Rambamboelie
06-02-2012 om 22:19
Verantwoordelijkheid voor huiswerk in groep 8
Onze oudste zoon van 11 zit in groep 8. Hij is behoorlijk slim, krijgt VWO-advies en overweegt gymnasium.
Zijn planning is niet echt goed, het liefst stelt hij alles uit tot het laatste moment. Ook merk ik dat hij een verslag afraffelt in de zin van dat hij het niet meer naleest.
Ik erger mij hier behoorlijk aan. Mijn man is van oordeel dat hij het vanzelf zal leren als hij van de juffrouw te horen krijgt dat hij zijn werk beter moet maken. Of dat hij een keer zijn huiswerk een keer _niet_ af heeft en dat hij daar misschien juist van zal leren. Ik vraag me af of wij niet de taak hebben hem hierin beter te begeleiden omdat hij dit nog moet leren. Maar ik wil uiteraard niet dat hij hierin op mij gaat leunen.
Mijn vraag dus: in hoeverre controleren jullie het huiswerk van jullie kinderen en in hoeverre bemoei je je ermee?
NB wij vermoeden ook wel een beetje dat hij het nu afraffelt omdat hij verder wil met zijn online-game, dat is wel iets waar wij invloed op zouden kunnen hebben. Of dat zijn VWO-advies al min of meer binnen is, dus dat het huiswerk van nu ook niet echt belangrijk meer is of zo.
Groet, Rambamboelie.

koentje
07-02-2012 om 10:24
Hahahah
wij hadden dat boekje ook:'Blaf, Rambamboelie; blaf' En wat zei Rambamboelie???
Wat een stimulans kan zijn om toch wat meer aandacht te besteden is dat je het samen doorloopt. Misschien is het ook handig om sowieso wat grenzen te stellen aan het gamen. Als hij er steeds op mag dan zit hij daar met zijn hoofd. Stel je grenzen en laat je merken dat hij daar echt niet overheen kan, dan accepteert hij dat wel, uiteindelijk.
Anderzijds:Ik denk dat je moet accepteren dat hij nu eenmaal zo in elkaar steekt. Kinderen zijn vaak niet kritisch op hun werk, dat moet groeien.

M Lavell
07-02-2012 om 10:29
Ander draadje
Zie http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?sinds=7&template=1&actueel=1&usrkey=21006193601640726554&archief=0&thread=172620&forumsel=23&forum=23&post=2838391 'voorbereiden op vwo'
Erger je niet, accepteer dat je kind het nog niet kan. Ja, je moet het hem leren (school doet het niet).
Ik ben het niet eens met je man. Hij wordt niet door schade en schande wijs, bovendien zal de school hem de schade niet vergeten.
Boek vergeten is een 1 bij sommige leerkrachten. Ook als dat betekent dat je op dat vak (dat je verder best aankunt) blijft zitten.
Dat helpt helemaal niemand.
Groet,
Miriam Lavell

Elisa Gemani
07-02-2012 om 14:19
Huiswerk
Ja, als ouder moet je je kind hierin begeleiden. Zelfs nog op het VO. Omdat de hersenen van kinderen nog niet volgroeid zijn en zeker niet dat deel waarin het vermogen zit tot plannen, taakgericht werken etc.
Je hoeft niet alles voor het kind te doen maar hem wel helpen. Ga er niet vanuit dat school dit wel leert.
Op de middelbare school van mijn zoon gaat men er vanuit dat ieder kind deze zaken nog min of meer moet leren en is er aandacht voor tijdens bijvoorbeeld mentorlessen maar men verwacht ook van de ouders dat ze daar een aandeel in nemen. Hoort bij de opvoeding.
De agenda doornemen, het huiswerk plannen, tips geven bij het maken van het huiswerk en overhoren kan je zo doen; daar heb je geen universitaire studie voor nodig. En langzamerhand kan je het kind dan steeds meer loslaten.
Je gooit je kind ook niet in het diepe zonder dat het heeft leren zwemmen.

Rambamboelie
07-02-2012 om 14:59
Miriam
Jouw link werkt bij mij niet. Zit er ergens een aanhalingsteken verkeerd?

M Lavell
07-02-2012 om 15:02
Bij mij wel
Voorbereiden op vo
Rubriek: Ouders en School
Datum: Di, 31 Januari 2012 10:26
Zoek even op datum dan. Actueel forum 8 dagen.
Groet,
Miriam Lavell

Rambamboelie
07-02-2012 om 15:08
Niet het plannen dus
Het plannen, daarin begeleiden we hem (Wat houdt de opdracht in? Wat moet je daarvoor doen? Hoeveel tijd heb je daarvoor nodig? Wanneer ga je dat dan doen?).
Maar bijvoorbeeld: hij maakt een verslag ergens over en leest dat dan achteraf niet na, zodat er niet-lopende zinnen in staan. Of hij plakt 3 zinnen achter elkaar, zonder komma's/punten. Moet je dan als ouder zeggen: nu lees je het over en maakt het netjes, of laat je hem zijn werk zo inleveren? Dat weet ik dus niet zo goed.
Daarnaast verschillen mijn man en ik van mening over het houden aan de planning. Ik herinner hem vaak aan zijn planning, mijn man vindt dat ik hem hierin te veel stuur en dat zoon zelf maar moet leren wat er gebeurt als hij zelf zijn huiswerk steeds "vergeet". Ik denk wel dat mijn toonzetting hierin beter kan (hem hier meer zelf over na laten denken), maar denk wel dat ik hem hierin niet helemaal los moet laten (dus denken: hij heeft een planning bedacht en nu ziet hij zelf maar hoe hij zich hieraan moet/gaat houden).
Dank voor jullie inzichten!!!

Elisa Gemani
07-02-2012 om 15:23
Sturen
Ik geef mijn zoon (1Gym) wel tips als "lees je werk eerst goed door op taal-, spelling- en stijlfouten voordat je het inlevert". Of ik geef advies over opmaak en indeling. Ik doe het dus niet voor hem maar ik vind het niet meer dan normaal dat ik hem wel advies geef.
Wat hij er dan verder mee doet moet hij zelf weten. Ik vraag ook of hij alles in zijn schooltas heeft zitten en niets heeft vergeten. Hij is weleens een boek vergeten ondanks dat ik dit vroeg en dan is de consequentie (nablijven of een punt aftrek) gewoon voor hem.
Het is een kwestie van de gulden middenweg zien te vinden tussen een kind helemaal loslaten en er te veel bovenop zitten.

M Lavell
07-02-2012 om 22:45
Cultuurdingetje
Tja, er is toch heel lang gedacht dat schade en schande wijs maakt en bovendien dat kinderen van een jaar of 8 al helemaal af zijn.
Dat pubers in letterlijke zin halfwas zijn en nog heel wat te groeien hebben (aan het handje) is nog maar relatief kort bekend.
Zodra je dat weet, dan is het inderdaad raar om te denken dat ze van vallen zullen leren. Dat denk je inderdaad bij leren lopen ook niet.
Groet,
Miriam Lavell

Elisa Gemani
07-02-2012 om 22:58
Puberhersenen
"In de puberteit verandert er veel in de hersenen. Tijdens de puberteit vinden er ontwikkelingen plaats in de prefrontale cortex, waarvan de ontwikkeling naar zelfstandigheid een belangrijk onderdeel vormt.
Bij de ontwikkeling van pubers speelt begeleiding door ouders en docenten ook een belangrijke rol. Pubers kunnen wel een planning maken, maar zij kunnen zich er moeilijk aan houden. Ouders en leerkrachten begeleiden de pubers bij het plannen en spelen hier een belangrijke rol in. Zij functioneren als een soort externe frontale cortex, wat niet betekent dat zij alles voor de pubers moeten doen. Het doel van de begeleiding is gericht op het zelfstandig kunnen plannen en uitvoeren van activiteiten. Als pubers thuis en op school goed begeleid worden kunnen de hersenen hier voordeel van hebben. Plannen, vooruitdenken en beslissingen nemen zijn allemaal vaardigheden die beter tot ontwikkeling komen als de hersenen gestimuleerd worden deze vaardigheden te oefenen." (Het puberbrein als valkuil bij de vormgeving van CGO; Marjo Lam, 2010)
En nog een aardige link: http://www.kennislink.nl/publicaties/puberbrein-nog-onzelfstandig
"Puberende hersenen zijn niet goed in staat om zelfstandig te leren, en het onderwijs doet er goed aan dit inzicht uit de hersenwetenschappen ter harte te nemen. Dat bepleitten hersenonderzoekers Jelle Jolles en Eveline Crone gisteren voor de onderzoekscommissie onderwijsvernieuwingen. Voor het ‘nieuwe leren’, waarbij de nadruk ligt op het zélf opdoen van kennis, is het scholierenbrein dan ook simpelweg niet geschikt. Er zijn juist inspirerende leerkrachten nodig."

Rambamboelie
08-02-2012 om 08:54
Dank jullie wel!
Fijn, bedankt voor de reacties!
Mijn man had zelf gevraagd of ik hier mijn licht eens op wilde steken, dus het is niet zo dat ik mijn gelijk probeer te halen. Het is juist mijn man die altijd zegt dat mensen pas echt daadwerkelijk zelf kunnen plannen als ze volwassen zijn. Maar hij is bang dat als ik onze zoon _teveel_ ondersteun, dat onze zoon zijn eigen verantwoordelijkheid af gaat schuiven omdat zijn moeder toch wel de boel in de gaten houdt. Daar zit wel een punt in natuurlijk, maar om dat evenwicht te vinden en waar dat _nu_ ligt, daar helpen jullie reacties heel goed bij.
Gisteren is onze zoon goed bezig geweest met zijn huiswerk en hij had een duidelijke planning voor zijn spreekbeurt in zijn hoofd. We zullen zien wat daarvan gaat komen .

Arawen
10-02-2012 om 12:58
Bang voor de brugklas
Jullie slaan de spijker op mijn kop.. Ik heb ook een zoon van 12 in groep 8. Erg intelligente knul, VWO-advies inmiddels. Maar zijn werkstukken zien eruit als hier boven omschreven... alle zinnen achter elkaar, geen punten/komma's, alles op het laatste moment, etc. Zijn werkstukken gooide ik door een laatste 'screening' voordat ze naar de juf gingen. Ofwel, ik verbeterde de punten en komma's. De laatste keer heb ik dat echter niet meer gedaan. En ja, dat leverde een 'voldoende' op ipv een 'goed', zoals gebruikelijk... Maar ik vind toch dat hij moet leren dat ik de details niet altijd van hem over neem.. hij moet toch leren zelf iets goeds af te leveren!
Hij leert gewoon heel gemakkelijk.. 1 x doorlezen is genoeg om een toets te kunnen maken, helemaal niet doorlezen is nog steeds een voldoende, want 'ik onthoud gewoon wat ik in de klas hoor mama'. Ofwel, hij hoeft eigenlijk nooit echt zijn best te doen. Dat doet me vrezen voor de brugklas, wanneer hij in 1 Atheneum ineens alles op het juiste niveau krijgt aangeboden en hij wel zal moeten leren, en hij heeft nooit hoeven leren... hij zal moeten 'leren leren'.. En elke school die we hebben bezocht tijdens de open dagen beloofd de kinderen daarbij te begeleiden, maar de praktijk is meestal niet de theorie. Ik zie dan ook wel wat op tegen de brugklas...

Fransien
10-02-2012 om 13:28
Arawen
Grinnik, ik geef bijles en dit is het eerste wat ik ze leer: werk plannen en goed leesbaar en in goed nederlands inleveren. Mijn bijlesmeiden zitten nu in groep 7 en 8 en beginnen dit toch echt wel onder de knie te krijgen, al is het voor het meisje in groep 8, die pas een half jaar geleden is begonnen met een rekenachterstand van 3 jaar, wel geweldig wennen. Nou ja, ze ziet resultaat en dat motiveert ook. Overigens is hier de regel dat als het niet te lezen is, dat het als niet gemaakt geldt, en als er teveel spellingsfouten en slecht lopende zinnen in zitten, of veel te weinig punten en komma's, dat het over moet. Helaas is dat het privilege van de bijles-juf, als moeder kom ik daar bij mijn eigen kinderen ook niet mee weg...