andrea2
08-02-2010 om 11:05
Van 3 groepen twee maken, midden in een schooljaar
Dag allemaal,
Schreef ik een paar dagen geleden over de leerprestaties van mijn dochter. Een situatie die me zorgen baarde. Nu zitten we met een probleem in de overtreffende trap.
Op haar school zijn drie groepen 6, een daarvan functioneert niet. Een zogenaamde probleemgroep waar een aantal behoorlijk moeilijke kinderen zitten. Wat er precies allemaal speelt weet ik niet, maar er is zelfs een externe adviseur bijgehaald om het probleem aan te pakken.
Ze zijn tot de volgende "oplossing" gekomen : de probleemgroep wordt in tweeen gesplitst en bij de andere groepen 6 geplaatst, dan zijn er dus 2 groepen met meer dan 30 leerlingen. De balans verdwijnt volledig in de bestaande klassen, iedereen moet opnieuw zijn plek zoeken. En het probleem is niet opgelost maar verplaatst.
De leerkracht die op deze manier "overblijft" gaat zich storten op de kinderen die de problemen veroorzaken. Maar ze werkt maar drie dagen in de week.
Wat ik me nu afvraag, mag een school dit zomaar doen, zonder enig overleg met de ouders. We worden een week van tevoren voor een voldongen feit gesteld.
Ik zie gebeuren dat mijn dochter compleet ondergesneeuwd gaat worden en dat er geen tijd meer zal zijn voor individuele aandacht voor een meisje wat ondergemiddeld presteert maar wel lief, meegaand en rustig aanwezig is in de klas...
Wat kan ik doen als ouder, wat zouden jullie doen in dit geval?
Groet,
Andrea2
Moppeke
08-02-2010 om 13:01
Mag
School mag dit doen, maar het staat natuurlijk wel netjes om daar een goede uitleg bij te geven.
Wanneer jij je zorgen maakt en/of de communicatie erover laat te wensen over, dan is een gesprek met de directeur op zijn plaats.
Vraag door, het hoe en waarom. En vraag ook om een tussentijdse evaluatie. Alleen dan kun je vinger aan de pols houden.
Geldt deze oplossing dan voortaan ook voor de rest van de schooljaren bijvoorbeeld?
Belangrijk is dan om te weten hoeveel rugzakkids er in de klas zitten/komen, hoeveel probleemkids (die wellicht geen rugzakje hebben); kortom, de aandacht zal flink moeten worden verdeeld door de leerkracht en dat is niet gemakkelijk. Wanneer die verhouding schots en scheef is, en er is nog een derde leerkracht in het spel die ermee aan de slag gaat/moet, dan moeten daar goede afspraken over bestaan.
Jouw zorg is helemaal terecht en ik kan het me heel goed voorstellen.
angel3
08-02-2010 om 15:48
Mr?
Hier is gang mbt klachten: eerst de juf/meester, dan eventueel IB, dan eventueel directeur, dan eventueel MR.
Je zou bij de MR je licht op kunnen steken hoe dit gegaan is. Ik zou er ook zeker niet blij mee zijn. Al hoeft het niet per def. slecht uit te pakken. Hier is door de standaard shuffle aan het begin van het school jaar juist de rust in de groep gekomen. Ook de 'herriemakers' zijn rustiger geworden door de andere sfeer die andere kinderen meebrachten. Het kan dus goed uitpakken voor de herriemakers en ook voor de reeds bestaande kinderen. Maar dan nog zou ik ook bezorgd zijn.
sterkte
andrea2
09-02-2010 om 11:18
Moppeke, angel3
Dank voor jullie antwoorden. Inmiddels horen we viavia steeds meer informatie.
De primaire reden voor het splitsen van de groep is het grote aantal probleem- en rugzak-kinderen die niet "beheersbaar" blijken voor de huidige leerkracht. Maar secundair is er een soort doorschuifspelletje van leerkrachten aan de gang, vanwege een zwangerschapsverlof. De leerkracht die twee dagen les gaf in de probleemgroep, moet nu een collega gaan vervangen die met verlof gaat.
En terwijl wij nog niets aan onze kinderen mogen vertellen, hebben de kinderen in de groep die gesplitst gaat worden, al hun voorkeur voor juf en vriendjes mogen opgeven bij wie ze in de klas willen blijven...
Gisteravond heb ik een gesprek gehad met iemand van de MR, hij was wel op de hoogte van het feit dat er een groep grote problemen veroorzaakt, maar wist niets van de maatregelen. Vandaag zal erover gesproken worden met de directie. Wat ik begreep, is dat als de MR unaniem tegen is, de school een andere oplossing moeten gaan bedenken.
Ik heb dus nog een klein beetje hoop dat alles teruggedraaid gaat worden.
Vanmorgen nog even gesproken met mijn dochters leerkracht, die was geinstrueerd zich niet uit te laten over de kwestie(!?!)maar haar gezicht sprak boekdelen. Arme meid.
groet,
Andrea2
Moppeke
09-02-2010 om 14:36
Mr!!! foei!
De MR zit dan ook te slapen Andrea, en die moeten heeeeeel snel wakker worden. Ze hebbben nl. instemmingsrecht bij dit soort beslissingen!
Dit had zeker binnen de MR besproken moeten worden. Aan de hand daarvan kan een goede afweging worden gemaakt van de voors- en tegens. En de MR kan dan het dan ook monitoren, en afspraken maken hoe een herindeling in zijn werk gaat.
Dat de kinderen van de op te delen klas al hebben mogen opgeven wel welke juf/vriendje/vriendinnetje ze in de klas zouden willen zitten, vind ik verre van professioneel.
Een absoluut argument zou moeten zijn dat de leerkrachten de koppen bij elkaar zouden steken en per op te delen kind de afweging maken in welke groep het kind het beste zou passen. Dit op basis van rugzak, leerprestaties, de sfeer in een groep enz. Ik mag toch aannemen dat de herindeling toch wel zo gemaakt gaat worden. Want anders krijg je alsnog een klas vol rugzakken of andere zaken die ten koste gaan van de leerkracht en de groep.
Terug naar de MR dus. Schrijf de MR een officiele brief, die moet dan behandeld worden en dan komt er een officieel antwoord.
Want bij de MR geldt altijd: ze mogen gevraagd en ongevraagd van advies dienen binnen de school. Sla er eens het reglement op na van de MR (kun je vinden op de site van Ouders en Coo).
Overigens kan de MR best een krachtig instrument zijn in dit kader. De directeur heeft slechts een adviserende rol.
Groet, Moppeke
kien
09-02-2010 om 21:02
Maar moppeke
Als de MR niet op de hoogte wordt gebracht dan kan je moeilijk zeggen dat ze zitten te slapen. Goed dat andrea het bij een MR-lid heeft aangekaart. Even informeren of hij er mee verder gaat (i.c. de directeur aanspreken), je hoeft echt niet meteen een officiële brief te sturen. Dat zou ik pas doen als je vindt dat de MR in gebreke blijft en als ik het zo hoor moet de MR nog wel even de kans krijgen om iets te doen.
Succes!
Kien
Moppeke
09-02-2010 om 21:56
Re: mr
Hoi Kien,
Ik schoot even door, je hebt gelijk
Als het buiten de MR om gedaan wordt is dat niet zo netjes en dan moet men wel de kans krijgen om er iets mee te doen. Maar ze zijn nu wakker gemaakt, dus actie kan volgen.
Een officiele brief klinkt misschien wat zwaar, maar is wel een goed middel. Wanneer je als ouder een brief over iets als dit naar de MR stuurt, moet de MR daar op reageren. Met andere woorden: men moet de inhoud van de brief bespreken. Wanneer je als ouder in een dergelijke brief je zorgen uit, moet men op onderzoek uit gaan en komt er een officieel antwoord. Het geeft de MR een beeld van wat er bij ouders speelt, want vaak komt wat er werkelijk onder ouders speelt, niet altijd bij de MR terecht is mijn ervaring.
Ook ik zat als MR-lid in een dergelijk schuitje, toen er klassen werden samengevoegd. Daar is heel wat aan vooraf gegaan en uiteindelijk, onder duidelijk afgesproken voorwaarden, ingestemd door de MR. Die voorwaarden waren bv. dat er een evenwichtige samenstelling van de klassen zou komen, een goede verdeling. Daarbij werd goed gekeken welke kinderen het beste bij elkaar in de klas zouden passen, op grond van rugzak, leerprestaties, karakter enz. Dat er niet een klas ontstond met bv. alleen maar rugzakjes of verbaal sterke kinderen.
Ook spraken we toen af dat er tussentijdse evaluaties zouden plaatsvinden, tussen de leerkrachten en met verslag naar de MR.
Het had heel wat voeten in de aarde. Ouders zagen veel beren op de weg en er werd een hoop gemopperd. Achter de schermen werd er echter veel werk verricht en heeft de MR echt vinger aan de pols gehouden.
Blijft een lastig ding hoor, het samenvoegen van klassen. Er zijn verschillende oorzaken waarom het stomweg moet, en je kunt niet iedereen tevreden stellen.
Als MR lid stond ik achter de besluiten. Als ouder vind ik achteraf dat het uiteindelijk mijn eigen kind geen goed gedaan heeft. Teveel onrust in de klas. Maar goed, dan dwaal ik af ![]()
M Lavell
10-02-2010 om 08:57
Is dat zo?
Moppeke:"De MR zit dan ook te slapen Andrea, en die moeten heeeeeel snel wakker worden. Ze hebbben nl. instemmingsrecht bij dit soort beslissingen! "
Weet je dat zeker? Onder welk artikel valt dit dan?
Ik zie geen verschil tussen deze indeling van de klassen en die die jaarlijks plaats heeft.
Groet,
Miriam Lavell
Nasha 1st
10-02-2010 om 13:27
dat wordt voorgelegd aan de MR (tenminste, op de school van mijn twee jongsten weet ik dat dat gebeurt), daarna krijgen wij als ouderraad het te horen, maar dat is dan slechts een mededeling, wij hebben geen instemming daarin, en pas dan krijgen de andere ouders het te horen....
Moppeke
10-02-2010 om 16:14
Adviesrecht
Sorry Miriam, je hebt inderdaad gelijk.
Het moet adviesrecht zijn, het reglement zegt hierover mbt adviesrecht:
Organisatie van de school
f. vaststelling of wijziging van het beleid met betrekking tot de organisatie van de school;
Toen het ten tijde dat ik in de MR zat bij ons op school ter sprake kwam heeft de directie ons om instemming gevraagd. Dat heeft bij mij de verwarring veroorzaakt dat ik dacht dat het standaard instemmingsrecht was, maar dat blijkt adviesrecht.
Het ligt er ook helemaal maar aan hoe actief een MR is binnen een school, maar misschien ook nog wel belangrijker: hoe de communicatie is tussen de MR en de directie/personeelsgeleding. Ik ken ook voorbeelden van scholen die een bittere strijd moeten leveren om uberhaupt maar gehoord te worden of voet aan de grond te krijgen.
De MR waar ik in zat was/is behoorlijk open en transparant, en actief. De directeur hecht grote waarde aan de MR. Dat is niet overal zo.
Blijft in ieder geval wel zo dat een MR altijd gevraagd en ongevraagd van advies kan dienen binnen een school.
M Lavell
10-02-2010 om 21:40
Vraag om evaluatie
Moppeke, volgens mij slaat artikel f op fusies, bestuurswisselingen, van kleur verschieten en dat soort zaken. Het gaat niet over de groepsindeling.
Voor deze kwestie: Ja, een school mag dat zomaar doen, maar ze doen het niet zomaar. Er is advies ingewonnen. Daar is een voorstel uitgerold. Dat voorstel wordt nu geprobeerd.
Volkomen begrijpelijk dat dat even schrikken is, maar het is een soort van probeersel dat je de kans zult moeten geven. Je kunt wel vragen om evaluatie.
Als het niet blijkt te werken dan kan er iets anders verzonnen worden.
Groet,
Miriam Lavell