blauwtje
31-10-2010 om 10:26
Update
Een tijdje geleden postte ik hier over mijn twijfels nu school zoon van 5 van groep 2 naar groep 3 of 4 wilde versnellen, zonder dat er naar mijn smaak wezenlijk aan verbreding of verdieping was gedacht en zonder dat er duidelijk was wat ze in groep 3/4 zouden gaan doen. Mijn oudste zit versneld (maar amper versneld want lang gekleuterd, herfstkind) in groep 6 en daar wordt ook erg zuinig aan gedaan op dit terrein.
Inmiddels blijkt er op de Leonardo om de hoek wel plek te zijn voor oudste maar niet voor jongste. Ik ga volgende week kijken.
Verder heb ik een gesprek met de directeur gehad (dank u Bastet) en daardoor is er wel het eea losgetrokken. Blijkt dat een aantal leraren, best wel veel volgens mij, zich niets gelegen laten liggen aan het hb-beleid. Er liggen allemaal mooie plannen voor plusklas en regulier programma aanpassen, maar zelfs zoiets simpels als je "plus-status" meenemen naar de volgende klas lukt niet. Ze worden dan gewoon in het normale programma gezet.
Wat ik me nu afvraag. Na mijn eigen vervelende schooltijd stoot ik altijd maar me aan dezelfde steen: ik ga een keer het gesprek aan maar als daar verder niets mee gebeurt vind ik het heel moeilijk om nog een keer te gaan. Dat betekent dat mijn oudste bij die hardleerse leraren tekort komt, ik krijg het maar niet voor elkaar om zijn programma aangepast te krijgen en eigenlijk heb ik er ook geen zin in om eraan te blijven trekken.
Als ik oudste niet naar Leo stuur komt jongste sowieso niet in aanmerking. Hij zou volgend jaar naar groep 3 moeten, daar is geen plek op de Leo, maar ik heb nog wat hoop dat hij misschien wat later zou kunnen instromen, op zijn zevende of hooguit zijn achtste.
Maar... oudste heeft vriendjes, ziet die ook weer op de bso, trekt al vijf jaar met die kinderen op. Daar haal ik hem uit als ik hem als een soort offer voor zijn jongere broer naar de Leo stuur. Vorig jaar bleek al dat zijn leeftijdgenoten niet met hem afspreken als hij niet bij ze in de klas zit. Nu ze erbij gekomen zijn in de 5/6 combi heeft hij het veel leuker. Ik betwijfel dus of ik de contacten kan aanhouden als hij wisselt van school.
Soms denk ik een klas van 16 kinderen, buitenkans, meteen doen! Maar wat als die kinderen daar al te beschadigd zijn en er dingen misgaan? Ik heb al meerdere verhalen gehoord van mensen die gillend bij Leo zijn gevlucht. Zowel leerlingen als docenten.
Brrrr..... voorlopig ga ik door op twee sporen. Kijken bij Leo voor oudste en met huidige school overleggen over jongste.
Zie ik nog iets over het hoofd volgens jullie? het ei van Columbus, de Gordiaanse Knoop, de crux, kortom de simpele oplossing? Iemand?
groen
15-11-2010 om 21:05
Ha!
Hè, wat een leuk bericht. Fantastisch (schitterend). En wat überschattig, dat 'ie wel wil wachten. Echt zoet. En ja hoor, die luizen, geen punt
Ik draai even dubbele diensten maar voor dat soort klussen heb ik altijd nog wel een gaatje ![]()
blauwtje
17-11-2010 om 09:46
Nou ijsvogeltje
...jij mag het zeggen.
Ik heb niet eens tijd om met school te overleggen. Zit de hele tijd op mijn werk of bij mijn moeder. En op school werken ze ook part time natuurlijk.
Ze hebben natuurlijk, zul je altijd zien, op maandag geloot. Op de Leo gaan ze vandaag loten. Nu zit ik te dubben: wacht ik tot het Sinterklaasweekend of wissel ik eerder. Ik zit ook nog met de opvang, er is in principe plek op de dinsdag maar dat zal ook nog even een overgang zijn voor zoon. Het lijkt me makkelijker als we nog even tijd hebben om van te voren bij die nieuwe opvang te gaan kijken. Donderdag moeten we voorlopig zelf oplossen en ik zou daar graag een oppas voor regelen zodat ze makkelijker kunnen afspreken met vriendjes. De scholen gaan een kwartier na elkaar uit dus die oppas zou ze dan allebei kunnen ophalen of alleen de jongste, dat oudste zelf naar huis komt. Maar dan moet hij weer een mobiel hebben mocht hij wel willen afspreken.
Hij zou ook wel volgende week al over kunnen gaan en dan terugkomen voor Sinterklaas. Of juist pas bij de Kerstvakantie, maar dat is nog te ver weg vind ik.
Verder verwacht ik dat de komende weken mijn moeder gaat overlijden, maar dat verwachten we al een hele tijd dus ik weet het ook niet meer. Als ik de kans krijg slaap ik zo 10 uur aan een stuk. Ze heeft afgelopen zondag afscheid van me genomen maar toen ik er gisteren was wilde ze weer naar buiten. De huisarts kan niet komen omdat ze verkouden is. Mijn moeder ligt op haar te wachten.
Mijn conclusie is dat ik toch even met school moet overleggen.
Guinevere
17-11-2010 om 12:45
Sinterklaas
Ik denk dat je die Sint-kwestie even aan de nieuwe leerkracht moet voorleggen. Daar is vast wel een mouw aan te passen. Misschien kan de leerkracht de surprise voor je oudste verzorgen oid.
Veel sterkte met je moeder. En zorg ook goed voor jezelf.
blauwtje
17-11-2010 om 14:13
Guinevere
..ze hebben al geloot bij de oude school. Dan dupeer je 2 kinderen: degene die zich het schompes knutselt voor mijn zoon, en degene die door mij beknutseld wordt. haha, goeie verschrijving, moet natuurlijk zijn door mijn ZOON beknutseld wordt.
Eerst maar eens kijken wanneer we bij die nieuwe opvang kunnen gaan kijken..
Asa Torell
17-11-2010 om 14:47
Geheel ongenuanceerd
en zonder er verder over na te denken zou ik zeggen: de laatste week voor kerst op de nieuwe school. Dan is de kop er al vast af. Maar dan gaat het nog wel goed met Sinterklaas - het lijkt me moeilijk om de dag na dat feest in een nieuwe klas te verschijnen.
Of zoon moet aan 2 sintvieringen mee doen maar pfoe, dat lijkt me op dit moment wel wat boven jullie draagkracht.
blauwtje
17-11-2010 om 15:05
Haha asa
lekker dat je meedenkt.
Ik zie opeens een nieuwe optie: 2x dezelfde surprise... in serie werken!
Gaan we niet doen hoor ![]()
Asa Torell
17-11-2010 om 16:11
Het voordeel lijkt me
van deze optie: je weet zeker (althans dat neem ik nu maar even aan) dat het haalbaar is en het hangt zo goed als nergens meer van af.
Nadeel is natuurlijk dat zoon langer bij zijn huidige leraar zit. Ik zou dat afschuiven onder 'omstandigheden op dit moment gewoon verdomd slecht en dit is helaas een van de vele bijwerkingen'.
blauwtje
17-11-2010 om 17:53
Pelle
ja he, dat heeft ook voordelen.. maar ik heb nu al Sintweekend afgesproken. Hmm.. dan loopt ie achter met Chinees! Ik heb sowieso nog erge twijfels om het joch naar een reservaat te sturen.
Maar ik verwacht dat mijn moeder voor Sinterklaas zal overlijden, dus daarom dacht ik niet alles tegelijk, ook omdat hij naar andere opvang zal moeten.
Ik had ook al bedacht om terug te komen voor Sinterklaas. Grrmbll.. nou ja, ik hoef nou ook weer niet alles om te gooien omdat jij iets zegt dat me ook wel wat lijkt. Ik rommel nog even deze week uit, dan kijk ik verder.
Tijgeroog
17-11-2010 om 23:53
Lootjesprobleem
Het lootjes-probleem in de oude klas is niet zo moeilijk om op te lossen. Laat de leerkracht/zoon zelf vragen of degene die hem getrokken heeft contact op wil nemen (discreet op school, of telefonisch), dan kun je het lootje dat jouw zoon getrokken had doorgeven aan die persoon.
Maar natuurlijk alleen als je wilt dat hij op de nieuwe school Sint viert.
joep
18-11-2010 om 10:47
Ook geheel ongenuanceerd met asa eens
Natuurlijk is snel switchen beter, behalve als het er ingewikkeld van wordt. Kerstvakantie is inderdaad te lang, maar nu wordt het zo chaotisch.
Ik zou persoonlijk toch kiezen voor afscheid in een normale week tussen sint en kerst. Rustig, lekker trakteren en `s-maandags naar de nieuwe school.
Veel sterkte met je moeder.