Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
sproet

sproet

05-10-2011 om 08:20

Uitval middelbare school

Met mijn eerste kind in de brugklas vraag ik mij nu af: is het normaal dat er zoveel lessen uitvallen? Er is nog geen week voorbij nu zonder uitgevallen lessen, brugklasser is nu al heel vaak rond 13.00 uur naar huis gekomen. Hebben jullie kinderen dat ook? En mag je niet een bepaald minimum aan lesuren verwachten van een school? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Alvast dank.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Foo

Foo

05-10-2011 om 08:34

Nou

Ik moet zeggen dat het dit jaar bij onze kinderen heel erg meevalt (even heel hard afkloppen).
Zoon heeft sowieso geen uitval want, ook al is het het 1e of het laatste uur, er is altijd waarneming, bij voorkeur door een docent van hetzelfde vak. Maar dat is nog niet veel voorgekomen.
Jongste dochter heet tot nu toe 1 uur uitval gehad, tot haar grote verdriet want ze hoopt steeds op een 1e uur vrij want ze is niet zo van het vroege opstaan.
En oudste heeft wat meer uitval (ca. 1 uur per week) maar dat staat tot geen verhouding tot de lesuitval die ze in de brugklas had. Toen waren er 3 docenten met zwangerschapsverlof en een docent is langdurig ziek geweest. De opvang daarvan verliep niet vlekkeloos.
Hier zijn ze alleen zo vroeg thuis bij de vergaderdagen (1 dag per maand) waarbij de lessen 10 minuten korter zijn en een pauze vervalt.

Kobalt

Kobalt

05-10-2011 om 08:47

Tip

De klas van mijn zoon heeft de eerste weken heel veel uitval gehad. Hierop hebben ouders van de klas geklaagd bij de jaarcoordinator. Dat heeft er toe geleid, dat er een excuusbrief kwam van de rector en de uitval verholpen werd. (tot verdriet van mijn zoon, want die vond die vrije uren wel lekker)
Klagen hielp dus.

Hier niet meer

school had eerst toen dochter in de brugklas zat erg veel uitval,door veel zieken, zijn op de vingers getikt door ouders en de onderwijsinspectie. Nu is het minder, zoon heeft 3 uur uitval gehad en dochter 5.

bibi63

bibi63

05-10-2011 om 10:26

Hier

Hier was de eerste 2,5 week ook erg veel uitval. Vond onze kersverse brugpieper natuurlijk wel fijn. Ik vond het wel raar, maar realiseerde me ineens dat in die eerste 2,5 week allerlei klassen op kamp gaan en er dus ook telkens docenten meegaan, die er dus een paar dagen niet zijn. Na die 2,5 week is het zelden meer voorgekomen.
Was wel handig geweest als school ouders hierop geattendeerd hadden, want ik hoorde een hoop gemopper om me heen, omdat niemand dat zich in eerste instantie realiseerde.
Gr. Bibi

Het is hier heel raar

Hier zijn 2 v.o. scholen en 1 school heeft enorm veel lesuitval en de andere nooit of ze verplaatsen het naar het einde van de dag. Mijn kinderen zitten op die waar nooit lesuitval is, een heleboel kinderen die wij kennen op de andere, o.a mijn vriendin zit op die andere school in de m.r. en een buurvrouw werkt er
Hoe dat nu kan? Tja die school met lesuitval voert als reden aan dat er géén invallers te vinden zijn...En de lokalen niet zomaar even veranderd kunnen worden en lessen etc.etc. Wel raar als die andere school het wel kan.
Op de school van mijn kinderen worden lessen die uitvallen (als leraren dus onverwachts ziek zijn b.v.) omgeruild met andere uren zodat ze aan het einde van de dag zijn. Of ze worden opgevuld als zijnde huiswerkuren (komt de juf van de huiswerkklas) of ze worden opgevangen door een leraar die eigenlijk een andere les geeft nomaal maar ook hiervoor bevoegd is en dan die les overneemt. Dat zijn zo'n beetje de oplossingen die doorgaans worden gekozen. Afhankelijk van welke leraar het betreft. Heel moet het worden opgelost met en stagaire, die dan ook een soort huiswerkles geeft.
De enige keren dat ik me lesuitval herinner (oudste heeft ook op die school gezeten dus nu 5 jaar ervaring) betrof begravenissen van collega's of kinderen van collega's. Nou dat vindt ik wel een goede reden eigenlijk, zelf.
Er zijn ook gewoon géen uren tussendoor. Alles is doorlopend met alleen 1 pauze van 1 uur, dat wordt ook uitgebreid aangeprezen en ze maken het ook waar. Wel kan die pauze van 1 uur wisselen van het of het 5de of het 6de uur. Maar altijd aansluitend aan de middagpauze (15 minuten) en soms is het alleen die 15 minuten.
De school selecteerd bij nieuwe vacatures ook zeer bewust al jaren naar nieuwe krachten die voor meerdere vakken bevoegd zijn. Zodat ze flexibel blijven in zulke dingen.
Tja, dat is denk ik ook een beleid dat je moet inzetten. (Denkt vriendin in m.r. ook) En vast ook een kwestie van een goede planner bij de hand hebben en een logische denker die het kan oplossen.
Het is maar net wat je belangrijk vindt.
Het is dus beslist géén issue dat het 'vinden van' meespeelt, want dan zouden beide scholen er op gelijkwaardige manier onder moeten leiden en dat is niet zo, tenminste hier niet.
groeten albana

Digimum

Digimum

05-10-2011 om 12:10

Hier

Hier is het echt veel... valt me tegen. Maar het is niet iets wat speelt bij deze school, het is eerder gewoon 'pech'. Andere klassen hebben aanzienlijk minder uitval.

Vanaf de tweede schoolweek (introweek tel ik niet mee) is er in 5,5 week 21 uur uitgevallen (ze hebben 32 u/w). Eén vak dreigt redelijk permanent een probleem te zijn, dat hebben ze nog maar één keer gehad :S

De mentor zag het probleem niet echt (het is incidenteel), zoon vindt het ook niet erg... maar ik begin me er nu toch wel een beetje aan te storen, merk ik.

kaatje43

kaatje43

06-10-2011 om 20:29

Valt mee

Vind ik tenminste. Inderdaad in het begin wat meer vanwege de brugklasaktiviteiten. Sowieso de afgelopen jaren niet. Onverwachte tussenuren worden in de onderbouw verschoven naar vroeg of laat vrij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.