Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Van havo 1 naar vwo 2, ervaringen , tips?

Hallo allemaal,
Ik hoop hier wat ervaringen van anderen te lezen.
Zoon 12 zit in havo 1. Het gaat heel goed. Geen onvoldoendes en cijfers van 8 tot 9,5. Mentor heeft aan zoon gevraagd of hij volgend jaar niet vwo wil gaan doen.
Zoon twijfelt, aan de ene kant zou hij wel willen maar aan de andere kant is hij bang dat hij het te moeilijk vindt.
Hij zegt ik doe liever havo met achten en negens als vwo met zesjes. Ja dat snap ik wel. Ik denk zelf dat ook meespeelt dat hij weer moet wennen in een nieuwe klas en weer nieuwe vrienden moet maken. Zoon geeft ook aan dat hij bang is dat vwo te snel gaat qua behandelen van stof. Zelf probeer ik met hem alle voor en tegens te bespreken om dan een goede keus te maken. Ik wil hem in ieder geval niet dwingen, hij moet zelf echt willen. Zoon zegt nu dan doe ik na de havo toch nog 2 jaar vwo maar of hij daar tegen die tijd nog zo over denkt..... wat zijn jullie ervaringen?


Angela67

Angela67

02-04-2019 om 14:43

gewoon doen

als ouder vind ik dat je je kind moet stimuleren om zoiets te proberen, want je kunt wel ervan uit gaan 'hij moet het doen' maar de omgeving van een kind is een grote succesfaktor. HEt is altijd handiger om een hoger niveau te hebben en hij zal ook meer stimulans krijgen van zijn omgeving om het te halen dan andersom.
Zeker bij jongens vind ik dat je beter hoog kunt inzetten. Er komen nog genoeg moeilijke momenten in je schoolcarriere die je zelf moet overwinnen, maar een overstap naar 2 vwo lijkt me niet iets om over te twijfelen. Hij is nog zo jong, hij heeft daar vermoedelijk nog helemaal geen beeld bij. Als volwassene kun je dat stuk beter inschatten.
En daarbij: het is niet handig om er een groot ding van te maken. Het is prima om die stap nu te zetten, en mocht het anders lopen dan is een stap van bijv. 4 vwo naar 5 havo helemaal niet falen. Als alle scholen uit zouden gaan van het hoogst mogelijk dan was het veel normaler en zou er ook meer wisselingen mogelij kzijn.
gr Angela

Lang leve de dakpanklas

Jouw zoon is een voorbeeld waarom ik de trend van het afnemend aantal dakpanklassen zo'n slechte zaak vind. Tot voor 10 jaar terug moest je een havo 1 klas met een speurlamp zoeken, dan had je zoon in havo/vwo brugklas gezeten en met deze cijfers een stralend vwo-advies gekregen. ALs er nu op havo-niveau is lesgegeven, ligt het in de lijn der verwachting dat hij waarschijnlijk zo'n 1 - 1,5 punt per vak lager zal scoren bij dezelfde inzet. Als je zijn prachtcijfers van nu als uitgangspunt neemt dan levert dat alsnog nette rapporten op waarmee hij dik op overgaan staat. En als het hem lukt verder te kijken kan hij na de derde zwakke vakken laten vallen.

In een grijs verleden is een neef van me met achten en negens voor de mavo geslaagd, en kon direct door naar atheneum 4 en had binnen drie jaar een vwo-diploma. Niet met achten en negens, maar goed genoeg om daarmee een studie aan de uni te beginnen en af te ronden. Vertel 'm dat maar

Overstappen van vwo 4 naar havo 5 kan dan trouwens weer niet.Op de meeste scholen worden er in havo 4 al onderdelen van het eindexamen afgerond.

Uh?

Zeker bij jongens vind ik dat je beter hoog kunt inzetten.

Als in : die moeten later de kost verdienen?

@Emma

@Emma

02-04-2019 om 16:13

Angela

Ja die snap ik ook niet. Wat bedoel je precies, hoeven meisjes dat niet?

Sas

Sas

02-04-2019 om 16:24

Ik snap het wel

In de 3e en 4e klas havo en 3-4-5-vwo vallen vooral jongens uit, veel meer dan meisjes.
Dat zijn die moeilijke momenten die nog gaan komen, zoals Angela schrijft.
Bij meisjes kunnen je gemiddeld meer rekenen op een blijvende inzet.

Ik ben het eens dat hij gebruik zou moeten maken van de kans om naar VWO te gaan. School stelt dat niet voor niets voor.
Wel vraag ik me af of hij niet dit jaar al naar een VWO klas kan. Dan heeft hij nog tot de zomervakantie om te kijken of het bevalt. Lijkt me beter dan er maanden tegenop kijken.

Of als dat niet kan vanwege .... of ...., dan zou hij misschien enkele vakken kunnen meedraaien in een VWO brugklas. Of 1-2 schooldagen per week. Bij voorkeur de klas waar hij dan volgend schooljaar bij zou komen.
Allemaal wat lastiger voor school maar volgens mij wel te overzien.

Triva

Triva

02-04-2019 om 16:25

zeker doen

Mijn zoon mocht ook maar wilde niet ivm weer aan een nieuwe klas wennen. HIj vond dat ontzettend zwaar in de brugklas en zijn klas bleef bij elkaar. Ook was bij hem Engels een probleem. We hebben het dus niet gedaan.

Bij jouw zoon is geen enkel vak een probleem en wie weet worden op de school van jouw zoon de klassen wel nog gehusseld. Wat je nog kunt doen is vragen naar hoe hij de inzichtvragen doet aan bepaalde docenten. Op het VWO is het veel meer inzicht dan stampen. Als hij het daar ook goed in doet, en dat moet wel met zulke cijfers is er niets aan de hand. Ook alsnog afstromen is geen schande.

Na VWO3 kun je zo overstappen naar Havo4 maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Bedenk ook dat hij gewoon te laag is ingeschat met een havo-advies. Dat komt gewoon voor, net zoals te hoog inschatten.

Triva

Triva

02-04-2019 om 16:27

idd

Stap dan meteen over, zou ik ook doen, of eigenlijk had dat al met de kerst gemoeten

Angela67

Angela67

02-04-2019 om 17:29

jongens

ja ik bedoelde het jongens-verhaal zoals Sas het uitlegt, het klonk wel heel kort door de bocht (hier thuis twee puberzonen en een vader die een dubbel stotterprogramma heeft gedaan).
gr Angela

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-04-2019 om 19:36

Makkelijk toch

Persoonlijk vind ik dat je beter zevens op het vwo dan negens op de havo kunt halen. De kans is groot dat hij op het vwo ook nog bij de betere leerlingen hoort. Nergens voor nodig hoor, die angst.

Kleinkoekje

Kleinkoekje

02-04-2019 om 22:05

Ken je kind

Het is logisch om je kind voor het hoogst haalbare te stimuleren ( het liefst Gymnasium)

Belangrijker, vind ik, is om je kind te kennen.
Het is algemeen bekend dat er veel van kinderen verwacht wordt op HAVO en zeker op VWO niveau, ze hebben het heel druk. Is het kind zelfstandig en planmatig genoeg om alles bij te kunnen houden, zonder extra hulp van ouder, huiswerkbegeleiding, bijlessen enz enz.
Mijn dochter ( 6 gymnasium NT&G profiel) wil uiteindelijk een studie op HBO niveau doen.
Mijn zoon 4e jaars categoriaal gymnasium ( wilde hij zelf) met NT&G profiel geeft aan ICT op HBO niveau te willen doen en is zijn motivatie om Gymnasium af te ronden helemaal kwijt en blijft zeker zitten. Ik hoop dat ik hem op een andere school 4 HAVO kan plaatsen. De afgelopen jaren hebben beide kinderen hobbies moeten opgeven vanwege school, verder zelfstandig gered.

Mijn advies: luister naar je kind, met 14 jaar (profielkeuze) is het heel knap om te weten welk beroep je later wil uitoefenen, VWO kan na HAVO ook nog. Ze zijn nog jong genoeg en een jaartje langer VO is einde van wereld niet. Zelf zou ik voor mn kids kiezen
voor goede cijfers, genoeg tijd voor leuke dingen en HAVO.

vlinder72

vlinder72

03-04-2019 om 11:19

verschil

Ik heb een kind op de Havo, 1 op het VWO en 1 op het gymnasium. Ik zie weinig verschil tussen de hoeveelheid huiswerk.

Wel niveauverschil maar ze zitten ook op een ander niveau dus dat vind ik logisch. Als mijn kind alleen maar achten en negens zou halen zou ik het volgend jaar ook op het VWO proberen.De hoeveelheid huiswerk maakt waarschijnlijk niet zoveel uit. Sterker nog mijn zoon op het gymnasium heeft vaak minder huiswerk omdat de docenten ervan uit gaan dan ze bepaalde kennis al hebben. Aan onverwachte s.o.'s doen ze bijvoorbeeld niet. Ook hebben mijn kinderen op de Havo en VWO veel meer werkstukken en andere creatieve dingen. Die op het gymnasium zit op een andere school en daar doen ze niet zoveel aan werkstukken maken en filmpjes in elkaar zetten. Die op het gymnasium heeft daarentegen weer veel grotere toetsen met meer leerstof.

Op school van twee van mijn kinderen stromen kinderen continu heen en weer. Bij zulke hoge cijfers op de Havo zal er zeker een advies volgen voor VWO. Zo zat er bij mijn zoon een meisje in de klas die van 1 mavo/havo naar de havo ging en in de derde naar het VWO ging. Gelukkig kan dat op sommige scholen nog steeds.

Zolang je kind nu niet uren zit te leren zou ik het gewoon doen. Leert je kind nu wel uren en heeft het hobbies opgegeven dan zou ik het niet doen. Mijn kinderen hebben geen van allen hun sport opgegeven. Ze trainen alledrie nog 2 of 3 keer in de week en dat vinden wij ook belangrijk. Er is meer dan alleen school.

inderdaad doen

Op de school van mijn zoon zou je kind in brugklas h/v hebben gezeten (daar is geen havo brugklas, alleen m/h, h/v en gymnasium brugklassen) en zou je zoon net als meerdere klasgenoten zonder gedoe naar 2vwo zijn gegaan.
Als dat hier wel kan zou ik niet weten waarom het jouw zoon met zulke cijfers niet zou lukken. En zelfs al zou dat met allemaal zesjes zijn, dan is het nog steeds een vwo diploma. Cijfers spelen alleen bij numerus fixus opleidingen een rol bij toelating aan de universiteit.

Tamar

Tamar

03-04-2019 om 12:14

hier

ook opgestroomd, ging prima. Die basisschool-adviezen zijn maar natte vinger-werk, want het leerwerk op de basisschool is heel anders dan op de middelbare school. Dat laatste kan hij kennelijk goed aan, dus hupsakee naar het VWO.

Mijn kinderen gaan om met kinderen uit alle niveaus en vinden het verschil tussen HAVO en VWO klein, er worden grotendeels dezelfde methodes gebruikt. VWO doet er dan een onderwerpje per vak bij, maar dat is echt niet veel moeilijker. In veel landen bestaat HAVO geeneens.

Het kan trouwens zijn dat hij koudwatervrees heeft om in een nieuwe klas te komen, dat had mijn dochter ook. Daar kun je hem bij helpen, want jij hebt meer overzicht over wat het straks voor hem betekent om een VWO diploma te hebben. twee vriendinnen van dochter hadden destijds geen zin om op te stomen. Eentje doet alsnog VWO op dezelfde school, waarbij ze dus nieuw in een klas zit die al 5 jaar bij elkaar was, en de andere doet eerst HBO om dan door te stromen naar uni, wat ook niet echt gezellig is omdat ze toch na een jaar al weg is. Dan kan hij beter nu door de zure appel heen bijten. Later terug naar HAVO kan trouwens ook: hier een die de drugs iets te spannend bleek te vinden. Maar dat was dus niet omdat hij het niet aankon.

en

Op de school van mijn dochter hetzelfde verhaal. Haar school kent alleen maar heterogene brugklassen (m/h/v) door elkaar. Leerlingen met cijfers zoals jouw zoon gaan dan naar 2h/v of naar 2 gym.
Net als Kenfan betreur ik de neergang van de dakpanklassen (en brede scholengemeenschappen). Kinderen worden nu op te jonge leeftijd al ingedeeld en het lijkt er op alsof dat die schoolkeuze in steen gehouwen is en kinderen niet nog volop in ontwikkeling zijn.

Indruk van schoolteam

Het schoolteam heeft hun vertrouwen uitgesproken in de kwaliteiten van je zoon; waag de sprong zodat wegen open blijven.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3376767/een-derde-masteropleidingen-weert-hbo-er
Of
https://bron.fontys.nl/deur-wo-master-vaak-gesloten-voor-ambitieuze-hboer/

Hier een kind die, tegelijk met een paar klasgenoten, tussentijds is opgestroomd. Sommigen van de opstromers zijn een paar jaar later weer naar de havo gegaan. Anderen gingen voor een vwo- diploma om zo de weg naar een studie aan de universiteit te vereenvoudigen.

Het is jammer als hij achteraf spijt krijgt.

—-
Verder ( misschien wat kort door de bocht):
Een docent op een hbo zei dat hij kon merken wie van de havo en wie van het vwo kwamen; de vwo-ers stelden geen vragen die al eerder gesteld werden. Een havist wordt op de havo meer ‘gepamperd’ ; geen punt als een vraag opnieuw gesteld wordt.
Toch is een iets wat minder beschermende opstelling binnen het vwo, de basis voor een ingebouwde ‘zelfstandigheid’ bij de vwo-er. Een werkhouding/ voorbereiding waar ze in een vervolgstudie profijt van hebben.
( Er bestaan natuurlijk uitzonderingen.)

Een kanttekening ....

Ik snap TS' reserve tegen het vwo wel als zoon zich uit eerzucht nu al het schompes werkt om die torenhoge cijfers te halen en niet met minder tevreden zal zijn. Met het schompes bedoel ik het dubbele van de gewenste 1 tot 1.5 uur gemiddeld per dag. In tegenstelling tot wat anderen hier beweren ben ik er geen voorstander van dat elk kind perse op een zo hoog mogelijk schoolniveau moet. Niet voor een kind zelf dat jarenlang op de tenen moet lopen voor matige resultaten, en niet voor het niveau van de klas.

Ik zie nog die klasgenoot voor me die de trits mavo -havo - vwo afwerkte om zijn ideaal predikant te worden te verwezenlijken. Die jongen leerde tot diep in de nacht on het enigszins bij te kunnen benen. En dan nog hing hij elke pauze boven zijn boeken. Was geen gezonde situatie. Daarnaast moest hij in de les alles nog drie keer uitgelegd krijgen, wat hem ook niet geliefder maakte.( Ik heb hem nog gegoogled, maar kan hem niet terugvinden als dominee staatsexamen klassieke talen zal wel een struikelblok geweest zijn)

VWO ?

"Ik heb een kind op de Havo, 1 op het VWO en 1 op het gymnasium. Ik zie weinig verschil tussen de hoeveelheid huiswerk. "

VWO is toch nog steeds een verzamelterm voor atheneum en gymnasium? Of is dat veranderd en heb ik wat gemist?

vlinder72

vlinder72

03-04-2019 om 13:17

Kenfan

Geen idee. De klas van mijn dochter heet een vwo klas bij haar op school. Atheneum heb ik nooit horen gebruiken. Mijn zoon zit op het gymnasium (andere school).

Mijn dochter heeft geen Latijn en Grieks. Ook gaat zij minder snel door de stof en hoeft zij per toets minder te leren. Maar dat kan natuurlijk ook aan de school liggen.

Zoon heeft het qua niveau pittiger (hij zit in de derde, dochter in de tweede) en ja, ik weet dat ze uiteindelijk allebei exact hetzelfde examen doen en hetzelfde niveau hebben, alleen de weg ernaar toe is anders.

Sas

Sas

03-04-2019 om 13:25

En met gymnasium heb je meer vakken in de onderbouw

Dat kan betekenen: meer huiswerk.

Zeker relevant voor het bespreken van de studielast.

Schompes

Maar TS heeft niet aangegeven of de jongen er nu al hard voor moet werken. Vandaar dat de mening van het schoolteam een indicatie is voor de capaciteiten van de jongen.

Kenfan verschil gymnasium en vwo

Ik heb hier op OO ook geleerd dat gymnasium iets heel anders is dan VWO. Schijnbaar. Ik heb trouwens - in de oertijd van de brede scholengemeenschappen- gewoon VWO met latijn en grieks gedaan.
Ik vind het trouwens bijzonder wat vlinder72 schrijft dat haar dochter op vwo minder hoeft te leren en langzamer door de stof gaat dan haar zoon op gymnasium. Het centraal examen wiskunde of Engels gaat er toch echt van uit dat je alle benodigde stof hebt gehad en beheerst. Of zijn ze op het gymnasium in de vijfde al klaar?

vlinder72

vlinder72

03-04-2019 om 14:03

Alkes

Ik zeg wat ik zie. Ik weet dat ze hetzelfde examen doen maar mijn zoon krijgt echt meer stof dan mijn dochter. En ze gebruiken vaak zelfs dezelfde boeken. Zo heeft mijn zoon in de tweede beide boeken voor Frans helemaal gehad en dochter redt dat niet dit jaar. Hetzelfde voor wiskunde.

Ik zie het gebeuren. Geen idee wat daar het idee achter is.

Wellicht wordt het weer gelijk getrokken nadat ze hun vakkenpakketten gekozen hebben. Ik zie het wel. Volgend jaar zit zoon in de vierde en dochter in de derde. Ik vind het wel bijzonder om te zien dat er verschillen zijn terwijl ze toch hetzelfde examen gaan doen en er uiteindelijk ook precies hetzelfde mee kunnen doen.

Ze zullen wel wat overdrijven bij mijn zoon en bij mijn dochter wellicht alleen het belangrijkste geven. Verschil is wel dat mijn zoon een stuk tekst in het Frans kon schrijven in de tweede terwijl mijn dochter dat absoluut niet kan. Nu kiest hij geen Frans maar zijn basis was in de tweede beter dan dat van dochter. Daarentegen kan mijn dochter filmpjes bewerken en striptekenen op de computer. Dat kan mijn zoon dan weer niet want dat doen ze bij hem op school niet.

Sas

Sas

03-04-2019 om 14:15

Eisen zijn er alleen voor de bovenbouw/eindexamen

Volgens mij mogen scholen de onderbouw naar eigen inzicht inrichten, zolang ze de verplichte vakken maar bieden.

Hier ook twee pubers, een die categoraal gym heeft gedaan, een die vwo doet (nu 6e).
De laatste in een vwo+ klas in de onderbouw. Voor beide scholen dezelfde eisen qua cito (was toen nog leidend), beide kinderen dezelfde cito score.

Gym ging echt dieper op stof in. Inderdaad door wel het hele boek te gebruiken. Of door de stof breder te bekijken dan het boek. Of door vakken te combineren in de uitleg of in projecten..
Ook in werkstukken, verslagen zag ik dat verschil. Eisen/verwachtingen waren hoger.

Voor beide kinderen de juiste keuze qua interesse en persoonlijke inzet. Wel allebei makkelijk lerend.

En het gaat op het VO toch niet alleen om het diploma en vervolgstudie?

Sas,

Het gaat niet alleen om het diploma, het gaat om de manier waarop ze voorbereid worden.

pubermoeder

pubermoeder

03-04-2019 om 14:38

de gymnasium discussie

Ah, daar is hij weer, de gymnasium discussie.

Ik snap nooit zo goed dat ook diverse vaste forummers zich lijken te verzetten tegen de gedachte dat gymnasium zwaarder is dan atheneum (die hier overigens gewoon VWO wordt genoemd). Wat zit daar toch achter?

Het is zo klaar als een klontje: in de onderbouw krijgen gymnasium-leerlingen twee extra vakken: Grieks en Latijn. En dat zijn arbeidsintensieve vakken: veel lesuren en veel huiswerk. Dat komt allemaal bovenop het gewone programma, dat dan compacter wordt aangeboden. Ze krijgen van diverse andere vakken dus minder uren, maar behandelen wel dezelfde stof. Daar gaan ze dus sneller doorheen.

Pas in de bovenbouw vervallen de verschillen. Hoewel ik hier op OOL heb geleerd dat er ook gymnasia zijn die een extra vak verplicht stellen in de bovenbouw.

Sas

Sas

03-04-2019 om 14:45

Flanagan

Het gaat mij juist om meer dan het voorbereid worden op het examen. Het is goed om veel te leren, zeker als het je interesse heeft. En dan is het mooi als je meer leert dan wat je voor je examen nodig hebt.

En uiteraard is een goede voorbereiding op het examen ook belangrijk, in de bovenbouw.

Net als Alkes

heb ik in de jaren 80 de gymnasiumpoot van een brede scholengemeenschap gedaan. Er was alleen een havo/vwo brugklas, tweede en derde waren er aparte atheneum en gymnasiumklassen, en vanaf de vierde alles op 1 hoop gegooid in het ongedeeld vwo. Die extra uren klassieke talen in de onderbouw werden afgesnoept van de moderne vreemde talen en het vervallen van de beeldende vormingvakken en muziek. Uren gymnastiek waren wel gelijk, een groot onrecht waar ik me nog steeds over opwinden

Wat ik me van die uren latijn en grieks kan herinneren is dat we met een klein select groepje overbleven , die aardigheid en aanleg voor die vakken hadden. Want de rest had na de tweede klas de lier al in de wilgen gehangen. Net zoals als twee van mijn eigen kinderen gedaan hebben. Er werden geen diepe onvoldoendes gehaald, en er bleven ook geen mensen op zitten.

Wat ik hier lees, en wat ik in mijn omgeving zie is dat tegenwoordig anders. Dochter van een vriendin van me is op grieks blijven zitten. En dan denk ik, waarom een jaar verliezen over een vak wat je niet ligt, en waar je later toch niks meer mee doet. Speelt de - foute- veronderstelling dat gymnasium hoger is dan vwo een rol?

Nanda

Nanda

03-04-2019 om 15:20

pubermoeder

"Het is zo klaar als een klontje: in de onderbouw krijgen gymnasium-leerlingen twee extra vakken: Grieks en Latijn."

Hier op school worden die uren ook op het Atheneum ingevuld met een extra vak: technisch ontwerpen. Dus je kiest of Gymnasium met Grieks en Latijn, of Atheneum met Technisch Ontwerpen (technisch tekenen op papier en op de computer, maquettes bouwen, ontwerpvoorstellen schrijven, etc.) Je ziet daardoor duidelijk een verschil tussen wat jongens en meisjes kiezen. Atheneum krijgt evenveel Nederlands, Engels, Wiskunde als het gym. Het is dus niet overal zo als jij voorstelt.

Nanda

Nanda

03-04-2019 om 15:22

overigens

Herken ik het verschil tussen scholen wel. Hier 2 verschillende scholengemeenschappen en 2 keer hetzelfde diploma, maar kind 1 heeft er veel meer werk voor moeten leveren als het andere kind.

Ik vond de 'lichtere' variant prima hoor. Beiden hebben tenslotte hetzelfde diploma. School 1 had in mijn optiek veel onzinnige opdrachten.

Verschil in benadering

Eens was een ll afgestroomd van havo naar vmbo-t. Hij merkte al snel een verschil in benadering en begeleiding. Hij ging zich vervelen en besefte dat hij zich er niet thuis voelde maar dat dit ook zijn eigen laksheid was geweest. Nu moest hij eerst het vmbo-t afmaken.
Zo was er een ll die opstoomde naar vwo en een paar worksessies met oud klasgenoten bijwoonde. Deze ll viel ook het verschil in benadering op. Ze werd ‘moe’ van de discussies over futiliteiten.

Verder had ik vroeger een docent die aangaf tegen stampwerk te zijn; begrijpen, weten waar te terug te vinden en zelf kunnen toepassen was zijn motto. Hij was tegen voorkauwen. Ik wil geen negatief beeld schetsen over lagere niveaus. Ik geef aan dat meegaan met de flow productief is en dat je pas achteraf merkt hoe die flow je ongemerkt heeft meegenomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.