Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dayenne

Dayenne

18-09-2008 om 20:40

Uitsluiten aansprakelijkheid school (lang)

Voor ik met mijn vraag kom eerst een klein beetje voorgeschiedenis.

Dochter heeft een genetische afwijking in het bindweefsel. Dat is een syndroom en kan dus in verschillende vormen tot uiting komen. Helaas voor dochter heeft zij door haar snelle groei in het verleden wel eens last gehad van haar knieën. Dit is inmiddels al ruim 1½ jaar niet meer voorgevallen. Vanaf dat zij op de huidige school is gekomen heb ik open kaart gespeeld over dit syndroom, hoewel er niet complicaties te verwachten waren. School heeft sindsdien een nogal bemoeizuchtige houding, wat voort komt uit bezorgdheid, op zich niet verkeerd, maar zorgde wel voor af en toe vervelende situaties. Vanwege hun houding heeft mijn dochter hierdoor ook een cluster 3 rugzak, wat m.i. niet echt nodig is.

Vandaag kwam alles tegelijk. Ik vernam van dochter dat zij voortaan met schoolzwemmen een badmuts op moet, opdat zij herkenbaar is voor het instructie personeel tijdens het school zwemmen.. Leerkracht zou mij verder inlichten. Aldus geschiedde. Leerkracht was ook boos op de instructrice, dat die tegen mijn dochter was begonnen over die badmuts. Wat mij echter deed ontploffen was dat school zonder met mij in overleg te zijn geweest medische informatie aan het zwembad heeft gegeven. Dat was punt 1.

Vervolgens begon de leerkracht over het kamp wat over een week is. Ze wilden een medische verklaring dat dochter mee mocht op kamp, want ze wilden niet de verantwoordelijkheid hebben, mocht er iets mis gaan wat te verwachten zou zijn. Ik heb aangegeven dat ook een arts daar niet aansprakelijk voor te stellen is (gezondheid is op dit moment stabiel, maar zegt niks over de toekomst) en dat ik daar volledig verantwoordelijk voor ben. Vervolgens gaf de leerkracht aan dat dat maar op papier moest, dat school niet aansprakelijk is voor dingen die tijdens het kamp zouden kunnen gebeuren die gerelateerd zijn aan deze aandoening.

Met het ondertekenen van een dergelijke verklaring ben ik de komende 3 jaar vwb dochter van het gezeur over aansprakelijkheid af. Vraag is, is dat ook werkelijk zo, of kan school een dergelijke verklaring niet opstellen cq van me verlangen?

Als ik niet met een medische verklaring kom, of die verklaring teken, mag dochter niet mee op kamp. Die gezondheidsverklaring is zo gehaald, maar is een schijnveiligheid, dus het zegt niks.

Iemand een idee hierover?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dayenne

Dayenne

18-09-2008 om 22:10

Pelle

Mijn dochter is 9, zit in groep 6 van een Montessorischool en ze heeft zwemdiploma ABC, zwemvaardigheid 1 en 2 en is nu bezig met zwemvaardigheid 3. Daarnaast korfbalt ze 2 keer in de week en fietst ze dagelijks van huis naar school vv (1 km enkele reis).

Need to know

"Ik vernam van dochter dat zij voortaan met schoolzwemmen een badmuts op moet, opdat zij herkenbaar is voor het instructie personeel tijdens het school zwemmen.."
Moeten alle kinderen een badmuts op of alleen zij? Als zij alleen, welk probleem moet dat dan oplossen? Is er wel een probleem?
"Wat mij echter deed ontploffen was dat school zonder met mij in overleg te zijn geweest medische informatie aan het zwembad heeft gegeven. Dat was punt 1."
Ja. Daar zou ik ook maar een groot punt van maken. Kennelijk is het niet nodig dat de badmeester weet wat je dochter heeft en is het dus ook niet nodig dat ze ter onderscheiding een badmuts draagt.
Wie is de dader hiervan? De leerkracht? Even een citaat "2. Artikel 272 van het Wetboek van Strafrecht': 1. Hij die enig geheim waarvan hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat hij uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift dan wet van vroeger ambt of beroep verplicht is het te bewaren, opzettelijk schendt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of een geldboete van de vierde categorie."
Dat is onverminderd van toepassing op leerkrachten.
Dayenne:"Vanaf dat zij op de huidige school is gekomen heb ik open kaart gespeeld over dit syndroom, hoewel er niet complicaties te verwachten waren."
Hoe vriendelijk je dit misschien ook bedoeld hebt, het is niet handig blijkt maar weer. Informatie over jezelf of je kind moet je verstrekken op 'need tot know' basis. Wat niet echt nodig is om te weten, moet je niet vertellen. De kans dat iemand er mee aan de haal gaat omdat ie het niet begrijpt is te groot.
Hoe noodzakelijk is het dat school dit weet? Kan er iets in de klas gebeuren waardoor er direct moet worden ingegrepen? Is het noodzakelijke informatie om bij eventuele eerste hulp voorhanden te hebben?
Dayenne:"Als ik niet met een medische verklaring kom, of die verklaring teken, mag dochter niet mee op kamp."
Dat is discriminatie/ongelijke behandeling. De wettelijke aansprakelijkheid van de school geldt, welke verklaring er ook getekend wordt. De school is zo vanzelfsprekend niet aansprakelijk voor complicaties voortvloeiend uit een aandoening. Tenzij er activiteiten kunnen zijn die die complicaties oproepen. In dat geval is de school aansprakelijk als men dat wel weet, maar kind toch mee laten doen aan die activiteiten.
Die aansprakelijkheid kan niet worden weggenomen met een papiertje.
Mijn vragen: Is het voor de veiligheid van je dochter nodig dat de badmeester je kind direct herkent als 'die zieke'? Zo ja, dan badmuts opdoen, zo nee dan niet.
Zijn er activiteiten tijdens een schoolkamp waar je kind niet aan mee kan doen? Zo ja, wat zijn die? Zo nee, dan mag de school niet zeuren.
Ik zou die leerkracht op zijn minst even laten schrikken. Dit krampachtig formeel willen doen is doorgeslagen in een negatieve vorm. Dat kan in zijn/haar gezicht ontploffen. Hij/zij heeft inmiddels een strafbaar feit gepleegd. Of er wordt gestopt met zeuren, of je doet aangifte.
Groet,
Miriam Lavell

Lol (ot)

Pelle:"Miriam???? Ben je alweer zonder toestemming een paar dagen weg?"
Heeeel grappig.
Nee. Ik heb het druk met het peilbesluit, de keur van het water, de verbreding van de A2 en het besluit opslag propaan. Het is nog nooit zo druk geweest hier op de dijk en ik heb nog nooit zoveel wet en tekst in korte tijd verslonden als de afgelopen dagen.
De regeldruk van het bedrijfsleven is afgenomen, zegt men. 20.000 regels minder, jubelt het kabinet. Ik weet hoe dat komt. Die regels zijn in veelvoud doorgeschoven op de nek van de burgers. Ik heb er een baan bij dus.
Groet,
Miriam Lavell

Dayenne

Dayenne

19-09-2008 om 10:55

M lavell

Even wat antwoorden op jouw vragen.
- alleen mijn dochter zou een badmuts op moeten. De leerkracht had voor alle leerlingen wat bijzonderheden genoteerd op de klasselijst en dat is naar de badmeester/juf gegaan. Bij mijn dochter stond naast het syndroom, ook vermeld dat ze wel eens last heeft van spierverkrampingen. Iets wat 1½ geleden is voorgekomen (ook tijden het afzwemmen in betreffende zwembad), maar niet gerelateerd aan de aandoening, maar gekomen door een groeispurt.
- de leerkracht had de informatie over mijn dochter haar ziektebeeld gegeven aan het zwembad omdat zij vond dat het zwembad dit moest weten. Ik vind dat ze dat niet hoeven te weten. School (de IB-er zei dat) vindt dat dit soort informatie gegeven dient te worden en niet mag worden verzwegen. Bedankt voor de wettekst!
- ik vond het wel belangrijk dat school het weet. Want door de verwijde aorta kan een val uit een klimrek oid fataal zijn en moet er adequaat worden opgetreden (direct naar het ziekenhuis, als dochter aangeeft dat ze erge pijn in de thorax heeft). Achteraf is dit melden ontzettend dom geweest, nu ik weet wat school voor een heisa hierover maakt.
- vwb het kamp: ze gaan fietsen naar de lokatie (25km) en verder worden de normale kamp dingen gedaan (speurtochten, wandelingen in het bos en zo meer). Geen aktiviteiten die enorm belastend zouden kunnen zijn. Ik laat mijn dochter alles doen, ik leg geen beperkingen op. Dit hoeft ook niet van de kinderarts, die stimuleert het alleen maar dat ze aktief is.

Ik ga contact opnemen met een jurist hierover. Ik ben dit gezeik enorm zat. Bedankt voor je input, ik heb het gevoel dat ik wel een punt heb. Ook zal ik met de huisarts even overleggen.

Groet, Dayenne

Tinus_p

Tinus_p

19-09-2008 om 11:20

Wat dingen

Miriam:
"Ja. Daar zou ik ook maar een groot punt van maken. Kennelijk is het niet nodig dat de badmeester weet wat je dochter heeft en is het dus ook niet nodig dat ze ter onderscheiding een badmuts draagt."
Dit is toch een lastig punt. Juist hier is het mss WEL nodig, omdat je aangeeft dat je kind bij klachten snel naar de SEH zou moeten.

Dayenne:
"- ik vond het wel belangrijk dat school het weet. Want door de verwijde aorta kan een val uit een klimrek oid fataal zijn en moet er adequaat worden opgetreden (direct naar het ziekenhuis, als dochter aangeeft dat ze erge pijn in de thorax heeft). Achteraf is dit melden ontzettend dom geweest, nu ik weet wat school voor een heisa hierover maakt."
Tis wijsheid achteraf; ik zou het dus ook verteld hebben, maar de wijze waarop is dus belangrijk. Achteraf is de kern, dat er geen beperkingen zijn, maar dat bij klachten de school niet moet aarzelen om kind naar SEH te sturen.

Miriam:
"Artikel 272 van het Wetboek van Strafrecht"
Verder maakt de Wet Bescherming Persoonsgegevens duidelijk dat deze informatie niet zomaar doorverteld had mogen worden.

Nuance

Dayenne:"- ik vond het wel belangrijk dat school het weet. Want door de verwijde aorta kan een val uit een klimrek oid fataal zijn en moet er adequaat worden opgetreden (direct naar het ziekenhuis, als dochter aangeeft dat ze erge pijn in de thorax heeft). Achteraf is dit melden ontzettend dom geweest, nu ik weet wat school voor een heisa hierover maakt."
Als dat opgaat voor een val uit een klimrek, dan gaat dat ook op voor een glijpartij op de kant van het zwembad. Als je wil dat daarmee rekening gehouden wordt, dan is het logisch dat het personeel van het zembad dat ook weet. De 'herkenbaarheid' van dit probleem kan met een badmuts, maar ook met een sos kettinkje of armband worden opgelost.
Als de leerkracht meer informatie heeft verstrekt dan dat, eigen verzinsels en uitwijding over de ziekte, dan is er toch nog sprake van overtreding van Artikel 272 van het Wetboek van Strafrecht.
Voor het kamp heeft dit geen invloed. De school weet het en is dus tijdens het kamp verantwoordelijk voor passende maatregelen. Dat is kennelijk niet meer dan een val gecombineerd met pijn op de borst serieuzer nemen dan je normaal gesproken zou doen.
Er is geen enkele manier waarop de school van deze plicht ontheven zou kunnen worden. Het is bovendien geen 'kwaal' die de stelling rechtvaardigt dat het te ingewikkeld zou zijn om dit te handelen.
Groet,
Miriam Lavell

Dayenne

Dayenne

19-09-2008 om 11:22

Juridisch steeunpunt cg-raad

Die heb ik zojuist gebeld. De persoon die ik sprak zei vrij snel dat het normaal zou zijn dat er een medische verklaring wordt overlegd. Volgens hem, moest hij dat ook altijd. Hij vond het bovendien normaal en zelfs noodzakelijk dat school het zwembad informeerde over mijn dochter haar medische situatie. Voor de rest wordt ik hier nog over terug gebeld. Ik heb volgende week een gesprek met de huisarts hierover.

Waarom badmuts?

Dayenne:"De persoon die ik sprak zei vrij snel dat het normaal zou zijn dat er een medische verklaring wordt overlegd. Volgens hem, moest hij dat ook altijd."
Dat lijkt me te kort door de bocht. Je hebt (terecht) een probleem met die badmuts. Waarom moet die, omdat kind een verwijde aorta heeft, omdat ze een bindweefsel aandoening heeft, of omdat de leerkracht groeipijn met een handicap verwart? Het kenmerk van syndromen is juist dat ze zich in variaties voordoen. Het sydroom hoeft niet bekend te zijn, de relevante consequenties wel. Die verwijde aorta + adequaat handelen bij een val of botsing met medeleeringen is wel relevant, groeipijn niet.
"Hij vond het bovendien normaal en zelfs noodzakelijk dat school het zwembad informeerde over mijn dochter haar medische situatie"
Dat is niet normaal. Het is normaal als jij dat zelf doet als je het wil. Het is ook normaal als de leerkracht het eerst aan je vraagt als hij of zij dat wil en het niet op eigen houtje doet. Wat normaal is het als de arboverantwoordelijke van de school met de arboverantwoordelijke van het zwembad het specifieke risico dat jouw dochter heeft benoemt en van een adequaat plan voorziet.
Meisje x bij val of botsing, pijn op de borst, direct ambulance bellen. Dat is zogenaamde 'buitenkantinformatie'. Meer hoeft het zwembad niet te weten. Binnen zo'n overleg kan wel besproken worden wat er gedaan wordt om meisje x snel uit de massa te herkennen. Dat kan een badmuts zijn, maar in een zwembad lijkt me dat weinig uniek, het kan ook een sos armbandje zijn.
Het is goed om hier principieel over te zijn. Ook bij de cg raad worden bepaalde gewoontes als heel normaal herkend, terwijl ze dat niet zijn. Laat je dus niet verwarren door 'dat gaat altijd zo' berichten. Het gaat namelijk meestal fout.
Groet,
Miriam Lavell

Dayenne

Dayenne

19-09-2008 om 11:45

Badmuts

Moet zeggen dat leerkracht zelf ook verbolgen was over het feit dat mijn dochter, als enige, een badmuts zou op moeten vanwege de herkenbaarheid. Ik vind dat passen in het straatje discriminatie. Bij een val op de rand van het zwembad zie je het gebeuren en kun je direct vragen hoe het gaat. Zwembad zou dat willen ivm spierkrampen, ze zijn bang dat dit in het water gebeurt. Het gebeurt juist niet in het water omdat je dan in beweging bent. Bij stil zitten gebeurde het. Het zou voor mij idd genoeg zijn om aan te geven wat de aktie volgorde bij mijn dochter zou zijn mocht ze een val hebben gemaakt, of klagen over pijn in de borst. Ik heb het ook bij haar nogmaals aangekaart: wees serieus als je een vreemde pijn ervaart.

Naast de CG-raad ga ik ook de jurist van MEE vragen mij bij te staan, maar misschien zijn zij ook wel 'bedrijfsblind' geworden in dit soort chronisch zieken zaken en zal ik een gewone jurist moeten raadplegen. In november heb ik een afspraak staan met mijn dochter bij de kinderarts en ook die zal ik dit gedoe voorleggen.

Dayenne

Dayenne

19-09-2008 om 13:46

Mee

Ik heb mijn consulent bij MEE gebeld en die gaat deze situatie voorleggen bij hun jurist.

Ik heb al veel informatie van jullie gekregen daar ben ik erg blij mee. Maar voordat ik een bom ga neerleggen, wil ik eigenlijk zwart op wit hebben van iemand die Mr. voor de naam heeft staan, dat die medische informatie niet aan derden gegeven had mogen worden. Dan ga ik dit aankaarten bij de directie.

Ik voel me steeds sterker staan in mijn standpunt en kan eigenlijk niet wachten met ze op het matje te roepen. Ik ben nu al 4 jaar aan het vechten hierover en ben het zo langzamerhand spuugzat.

Nogmaals bedankt!

PS Miriam doe jij iets in wet- en regelgeving?

Dayenne

Dayenne

19-09-2008 om 15:50

Nou breekt mn klomp!

Ik heb zojuist de ouder van het andere kind met dit syndroom aangesproken. Haar kind is afgelopen week ook met kamp geweest en zij heeft géén medische verklaring oid hoeven afgeven. Ook hoeft haar kind géén badmuts op tijdens het zwemmen.

Lijkt me duidelijk verhaal worden straks. School maakt flinke fouten ten koste van mijn kind (en mij, want dit levert onnoemelijk veel stress voor mij op).

Zo simpel is het niet

Dayenne:"Haar kind is afgelopen week ook met kamp geweest en zij heeft géén medische verklaring oid hoeven afgeven. Ook hoeft haar kind géén badmuts op tijdens het zwemmen."
Helaas kun je daar geen rechten aan ontlenen. Het is wel een voorbeeld om aan te geven dat het ook zonder kan, hoewel het punt nu juist is dat je bij een syndroom geen automatische gevolgtrekkingen kunt doen. Wat voor haar opgaat kan voor jouw kind anders zijn.
Bovendien: wat voor die school opgaat, kan voor een andere school anders zijn. Scholen mogen op dit punt verschillen. Wat scholen niet mogen is op basis van het kind ingewikkeld doen. Dat mag wel op basis van de organisatiestructuur. Hoe groot is de school, wat is het opleidingsniveau van de leerkrachten, hoeveel andere problemen zijn er, etcetera.
Wat die leerkracht fout doet is allerlei complicaties verzinnen en veroorzaken (bij de badmeester) die er niet zijn en vervolgens op basis daarvan ongelijke behandeling voorstellen of creëren.
Dat mag niet. Welk syndroom dochter heeft, doet er niet toe. De vraag is wat er precies is dat invloed moet hebben op het handelen. Die verwijde aorta doet dat en levert een apart handelingsplan op bij calamiteiten. Groeipijn doet dat niet en als dat al wel zo zou zijn, dan alleen tijdelijk, zolang die pijn er is. Overigens: Stel je voor dat je alle kinderen met groeipijn een badmuts op doet, of ouders per brief moeten laten weten of kind groeipijn heeft wat dan tot gevolg heeft dat de kinderen niet meezwemmen zolang die pijn er is.
Dan blijft er niet veel van de zwemles over.
Groet,
Miriam Lavell

Dayenne

Dayenne

20-09-2008 om 14:00

Zelfde school

Het andere kind zit in dezelfde bouw, zelfde groep, zelfde school. Omdat wij 3 groepen 678 hebben, zijn er op 3 verschillende momenten de schoolkampen. Kamp van afgelopen week was de eerste, mijn dochter zit in de laatste. Kind van de andere ouder heeft zelfde syndroom, iets ergere verwijding en is daarnaast medicatie afhankelijk (betablokkers). Als school hoor je dan, m.i. 1 lijn te trekken en geen verschil te maken tussen 2 leerlingen met vrijwel zelfde ziektebeeld en ziekte verloop.

Klopt

dayenne:"Als school hoor je dan, m.i. 1 lijn te trekken en geen verschil te maken tussen 2 leerlingen met vrijwel zelfde ziektebeeld en ziekte verloop."
Ja, dat klopt. Het is duidelijk dat deze leerkracht fout zit. Reden te meer om het hard te spelen. Aangifte enzo. Daar zal de school en de rest van het personeel ook van schrikken.
Groet,
Miriam Lavell

Dayenne

Dayenne

22-09-2008 om 11:49

Aangifte?!

Ik vermoed dat ik mijn recht sta, als ik aangifte zou willen doen. Maar of dat nou de sfeer bevorderd op school? Weet niet. Ik heb in het verleden voor mijzelf iets dergelijks meegemaakt en toen is er een formele brief van een advocaat gestuurd (ex werkgever gaf niet ter zake doende medische gegevens over mij aan nieuwe werkgever, waardoor ik in proeftijd werd ontslagen). Ik denk dat ik dit keer weer iets dergelijk laat doen. Op de vingers tikken en even duidelijk maken dat met mij niet te sollen valt. Iets wat ze blijkbaar nog niet goed door hebben.

Dayenne

Dayenne

23-09-2008 om 13:02

Huisarts

Ik heb met de huisarts hierover gesproken. Ook hij vindt het niet nodig om een medische verklaring af te geven. Snapt dat school erg bang is voor 'toestanden', maar zegt ook dat de kans dat er 'toestanden' zouden kunnen komen zo klein is. Hij vindt ook dat school slecht heeft gehandeld door medische informatie aan het zwembad te geven en daarnaast denkt hij dat het uitsluiten van aansprakelijkheid formeel niet kan. Niet door een medische verklaring, niet door een verklaring van mijzelf. Nou is een huisarts geen jurist, maar blijkbaar heeft hij hier wel verstand van. Ik heb van MEE en Juridisch Steunpunt CG-raad nog niks vernomen, overigens.

Dayenne

Dayenne

01-10-2008 om 10:10

Directeur

De directeur sprak me bij de deur aan vanmorgen. Hij was helemaal verheugd om me meetedelen dat er een brief is opgesteld door het zwembad waarin staat dat de leerkracht de extra controle op mijn dochter voor haar rekening neemt en dat zowel school als ikzelf daar voor moeten tekenen. Op mijn vraag of het andere kind dit ook moest doen werd ontkennend geantwoord. Ik heb gezegd dat ik best wil tekenen, mits het andere kind dit ook moet. Het werd een verhit strijdje aan de deur waar we niet uit kwamen. Ik ben naar de bieb gegaan, ben biebmoeder en heb er nog es over gedacht. Vond mezelf wel erg stellig en heb nog even gepraat met de directeur. Aangegeven waar mijn pijn zit en dat ik vind dat gelijke monikken gelijke kappen geldt. Dat is hij wel tot op zekere hoogte met me eens. Ik heb ook gezegd dat het juridisch niet klopt dat de leerkracht informatie over mijn kind aan derden geeft. Dat was hij wel met mij eens en hij zegt dat hij daar de leerkracht ook op aangesproken heeft. Hij had het verder over een zwem protocol en dat wil ik graag inzien. Ook heb ik gevraagd wat het beleid in de toekomst zal zijn wat betreft 'special needs kinderen'. Dat zou in een nog te schrijven zorgplan komen te staan en ook dat wil ik inzien tzt. Ik heb verder contact met de juriste van MEE zij zal eea uitzoeken. Met name omdat ik dit gezemel in de toekomst voor wil zijn. Kost me teveel energie en dat vind ik zonde.

Dochter is overigens gewoon op kamp gegaan, zonder medische verklaringen of wat ook.

Je doet het goed!

Mooi Dayenne. Laat ze maar kraken met die hersenen. Wat gek trouwens dat er niet al een zorgplan is. Dat moet er al minstens tien jaar zijn. Wat bedoelt het schoolhoofd precies, dat het from scratch geschreven wordt, of dat er aanvullingen komen op de bestaande?
Vraag dat even. Misschien kun je de bestaande vast even inzien. Die kan ook informatief zijn.
Overigens: als je iets wilt betekenen voor 'special needs' kinderen, dan is aangifte doen tegen die leerkracht wel een manier. Als het OM wil vervolgen, dan zet dat de toon voor alle leerkrachten. Dat zou een belangrijk signaal kunnen zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.