Inge
10-06-2011 om 16:23
Vavo en andere vraag voor miriam
Ik ben hier een tijdje geleden een draadje gestart ivm de schorsing van school na spijbelen van onze oudste zoon. Inmiddels heeft hij nog een keer een dag en een aantal keren een uur gespijbeld. Bovendien zijn zijn schoolresultaten dramatisch slecht. Hij zit nu in 4 VWO.
Volgende week hebben we een gesprek met school en tot die tijd wordt hij in ieder geval niet tot de lessen toegelaten. Waarschijnlijk wil school nu de stap gaan zetten om hem van school te verwijderen.
We hebben inmiddels uitgebreid met zoon gesproken en we hebben in overleg besloten dat hij naar de havo zal gaan, zodat hij sneller aan zijn gewenste vervolgopleiding (toegankelijk met havodiploma) kan starten. In het vorige draadje adviseerde Miriam de Vavo. We hebben hem daar inmiddels aangemeld, maar ik begreep dat niet alle scholen 'zin' hebben om een leerling over te plaatsen naar een Vavo, omdat een leerling dan wel gewoon op de huidige school ingeschreven moet blijven staan. Stel dat school daaraan niet mee wil werken, hebben wij daar dan nog iets over te zeggen?
Andere vraag: liefst zouden wij zoon op een reguliere andere school de havo af laten maken. Ik heb begrepen dat school moet regelen dat zoon op een andere school geplaatst kan worden. Nu hebben zij een samenwerking met een school die een stuk verder weg ligt. Vanwege de reisafstand vind ik dat niet echt een optie. Is het nu zo, dat als wij het niet eens zijn met de school waar zoon geplaatst kan worden, dan wij dan ons 'recht' op bemiddeling verspelen? Of hebben wij hier nog iets over te zeggen?
Ik hoop dat je dit bericht leest Miriam, want je reactie heeft me de vorige keer goed geholpen.
Overigens: voor aanmelding bij de onderwijsconsulent moet er sprake zijn van leerlinggebonden financiering. Die hebben wij niet.
Alvast bedankt.
Groet, Inge

M Lavell
10-06-2011 om 17:51
Wat dingen
"We hebben hem daar inmiddels aangemeld, maar ik begreep dat niet alle scholen \'zin\' hebben om een leerling over te plaatsen naar een Vavo, omdat een leerling dan wel gewoon op de huidige school ingeschreven moet blijven staan"
Dat klopt, zolang de leerling onder de Rutteregeling valt (16-18 jarigen die vavo doen). Je hebt aangemeld zeg je, heb je daarvan ook al een bevestiging van die vavo? Als je kind is aangenomen is er niks aan de hand. Het maakt jou natuurlijk niks uit waar je kind staat ingeschreven, als hij maar een school heeft.
"Stel dat school daaraan niet mee wil werken, hebben wij daar dan nog iets over te zeggen? "
Als medewerking van de school alsnog nodig blijkt en de school wil niet, dan heb je daar niet zoveel over te zeggen. Het is de school zelf die de leerling 'geschikt moet achten' voor het vavo.
Je kunt de school wel op inconsequenties betrappen. Bijvoorbeeld: stel dat de school inderdaad aankomt met die havo een stuk verder weg, waarom zou kind wel geschikt zijn voor die havo en niet voor het vavo? Dat is inconsequent. Je kunt daar dan bezwaar en beroep tegen aantekenen.
Maar zover ben je nog niet. Ga in gesprek met school, zeg dat je hebt aangemeld op het vavo, dan hoor je vanzelf wat de school wil.
Wie weet komt de school zelf met een alternatief dichterbij. Het is wel zo dat je dat alternatief min of meer maar te slikken hebt: de school moet iets bieden, maar dat hoeft niet per se te zijn wat jij het liefst zou willen.
Wacht af wat de school wil.
Bovendien: wat is nu toch precies het probleem van je zoon? Waarom blijft hij maar spijbelen? Heb je daar al een vinger achter?
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
10-06-2011 om 20:21
"iets" is formeel genoeg
"Maar ja, hij moet toch z'n opleiding afmaken en liefst op een reguliere VO-school, maar als dat geen optie is omdat er geen plaats is cq die scholen hem niet willen, dan zou Vavo een alternatief zijn. "
Ik zou een andere overweging hebben. Hij zit met zijn 16 jaren op een reguliere havo tussen lamlendige leeftijdgenoten die spijbelen leuker vinden dan school. Kennelijk kan hij daar moeilijk weerstand tegen bieden.
Op een vavo zitten meer leerlingen/studenten die doelgerichter aan het werk zijn. Ze hebben vaker de onverschilligheid al achter zich gelaten. De sfeer is anders. Minder schools. De lessen zijn compacter, minder tussenuren, geen gym, het geheel is meer doelgericht.
Binnen die omgeving is het wellicht makkelijker voor hem om gewoon zijn programma af te ronden.
Inge:"Valt dat ook onder \'school moet iets bieden\'? Of kunnen we dan toch aangeven dat we dat echt te ver weg vinden. "
Dat is de kwestie: de school moet iets bieden. Daarmee zijn ze formeel klaar. Als jullie dat niet willen, dan is het vervolgens helemaal aan jullie om een alternatief te vinden. De school hoeft daaraan dan niet meer mee te werken. Het mogelijk niet kunnen vinden van een alternatief is dan jullie probleem.
Toch denk ik dat je moet afwachten waar de school mee komt. Wie weet komen ze toch met een havo dichterbij. Wie weet komen ze met een mbo. Maar wie weet willen ze wel gewoon meewerken met plaatsing op het vavo.
Ik denk dat je voor jezelf een helder als - dan scenario moet maken. Wat wil je het liefste? Waarom? Zorg dat je vragen en antwoorden paraat hebt.
Groet,
Miriam Lavell

anna van noniemen
10-06-2011 om 22:05
Inge
Ik kreeg deze nog als tip van iemand, misschien kunnen zij je helpen?

M Lavell
17-06-2011 om 20:20
Positief!
Goed! Een school die naar oplossingen zoekt is een stuk prettiger.
Succes met worstelen verder!
Groet,
Miriam Lavell