Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Van vmbo naar havo (tinus?)

Je kan toch gewoon doorstromen van VMBO T naar de havo?
Ik zie dat hier op de middelbare school heel veel gebeuren. De eis is minimaal een 6,5 op je eindexamen VMBO T OF een toelatingsgesprek ( als je dus lager staat dan een 6,5).
Ik lees hier geregeld dat de doorstroming niet kan of heel moeilijk is. Zijn daar dan andere eisen als hier? Wat is dan het probleem? Tinus?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manus

Manus

13-03-2009 om 19:21

Van sector naar profiel

Opstromen na een vmbo-t eindexamen (ik neem aan dat je het daar over hebt) naar de havo is lastig vanwege de profielen op het havo. Niet alle sectoren van het vmbo-t sluiten even goed aan op de havo-profielen. Daarbij mist een kind dat examen op het vmbo-t gedaan heeft 1 of 2 vakken. Daarbij vragen sommige scholen niet die 6,5 maar een 7 gemiddeld. Op zich niet raar, want met allemaal zesjes op een vmbo-t lijst sta je dus gewoon voldoende op de vmbo-t niveau en heb je niet bovenmatig gepresteerd.

Manus

Niet gewoon

Het minimumprogramma dat leidt tot een vmbo-t diploma sluit niet aan bij havo. Doorstomen kan wel als je in extra vakken examen doet: een extra taal + extra wiskunde. Na invoering van het vmbo verviel de mogelijkheid van doorstromen naar het havo bijna per definitie. Veel scholen weigerden de noodzakelijke extra vakken in het examenjaar vmbo-t aan te bieden.
Inmiddels slaat dat weer helemaal om en bieden steeds meer scholen juist standaard een programma aan dat aansluit op havo, inclusief die extra vakken dus. Ze noemen dat schooltype bovendien ook weer gewoon mavo.
Zie bijvoorbeeld http://www.echo.nl/wf-ds/buurt/lees/785574/de.mavo.is.terug.in.hoorn/
Groet,
Miriam Lavell

Mach

Mach

13-03-2009 om 22:21 Topicstarter

Okee

Ik snap het probleem.
Maar vroeger had je ook mavo op C of D nivo . Dan konden ook niet alle mavo-ers naar de havo. En heel veel mavo-ers strandden in vier havo alsnog.

Manus

Manus

13-03-2009 om 22:52

Mavo c & d

Het oude mavo C lag een niveau onder het mavo D. Ik vergelijk dit C-niveau soms met het huidige vmbo-kbl. Klopt niet geheel, maar geeft soms wel duidelijkheid.
Dat veel mavo'ers in 4 havo strandden, zal wel te maken hebben gehad met inzet en niveau. Voor meer informatie zou je kunnen googlen, maar ook kunnen kijken bij http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Fase
Ik ben normaal gesproken niet zo fan van Wikipedia, maar hier wordt de structuur van de tweede fase uitgelegd en kun je ook doorklikken naar de verschillende profielen en bijbehorende vakken. De handige websit tweedefase-loket is helaas uit de lucht gehaald....

Manus

roanne

roanne

14-03-2009 om 22:55

Iets meer

Extra taal is nog alleen in één profiel verplicht, het CM. Wiskunde is niet meer verplicht in het CM profiel.
HAVO hangt ook voor een groot deel af van het inzicht in bepaalde vakken. Dus niet alleen het reproduceren van feiten zeg maar.
Roanne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.