heb ik toch zelf gymnasium (5 talen!) nogal goed afgerond en mijn behoorlijk op taal gerichte studie aan de universiteit cum laude afgerond, maar hier twijfel ik bij diverse vragen. Zucht (zucht, omdat ik het erg vind dat ons kind daar straks op afgerekend gaat worden, terwijl er n.m.m. niet duidelijk goede antwoorden zijn; ik denk net als kind vast niet op de Cito-manier).

Wie wil meekijken/denken naar de juiste antwoorden?

Hieronder het rijtje van antwoorden wat ik denk dat juist is. Om te beginnen met 2012 3e dag taak 4.

Graag jullie reactie.

2012 3e dag taak 4
1 D 6 B 11 D 16 B
2 B 7 D 12 D 17 B
3 D 8 D 13 A 18 C
4 D 9 A 14 A 19 B
5 C 10 C 15 B 20 D

Ik twijfel m.n. bij vragen 1, 7, 8, 14, 15, 16 en 20. En als je kunt uitleggen waarom, m.n. vragen 14 en 20, graag.

Graag jullie reacties wat jullie denken dat de goede antwoorden zijn(als het kan snel, ivm het oefenen).

Volgende posting kom ik met 2012 1e dag taal 2.

Wie nog meer antwoorden heeft (en nogal zeker van zijn zaak) mag hier graag zelf posten. Bedankt!


Linda

Linda

05-01-2014 om 14:26

Cito 2012 1e dag Taal 2

En hier mijn uitslagen voor deze Taal /begrijpend lezen (2012 1e dag Taal 2)

1 A 5 A 9 B 13 D 17 D
2 B 6 C 10 A 14 B 18 B
3 D 7 B 11 A 15 A 19 B
4 B 8 B 12 B 16 B 20 C

NB Hier m.n. twijfels over vragen 10 en 13.

aangezien

ik de opgaven niet heb kan ik je niet helpen. Wel ben ik het met je eens dat de begrijpend lezen vragen ondoorgrondelijk zijn. Het is niet zo dat je het altijd beter maakt als je goed bent in begrijpend lezen volgens mij. Je moet het cito trucje kennen en toepassen. Mijn VWO dochter had ook altijd dramatische uitslagen op deze cito begrijpend lezen dingen. Ze houdt niet van trucjes, ze denkt graag zelf. Daar houdt cito niet zo van. En ook op het VWO krijgen ze weer die domme cito. Ook daar haalt ze op begrijpend lezen steeds mavo nivo. Terwijl ze op alle zaakvakken, waarbij veel gelezen moet worden, een 8 of hoger staat in de tweede klas van het Atheneum.
Je hebt niets aan mijn verhaal, maar gedeelde smart is halve smart.

Linda

Linda

05-01-2014 om 15:18

Evt. foute antwoorden / Mach

Graag alleen aangeven als jullie antwoorden anders zouden doen (even aangeven welke dag en welk taalonderdeel) en dan alleen die nummers noemen.

Mach, ja, dank voor je mentale steun. En nu maar hopen dat het goed gaat bij kind zodat het het VWO niet op zoiets stompzinnigs (in mijn ogen) misloopt. Eigenlijk hoop ik dat de school die kind op het oog heeft een beetje coulant met de officiële toelatingseisen omgaat.

Linda

Linda

05-01-2014 om 16:01

Cito 2012 1e dag Taal 2 / foutje ontdekt

Oeps, kind heeft net deze toets geoefend en zo kwam ik erachter dat ik zelf een antwoord niet goed gelezen had! Kwaal van mijn kind heeft het dus niet van een vreemde .

Volgens mij moet vraag 13 C zijn (niet D).

Dan wordt het dus:

Cito 2012 1e dag Taal 2

1 A 5 A 9 B 13 C 17 D
2 B 6 C 10 A 14 B 18 B
3 D 7 B 11 A 15 A 19 B
4 B 8 B 12 B 16 B 20 C

Maar nog graag jullie reacties of ik het goed heb.

Vraag woordenschat 2013

Wat is een debat?

1 een interview
2 een prettig gesprek

Volgens zoon zijn ze beide onjuist, volgens mij ook, volgens cito is 1 juist, 2 onjuist.

Wie helpt?

Groetjes
Lisetje

bertje1

bertje1

05-01-2014 om 17:55

te ver doordenken

hallo slimmerik, ik denk dat je te ver doordenkt bij de meeste vragen.
heb ze niet gezien hoor, maar dat is mijn vermoeden.

Hanna

Hanna

05-01-2014 om 18:53

@Linda

Mag ik vragen wat ze meestal heeft voor de Cito begrijpend lezen? Hier een dochter met een soort gelijk verhaal helaas..

Hanna

Hanna

05-01-2014 om 18:55

@Mach

wat doet het VWO met de Mavo score op de Cito? Heeft het nog consequenties gehad voor je kind?
Alvast veel dank.

Hanna

Ik bedoel dus de cito toetsen die de kinderen op de middelbare school hadden. In het begin van de brugklas en aan het eind weer. En straks dus weer in juni ofzo. Alles is prima,, behave dus begrijpend lezen. Er zijn iets van 10 taal reken engelse onderdelen.
De school deed diets met de uitslagen.ik heb er van te voren al naar gevraagd en toen deden ze wat vaag. Bij het overhangsrapport van 1 naar 2 stond ze een 8 gemiddeld op vwo nivo. Er was geen enkele reden tot discussie.
Onlangs hoorde ik dat het de bedoeling is dat de leraren de cito uitslagen meenemen in hun oordeel bij bespreekgevallen.

Hanna

Ik bedoelde de school deed niets ipv diets met de uitslagen

KGO

KGO

06-01-2014 om 19:47

wie heeft CITO 2012 of 2011 voor me?

Wie heeft de CITO 2012 of 2011 voor mij (liefst digitaal)?
Kaatje

Linda

Linda

07-01-2014 om 22:46

Oeps, foutje in 2012 3e dag Taal 4

Ik zag dat ik bij vraag 17 het verkeerde antwoord had opgeschreven. Moet C zijn ipv B.

Wordt het totale antwoord wat mij betreft:

2012 3e dag taak 4
1 D 6 B 11 D 16 B
2 B 7 D 12 D 17 C
3 D 8 D 13 A 18 C
4 D 9 A 14 A 19 B
5 C 10 C 15 B 20 D

Ik hoop nog dat iemand bij deze Taaltoets 4 van 2012 laat weten wat m.n. de antwoorden zijn bij de vragen 14 en 20.

Linda

Linda

07-01-2014 om 22:51

KGO / Bertje

Ik heb er wel een paar. Ben wel erg druk, dus weet niet of ik snel reageer, maar mail maar even aan [email protected] en dat het om de Citotoetsen gaat.

NB Laat je hier nog even de antwoorden weten op 2012 3e dag Taal 4 , m.n. die vragen 14 en 20 (en waarom)?

Bertje: bedoel je dat ik te ver doordenk? Zou best kunnen, maar best moeilijk om dat niet te doen. Hoe doe je dat, niet doordenken?

KGO

KGO

07-01-2014 om 23:11

niet doordenken

Best Linda,
LIjkt me inderdaad moeilijk. Ik herken het volledig. Zelf snap ik vaak een aantal vragen van de CITO ook niet. Er zijn meerdere antwoorden mogelijk of juist allemaal net niet goed.
Misschien ligt het aan mijn beta-brein.... (ben wiskundige)

Kaatje

KGO

KGO

09-01-2014 om 09:54

mijn antwoorden voor vr 14 en 20

Hallo,

Bij vraag 14 zou ik zelf antwoorden C.
Na 'dit jaar was wel heel erg raar' volgt de beschrijving van de drie die de eerste drie plaatsen hebben gekregen. Dat zijn allemaal jongens. Eerder in het verhaal wordt al gezegd dat er bovenverwachting veel jongens in de finales zitten. (Kanstheoretisch zou het dan juist weer niet zo raar zijn omdat als er meer jongens meedoen dan is de kans ook groter dat de eerste drie jongens zijn....)
Het is niet heel erg raar precies dit jaar dat de jongen zelf bij de eerste drie zit. Hij deed immers vorig jaar niet mee, dus dan is het niet opvallend (daarmee valt antwoord D af). Verder valt B af omdat er nergens staat dat dit anders is dan vorig jaar.
En A kan het antwoord ook niet zijn, dat lijkt me een misleidend antwoord. Ervoor wordt wel gesuggereerd dat de jongen op een criterium slecht scoorde (binnend de 10 minuten), maar als de schrijver dat raar zou vinden dan zou hij alleen deze noemen en niet een opsomming maken van de drie hoogsten. Het was wel raar geweest als hij eerste had geworden...

Opgave 20: ik twijfel tussen C en D. C komt door het stuk voor regel 37: daaruit blijkt dat hij uitgeput is. D zou ook kunnen omdat hij denkt aan z'n vader, moeder en zusjes. Daardoor zou hij verdrietig kunnen zijn. De alinea erna staat "Ook al voelt hij zich alsof hij een pak slaag heeft gehad...". Ook dat pleit voor uitgeput. Maar de aangehaalde alinea zelf pleit voor verdrietig.
Dus als ik moet gokken zou ik gokken op verdrietig (D), maar een expliciet bewijs dat HIJ dit voelt staat er niet. Je zou het je alleen kunnen voorstellen dat zo'n jong daar wel verdrietig van wordt van deze situatie.

Dalarna

Dalarna

09-01-2014 om 11:43

Ben ik nou gek?

Ik snap nog steeds niet waar ik de vragen kan vinden waar jullie de antwoorden op geven?

Druif

Druif

09-01-2014 om 11:45

hiho Dalarna

Volgens mij zijn het trollen, die ons in verwarring willen brengen. Ik snap helemaal niets van dit draadje.
☺☺☺

Thursday Next

Thursday Next

09-01-2014 om 12:21

hier:

kan je de cito's van 2010, 2011, 2012 downloaden. Antwoorden staan er ook bij. Ik weet niet of alle links nog werken.

2010 dag 1 t/m 3
http://docs.google.com/file/d/0Bw9y60f ... sp=sharing
http://docs.google.com/file/d/0Bw9y60f ... sp=sharing
http://docs.google.com/file/d/0Bw9y60f ... sp=sharing

2011 dag 1 t/m 3
http://docs.google.com/file/d/0Bw9y60f ... sp=sharing
http://docs.google.com/file/d/0Bw9y60f ... sp=sharing
http://docs.google.com/file/d/0Bw9y60f ... sp=sharing

2012 dag 1 t/m 3
http://docs.google.com/file/d/0Bw9y60f ... sp=sharing
http://docs.google.com/file/d/0Bw9y60f ... sp=sharing
http://docs.google.com/file/d/0Bw9y60f ... sp=sharing

Antwoorden:
http://docs.google.com/file/d/0Bw9y60f ... sp=sharing
http://docs.google.com/file/d/0Bw9y60f ... sp=sharing
http://docs.google.com/file/d/0Bw9y60f ... sp=sharing

Thursday Next

Thursday Next

09-01-2014 om 12:22

14 c en 20 d staat er in de antwoorden bij bovenstaande vragen.

Thursday Next

Thursday Next

09-01-2014 om 12:32

Dalarna

Dalarna

09-01-2014 om 12:39

Maar

Waarom begrepen jullie (behalve Druif, ik vermoedde ook al een complottheorie...) het dan wel?

Thursday Next

Thursday Next

09-01-2014 om 12:59

Nou,

Linda zegt toch in haar beginpost dat het om de cito 2012 gaqat, dag 3 taal. De mensen die die cito hebben kunnen de vragen opzoeken.

Dalarna

Dalarna

09-01-2014 om 13:08

Thursday next

Tja gezien het feit dat hier zo vaak om voorbeeldcito's wordt gevraagd leek het mij toch handiger om zo'n link neer te zetten, dan heb je ook meer kans dat er mensen antwoord geven, maar goed wie ben ik? In de derde posting wordt al gezegd dat iemand de opgaven niet heeft maar niemand geeft ze even.

Thursday Next

Thursday Next

09-01-2014 om 13:30

niemand?

jawel, ikke dus
De meeste mensen die de toetsen hebben zullen ze wel gedownload hebben of van iemand gekregen. Ik moest ook weer even zoeken waar ze stonden, het is niet echt een bekende link.

cijfertje

cijfertje

09-01-2014 om 19:24

foutje?

opgave 14
De uitslag was "raar" na een uiteenzetting van de criteria.
Een jongen die over de tijdslimiet heen was gegaan werd toch nog derde......ik heb dus ook voor a gestemd

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit best pittig vind, ik had 2 fout ( natuurlijk niet mee eens !) en mijn groep 8 kind 4

KGO

KGO

09-01-2014 om 22:01

opgave 14

Ik vind echt dat antwoord a afvalt. Het is een antwoord wat afleidt. Het zou raar zijn als de jongen die niet aan de criteria voldeed eerste was geworden.
Als dat raar was geweest (dat die jongen derde werd) dan zou er niet een opsomming van de eerste, tweede en derde plaats gegeven zijn.
Kaatje

Linda

Linda

09-01-2014 om 22:19

Thursday Next en vraag 20 Taal 4 2012

Thursday Next: super bedankt voor de antwoorden!

Vraag 20 bij Taal 4 2012 had ik dus goed (verdrietig), maar het is toch idioot hoe een groep achter dat uit de tekst moet halen? De beschrijving vind ik niet zodanig duidelijk dat dat volkomen logisch is. Slecht hoor van Cito.

En die vraag 14: misschien vond die jongen die het verhaal schreef het raar dat die ene die te lang bezig was 3e werd. Maar terwijl hij dat schreef, ging hij toch nog maar even door met de nummers 2 en 3. Is immers ook maar een kind dat een verhaaltje schrijft. Ik vind het gegeven antwoord dus niet heel duidelijk het goede en storend dat Cito dit soort vragen (en antwoorden) bedenkt.

Vooral als mijn kind straks dit soort suffe vragen fout is en daarop afgerekend wordt bij de toelating tot de middelbare school.

Maar goed, ben blij met de officiele antwoorden (daar ga ik tenminste van uit, toch?).

Dalarna

Dalarna

10-01-2014 om 19:16

Linda

Bedenk ook dat als je niet een aantal echt hele moeilijke vragen hebt het heel lastig is om de top onder te verdelen en aangezien VWO's ook bepaalde citoscores willen wordt het dan gewoon heel moeilijk om dat uit te splitsen. Juist het feit dat er niet elk jaar honderden kinderen de cito foutloos maken maakt duidelijk dat de test wat dat punt betreft goed in elkaar zit.

Dalarna

Dalarna

10-01-2014 om 20:15

Linda

Het kan ook zijn dat er maar zo weinig kinderen nul fout hebben, omdat Cito gewoon "belachelijke" vragen (met belachelijke antwoorden) bedenkt, die een beetje slim, normaal denkend kind niet goed heeft!

Echt, lees nog even mijn eerste posting: ik wil niet zeggen dat ik briljant ben of geen fouten maak, maar ik vind het heel raar dat ik, als hoogopgeleide, iemand die zeer veel met taal bezig is, hun vragen/antwoorden niet begrijp of onduidelijk vind. Dan wordt het dus meer gokken en dat lijkt mij niet te bedoeling van een goede begrijpend lezen-test.

De vragen 14 en 20 van Taal 4 waar ik over begon vind ik van dergelijke vragen dat ik denk: daar haal je niet de kinderen uit die goed kunnen begrijpend lezen, maar kinderen die goed gokken (of op dezelfde gekke Cito-manier denken). Voor meer antwoorden is dan wat te zeggen en het is niet duidelijk uit de tekst af te leiden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.