Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Enna M.

Enna M.

04-03-2019 om 09:43

veel lesuitval en slechte communicatie middelbare school

Mijn zoon heeft erg veel lesuitval op school (zit in 2 vwo). Vorig jaar was dit ook al wel aan de hand, dit jaar had ik me voorgenomen het bij te houden... helaas niet van gekomen. Ik schat zo in dat er zeker wel 5 uur per week uitvalt, met name bepaalde docenten zijn er vaak niet.

Al met al had hij vorige week 13(!) uur uitval; vandaag zijn er alweer 4 uur uitgevallen en het is nog maar maandag! Zoon gaat niet zo lekker op school met zijn cijfers, we proberen contact te hebben met zijn mentor maar die is dus ook constant ziek/afwezig. Het gaat over de gehele linie niet fantastisch, maar vooral de talen zijn een probleem. Wel 10-minutengesprekken gehad met 2 taaldocenten, maar daar kwam ook niet zoveel naar voren behalve dan de vraag of onze zoon dyslectisch/ADD zou zijn (de ene docent vond het een, de andere het ander). Verder geen tips wat wij kunnen doen en het moddert maar een beetje voort. Ik vind de afstand tot de school wel erg groot zo.

Heeft iemand een idee wat je het beste kunt doen, aan zowel de lesuitval als de slechte communicatie? De bouwcoördinator erop aanspreken? De website van de school is daar niet duidelijk over namelijk.

Maja

Maja

04-03-2019 om 10:02

lesuitval

Herkenbaar, bij dochter op de havo het eerste jaar heel veel uitval in levensbeschouwelijke vorming en muziek. Gelukkig dus 2 vakken die wij niet echt van belang vonden, maar het wordt natuurlijk wel een probleem als dat vakken zijn waarmee je gewoon nog een jaar verder moet of waarvoor je toch al wat minder goed staat.

Als dan vervolgens ook je eerste aanspreekpunt (de mentor) nog zo vaak afwezig is, zou ik kijken of je een team- of afdelingsleider kan spreken om daar je zorgen te uiten.

Geef aan wat het met je zoon doet (onduidelijkheid, maar ook slechte cijfers), en op welke manier school zou kunnen bijsturen. Leg het probleem eventueel ook bij ouderraad en/of medezeggenschapsraad neer.

Scholen hébben het moeilijk met vinden van geschikt onderwijzend personeel, maar je mag wél verwachten dat school met je meedenkt over oplossingen.

Slechte communicatie is wel een dingetje op heel veel scholen: men vindt vooral dat leerlingen het zelf met school moeten uitzoeken, en als ouders mag je vooral niet te kritisch zijn, want dan heb je al snel de naam overbezorgd of moeilijk te zijn.

Yanea

Yanea

04-03-2019 om 15:00

Hier ook

Hier ook veel lesuitval, al twee of drie jaar. Veel langdurig zieken (niet allemaal werkgerelateerd), vacatures die niet opgevuld kunnen worden, en dan ook nog de 'normale' lesuitval omdat de geschiedenisdocent als mentor van een andere klad mee is met de studiereis en zo.
Daar valt weinig aan te doen.

Slechte communicatie kan wel verholpen worden. Eerst naar de mentor, dan naar de afdelingsleidrt, dan naar directie.

Elizabeth

Elizabeth

04-03-2019 om 18:23

Vacatures

En als je denkt dat het beter kan in het onderwijs: ga een lerarenopleiding volgen (kan ook in deeltijd) en ga zelf op een school werken. Er zijn ontzettend veel vacatures!

Yanea

Yanea

04-03-2019 om 18:44

Elizabeth

Dat lost het probleem van Enna en haar zoon niet op.

Maar wel

Voor zo'n 200 andere kinderen. Tsjor

Enna M.

Enna M.

04-03-2019 om 23:21

lerarentekort

Er is een lerarentekort, dat begrijp ik wel. Een beetje flauw om meteen maar te zeggen dat ik zelf maar een lerarenopleiding moet gaan volgen om het probleem op te lossen.....

Maar is het niet raar dat we als ouders niet geïnformeerd worden over langdurige uitval? Al is het maar: uw kind krijgt de komende weken geen Engels, biologie etc. vanwege ziekte van de docent en we hebben geen vervanging. Dan weten we -ons kind en wij als ouders- een beetje waar we aan toe zijn en kun je eventueel zelf iets regelen... toch? Dat er leraren een hele week niet zijn vanwege een buitenlandse excursie met andere klassen hebben we ook al meegemaakt inderdaad.

Dat ons kind er slecht voor staat wat betreft zijn cijfers (hij gaat op deze manier niet over), daar moeten we ook wel héél erg zelf achteraan. Omdat deze school een goede naam zou hebben op het gebied van leerlingenbegeleiding, valt ons dat wel wat tegen. Maar misschien verwachten we wel teveel?

Maja

Maja

05-03-2019 om 10:20

Enna M

dat dus.... dat lerarentekort snappen we allemaal, maar denk dat het probleem hier meer in de communicatie ligt.
Mijn ervaring met kind na 2 verschillende middelbare scholen én een MBO is dat scholen denken verschrikkelijk goed te communiceren, maar eigenlijk verschrikkelijk onduidelijk zijn.

Al zouden ze eens per week/2 weken een nieuwsbriefachtig iets sturen, waarin staat: docent huppeldepup is langdurig afwezig, zijn/haar lessen worden op … manier ingevuld of overgenomen.
Dát gebeurt te vaak niet. Het gebeurt (in mijn ogen) zelfs te vaak dat leerlingen niet eens 's morgens op de hoogte gesteld worden/zijn dat het eerste lesuur uitvalt (frustrerend als je op een school zit waar meer leerlingen van buitenaf (half uur/uur fietsen) wonen).

En als de mentor langere tijd afwezig is, zodat er geen voortgangbewaking is, dan moet je als school aangeven dat jij/je kind voor vragen/problemen bij docent/team/afdelingsleider huppeldepup terecht kan.

Dát gebrek aan informatie en communicatie is lastig.

Fransien

Fransien

05-03-2019 om 11:34

en eerst eens AL het werk in magister

Op een van de scholen van onze kinderen moeten de docenten al het werk verplicht in SOM today (soort magister) zetten, anders geldt het niet als huiswerk. Op een andere school horen ze dat te doen en doen de meesten het, de de derde school zijn alleen de toetsen verplicht in magister.
De school waar alle docenten SOM today gebruiken is de meest overzichtelijke voor onze kinderen. Ze hebben altijd overzicht en veel docenten zetten hun planning voor het blok er direct bij zodat het kind kan zien welke stof wanneer behandeld wordt en wanneer welk verslag ingeleverd moet worden, minstens een maand van te voren. Ideaal!
De school waar alleen de toetsen verplicht in magister staan is het minst overzichtelijk, daar loopt mijn puber met gebrekkige executieve vaardigheden behoorlijk tegenaan. In de praktijk is de klassenapp daar de bron van huiswerk.

Je ziet het ook in de communicatie naar de ouders toe, de eerste school doet dat prima met een tweewekelijkse nieuwsbrief waarin inderdaad staat dat de langdurige afwezigheid van docent x opgevangen wordt door docenten y en z of dat de langdurige afwezigheid van docent x nog niet opgevangen kan worden maar dat ze ermee bezig zijn.
De school met het meeste werk in SOM maar een paar docenten die dat niet doen, doet ook de rest van de communicatie een stuk minder dan de eerste school. Een maandelijkse nieuwsbrief, geen updates over vervanging bij langdurige afwezigheid, etc.
De school waarbij de leraren alleen de toetsen in magister hoefden te zetten had wel een wekelijkse nieuwsbrief maar daar stonden projecten van kinderen in en welk schoolreisje waar naar toe was gegaan, niets over vervanging of het behoorlijk grote verloop daar. Godzijdank heeft kind daar maar 1 jaar op gezeten en zit hij nu op een andere school. Dit was vnl vanwege enorm gepest in de klas waar niets aan gedaan werd maar de overgang naar bijna alle leraren die het huiswerk in SOM zetten was een hele fijne verrassing.

Mia9

Mia9

05-03-2019 om 22:48

Wat vervelend!

Zoveel lesuitval
Ik zou dan idd de bouwcoordinator mailen met wat je hier schrijft: veel uitval, zoon staat er niet goed voor.
Kunnen jullie zelf aan de slag voor de talen met kind, wil hij hulp van jullie of doen jullie dat misschien al?
Ik heb zelf ook school gemaild van kind, de coördinator van de brugklas, om te vragen of er niet wat meer communicatie kan zijn bij uitval. Van school ander kind krijgen we wel bericht (tenzij Romereis, kunstreis enz. maar dat weten de kinderen zelf, en het is dan ook overzichtelijk hoe lang de afwezigheid duurt)

relatief tekort

Tsjor "Maar wel [een opleiding tot leerkracht volgenML]
Voor zo'n 200 andere kinderen. Tsjor"
Nou nee.
Zo'n opleiding duurt 2 tot 4 jaar (afhankelijk van je eigen vooropleiding).
Tegen die tijd ben je mogelijk al niet meer nodig.

Ja, er zijn veel vacatures in het onderwijs, maar zelden full time (dus zelden een baan waar je zelfstandig van kunt rondkomen) en zelden vast.

Baanzekerheid in het onderwijs lijkt net zo groot als in de bouw.
Bij hoogconjunctuur zijn er steevast handen tekort maar bij de eerste dip kun je fluiten naar een baan.

Zeker in het voortgezet onderwijs is een tekort aan leerkrachten een bizar fenomeen. Het rekruteren van aanstaande leerkrachten kan tenslotte al in de klas - de jeugdopleiding zo je wilt - beginnen.

Maja

Maja

06-03-2019 om 09:08

aanvulling

Voor Enna M:
als de lesuitval vakken betreft waar je zoon niet goed voor staat, zou je kunnen vragen of er een "tutorsysteem" bestaat: leerling uit de bovenbouw die op zijn minst bijles kan geven, of soms zelfs nieuwe stof kan aandragen.

Hou een dagboek bij

Enna, je moet vooral niet vergeten dat de school verantwoordelijk is voor het onderwijs. Je moet de school aan die verantwoordelijkheid houden.
Nu is dat niet eenvoudig, maar je moet je ook indekken tegen eventuele problemen die het gevolg kunnen zijn van deze slechte communicatie en het magere onderwijs.
Dus: hou precies bij welke uren uitvallen.
Controleer of de toetsen die gepland zijn, ook gegeven worden.

Je zoon heeft vooral problemen met talen zeg je. Zijn dat ook de uren die uitvallen?

Wie je het beste kunt aanspreken op de uitval, is eigenlijk per school verschillend. Een echt antwoord zul je daar ook niet direct op vinden. Bovendien zul je steeds als je iemand benadert een flauw antwoord krijgen.
Er is niemand die zal toegeven dat het een zootje is.

De bouwcoördinator kun je wel gewoon mailen en de vraag wat jij/jullie kunnen of moeten doen om dit tekort aan lesuren te compenseren en de duidelijkheid over het rooster te vergroten, is een goeie.

Maar als de zorgen blijven, doe je er goed aan om ook aan de Inspectie te melden. Doe dat inclusief verslag van de uren die zijn uitgevallen en toetsen die gemist zijn.

Maar het kan ook anders
Je kunt je ook helemaal afkeren van de school en hem bijles (laten) geven in de lessen die niet zo vlotten. Dan hoef je niks op te schrijven of te corresponderen en doe je het beste wat mogelijk is op de korte termijn voor je zoon.

Mirjam

' Zeker in het voortgezet onderwijs is een tekort aan leerkrachten een bizar fenomeen. Het rekruteren van aanstaande leerkrachten kan tenslotte al in de klas - de jeugdopleiding zo je wilt - beginnen.'

Enig idee waarom het dan toch niet lukt om voldoende leerkrachten te krijgen?

Vergelijk de discussie over het wegvallen van Nederlands op de VU. Als reden wordt genoemd: het beroepsperspectief: niemand wil meer docent Nederlands worden. Er zijn genoeg vacatures, ook fulltime, je kunt eventueel als zij-instromer aan de slag en na 2 jaar tijdelijk heb je een goed vast contract.
Alleen: niemand wil meer beginnen aan een opleiding, waarin het belangrijkste beroeps perspectief het vak leerkracht is.

Volgende vraag is: als je een leerkracht hebt, hoe laat je die gezond een jaar doorkomen? Uitval van roosters komt niet omdat er geen leerkrachten zijn, de roosters zijn gemaakt op basis van het beschikbare personeel. Uitval gedurende het jaar komt doordat leerkrachten ziek worden of ermee ophouden.

Wat denk je dat de inspectie daaraan kan doen?

Wat betreft communicatie: sinds de aangescherpte privacywetgeving is er nogal wat gedoe over communicatie rond ziekte.

Tsjor

De afstand tot de school

tsjor"Enig idee waarom het dan toch niet lukt om voldoende leerkrachten te krijgen?"
Ja hoor. Ze doen het niet, dat rekruteren. De zittende leerkrachten zijn bang voor de leerlingen en zittende leerlingen lopen niet over van enthousiasme om leerkracht te worden op hún school.
Dat zegt iets over de sfeer op scholen.
Slechte communicatie en afgepoeierd worden met verdenkingen naar de leerling;" behalve dan de vraag of onze zoon dyslectisch/ADD zou zijn (de ene docent vond het een, de andere het ander)."
De afstand tot de school is wel erg groot zegt Enna M terecht.
Wie wil daar dan werken? Of blijven werken?

"Wat denk je dat de inspectie daaraan kan doen?"
Dat maakt verder helemaal niet uit. Melding aan de inspectie, kopie bewaren, doe je om je kind in te dekken tegen plotselinge ongeldigverklaringen van diploma's e.d.

"Wat betreft communicatie: sinds de aangescherpte privacywetgeving is er nogal wat gedoe over communicatie rond ziekte."
wat een onzin. De informatie 'afwezig' is genoeg.

De vraag was groter

' De informatie 'afwezig' is genoeg.' Ik denk dat er wel gecommuniceerd wordt dat leerkrachten ' afwezig' zijn, maar de vraag hier was groter: communicatie over hoe de school dat gaat oplossen etc. Dan moet je dus aangeven dat iemand ziek is, of je verwacht dat het lang duurt en of je overgaat tot vervanging of niet.
Ouders willen meer dan ' afwezig' , hier in elk geval.

Tsjor

Ach

' Zittende leerkrachten zijn bang voor leerlingen en zouden daarom hun leerlingen niet willen rekruteren om leerkracht te worden.' Onderbouw dat eens, waar haal je dat vandaan?

' Zittende leerlingen lopen niet over van enthousiasme om leerkracht te worden op hun school.' Zouden die leerlingen dan rond hun 17de niet weten dat er meer scholen in het land zijn?

En dan heb je nog het lesuitval gedurende het jaar, dus nadat de vacatures ingevuld zijn en de roosters opgemaakt. Wellicht is het allemaal te wijten aan de griep, dan zijn de problemen over een paar weken voorbij. Laten we het hopen.

Tsjor

Enna M.

Enna M.

07-03-2019 om 16:17

al een kleine verbetering

Na een mail aan mentor én zorgcoördinator (de mentorlessen en het vak dat de mentor geeft vallen vaak uit, dus die beantwoordt mogelijk haar mail niet), kregen we prompt een telefoontje van de zorgcoördinator. Hij kan zich aansluiten bij een klasje om huiswerk beter te leren structureren en plannen, en over 3 weken wordt er gekeken hoe het gaat. Dus dat is op zich positief.

Verder wat betreft de uitval: omdat het zoveel is, zou ik inderdaad wel willen weten waar het aan ligt. Ziekte van leerkrachten, of ondercapaciteit.... Sommige vakken vallen heel vaak uit, maar de meeste vakken vallen regelmatig kortstondig uit. Biologie bijvoorbeeld gaat elke twee weken (schat ik in) wel eens niet door. Stel dat de docent van biologie een andere klas heeft overgenomen omdat daar geen docent meer is, dan is er een capaciteitsprobleem en kunnen we rekenen op structureel minder biologie. Stel dat docenten aldoor een dagje ziek zijn, dan denk ik dat er een slechte sfeer is op school/binnen het docententeam. Dan zou ik toch eens voorzichtig informeren hoe het op andere scholen in de buurt is....
Deze week heeft onze zoon tot nu toe 6 uren uitval van 5 verschillende vakken gehad.

Jeetje, ongeldigheid van diploma's (#15), daar had ik nog niet eens aan gedacht! Is het dan goed om de uitval-uren te noteren en onze zorgen daarover uit te spreken naar school toe? Of is het de cynische waarheid dat dit overal speelt en er niets aan te doen is.....

diploma

diploma

08-03-2019 om 06:52

Wanhopig

Anekdotisch voorbeeld. De scholen zijn zo wanhopig dat ik vorige week gebeld werd door een school of ik er wilde komen werken. De decaan van die school had van de mentor van mijn kinderen (op andere school) gehoord dat ik eerstegraads lesbevoegdheid had. Let wel: gehaald in 1989 en nooit wat mee gedaan. Ik kon zo beginnen voor 0,8 fte. Conclusie: ook ongeschikt kom je zo voor de klas. Niet fijn voor de kinderen en slecht voor het onderwijs.

Enna M.

Enna M.

08-03-2019 om 10:49

echt waar?!

Jeetje, dat is wel heel erg. Heb je dan een lesbevoegdheid voor een vak waar een tekort aan is, Duits of scheikunde ofzo?

diploma

diploma

08-03-2019 om 16:05

lesbevoegdheid

Voor Nederlands. Maar dat is toch niks meer waard na dertig jaar.

Diploma...

Voor Nederlands zijn ook tekorten....

overigens ben ik met mijn bevoegdheid natuurkunde uit 1989 ( ja, zelfde jaar, ander vak) een jaar of 6 terug ook probleemloos docent geworden. Bevalt mij, school én leerlingen uitstekend trouwens....

Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.