Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Van dijk op het mbo

Bij mijn zoon op het MBO kreeg hij geen boekenlijst, alleen een brief van van Dijk, dat ij een overeenkomst hadden met de school en dat hij op hun website de boekenlijst kon vinden en daar de boeken kon bestellen.

Uit ervaring weet ik dat je beter eerst kunt afwachten welke boeken het gebruikt worden, dus ik heb mijn zoon geadviseerd om dat niet te doen, maar eerst eens te kijken welke boeken echt nodig zijn en wellicht ook kijken of boeken tweedehands te krijgen zijn.

Na een ouderavond en wat gesprekjes met andere studenten is er een hele opsomming te geven van wat r niet klopt:
- ik wil zelf dat de school zelf een boekenlijst levert (hebben ze inmiddels gedaan, een uitdraai van de website, nou ja, het gaat om het principe;
- van andere ouders hoor ik dat je altijd koopboeken krijgt, ook al streep je huurboeken aan. En die koopboeken kunnen ook nog eens meerdere keren al gebruikt zijn;
- er is een zogenaamde terugneemregeling: je krijgt een vergoeding voor bepaalde boeken die je teruggeeft aan het einde van het jaar, maar dat levert nauwelijks wat op (een student kocht een pakket van 600 euro en kreeg 80 euro terug).
- er staan inderdaad veel boeken op die aan het einde van het jaar in cellofaanverpakking kunnen worden ingeleverd (nooit gebruikt).

De school zelf stelde zich op dat ze daarvoor niet verantwoordelijk waren, omdat dat klachten waren voor van Dijk. Maar ouders op de ouderavond vonden dat de school die afspraken gemaakt had, dus dat de school wel degelijk daarop aangesproken kon worden.

Wij gaan kijken wat we wel en niet bestellen, zoeken tweedehands en gaan naar de plaatselijke boekhandel als er echt een nieuw boek moet komen (wat dan eventueel weer op marktplaats verkocht kan worden).

Volgens de school waren er slechts incidenteel klachten over van Dijk, maar die ene ouderavond gonsde het er al van. Zijn er meer klachten bij jullie bekend? Geeft de school nog een boekenlijst?

Tsjor

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier wel positief

Hier lenen/huren/kopen ze ook boeken op het mbo bij van dijk. En eigenlijk hoor ik alleen positieve geluiden. School heeft een boekenlijst. Je kan online inloggen (aangeven welke school) en ziet dan diezelfde boekenlijst, mét erbij meteen welke verplicht en niet verplicht zijn (b.v. woordenboeken zijn niet verplicht) die kan je aan of uit vinken (ook de verplichte boeken overigens) en onderaan staat meteen wat het totaal kost qua huur/koop. Hier maar paar koop (werkboeken) verder huur of terugkopen. Ik hoor hier nooit negeatieve geluiden. Zelfs met lichte beschadigingen krijg je gewoon je geld terug. Boeken moeten ingeleverd worden op school bij andere studenten (die daarvoor ingehuurd zijn) werpen er een blik op en klaar...je krijgt je geld terug. Alleen voor boeken die finaal uitelkaar liggen of waar je met pen overduidelijk in hebt geschreven krijg je amper nog geld terug. Ik heb van niemand gehoord dat die zijn geld niet terug kreeg of écht erg weinig...ja, van 1 jongen, maar die zijn boeken hadden in de sloot gelegen en er was verder ook nog van alles mee gebeurd en volgens dochter waren ze amper nog leesbaar. Toen hij hoorde dat hij zo weinig terugkreeg besloot hij ze te houden, in de 2de had hij er ook nog wat van nodig en de andere boeken heeft ie alsnog verpatst aan kinderen in de 1ste die binnen korte tijd hun eigen boek kwijt waren....
groeten albana

Flauwekul

tsjor:"De school zelf stelde zich op dat ze daarvoor niet verantwoordelijk waren, omdat dat klachten waren voor van Dijk."
Nee dus. De klachten gaan ook over boeken die wel voorgeschreven worden, maar niet gebruikt. En over het feit dat de school zelf geen boekenlijst verstrekt. Dat zou wel moeten (standaard).
Daarna is er wel een eigen verantwoordelijkheid van ouders. Wie met van Dijk in zee gaat, moet de zaken verder met van Dijk afhandelen. Dus ook de boeken waarvan huur is aangekruisd, terugsturen als het ineens koop blijkt te zijn.
Ik denk overigens dat hier ook nog iets als hulppersoonverantwoordelijkheid speelt. Dat geldt bijvoorbeeld ook bij tussenpersonen, die hulppersoon zijn van verzekeraars, waarmee de verzekeraar verantwoordelijk is voor het gedrag van de tussenpersoon.
In de verhouding school - boekdistributeur voel ik ook zoiets, al is me volstrekt onduidelijk of nu de school de hulppersoon is, of de boekverkoper.
tsjor "Volgens de school waren er slechts incidenteel klachten over van Dijk, maar die ene ouderavond gonsde het er al van. Zijn er meer klachten bij jullie bekend? Geeft de school nog een boekenlijst?"
Je hoeft je daar niet echt in te verdiepen. De school moet volautomatisch correcte boekenlijsten verstrekken om ouders de keus te geven ook ergens anders te kunnen bestellen. Doet de school dat niet, dan is de school wel degelijk volledig verantwoordelijk voor wat van Dijk doet. Met van Dijk in zee gaan is in dat geval geen vrije keus.
Groet,
Miriam Lavell

tsjor

tsjor

02-11-2009 om 19:46 Topicstarter

Drie verschillende scholen

Hier komen de klachten van leerlingen en ouders die te maken hebben met drie verschillende MBO-opleidingen, maar wel allemaal in dezelfde regio. En de boeken teruggeven was dit keer niet door mijn zoon (die springt niet altijd even netjes met zijn spullen om), maar door een meisje dat juist heel precies is en zelfs nog boeken in cellofaan afleverde. Alleen in het tweede jaar doen de ouders en dat meisje het ook anders.
Vorig jaar zat mijn zoon op een andere MBO, kreeg gewoon een boekenlijst thuis, had tijd genoeg om te kijken of er tweedehands wat te regelen viel en kocht vervolgens wat echt nodig was. Hij moet het zelf betalen, dus dan krabt hij zich wel eens achter de oren bij een schrikt hij wel van een rekening van meer dan 600 euro en kijkt of dat niet anders kan.

tsjor

Je moet kunnen kiezen

Tsjor, het is eenvoudig. De school mag een boekenlijst opstellen en mag jou de tip geven om het van van Dijk te regelen, maar moet je ook de kans geven om het zelf te organiseren. Daar is de school verantwoordelijk voor.
Doet de school alsof de boeken bij van Dijk gekocht of gehuurd _moeten_ worden, dan is de school geheel verantwoordelijk voor alles wat er bij van Dijk gebeurt.
Maar je moet daarbij wel met je eigen verantwoordelijkheid rekenen. Je kunt, als de school gebrekkige informatie verstrekt, ook gewoon even bellen of mailen en vragen om duidelijkheid voordat je gaat bestellen.
Besluit je bij van Dijk te bestellen, dan moet van Dijk weer aan de regels van het consumentenverkeer voldoen. Netjes informeren, leveren wat er besteld wordt, redelijke voorwaarden stellen. De leveringsvoorwaarden moeten bekend kunnen zijn voordat je besteld. Klachten moeten netjes behandeld worden. Maar je moet als consument wel zelf actie ondernemen. Doe je dat niet, dan ga je kennelijk akkoord.
"En de boeken teruggeven was dit keer niet door mijn zoon (die springt niet altijd even netjes met zijn spullen om), maar door een meisje dat juist heel precies is en zelfs nog boeken in cellofaan afleverde."
Die moet bij van Dijk mopperen. Als van Dijk het niet oplost, dan kan ze haar klacht bij de school neerleggen. Niet dat de school die klacht op kan lossen, maar het is voor de school wel handig om te weten dat van Dijk niet zo aardig is.
Groet,
Miriam Lavell

tsjor

tsjor

03-11-2009 om 18:29 Topicstarter

Alle ouders

Opd e huidige school van mijn zoon hebben alle ouders in elk geval alvast een boekenlijst gekregen. Weliswaar een uitdraai van de website, maar dat maakt mij niet zoveel uit. Ik hoop dat de school intern hierover verder praat, want klachten waren er genoeg die avond. En anders volgend jaar hetzelfde trucje.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2009 om 01:47

Is die vrijheid er echt niet?

Bij mijn dochter op school werd ook aangestuurd op een bestelling bij een bepaalde leverancier, maar we zijn toch uitgeweken naar bol.com. Prima geregeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.