Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
freline

freline

18-02-2011 om 14:43

v p kloof en voortgezet onderwijs

mijn dochter zit nu in groep 8. 2 jaar geleden is ze getest: verbaal 129, performaal 92. Een behoorlijk gat dus. Het gaf ons eindelijk een 'verklaring' voor hoe ze functioneert, we begrijpen haar nu beter.
(het gaat me dus niet om 'de mythe van de kloof',want ik zie m hier gewoon).
Ze heeft VWO advies, en waarschijnlijk zal de cito score hier ook wel bijpassen. Ze is heel enthousiast om naar het vwo te gaan.
Maar, toevallig sprak ik kort met iemand die daarbij aanmerkte dat haar piq aan de ondergrens voor VMBO-t zit, en dat ze problemen te verwachten heeft om alles goed te overzien, organiseren plannen.
Dat zette me weer met 2 voeten op de grond, en realiseerde me dat hij daar zeker gelijk ik had.
Ze verdwaalt ook letterlijk, plekken waar we al heel vaak zijn geweest, kan ze gewoon niet vinden. Ik zie haar ook verdwalen in een grote school .
Heeft hier iemand ervaring met een dergelijke situatie. Ik vraag me af of ik direct al een gesprek met school/mentor zal aangaan om dit voor leggen, en te vragen wat voor hulp geboden kan worden, wat we samen kunnen doen.

Of zal ik ... Heeft hier iemand nog een goed idee voor me?
freline

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Latino

Latino

18-02-2011 om 15:00

Performaal?

Kun je uitleggen wat performaal is?

bibi63

bibi63

18-02-2011 om 15:14

Freline en latino

Latino: performaal is symbolisch.
En Freline: Heel apart: onze dochter heeft exact dezelfde uitslag, maar dan andersom......... Zij heeft geen VWO advies, maar HAVO. En daar staan we achter. Door haar zeer lage verbale uitslag (92 dus) zal ze echt vastlopen op talen en zaakvakken (ivm lezen). Uiteraard is ze dus heel goed in het ruimtelijke en rekenen. Wij hebben daarom gekozen voor het Dalton waar de brugklassen homogeen zijn en de kinderen hun vakken op hun niveau krijgen.
Gr. Bibi

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-02-2011 om 15:32

Freline

Hier een zoon van 9 met nagenoeg dezelfde uitslag. Ken je deze website? http://www.eduratio.be/vpkloof.html. VIQ blijkt beste voorspeller van schoolprestaties, daar houden we ons voorlopig maar aan vast. En voor wat betreft het plannen: volgens mij moet je dat gewoon over je laten heenkomen. Het is niet te voorspellen hoe je kind het straks gaat doen. Verdwalen in school? Mwah, zal best meevallen hoor, gewoon achter de rest aanhobbelen. Organiseren? Dat kost heel veel pubers veel moeite, je dochter staat daar niet alleen in. En plannen en organiseren moeten ze ook op de HAVO. Kortom: ga gewoon voor het VWO. Dat plannen zal ze moeten leren, net als veel andere kinderen, daar krijgen ze ook hulp bij. Onze oudste zin inmiddels in de 2e van het VO, en ik vind dat het allemaal wel meevalt hoor, wat ze zelf moeten organiseren en regelen.

Laurier

Laurier

18-02-2011 om 17:00

Praktisch blijven

Ach, hier ook een zoon met een grote kloof. Performaal gemiddeld, verbaal hoogbegaafd.
Het helpt hem het beste als we heel erg praktisch blijven, want dat is hij niet .
Dus meekijken in de agenda. Helpen met tas inpakken en aan gymspullen denken. Geen boeken op school in het kluisje laten (die vergeten ze geheid). Structuur aanbrengen in verslagen en spreekbeurten.
Hij gaat volgend jaar HAVO/VWO doen. Ik ben benieuwd. We zullen veel moeten helpen denk ik, maar dat moesten we bij onze dochter, die nu in de derde zit, ook de eerste twee jaar. Inmiddels gaat het een stuk beter.
En de weg zoeken op school, hier helpt het altijd erg goed als we zoon laten ontdekken wat het systeem is. De lokalen die beginnen met een 0 liggen op de begane grond, met een 1 op de eerste verdieping, etc..
En in geval van nood, achter je klasgenoten aanlopen. Als je dan verkeerd bent, ben je in ieder geval niet de enige.

Hohoho

"haar piq aan de ondergrens voor VMBO-t"

sinds wanneer hangt schoolresultaat 1 op 1 samen met testresultaten? Nog even los van het feit dat viq beter voorspelt dan piq. Volgens mij maak je nu van je dochter een cijfer.

Laat haar gewoon los en pak de dingen aan die jullie tegenkomen. Nu lijkt het alsof ze niets meer kan doen zonder dat dat wordt geduid door die test van jaren terug.

Astrid

Astrid

18-02-2011 om 20:51

Hier een veel grotere kloof en het gaat prima

Zoon van 12,5 zit in 2 gymnasium (2 talig) en doet het daar geweldig. Hij heeft een kloof van meer dan 50 punten! Verbaal iq van 147 en performaal van 95. Hij is op praktisch gebied zeer slecht, daar naast ook nog autistisch, dus hij ziet het probleem ook niet. Motorisch is hij ook nog eens slecht, dus het is wel een opeenstapeling.

Hij moet met heel veel geholpen worden. Kan bv. nog steeds geen veters strikken en gaat, als het aan hem ligt, met een half gevulde gymtas weg. Hij is super onhandig en heeft totaal geen praktisch inzicht. Is ook altijd van alles kwijt en heeft geen tijdbesef. Hij heeft ook geen overzicht over wat allemaal moet. Z'n jongste zusje van 7 heeft beter overzicht dan hij (maar die heeft dan ook een performaal iq van 124). Toch redt hij het prima op school. Juist de middelbare school is gewoon de groep volgen. Hij zat op een Daltonbasisschool en daar moest je veel meer na denken wat je ging doen. Hier staat alles al vast.

Natuurlijk was de school de 1e weken groot. Maak een kopie van de plattegrond en laat ze die 3x bekijken. Ze zijn slim genoeg om die dan op te slaan. Na een paar weken valt die school echt reuze mee. Verder was zoon de 1e weken al 2x z'n kluis- en fietssleutel kwijt. Maak 5 kopie bossen, dan komt ook dat goed. Qua huiswerk werken wij met een duidelijk plan systeem.

Bij plannen van werkstukken e.d. grijpen wij in. Dat kan hij onmogelijk alleen. Huiswerk maken doet zoon geheel zelfstandig. Ik weet geeneens wat er in de boeken staat. Overhoren doen we niet aan. Het enige wat wij als ouders doen is de tijd bewaken. Anders wordt het elke avond 23.00. Voor zoon is zijn tas inruimen een moeilijker vak dan wiskunde sommen maken. Bij zo'n tas moet je nadenken wat de volgende dag gaat brengen en dat kan hij niet. Daar helpen we dus wel bij. Douchen is ook erg lastig.

Mijn zoon functioneert op praktisch gebied niet als een VMBO'er, maar meer bijna als een zwakzinnige. Maar toch belemmert het hem niet bij zijn schoolprestaties. Op een of andere manier doet hij het prima. Bij praktische dingen moet hij heel veel geholpen worden, maar op sommige punten laat ik hem ook juist aanmodderen.

Ik heb me van te voren ook grote zorgen gemaakt. Ik herken wat je voelt. Maar toch komt het vaak goed. Ze redden zich echt wel.

Latino

Latino

18-02-2011 om 21:15

Scores

Hoe komen jullie aan deze scores? Dit weet je als ouder toch niet of zijn hier speciale testen voor gedaan?

Laurier

Laurier

18-02-2011 om 21:37

Score

Die scores horen bij de WISC 3 test en krijg je te horen van degene die de test heeft afgenomen. Ze worden bepaald aan de hand van de verschillende onderdelen van de test.
Sommige onderdelen zijn meer gericht op verbale intelligentie. Rekenen is daar ook een onderdeel van. Andere onderdelen gaan over uitvoerende vaardigheden (performance). Bijvoorbeeld het maken van doolhoven, het maken van puzzels en het omzetten van symbolen in letters(of cijfers, ben ik vergeten). Bij deze performale onderdelen speelt de stopwatch een rol. Dit is voor mijn zoon bijvoorbeeld verschrikkelijk moeilijk, presteren onder tijdsdruk. Daar viel hij op uit. Dat is goed om te weten.
Het verklaart bijvoorbeeld waarom de cito-lvs leestoetsen voor hem een ramp zijn. Vooral de nieuwe leestoets, waarbij je moet schakelen tussen lezen en het juiste antwoord aanstrepen, is voor iemand die slecht is in substitutie niet goed te doen. Dan kun je je afvragen wat die leestoets meet. Zijn leessnelheid, of zijn schakelsnelheid.

Astrid

Astrid

18-02-2011 om 21:45

Inderdaad van de test

Hier hebben 2 van mijn 3 kinderen een WISC 111 test gedaan. Ik heb van beide ook een beschrijving per onderdeel en hoe ze scoorde. Bij de jongste heb ik een deel van de vragen ook ingezien. Toen begreep ik eigenlijk pas waarom zoon daar op uit viel. Over een kloof was ik niet verbaasd. Maar dat hij zo groot was! Zelfs de psycholoog schrok er van. Zoon was ook heel boos onder de test. Juist bij die lastige onderdelen. Dochter is daar in tegen zeer harmonisch. Scoort op 1 punt na exact hetzelfde op beide onderdelen.

Astrid

Astrid

18-02-2011 om 21:56

Planning voor deze week loopt in de soep

Op dit moment (nu vanavond) loopt de planning bij zoon helemaal in de soep. Vorige week moest hij (opeens?) een werkstuk van 13 blz. maken voor techniek. Was hij even vergeten. Ik zag wel iets staan bij techniek, maar meestal stelt dat niks voor. Voor techniek heeft hij uitstel gekregen. Heeft de mentor voor gezorgd. Want ja, hij had ook nog 5 andere vakken per week.

Voor a.s. dinsdag moet hij voor geschiedenis een poster maken voor een project met een groepje. Uiteraard ook nog niks gebeurt. Dat schijnen ze nu maandag te gaan doen na dat ik zoon opdracht had gegeven het groepje te mailen voor actie.

Voor a.s. donderdag moet er een boekverslag af van een engels boek. Ook weer naast het gewone huiswerk. Opdracht stond natuurlijk al maanden. Boek zie ik hier ook al maanden liggen, maar is nog lang niet uit. Laat staan dat hij al aan het boekverslag begonnen is. Zit nog even te twijfelen of ik weer de mentor moet mailen. Die gene geeft ook engels. Je kan toch niet blijven vragen, maar gezellig gaat het geloof ik niet worden deze week. Ik geef me zelf ook de schuld dat ik er niet meer boven op zit.

Leerwerk gaat hier dus prima. Is ook heel snel af (doet hij nauwelijks iets aan), maar dit soort dingen zijn en blijven drama's. Hij is nl. ook niet in staat om even in een uurtje dat verslag te maken. Nee, dit gaat uren kosten met veel drama vrees ik.

Het gaat dus goed hier, maar helaas niet altijd.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-02-2011 om 23:50

Loslaten

"Laat haar gewoon los en pak de dingen aan die jullie tegenkomen. Nu lijkt het alsof ze niets meer kan doen zonder dat dat wordt geduid door die test van jaren terug."
Dat is wat ik ook bedoelde, alleen Rodebeuk formuleert het veel duidelijker.
En Latino, die scores weet je alleen als je kind een uitgebreid intelligentie-onderzoek heeft gedaan. En daar kies je over het algemeen alleen voor als er een gegronde reden is. Bijvoorbeeld als onderdeel van een diagnosetraject, schoolproblemen of omdat je zo'n score nodig hebt voor toelating op een Leonardoschool of bovenschoolse plusklas. En dan nog... het blijft maar een getalletje. Intelligentie is geen absolute grootheid, en daarnaast zegt intelligentie maar beperkt iets over de slagingskansen op school. Een kind is zoveel meer dan zijn IQ.

freline

freline

19-02-2011 om 14:27

Reactie

bedankt voor jullie reacties.
Op een aantal vragen is al antwoord gegeven. En om jullie gerust te stellen: mijn dochter is meer dan getalletjes.
De test heeft ons veel inzicht gegeven. Omdat ze verbaal zo sterk is, verwachtte ik ook dat ze (ingewikkelde) instructies zo zou kunnen opvolgen, en met huiswerkopdrachten kan omgaan, en dat is dus altijd een ramp. Dat lijkt op gemakzuchtigheid, ongeïnteresseerdheid en meer van dat. Als je weet dat ze nu eenmaal zwak is daarin, kun je het heel anders aanpakken.
Bij verdwalen in school had ik een smiley gezet, maar ze zal echt hier in onze woonplaats verdwalen. Vaste routes kan ze wel leren, maar als je een keer via een ander straatje rijdt, is ze volledig de oriëntatie kwijt. Wordt nog wat als ze weer nieuwe vriedinnen heeft, moet dan toch maar een gps op de fiets .
Ik realiseer me door de antwoorden ook dat de kloof niet zozeer mijn vraag is, maar wel het lage PIQ. Ik herken veel in de verhalen van Astrid, het zal dus veel begeleiden in de planning zijn. Mijn dochter denkt bv wel altijd aan haar gymtas, alleen gaat het daarna bijna nooit op tijd in de was (daarvoor heeft ze dan weer 2 reservesetjes...).
@Ijsvogeltje: ik kende de link wel, maar had nog niet zo gedetailleerd gelezen, het is goed om te weten dat viq goede voorspeller is voor het vo. Ze gaat sowieso voor het Vwo, daar was al geen twijfel over.
@Astrid: hoe zien jullie de komende jaren voor je? lukt het hem om gewoontes in te slijten, lukt het om zelf te leren plannen enzo? Oftewel, hoe lang zul je dit moeten doen voor hem? Ik heb gezocht naar vaardigheidstrainingen (of literatuur), ik ben benieuwd of jullie daar ook naar gezocht hebben.
@robebeuk: ik heb het niet over de toekomst, ook over het heden, als ik haar loslaat gebeuren een hoop dingen niet, zoals een werkstuk maken. Ze kán het gewoon niet zelf plannen. Tegen iemand met slechte ogen zeg je toch ook niet: zet die bril toch af joh.
het verband tussen iq en vo: er zijn statistieken die daar wat over zeggen: http://www.edumax.nl/vgv.html#CitoVO.

freline

Vader

Vader

19-02-2011 om 22:00

Vp vergelijkbaar, zoon ook naar vo

Bij onze zoon een vergelijkbare situatie. V=129, P=98, getest bij 8 jaar.
Hij is aangemeld voor een atheneum brugklas op een gestructureerde school. Zijn basisschool is een Daltonschool. Een tip die wij kregen is dat wij gebruik moeten maken van zijn verbale kwaliteiten, wij proberen er dus voor te zorgen dat we 'alles' verbaal maken waar onder ook het plannen. Op 28 maart een werkstuk betekent dus dat je xx dagen hebt om er aan te werken. Op bepaalde dagen kun je niet, andere dagen kun je wel, hoeveel tijd denk je eraan te moeten besteden? Die tijd plannen we dan in. Als dat moment aanbreekt herinneren wij hem aan de gemaakte planning. Met het werkstuk zelf hoeven we eigenlijk niet te helpen.
Andere goede tip: hij is zelf goed in staat om te snappen wat zijn zwakke kant is. En dat hij slim moet zijn en anderen daarvoor in te schakelen. Dus: in een groepje een opdracht? Laat een ander de planning maken en volg die gewoon, je kunt ervan uitgaan dat je dat zelf niet beter kunt...
Vader (die reuzebenieuwd is hoe het gaat volgend jaar op het VO!)

Primavera

Primavera

20-02-2011 om 22:22

Iemand ervaring met v/p kloof andersom?

De link van Freline over statistieken maakt me wat bezorgd. Hier heeft zoon juist een v/P kloof, getalletjes schommelen wat maar de hoogste V=81 en laagste P=125 en nee, hij kan ondanks de hoge performale score niet plannen, vooral zichzelf en zijn eigen werk niet. Bij te makkelijk werk haakt hij helemaal af, terwijl hij op de basisschool het beste gedijt met veel compacten, verrijken en zo weinig mogelijk moeten herhalen.
Ik ben benieuwd of iemand ervaringen op het V.O. heeft met zo'n omgekeerde vP-kloof.
Groeten Primavera

Vera*

Vera*

21-02-2011 om 08:53

Primavera deels ot

Over een jaar moet dochter met net zo een kloof ongeveer ook naar het vo. Ik heb geen idee hoe ik het niveau zou moeten plaatsen waar ze het kan redden. Ze heeft wel een dyslexieverklaring omdat je dan in ieder geval iets hebt met 'recht' op compensatie.
Is deze zoon ook degene die groeihormoon krijgt? Bij dochter vindt zij (en ik) het lastige van de korte lengte dat ze niet alleen door lengte maar ook door haar spraak veel jonger wordt ingeschat.

Vera

Primavera

Primavera

22-02-2011 om 09:08

Ja vera (geheel ot)

Beide zonen hebben groeihormoondefect, mijn oudste dochter niet en de jongste is nooit onderzocht omdat ze tot nu toe netjes groeit.
Dit is inderdaad de zoon met taalstoornis, de andere heeft alleen een soort dysorthografie, maar omdat het geen normale dyslexie is valt hij buiten de boot wat recht op compensatie betreft. Ze hebben al eens genetisch onderzocht op een bepaald gen op het X-chromosoom wat zowel vetraging in taal als groeidefect geeft, maar dat was het niet.
Door zeer intensieve logopedie (6 jaar lang, 3x per week) is de spraak van mijn oudste zodanig verbeterd dat buitenstanders in het dagelijkse leven het niet meer gelijk merken. Alleen als hij een verhaal of uitleg op moet schrijven en je na kunt lezen wat hij nou eigenlijk formuleert merk je dat het niet klopt en beslist niet leeftijdsadeguaat is.
We wachten nu op de uitslag voor de indicatieaanvraag. Als dat wordt goedgekeurd is er de mogelijkheid dat hij ook op het VO toetsen kan maken door de antwoorden te dicteren in een rustige omgeving buiten de klas. Dat speelt pas over anderhalf jaar, maar omdat zijn oude indicatie vervalt moeten we dat nu al aanvragen.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.