Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
hilse

hilse

24-09-2012 om 17:43

Vanaf welke groep huiswerk?

Onze zoon (7) zit in groep vier en heeft zijn eerste huiswerk (taalopdrachten) van school mee.
Hij zit in een (heel) klein klasje en bijna alle kinderen ontvingen het huiswerk met gejuich. Ze vonden het stoer! Voor het eerst huiswerk. Allemaal, behalve mijn zoon, die vond het niet leuk. Hij heeft al tijden huiswerk via de kinderfysio en krijgt dit er nu ook nog bij.
En ik merk dat ik er ook moeite mee heb. Groep vier en dan al serieus huiswerk? Ik weet dat het in het verleden vanaf groep 6 werd gedaan, maar er is een nieuwe juf en die wil het al vanaf nu doen 'om ze er alvast aan te laten wennen'.
Wat is jullie ervaring? Vanaf welke groep word er huiswerk meegegeven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Digimum

Digimum

24-09-2012 om 19:53

Niet

Hier krijgen ze geen huiswerk. Alleen het leren van topografie gebeurt thuis, en de meeste kinderen werken thuis aan hun spreekbeurt of werkstuk (maar dat mag ook op school).

Aan de oudste zie ik dat het gebrek aan huiswerk geen problemen oplevert voor de overgang naar het VO. Het huiswerk dat hij daar krijgt maakt hij zonder morren en hij blijkt prima te kunnen plannen.

Mama 5

Mama 5

24-09-2012 om 21:08

Groep 3

Hier krijgen ze in groep 3 al huiswerk. Rijtjes woordjes lezen. Beetje hysterisch vind ik dat wel, geef dan een boekje mee naar huis, zou ik zeggen. Maar goed, dochter vindt het geweldig, dus we doen het braaf.

Chippie

Chippie

24-09-2012 om 22:59

Hier geen huiswerk...

Oudste zit in groep 7 en krijgt geen huiswerk mee. We hebben wel een tijdje spelling extra geoefend en we lezen sinds groep 3 iedere dag. Thuis verplicht woordjes lezen vind ik ontzettend oenig. Thuis moet je je kind leren dat 'lezen = leuk'. Dat levert heel wat meer op!

Marjolein

Marjolein

25-09-2012 om 01:09

Chippie. lol, o.t.

LOL!
Lezen leuk? En lukt dat al een beetje bij jouw dyslect?
Dat is mij nooit gelukt bij mijn zonen met dyslexie, jou wel?

Marjolein

Marjolein

25-09-2012 om 01:13

En huiswerk on topic

Hier werd huiswerk wisselend met plezier dan wel juist met tegenzin gedaan.
Daarbij moet ik vermelden: Hier moest altijd al veel extra geoefend worden, dus extra huiswerk van school was eigenlijk al snel te veel.
Wel leuk waren project voor natuur, waar bij je bijv. een plantje mocht kweken en daarna trots mee naar school mochten nemen. Leren van topo ging ook wel. Dictees waren uiteraard geen succes.

sinas

sinas

25-09-2012 om 10:08

Groep 6 officieel

en dan moeten ze ook een agenda, maar in groep 5 kregen de kinderen ook al vaak huiswerk mee, wat dan op een a4 gefrommeld stond wanneer ze het geleerd moesten hebben. Tja, dat verdween natuurlijk vaak.

lisbeth

lisbeth

25-09-2012 om 10:15

Bij ons

Vanaf groep 3 kleine dingetjes, groep 4 de tafels etc en groep 5 echt maakwerk
Nu in groep 6 echt veel. Iedere week een rekenblad, een taak begrijpend lezen, een taak anders (kosmisch, woordenschat etc)
Daar komt nog leerwerk bij, 1 keer in de twee weken topografie en iedere werk tafeltjestoets.
Kinderen uit de plusklas krijgen daar ook nog een extra taak.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rafelkap

Rafelkap

25-09-2012 om 10:23

Groep 4

Hier kreeg oudste uit groep 4 voor het eerst wat woordjes mee die hij moest kennen voor een dictee. En laat ik dat A4-tje nu kwijt raken! (gelukkig had hij een week later geen foutjes gemaakt)
We hebben afgesproken dat hij dat soort dingen niet meer aan mij moet geven maar op het bord hangen.

Chippie

Chippie

25-09-2012 om 14:28

Marjolein

Ja, dat is hier gelukt. Goed he? Eind groep 4 vlogen hier de boeken door de huiskamer. Dat was ook d eaanleiding om te gaan testen. Vanaf dat moment ging het beter. Je bent niet dom, dit en dit is er aan de hand, kun je geen bal aan doen, ook jij leert lezen maar het duurt wat langer en iedere dag lezen is wel belangrijk.

Hier noemen we het wel eens 'het voordeel van dyslexie'. Zijn broertje heeft elk boek in twee uurtjes uit. Daar ga ik geen boeken voor kopen. Dyslectische zoon hoeft maar te gillen dat hij een boek leuk vindt en het ligt op zijn nachtkastje. Bol.com boert hier goed!
Thuis (maar ook op school) is 'lezen is leuk' wel het centrale motto. Dus: leuke boeken en tijdschriften, abonnement op Donald Duck, moppenboekjes. Aviboekjes, rijtjes woordjes (dat is echt vreselijk voor dyslecten!) komen er hier niet meer in. We hebben lang voor-koor-door gelezen maar op het moment dat hij aangaf dat hij liever gewoon voor zichzelf leest heb ik het 'lezen is leuk'motto voor laten gaan.
En ja, zonder gemopper, leest hij iedere avond bijna een half uur.

hilse

hilse

26-09-2012 om 10:23

Huiswerk

Wat een verschillen op scholen. Het lijkt wel of ze er steeds vroeger mee beginnen. We hebben het er hier nog even met juf over gehad en het blijkt dat ze het 'gewoon wilde proberen'. Kijken hoe de reacties zijn en of er weerstand was. Nu had mijn zoon als enige weerstand; die weet namelijk al jaren wat huiswerk is (via fysio) en beleeft ook niet zo'n lol aan leren, maar de rest vond het dus leuk.
Ik denk dat het wel in stand gehouden gaat worden. Aan ene kant vind ik het vroeg, aan de andere kant is het tempoverschil tussen de kinderen is groot en dat maakt dat de rest het waarschijnlijk in mum van tijd af heeft en zoon weer zit te zwoegen. Sneu, maar hij zal er dus aan moeten wennen.

Bij ons

Op onze school begint het huiswerk in groep 4 met elke twee weken dictee en de tafels. In groep 5 ook maar in de tweede helft beginnen ze met topo. In groep 6 de ene week dictee de andere week topo en tussen door éen keer in de 6 weken geschiedenis, aardrijkskunde en biologie.
Dit is in groep 7 ook zo. In groep 8 komen er ook nog behoorlijk veel werkstukken bij....
Ik vind eigenlijk huiswerk vanaf groep 6 wel normaal, kunnen ze vast wennen. Als de hoeveelheid maar klein is. Hoeveelheid in 8 best veel maar hij is er nu aan gewend dus de stap naar voorgezet is daardoor misschien makkelijker....

"al op school gemaakt"

Toen mijn zoon naar groep 8 ging kregen we bij de voorlichtingsavond te horen dat ze nu serieus veel huiswerk zouden krijgen. Alleen merkte ik er niets van. Zoon maakte namelijk alles snel op school. Als hij om extra werk vroeg omdat hij zich verveelde en dat ook maakte en om nog meer vroeg, kreeg hij te horen dat het niet de bedoeling was dat dat extra werk dezelfde middag al af was, dat was voor de rest van de week bedoeld.
Toen ik de juf daarop aansprak, zei ze dat als ze meer huiswerk zou opgeven dat zielig zou zijn voor kinderen die meer moeite hebben met het maken van huiswerk. Per leerling een bepaalde hoeveelheid huiswerk opgeven kon niet.

Met als gevolg dat mijn zoon in de brugklas heel erg heeft moeten wennen aan huiswerk maken, want een havo/vwo klas heeft gewoon wel veel huiswerk dat thuis gemaakt moet worden. En nog is hij niet gewend aan het idee dat 1x doorlezen niet voldoende is... Huiswerk maken heeft hij gewoon niet geleerd. Dus van mij had het meer en eerder gemogen op de basisschool.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.