Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
17-10-2010 om 08:21
Ik heb bij de school van mijn kinderen. Een gewone basisschool de uitstroomcijfers opgevraagd bij de directeur. Na wat heen en weer gemail is de conclusie dat ik de cijfers niet krijg. Ik heb een afspraak hierover na de vakantie maar ik wil graag weten of dit mag. Heb ik niet gewoon recht op deze informatie? Hoor het graag zodat ik goed geïnformeerd het gesprek in kan gaan.
Groetjes Faya
17-10-2010 om 09:30
Schoolgids
Volgens de WPO art. 13 moeten deze cijfers in de schoolgids vermeld staan (en dus openbaar zijn voor de ouders).
Afdeling 1. Regelen voor het openbaar onderwijs, tevens voorwaarden voor bekostiging van het bijzonder onderwijs
§ 1. Onderwijs
Artikel 13. Schoolgids
1.
De schoolgids bevat voor ouders, verzorgers en leerlingen informatie over de werkwijze van de school en bevat in elk geval informatie over:
a. de doelen van het onderwijs en de resultaten die met het onderwijsleerproces worden bereikt, met dien verstande dat bij algemene maatregel van bestuur voorschriften kunnen worden gegeven met betrekking tot de wijze waarop
1°. de resultaten worden beschreven die met het onderwijsleerproces worden bereikt, en
2°. de context wordt vermeld waarin de onder 1° bedoelde resultaten dienen te worden geplaatst.
Groet,
Miriam Lavell
18-10-2010 om 08:50
Ja maar...
Bedankt voor je reactie. In de schoolgids staat een tabel maar die is niet gespecificeerd. Er zijn bij ons twee grote middelbare scholen. Die gaan van vmbo tot gymnasium. In de schoolgids staat dan 22 leerlingen naar school X en 16 naar school Y. 5 leerlingen naar overig. Ik heb gevraagd om de cijfers uit te splitsen. Dus hoeveel naar het vmbo, hoeveel naar de havo enz. En die cijfers krijg ik dus niet. Kan de school hier mee weg komen of heb ik gewoon recht op deze cijfers? Dat ze ze niet willen geven vind ik op zich al zorgelijk en maakt eigenlijk dat ik ze nu extra graag wil hebben.
Groetjes Faya
18-10-2010 om 09:08
Wettelijk wel
De Inspectie vraagt meestal wel om die uitsplitsing, maar de wet gebiedt niet dat dat openbaar moet zijn. De Cito-scores (of eindtoetsen) wel (de opbrengst van het onderwijs).
Tegelijkertijd: bij de meeste scholen worden die cijfers wel gewoon gepubliceerd. Verzamel wat digitale schoolgidsen uit je omgeving en laat dat aan de directie zien. Vraag de directie nog eens om jou uit te leggen waarom jouw school die cijfers niet gewoon publiceert. Het staat een beetje raar. Alsof er wat te verbergen valt.
Groet,
Miriam Lavell
19-10-2010 om 09:31
Bedankt
Hoi Miriam,
Bedankt voor de info. Ga zeker andere schoolgidsen opvragen zodat ik goed voorbereid ben. Hoop dat ik wat meer duidelijkheid kan krijgen.
Groet Faya