Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lieverdje

lieverdje

10-03-2018 om 00:36

van klas / school veranderen (1vwo)

Mijn zoon heeft het niet geweldig naar zijn zin in de brugklas. Niet superdramatisch allemaal, maar eigenlijk zitten er geen kinderen in de klas waarmee hij wat heeft. Hij vindt ze op zich niet onaardig (op een paar na), maar hij heeft daar maar één vriend, spreekt niet met anderen af, geen gezamenlijke interesses.
Verder vallen de extra's op deze school (vwo+ programma) die hem aanvankelijk leuk leken ook tegen en is het allemaal niet wat hij zich er van voorgesteld had. Hij heeft al meerdere keren laten doorschemeren ook wel gymnasium te willen doen, maar dat is er niet op de school waar hij nu op zit.

Eigenlijk proef ik bij hem dat hij liever naar een andere middelbare school (met gymnasium) gaat, waar meer kinderen van zijn oude school op zitten. Die school werd ons van meerdere kanten afgeraden (waaronder de leerkracht in groep 8): zou niet bij ons kind passen, verhalen van ontevreden ouders etc.

Heeft iemand hier al eens mee te maken gehad? Was het een goede keuze om je kind van school te veranderen of niet? En is het nog te doen om in het tweede jaar in te stromen op gymnasium?

Lieverdje

Luister naar je zoon zou ik denken. Laat hem eens met zijn oude vriendjes afspreken dan kan hij nagaan hoe zij dat gymnasium ervaren. Het kan natuurlijk zijn dat die school hen ook tegenvalt. Misschien kun jij bij ouders navraag doen of informatie over resultaten en tevredenheid vergelijken op scholen op de kaart?

Vervolgens moet je uitzoeken of het überhaupt kan, zo’n overstap. Start het gymnasium in de eerste klas of is er sprake van een brugjaar? In het geval er een brugjaar is, zal het makkelijker zijn, want anders zou je zoon iig een jaar Latijn en wellicht wat Grieks moeten inhalen. Verder moet je ook weten of de school wel plek heeft in de 2e klas. In Amsterdam is een schoolwissel bijv. zeer moeilijk.

Last but nog least, moet je je zoon voor de keuze stellen. Je ‘proeft’ dat hij zou willen overstappen maar wil hij dat ook echt? Het eerste jaar VO is voor meer kinderen druk idzv nieuwe school, huiswerk, vakken en nieuwe vrienden maken. Één van mijn kinderen kwam na uitloting ver weg op een school waar hij helemaal niemand kende. Als jonge, verlegen leerling die bovendien ver weg woonde, was afspreken in het begin lastig. Ik vermoedde dat hij het liefste zo snel mogelijk alsnog naar zijn favoriete school dichtbij huis zou willen. Naarmate het jaar vorderde ging het steeds beter en uiteindelijk wilde hij ondanks de reistijd blijven. Gelukkig maar, want instromen in het 2e jaar op zijn favoriete school was niet mogelijk.

Nee

Ja, ervaring.
Mijn dochter is om die reden van gymnasium naar het vwo gegaan.
Ik heb geluisterd naar mijn kind, tegen beter weten in.

Ik wist toen al dat het verhuizen van vo-school de leerling meestal meer probleem dan oplossing biedt. Het opnieuw wennen aan een andere school, de mores daar, de leerkrachten en hun werkwijze, eigenaardige manier van vragen stellen of beoordelen.

Ik heb haar toch laten gaan en hoewel het er heel gezellig werd, ging het op het schoolse vlak wel mis.
Dat heeft ook bij haar een heleboel stress opgeleverd. Niet fijn.

Ze had beter op dat gymnasium kunnen blijven. Dat vwo heeft ze twee jaar gedaan en vervolgens heeft ze havo examen gedaan op het Luzac. Ze was helemaal klaar met het leerplichtig onderwijs.

"En is het nog te doen om in het tweede jaar in te stromen op gymnasium?"
Dat denk ik niet. Of althans: ik denk dat dat gymnasium je zoon niet zal willen hebben vanwege het bekende effect van overstappen.

Als het over vrienden gaat moet je zoon zich bedenken dat hij nog maar aan het begin van zijn vrijheden staat. Nog even en hij kan wat later thuis komen. Met de brommer ergens heen. Die vriendin die vindt hij wel weer.

Oude vrienden?

Ik zou het overwegen, een kind kan natuurlijk een verkeerde keuze maken. Maar die oude vrienden hebben inmiddels een nieuwe vriendenkring opgebouwd op school en het is niet gezegd dat hij daar zomaar tussen komt. Dat kan hele vervelende situaties opleveren.

Instromen in het tweede jaar op het gymnasium kan bij mijn zoon niet. Ze beginnen namelijk het eerste jaar meteen met Grieks en Latijn en daarnaast nog een cultuurvak. Dat is niet in te halen. Het is een scholengemeenschap, maar er stroomt nooit iemand op naar gymnasium. Maar dat verschilt enorm per school.

Esther

Esther

10-03-2018 om 10:24

hier gedaan

En dat heeft inderdaad uiteindelijk een jaar gekost. Latijn en/of grieks een jaar inhalen is best veel druk op een leerling. Dat werd in de derde uiteindelijk fataal. Dus die heeft ze gedoubleerd.

Overigens geen spijt gehad, de eerste school was echt niet goed voor mijn kind.

Bo

Bo

10-03-2018 om 11:57

dubbel

Hier kan het wel binnen de scholengemeenschap. Dat 1e jaar Latijn en Grieks is in de zomervakantie al bij te spijkeren, dus als je nu zou overstappen kan het zeker. Het gebeurt hier ook gewoon, bijv. met kinderen die een H/V advies hadden van de basisschool en het in 1 Atheneum bijzonder goed doen. Waarom ook niet? Een goede motivatie helpt enorm.

Het probleem zit 'm denk ik in overstappen naar een andere school. Daar doen ze hier heel moeilijk over. Maar misschien is dat in jullie regio niet zo'n probleem.

Mijntje

Mijntje

10-03-2018 om 14:08

alleen

Ik heb begrepen dat het heel normaal is als een kind nog geen 'beste vrienden' heeft in de brugklas. Dat dat nog komt. Niet iedereen kan meteen een bloeiend sociaal netwerk aangaan, met al het nieuwe van school/huiswerk/toetsen en toetsweken.
Mijn zoon moet ook nog zo wennen dat hij nog geen 'beste vrienden' heeft daar. Wel vermaakt hij zich prima in de pauzes met zijn klasgenoten en voelt zich fijn in de groep. Hij is nog maar 1x bij een klasgenoot thuis geweest.

Een andere school is geen garantie dat je kind het dan beter treft. Garanties krijg je sowieso niet. Ik zou het alleen doen als je kind zich echt ongelukkig voelt nu op school. Een jaar latijn inhalen lijkt me ook een hele kluif trouwens, als de school hem al accepteert.

@Emma

@Emma

10-03-2018 om 14:29

Een vriend

Een vriend op een nieuwe school is toch super? Ik zou hem even zijn weg laten vinden daar. Het is altijd anders dan je verwacht, heb je dat zelf nooit meegemaakt? Wat je vaak ziet en hoort: blije kinderen met hordes vrienden in de klas waar ze elke dag huiswerk mee maken en ook nog eens leuk op stap in het weekend, dan komt niet zo vaak voor hoor, zeker niet in de brugklas. Zolang het niet superdramatisch is, zoals je zegt, zou ik het zo laten en zeker niet meteen met hem over overstappen gaan beginnen.

Overstapper

Overstapper

10-03-2018 om 15:10

Ervaring van heel lang geleden

Ik heb het zelf gedaan, zo'n 37 jaar geleden. Omdat ik gepest werd ben ik van een havo/vwo brugklas over gestapt naar een zelfstandig gymnasium. Dat was per 1 mei, dus ook al behoorlijk tegen het einde van het schooljaar. Ik denk wel dat men toen een stuk flexibeler was dan nu, alles hoefde niet in protocollen, dingen werden informeler geregeld. Mijn ouders gingen op de scholengemeenschap over het pesten praten, dat was dag 1. Ze zag gelijk dat de rector en conrector nog niet eens wisten over wie ze het hadden. Bij thuiskomst belden ze het gymnasium, waar we de volgende dag op gesprek konden. Ze deelden mij mee: "je gaat daar niet meer terug, dat komt niet meer goed, we hebben morgen een afspraak op het gymnasium." Ik werd met open armen ontvangen en de conrector deelde ons mee dat hij er persoonlijk voor zou zorgen dat mijn Latijn op peil kwam (hij gaf zelf toevallig klassieke talen). Dus nog een dag later begon ik op mijn nieuwe school en zat ik dus 1 keer per week bij de conrector op de kamer voor prive-les Latijn en in 2 maanden was ik bij bij de rest van de klas. Ik heb wel heel veel extra geoefend thuis, dus de motivatie moet er echt wel zijn.

lieverdje

lieverdje

10-03-2018 om 15:11

zelf geen fijne vo-ervaring

...dus dat speelt ook wel mee. Hij heeft wel een vriend ja, maar dat is wel een beetje een gebrek-aan-beter geval. En zijn oude vrienden hebben inderdaad op de nieuwe school allemaal nieuwe kameraden, dus.... dat ziet hij dan, en hij heeft het niet.

Hoe lang duurt dat even je weg vinden? Na de herfstvakantie was er ook al een beetje twijfel, maar dat vonden we wel vroeg.

Maar voor de schoolprestaties is een schoolwissel niet handig dus, begrijp ik hier....

Mia9

Mia9

10-03-2018 om 15:56

Regio?

Ik sluit me aan bij eerdere reacties wb het sociale: mijn oudste had in de eerste 1 vriendin, met de rest van de klas weinig aansluiting. Zachtjesaan via naschoolse aktiviteiten kinderen uit andere klassen leren kennen met gedeelde interesses, en in de loop van 3 jaar een superleuke vriendengroep opgebouwd, over de hele jaarlaag.Ook klasgenootje van de basisschool op ander gym had pas in de loop van de 2e wat meer contacten.
Wat veranderen naar gym betreft: in Amsterdam bijna niet te doen, ik weet van 1 kind dat van een vwo+ school kwam en na de eerste wel kon instromen op gym met bijspijkerprogramma Latijn. Op vwo+ wel begin gehad van klassieke vorming. Maar is enige kind waarvan ik het weet, er zijn ook zeer zwaarwegende persoonlijke omstandigheden waardoor het in dit geval mogelijk was in te stromen.
In jouw geval zou ik eens rondbellen naar gymnasia om te vragen of ze plek zouden hebben?

bicyclette

bicyclette

10-03-2018 om 16:59

Nee

Ik zou alleen van school veranderen als er echt zwaarwegende redenen zijn. Weinig aansluiting met klasgenoten vind ik eerlijk gezegd niet zwaarwegend. Een overstap is niet niets. De groepjes zijn allemaal al gevormd, niemand zit op je te wachten, ales gaat anders dan je bent gewend. En op iedere school (en in iedere klas) is wel wat. Ik zou dus zeer terughoudend zijn.

Instromen op gymnasium zal meestal niet kunnen, tenzij het gymnasium-programma pas in de 2e klas start. Of tenzij de school bereid is heel veel maatwerk te leveren. De klassieke talen zijn nogal arbeidsintensief, die haal je niet zomaar even in.

Esther

Esther

10-03-2018 om 17:50

wat is zwaarwegend genoeg?

Hier van school gewisseld omdat tafels door de klas vlogen en het enige wat school daar van vond was dat mijn kind zich maar moest leren afsluiten.

Mia9

Mia9

10-03-2018 om 18:09

Aanvulling op mijn bericht

Ik zou kijken wat school aan aktiviteiten heeft, staat vaak niet in de schoolgids, bvb schoolkrant, tekenatelier, schaken,hardloopteam, misschien is daar dan iets bij wat je kind leuk vindt en andere kinderen ontmoet?

marie

marie

11-03-2018 om 22:38

Groepjes

Groepjes gevormd, dat vind ik hier wel meevallen.
Dochter zit in gymnasium 3, haar 'vaste groepje' is toch behoorlijk al veranderd, aangepast, verschoven.
Ik geloof ook dat groepje van dochter best nieuwkomers zou verwelkomen, als dat klikt.

Dat pleit voor omschakelen maar net zo goed voor blijven, wat mij betreft liggen sociale verhoudingen niet zo vast.

Maar zelf, tsja, ook negatieve eerste jaren op vo, en ik zou zelf geneigd zijn om bij twijfel zeker een overstap te overwegen en goed te onderzoeken.
Ik voelde me zo ellendig op school dat van leren ook niks meer kwam.
Dat leren kont mi sowieso wel, als kinderen willen. Is het niet nu dan over een paar jaar. Maar die sociale ontwikkeling op dezen leeftijd...mwoa, wat mij betreft toch belangrijker.

Maar wel zwaar lijkt me, dochter heeft flink aan moeten poten eerste jaar met Latijn én Grieks.
Wat dat betreft zou ik ook liever gaan voor nu overstappen, als het dan toch gaat gebeuren. Hoe eerder de start met Grieks/Latijn, hoe minder zwaar lijkt me.

Ik zou iig al eens informeren bij gym, als het niet mogelijk is dan houdt het sowieso op. Hier hadden ze vorig jaar een kleine klas dus waren best blij geweest met instromers denk ik.

lieverdje

lieverdje

12-03-2018 om 08:54

nog eens met zoon gepraat

.... en nu vond hij het allemaal weer meevallen. Ik weet het niet. Met de vraag of we nog met zijn mentor moesten gaan praten, vond hij van wel.... maar hij praat er niet graag over.

Hij zegt dat zijn huidige klas wel gezellig is, maar dat er veel vervelende opmerkingen over en weer gemaakt worden en zijn enige vriend wordt een beetje gepest (is ook wel een kwetsbaar type). Laatst mijn auto beschikbaar gesteld voor een excursie naar het museum en er wilde niemand bij mijn zoon en zijn vriend in de auto zitten. In het museum zag ik inderdaad dat de klas op zich best gezellig was, maar ook dat zoon er inderdaad niet echt bij hoorde. Geen onaardige kinderen, maar wel heel andere types (met andere interesses). Deze school heeft ook een sportacademie en volgens zoon zitten er net heel veel kinderen (jongens) in het vwo daarop..... en laat zoon nou net niks met sport hebben. Misschien hebben we dat ook wel gewoon verkeerd ingeschat.

Eerst maar eens met de mentor praten dan maar. Als we een andere school zouden overwegen, hoeft het niet persé gymnasium te worden natuurlijk.

marie

marie

12-03-2018 om 10:34

Lastig

Ik snap je helemaal.
Dat gedoe hoort natuurlijk ook bij de leeftijd, is de vraag of dat op andere school anders is.
Maarja, niet geschoten is altijd mis en nu weet je wat je hebt; klinkt echt niet fijn.

Pas iig op dat je zoon niet wil blijven puur vanwege vriendje, hoewel dat ook weer mooi zou zijn.

Hier op gymnasium ook geen geweldige sfeer, voor zover ik kan inschatten, dochter zwijgt als het graf.
Het lijkt ook niet heel slecht, en dochter heeft leuke vriendinnen dus voor haar is het ok.
Maar er zit een jongen in de klas die er nooit bij gehoord heeft.
Zit weleens bij dochter in groepje bij opdrachten etc maar vrienden worden ze ook niet.
Ik vind dat altijd zo sneu voor die jongen.
Ik heb zelf het idee dat de klas als geheel (maar eigenlijk school natuurlijk) niet veilig genoeg is om iedereen erbij te laten horen.

Ik hoop dat je verder komt met mentor.
Ik ben heel blij onze mentor niet nodig te hebben, zou er helaas niets mee opschieten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.