Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vakantie: 2 verschillende regio's in één gezin

Hoi,
Mijn jongste is sinds vorige week gaan wennen op school: twee ochtenden gegaan en de twee middagen op de bank gehangen/geslapen om bij te komen, hij vond het geweldig!! Nu dacht ik, kom laat ik eens kijken hoe het is gesteld met de vakanties, nu dat mijn oudste naar het voorgezet speciaal onderwijs (in nét een ander regio) gaat en jawel, in totaal 9 weken vakantie om opvang te regelen... oei!! De jongste is als eerste vrij, mijn oudste pas 3 weken later waardoor ze samen 3 weken vakantie hebben.
Wie heeft er tips? Hoe kom ik aan de rest van de opvang, als ik zelf de 3 middelste weken vrij neem wanneer beide jongens vrij zijn? De oudste kan misschien 1 week naar zijn vader maar dan? En de jongste, die kan ik toch niet gelijk 3 weken in de BSO stoppen? Wie heeft ervaring, wie heeft gouden tips, wie weet een oplossing?
Alvast heel veel dank!
Petra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

10-01-2010 om 21:48

Vakantieopvang bso

Hallo
Ik zie niet in waarom de jongste niet gewoon 3 weken naar de vakantieopvang zou kunnen. Deden onze meiden ook toen die zo oud waren. Over het algemeen worden er leuke dingen georganiseerd tijdens de vakanties, dus best kans dat je jongste het daar geweldig zal vinden. En het is echt niet zielig!
succes

Ik snap niet zo goed

wat het probleem is. Als ze tegelijk vakantie zouden hebben zou je toch ook voor de jongste 3 week opvang oid moeten regelen? Of zou de oudste dan op de jongste kunnen passen?
Ik snap natuurlijk wel dat het erg onhandig is om rekening te moeten houden met twee regio's, je moet perse in de middelste drie week op vakantie. Maar voor de opvang lijkt me het geen complicerende factor. Dat moet ook als ze tegelijk vankantie hebben.

Toke

Toke

11-01-2010 om 22:12

Meteen bso

Ik snap wel dat je dat niet zo ziet zitten, Petra. Vorig jaar voelde ik dat net zo voor mijn jongste. Het gaat er niet om dat ze naar de bso gaan, maar dat ze na dat eerste halve schooljaar gewoon toe zijn aan vakantie. Meteen drie weken bso is dan best heel pittig.
Of het ook echt niet kan, hangt denk ik af van zowel je kind als de bso. Misschien moet je eerst een tijdje aan kijken hoe de vakantieopvang op de bso in elkaar steekt. Heeft je kind het daar naar zijn zin en doen ze er leuke dingen, dan hoeft het geen probleem te zijn. Vindt hij het een drama, dan zou je kunnen gaan zoeken naar een andere oplossing, al denk ik dat elke oplossing grote nadelen heeft in jullie geval. Hoeveel weken heb je om vrij te nemen? Je zou anders de eerste week vrij kunnen nemen, zodat jullie samen wat leuke dingen kunnen doen, terwijl je oudste op school is. Die heeft dan in zijn vakantie een week met zijn vader. Hebben beide jongens iets extra's buiten de vakantie met jou om. Maar ja, dan moet je die vrije dagen natuurlijk wel hebben.
Hopelijk doet de situatie zich niet elk jaar voor.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-01-2010 om 13:26

Pelle

Hoe doen ze dat dan? Vakanties aanpassen heeft weinig zin, want dat levert weer een probleem op voor de kinderen die wel in dezelfde regio wonen.
Overigens zit m'n schoonzus elk jaar met hetzelfde probleem voor de vakanties in april/mei/juni. Een kind op speciaal onderwijs, wel in dezelfde woonplaats, maar met andere vakanties...

Petra vanB

Petra vanB

17-01-2010 om 21:31 Topicstarter

Bso

Hoi, bedankt voor alle reacties en gelukkig, er zitten er ook een of twee bij die iets meer aansluiten op mijn idee dat meteen 3 weken bso in de zomervakantie in het eerste schooljaar best pittig kan zijn voor een kleintje. Tegelijkertijd ben ik blij met degenen die reageren met 'hoezo een probleem?' want ik hoef het natuurlijk niet erger te maken dan het is. En ja, natuurlijk zal hij vaker naar de bso gaan, ook met andere vakanties. Weet je dat ik daar niet eens bij stilgestaan had? Het fenomeen bso is ook nieuw voor mij... Eerst maar even kijken of hij het leuk vindt op de bso, dat begint over 4 weken als hij 4 is geworden.
Ik vermoed dat de situatie zich wel elk jaar voor zal doen, zij het met de ene keer 3 weken overlap (zoals dit jaar) en de andere keer meer weken overlap. Minder zal in ieder geval niet gebeuren. Ik heb altijd te weinig vrije dagen omdat er ook studiedagen, dokters- en tandartsbezoeken, ziekte en andere dingen voorkomen waar ik een vrije dag voor moet nemen. Meestal zijn afspraken in te plannen op de tijden dat ik niet werk, de rest van de tijd ben ik met de kinderen. Het wordt naar mijn idee wel steeds lastiger om ergens tijd voor mezelf te maken, terwijl ik eigenlijk dacht dat, met de jongste ook naar school, dat juist makkelijker zou gaan. Of ik moet hier ook iets over het hoofd zien ?

Petra

amk

amk

17-01-2010 om 21:55

Tijd plannen

je kunt ook een dag vrij nemen als je kind naar school en naar de bso gaat.
Verder creeer je dagen door de kinderen indien mogelijk uit te besteden. Ik ben erg verward als dochter afspreekt bij een vriendinnetje op woensdag terwijl ik dan wat anders van plan was met haar. Dan heb ik ineens 3 uur voor mezelf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.