Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
jennie

jennie

02-04-2009 om 23:25

Van cluster-4 naar regulier ervaringen aub

onze zoon van 10 zit op een cluster4 school. we hebben het idee dat hij daar niet op zn plek zit
zijn diagnose is ad(h)d en is bovengemiddeld intelligent (voor zover dat nog zo is want het leernivo op cluster4 is errug laag/zwak) hij heeft geen gedragsproblemen en is erg verantwoordelijk thuis. sport en speelt vnl.met reguliere basisschoolkinderen.
reden voor cluster4 is dat het helemaal mis ging op zijn vorige montessori basisschool (aggressieve leerkracht etc) rugzakje aangevraagd door school en toen deze binnen was van school gestuurd 7 jaar oud. omdat ook de gelderse roos het niet meer wist (thuis gaat het goed op school niet) gekozen voor poliklinische opname. daar moesten we na 2 weken komen en werd ons verteld : "wat is hier aan de hand ? dit kind is zeer leerbaar, er is hem echter nooit een werkhouding aangeleerd. mijn conclusie 80 % oorzaak school (in doofpot stoppen) en 20 procent kindproblematiek (zijn ad(h)d).
hier bijna 6 mnd gezeten en toen in januari naar groep 4 van het cluster4 gegaan. toen een goede keuze want kind had nogal wat meegemaakt. maar nu knaagt het ....... kind heeft bijna geen aansluiting op zn huidige school (op regulier zeer populair) ook heeft hij moeite met de soms agressieve opstelling van zn klasgenootjes en qua onderwijs verveelt hij zich dood. (ander draadje hij zit in groep 6 en doet nog steeds geen breuken en heeft tijden lang geklaagd dat hij in groep 5 nog geen x sommen mocht doen)
logisch dat we ons aan het orienteren zijn voor de overstap naar regulier onderwijs.
ik verwacht de volgende problemen:
* regulier scholen zitten hier niet op te wachten en de ervaring leert dat ze dus "vol" zitten
* hij zit midden in een herindicatie rec en vlgs de huidige regels voldoen we niet meer (minimaal op 2 gebieden beperkt worden door zn dsm classificatie, gedragsproblemen etc. echter hij heeft op school wel concetratieproblemen en speelt met pen, en kan niet goed stil zitten; thuis niet aan de orde, ook tijdens de instructies van zn sporttrainer luister hij goed en doet hij heel erg zn best)zonder een rec-indicatie dus ook geen rugzak tja en dan wordt de overstap wel erg groot.
* leugens in het dossier door vorige school. bij aanname beleid wordt er toch weer met die school gebeld.
* en ons grootste probleem. we zijn bang dat hij dan toch vastloopt en dat willen we NOOIT !!! er is teveel gebeurt.

overigens is het een heerlijk, vriendelijk, keurig opgevoed, rustig jongetje (thuis dan.

graag advies

bedankt jennie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herindicatie

Als hij niet door de herindicatie komt, dan moet hij naar een reguliere school. Alle excuzen van scholen gelden dan niet meer. Ik zou als ik jou was beginnen met het doornemen van dat dossier en daar alles uit laten halen wat niet relevant is of niet klopt.
"* en ons grootste probleem. we zijn bang dat hij dan toch vastloopt en dat willen we NOOIT !!! er is teveel gebeurt."
Als je eenmaal zo'n ervaring hebt gehad, dan ben je daar kopschuw voor. Dat snap ik volkomen, maar garanties zijn niet te halen. Je zult toch het risico moeten nemen, tenzij je zo in de slappe was zit dat je een particuliere school kunt betalen.
Groet,
Miriam Lavell

Jennie

soortgelijke ervaring hier.
Ik ben goed gaan zoeken naar een reguliere basisschool, en dan een die niet in het samenwerkingsverband zat met de eerste school waar kind vastliep. Het werd een p.c. school met relatief kleine klassen.
Hier een heel open gesprek gevoerd, voorgesteld kind bij hen op school te gaan observeren ipv op de cluster 4 school. Dit is gebeurd, 3 dagen heeft kind daar meegedaan en werd aangenomen! Men zag door dit observeren op eigen school hoe kind zich daar gedroeg, aanpaste en paste tussen de leerlingenpopulatie.
Tevens zag men hierdoor de onjuistheden van het rapport gemaakt door cluster 4 school. Kind moest op cluster4 school wat testen doen en vervolgens bleek dat kind leerbaar was maar agressief zou zijn (niet dus!) en tics zou hebben wat men uitlegde als Gilles de la Tourette (kind kneep met de ogen, bleek een bril nodig te hebben, sinds bril geen tics meer!)
Als je hier echt van overtuigd bent Jennie, hou dan vol en ga goed op zoek. Laat de cluster4 school de test doen met je kind, hiervoor moet je een aanvraag doen bij de commissie van de cluster 4 school.
De angst voor het vastlopen blijft eerst nog een tijdje om er vervolgens achter te komen dat je het juiste hebt gedaan en dat voelt erg goed kan ik je uit ervaring vertellen!
Dankzij deze basisschool gaat kind naar het reguliere voortgezet onderwijs(ook niet geheel onbelangrijk, want als je vanuit een cluster4 school naar het reguliere voortgezet onderwijs gaat kom je meestal in leerwegondersteunend terecht. Nu gaat kind naar HAVO.
Miriam, jij hebt me destijds enorm geholpen toen kind vastliep en de ellende begon. Ik vind het dan ook heerlijk om je te vertellen dat kind sinds 2 jaar geen problemen meer heeft gehad met/rondom schoolse zaken. Alles is dus op z'n pootjes terecht gekomen.

Estafette

Manoe:"Miriam, jij hebt me destijds enorm geholpen toen kind vastliep en de ellende begon. Ik vind het dan ook heerlijk om je te vertellen dat kind sinds 2 jaar geen problemen meer heeft gehad met/rondom schoolse zaken. Alles is dus op z\'n pootjes terecht gekomen. "
Mooi!
Fijn ook dat je je even mengt in dit draadje. Ik geeft het stokje graag door, vooral aan ervaringsdeskundigen. Je weet als geen ander dat je hoofd koel houden en je angsten even in de kast zetten tijdens de onderhandelingen, het beste werkt. Maar je weet waarschijnlijk ook hoe nodig het is om je hart te kunnen luchten af en toe.
Groet,
Miriam Lavell

Bedankt

bedankt voor de reacties
vooral manoe bedankt ik voel me erg gesteund.
ik zou graag contact met je willen opnemen om persoonlijk vragen te stellen, echter heb ik een zeer herkenbaar e-mail adres en hoewel mijn verhaal zeer herkenbaar is voor alle bekenden, betrokkenen en scholen (vannacht nog wakker gelegen, of ik er goed aan had gedaan zon herkenbaar verhaal op internet te zetten ben ik er toch heel erg blij mee) naar wil niet met mijn persoonlijke gegevens op een site staan.
heb jij wel een redelijk anonieme hotmail? zo ja wil je me deze dan laten weten zodat ik je mijn e-mail adres en andere persoonlijke gegevens kan mailen. ook ben ik benieuwd in welke regio je woont enz.
voor Mirjam:
ik hoor vaker de term particuliere scholen:
welke zijn dit dan? naar mijn idee bestaat dit type basisonderwijs alleen in de grote steden?
ik ben benieuwd naar jullie reacties
groetjes jennie

Schooldossier

vreemd genoeg heb ik bij de huidige school wel om het dossier gevraagd, maar kon deze toen niet inkijken volgens de toenmalige interimdirecteur.
na veel gehakketak (hem aangesproken om mijn wettelijke rechten en zijn wettelijke verplichtingen) moest ik dan maar een afspraak maken.
dit heb ik toen niet gedaan. had er weinig vertrouwen in dat ik dan ook het originele dossier te zien zou krijgen.
wellicht een goede tip om het nog eens te vragen en dan toch maar die afspraak te maken...... beter inzage in een incompleet dossier dan geen inzage.
nogmaals bedankt.

Kopie

"welke zijn dit dan? naar mijn idee bestaat dit type basisonderwijs alleen in de grote steden?"
Nee. Juist niet eigenlijk. Je zou even moeten googelen op particuliere basisschool en op internationale school. Let wel op, ze zijn niet allemaal even degelijk. Er zijn ook nogal wat half gesubsidieerde particuliere scholen. Ik zou je kunnen helpen met zoeken maar dan moet ik wel weten in welke regio je woont.
"na veel gehakketak (hem aangesproken om mijn wettelijke rechten en zijn wettelijke verplichtingen) moest ik dan maar een afspraak maken."
Hij moet je gewoon een kopie geven. Hij mag wel de kopieerkosten daarvoor in rekening brengen.
Groet,
Miriam Lavell

Zijn er meer die ervaring/tips hebben

wil graag nog meer ouders/leerkrachten e.a. "horen" over hun ervaringen.

particuliere scholen zijn geen optie! heb gegoogled en deze zijn echt voor ons niet betaalbaar.

ook hoop ik dat manoe wilt reageren. kan evt een anoniem hotmailaccount aanmaken?

alvast bedankt

Jennie

Je kan de redactie mailen en hen om mijn mailadres vragen.
Miriam heeft gelijk, je hoofd koel houden en je angsten even in een kast parkeren werkt goed, maar ik weet ook hoe moeilijk dat is en hoe prettig het is als iemand je er steeds aan helpt herinneren.

T&T

T&T

04-04-2009 om 12:49

De droom

Ik zou het zo graag willen, maar soms moet je gewoon roeien met de riemen die je hebt.
Ons meiske is autistisch en zit ook in het cluster4. Ik vind het geen leuke school, en er lopen ook veel "zware" probleemgevallen rond... meiske is niet extravert, trekt zich eerder terug, en dus daardoor geen "probleemgeval" in de ogen van veel mensen. Ze is wel intelligent genoeg voor het regulier onderwijs, maar ze kan de omgeving gewoon niet aan, dat is een vreselijk struikelblok. Zet 30 kinderen in een klaslokaal en meiske presteert niks meer en wordt een huilend zielig hoopje.
In het cluster4 is het bepaald ook geen rozegeur en maneschijn... drukke kinderen in de klas, kinderen die "flippen" en lesstof die ze op haar slofjes door kan lopen. Toch is dit de school waar de "experts" zitten, waar de klasjes heel klein zijn.met veel begeleiding, en waar gewoon het meeste rekening gehouden wordt met haar. (al is het soms nog niet genoeg) Ik zou het zo graag anders zien, maar goed, zij is er niet per ongeluk, onterecht, of net op het randje in gekomen, en ws komt ze er nooit meer uit.
Ik lees hier wel vol belangstelling mee. groetjes Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.