Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vic

Vic

08-11-2010 om 10:26

Verdieping/verrijking groep 2

Mijn dochter in groep 2 krijgt sinds het begin van het schooljaar verdiepings- en verrijkingsstof. Ze is begonnen met 8 weektaken (1 per dagdeel). Toen bleek dat dat teveel was, ze kwam niet meer toe aan spelen, is het verminderd naar 5 per week. Ik vind eigenlijk dat het nog steeds niet lekker loopt. Ze krijgt lees- en cijferwerkjes van een heel eenvoudig niveau. Plaatjes zoeken bij woorden (jas, sok, schoen), en eenvoudige sommetjes (3+2), en dat al twee maanden. Ook moet ze elke week een kralenplankje maken, wat heel veel tijd kost. Ik kan me voorstellen dat ze daar weinig zin in heeft, en dan liever in de poppenhoek speelt. Volgens mij zijn sommige activiteiten uit 'haar' kast wel leuk, zoals een knikkerbaan en gezelschapsspelletjes.
Ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar input voor het 10-minutengesprek, om ervoor te zorgen dat dochter de komende maanden een beetje zinvol wordt bezig gehouden. Hoe gaat het op andere scholen met verdiepen/verrijken bij de kleuters? Wat voor materialen worden er gebruikt? Horen die simpele taal/rekenwerkjes bij het verrijkingspakket?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

08-11-2010 om 10:52

Vic

mijn ervaring is niet heel goed met verrijken en verdiepen in groep 2 maar dat kwam ook omdat de school er weinig verstand van had. wat wil je? Meer kleutermateriaal op lastiger niveau of groep 3 werk?

Dochter kreeg vorig jaar het pakket slimmerikken maar was daar ook eigenlijk alweer binnen 3 weken op uit gekeken. Het was eigenlijk gewoon meer van het zelfde. Ik heb echter wel begrepen dat het voor de gewone slimme kinderen (bedoel dit niet beledigend) wel een tijd uitdaging kan bieden.

Op het leermiddelenplein van SLO kun je zoeken naar verschillende methoden die verdieping en verrijking kunnen bieden. Misschien kun je daar iets uithalen. Dochter moest ook meer werken met de kralen etc maar had daar een verschrikkelijke hekel aan. Je kunt kijken of ze met spellen en speelgoed geen verdieping kunnen biden, Kapla, Knex of spellen zoals rush hour.Of de moeilijkere spellen bij mini loco

Dochter kreeg idd ook simpele taal en rekensommen maar leerkracht vond het heel moeilijk haar niveau in te schatten en durfde niet goed haar uit te dagen. Met als gevolg dat die dingen die ze kreeg eigenlijk ook alweer te makkelijk was.

Ik vind verdiepen en verrijken bij kleuters moeilijk

joep

joep

08-11-2010 om 11:32

Ik weet het absoluut niet

maar lees mee. In het geval van mijn zoon is ook duidelijk dat er wat geboden moet worden, maar wat is onduidelijk.
Te makkelijk resulteert in neuspeuterij, te vermoeiend (inderdaad, de kralenplank) ook.
Hij krijgt nu net als jouw dochter wat lees en optelwerkjes, maar volstrekt niet op niveau en zonder structuur.
Ik vind het lastige, eigenlijk net als jij, dat je niet weet wat er precies te halen is, aan methode of materiaal en daardoor moeilijk kan onderhandelen.

Erg lastig

We gaan hier nu het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid draaien (initiatief van school) en over een paar weken kan ik dus melden of daar wat uitkomt. Ik hoop dat er een gedegen VVV advies uit de comp komt rollen, liefst zonder versnellen, maar het lijkt heel lastig. Oh ja, kind is vijf en krijgt nu pluswerk van groep 3 en 4 om hem af en toe bezig te houden in groep 2. Zou dat anders kunnen? Ik vraag me dus ook af of het bestaat, goede verrijking/verbreding voor kleuters. Ik hoor vaak dat mensen zeggen dat het bestaat, maar ik heb het nog niet gezien.

Chippie

Chippie

08-11-2010 om 12:04

Hier...

Hier (maar het is geen echt verdiepen en verrijken) moest iedereen naar het taallokaal en dan moest hij lezen in een boek dat hij zelf meenam van school. Qua rekenen deed hij voornamelijk mozaieken, Tridio, Rushhourachtige spelletjes. Samen met de juf en enkele andere slimme kinderen werd er een stukje uit de Kidsweek voorgelezen voor een stukje tekstbegrip. Iedere week moest hij een verhaal schrijven over een bepaald onderwerp. Er werd niet gelet op spelling (hij heeft geen spellingsregels aangeleerd gekregen).

Ik vond het belangrijk dat hij niet iets onder zijn niveau hoefde te doen en dat onder het werk ook verplichting op/onder lag. Zijn werkhouding was zo extreem dat ze hem soms echt richting bouwhoek moesten praten. Maar hij vond het er heerlijk; gewone blokken vond hij niet meer leuk, Kapla en Lego wel. Vaak kregen de kinderen ook wel een opdracht mee (maak een kasteel); prima oefening in samenwerken waar hij zijn ei echt wel in kwijt kon.
Ik vond die combi van spelend leren in de onderbouw echt geweldig. Ondanks zijn voorsprong voelde hij zich er prima thuis. Echter na een paar weken in groep drie bleek wel dat dit lastig door is te zetten in groep 3 (hij zat toen op eind groep 5 niveau) en is dus alsnog versneld.

Moet ik wat?

Ik wil niet het draadje kapen, maar het sluit zo mooi aan. Door dit draadje ga ik me afvragen of ik wat moet, voor zoon van 5. Zo te zien heeft hij met name op taalgebied een forse voorsprong. Maar ik krijg geen klachten over zijn functioneren, heb niet de indruk dat hij ergens op vastloopt en hij lijkt zich redelijk goed te vermaken in de klas.
Dan hoeft hij/hoef ik toch niks? Of zie ik dat verkeerd?

Groeten,

Temet

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

08-11-2010 om 12:13

Hier

Hier wordt gewoon echt gekeken naar wat een kind nodig heeft, maar dat is niet zo moeilijk omdat het een Montessorischool is. Zoon heeft zich geen seconde verveeld! Het was niet allemaal werk op niveau, maar dan was het bijvoorbeeld wel goed voor z'n schrijven of wilde hij het zelf graag doen.

Pas in groep 8 begint het werk op te raken (maar dat is inmiddels ook opgelost). Ondanks z'n enorme voorsprong is hij dus niet versneld! Gelukkig, want dat was absoluut niet de beste keuze geweest voor hem...

Vic

Vic

08-11-2010 om 12:23

Hmmm

Het probleem bij dochter was dat zij zich op school helemaal niet 'slim' gedroeg. Van de juf(fen) hoorde ik dat dochter zich jong gedroeg, ongeconcentreerd was en soms de clown uithing. Pas toen ik vertelde wat dochter thuis allemaal kon en deed, zijn ze daar iets mee gaan doen. Ik denk niet dat ze hb is, volgens mij is ze niet eens bovengemiddeld slim, maar ze vind het wel leuk om dingen te leren en pikt dingen ook snel op. Die sommetjes met 3+2 deden we een jaar geleden thuis al. Laatst heeft oudste haar het principe van breuken uitgelegd, en dat begreep ze ook nog

Tango

Tango

08-11-2010 om 14:45

Overleg

Hier een iets andere situatie, Tangozoon is 6, doet groep 2 voor de tweede keer. Wat wij hier doen is zeer regelmatig overleggen, zeker eenmaal per maand, zodat ze hem werk op zijn niveau aan blijven bieden. Ook geven we dan vaak aan waar hij thuis mee bezig is en daar spelen ze dan op school op in. Bijv. klokkijken. Tangozoon heeft inmiddels in een razend tempo alle letters 'geleerd'. Die kon hij dus al, maar nu zien ze het op school ook. Hij is nu veel bezig met plaatjes van voorwerpen sorteren op beginletter, terwijl hij thuis dus al eenvoudige boekjes leest. Morgen gaan we dus weer op gesprek, want dat kan dus wel weer omhoog.
Kralenplank had Tangozoon ook een keer, vond hij ook helemaal niets, was hij zo lang mee bezig. Verder is het hier ook 5 taal of rekenwerkjes per week en daarnaast gewoon lekker in de bouwhoek e.d.
Ik denk dat je er niet aan kan ontkomen dat ze met een voorsprong naar groep 3 gaat, dus waarom niet alvast wat groep 3 werk? Eenvoudige boekjes lezen, moeilijkere sommetjes maken en verder wat uitdaging inderdaad in de vorm van spellen, bouwen e.d.
(OT) Ik ga nou toch eens opzoeken wat rushhour is, want ik heb dus echt geen idee...

Niks

Temet, niks doen!!! Gewoon lekker laten gaan. Dat verrijken en verdiepen gaat meestal nergens over en zeker niet voor kleuters.
Kind van Vic had gewoon naar groep 3 gemoeten inderdaad.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

08-11-2010 om 15:56

Pelle

Ik ben nog niet vergeten wiens schuld dat is
Ik denk dat het weinig zin heeft om spijt te hebben van een weloverwogen beslissing. Op zich vind ik het fijn voor haar dat ze nog een jaar kan (buiten) spelen. Bovendien wordt ze pas in januari 6 en dan zou ze dus altijd de jongste van de klas zijn geweest (ik weet het, iemand moet de jongste zijn).

Tango

Tango

08-11-2010 om 16:11

Mee eens, vic

Het heeft geen zin om spijt te hebben. Volgens mij is jullie beslissing destijds heel overwogen geweest en stond je er toen ook echt achter. Je weet natuurlijk nooit hoe iets uitpakt. Gaat je dochter wel met plezier naar school? Dat is natuurlijk ook heel belangrijk en waar wij momenteel het meeste voldoening uithalen hier. Tangozoon heeft het zo naar zijn zin op school nu en het is echt goed voor zijn zelfvertrouwen merken we dat hij nu de oudste is. Hij durft meer te zeggen in de klas en ligt ook heel goed in de groep. Wat niet wil zeggen dat hij daarnaast ook uitgedaagd moet worden en dat geldt ook voor jouw dochter. Daarnaast kun je thuis ook veel doen natuurlijk en dan niet zozeer oefenen met lezen en rekenen maar bijv. naar een museum, een leuke naschoolse activiteit voor haar zoeken waar ze dan ook haar uitdaging uit kan halen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-11-2010 om 16:18

Verrijking

Verdieping/verrijking ligt lastig voor kleuters. Veel scholen hebben uberhaupt al geen kaas gegeten van dit soort zaken en hebben ook niet de juiste handelingsplannen en materialen. Zeker niet voor de kleuterklassen.
Versnelling naar groep 3 zou idd wenselijker zijn geweest. Is er een reden dat dit niet is gebeurd? Heeft school de VersnellingsWenselijkheidsLijst gebruikt? Heb je zelf bezwaren tegen versnelling of wilde school er niet aan? Versnelling kan in het algemeen het beste gebeuren in de groepen 1/2/3 en 7. Ook dan is het geen oplossing op de langere termijn; school moet blijven differentieren en verbreding/verdieping/verrijking/compacten aanbieden alsook een handelingsplan op schrift stellen.
Hier meer info over verrijkingsmaterialen voor hb; er is ook iets voor kleuters. http://www.lesmateriaalvoorhoogbegaafden.com/index.html
Andere nuttige links: http://www.kindcentraal.nl/index.php?menu=aanbodscholen
http://www.eduratio.be/mat.html
http://www.eduratio.be/cegokleuters.html

Fiorucci

Fiorucci

08-11-2010 om 17:46

Angst

Ik bemerk bij leerkrachten nog wel eens een houding van: vooral niet te veel versnellen, anders hebben ze 'straks' niks meer te doen. Wij hebben hier een kleuterjuf die gewoon rekenwerk uit groep 5 haalt als een kind zover is. Geen gezemel, vergaderingen, handelingsplannen, maar gewoon hoppetee, de klas uit durven komen en op zoek naar werk en uitdaging.

guera

guera

08-11-2010 om 20:50

Maar miriam

Bij de kleuters zou ik ook nog niet teveel ingrijpen als het gewoon goed gaat maar wat dan in groep 3 of 4 . Zoon van 7 in groep 4 is slim krijgt iets meer aangeboden op lees en reken nivo. Zit goed in vel. Geen problemen, blij kind. Maar leert niet te falen. Alles foutloos. Helft van tijd aan het boksen want is snel klaar wat hij wel best vindt. Ik vind dat niet best eigenlijk maar hij is zelf wel blij. Zo laten ? Ben toch benieuwd wat wijsheid is ...

Iedereen blij

guera:"Geen problemen, blij kind. Maar leert niet te falen. Alles foutloos. "
Falen is geen doel op zich. Helaas komen de meeste verrijkingsprogramma's, vooral bij de kleuters, wel neer op een cursus falen. Zie het relaas van Vic. Kind krijgt verrijkingswerk dat het stom vindt. Dan toch maar de poppenhoek. Conclusie is voordat je het weet dat het kind faalt en dus helemaal niet extra uitgedaagd moet worden, waarvan het kind dan weer voor je het weet faalangst opdoet.
Zelden komt er een steekhoudende consistente oplossing, behalve van een enkele leerkracht die niet miept maar doet en kind werk van een andere groep laat doen.
Er is wel die andere oplossing. Kind kan ook naar de schaakclub, muziekles, boeken lezen of omgaan met oudere kinderen/volwassenen die wat ingewikkelder hobby's hebben. Dan mist kind niks, leert het alles en kan het op school gewoon een beetje spelen en uit de neus eten. Iedereen blij.
Groet,
Miriam Lavell

Het schip in

"Die zat zeker weer bij haar dochter op \'t schip?"
Neuh. Ik denk dat ik zomertruffels aan het zoeken was. Tja, iemand moet het doen.
Groet,
Miriam Lavell

krin

krin

08-11-2010 om 21:12

Klinkt goed, fiorucci

Doe mij ook zo'n juf. Hier een die inderdaad erg bang is dat er 'stappen worden overgeslagen'. En daarom niet verder komt dan af en toe een leestestje afnemen, waaruit blijkt dat hij vis, mis, pet kan lezen (ja, en thuis lukt de DD ook al heel aardig). Alsof je niet meer aan groep-2 dingen toekomt als je dat jong af en toe laat lezen en schrijven of een rekenblad geeft.
Het heeft ook iets tegenstrijdigs. Als je in groep 2 al veel dingen uit groep 3 aankunt, moet je naar groep 3. Die paar dingen uit groep 2 die je dan nog moet (in zoons geval wat fijnmotorische finetuning en niet zeuren bij knutselwerkjes , kunnen daar dan ook wel bij.
Dus eigenlijk vind ik verdiepen en verrijken in groep 2 een smoes om een kind niet door te schuiven naar 3. Een zoethoudertje.

Vic

Vic

08-11-2010 om 21:51

Haha pelle

Mevrouw Lavell had volgens mij al geroepen dat dochter naar groep 3 moest, alleen al omdat ze van januari is
Maar goed, ik zit er maar mooi mee. Op zich vind ik het niet zo erg dat ze zich straks in groep 3 gaat vervelen, daar is tenminste (hopelijk waarschijnlijk) wel goede verrijkingsstof voorhanden. De verrijking nu, in de vorm van het alom bekritiseerde kralenplankje, is in ieder geval niet wat ik voor ogen had. Misschien moet ik maar eens voorstellen dat ze in januari naar groep 3 gaat, hoewel ik dat ook wel weer sneu vind. Dan loopt ze weer een half jaar achter, en het is nog maar de vraag of ze dat nog in gaat halen. Ze leest inmiddels wel vloeiend de AVI-S boekjes ('na 9 weken leesonderwijs'), en rekent 'een appel kost 2 euro, hoeveel appels kun je kopen voor 10 euro?'. Ik heb geen idee hoever ze dan is qua groep 3 stof.

Annet

Annet

08-11-2010 om 21:58

Vic, in groep 3 is er ook geen goede verrijkingsstof

Verrijking is schaars als kinderen nog niet kunnen lezen. Ik denk dat je op dit gebied pas wat kunt verwachten als je kind in groep 4 zit. En dan nog maar mondjesmaat.
Of school moet toevallig een plusklas hebben voor groep 3 kinderen. Zeldzaam!
Gezien wat jij beschrijft qua lezen en rekenen ligt ze minimaal op niveau van groep 3. Misschien moet school de cito-toetsen van januari groep 3 eens bij haar afnemen. Of een dmt-toets die normaal rond de herfstvakantie wordt gedaan.

Maylise

Maylise

08-11-2010 om 22:07

Temet

Zolang hij tevreden is zou ik het gewoon zo laten. Ik herinner me nog van mijn oudste dat hij op de basisschool ook altijd zo klaar was met zijn werk. De rest van de tijd ging hij dan lezen of tekenen. Hij vond het heerlijk en is zo de hele basisschool (en middelbare school eigenlijk ook) doorgekomen. Ergens leren je best voor te doen is een abstract begrip. Er zal altijd een groep leerlingen zijn die dat op de basisschool niet leren en zelfs op de middelbare school niet. Maar dat kan inderdaad ook buiten school worden gezocht. Uiteindelijk kom je vanzelf iets tegen wat je niet kan en zul je dat moet leren. Niks staat een ouder natuurlijk in de weg om zelf eens wat aan te dragen.

Mijn een na jongste zoon was hetzelfde verhaal. Die had zijn werk ook zo af. In tegenstelling tot de oudste verveelde die zich echter enorm en wilde gewoon graag echt werken. Hij was en is best een streber. Hij vond lezen wel leuk maar eigenlijk wilde hij liever opdrachten doen die dan ook echt nagekeken werden. Serieus schoolwerk zeg maar. Op de kleuterschool viel dat nog wel mee. Hij is toen ook door de omstandigheden (verhuizingen) twee keer van school gewisseld dus weinig tijd om te vervelen want opnieuw wennen. In groep 3 verveelde hij zich echter wel. Hij voelde zich duidelijk niet prettig op school. Toen zijn we met de school gaan praten en mocht hij werk uit de hogere groepen doen + verbreding van de stof. Voor hem was dat een prima oplossing. Voor de oudste hoefde dat echt niet. Die was enorm tevreden als hij weer eens een uurtje kon lezen of tekenen. Hij is nu allang volwassen en nog steeds is hij het liefst aan het lezen.

In elk geval is mijn idee zolang ze tevreden zijn op school, hun werk goed doen en zich niet enorm lopen te vervelen ik er niet zo veel aan zou doen.

Maylise

Vic

Vic

08-11-2010 om 22:27

Annet

Misschien heb je wel gelijk, maar ik verwacht wel dat ze in groep 3 meer door kan gaan als ze de stof beheerst. Mijn oudste heeft zich in groep 3 en 4 ook wel verveeld, maar er waren ook onderdelen/vakken waarin ze op eigen niveau kon werken (lezen, rekenen).
Jongste heeft een paar maanden geleden (toen in groep 1) de cito's voor groep 2 gedaan. De resultaten daarvan vielen nogal tegen. Ik durf dus niet voor te stellen om de cito's groep 3 te doen, hoewel ze die gewoon zou moeten kunnen.

Je bent te veeleisend vic!

Wat wil je nou eigenlijk? Op maat gemaakt onderwijs begrijp is. Maar ja, dat willen we allemaal wel. Jouw kind krijgt momenteel al meer aandacht dan een gemiddelde schoolklas bij elkaar, en dan is het nog niet goed!
Sorry, maar ik vind dat je zeurt.

Gr. Poezie.

Jesse_1

Jesse_1

09-11-2010 om 09:43

Hoe het op onze school gaat.

Bij onze oudste hadden ze _niets_. Gelukkig was hij niet de enige die boven het maaiveld uit stak. De laatste maanden van het groep 2-schooljaar heeft hij wel in een soort 'leesgroepje' gezeten bij de RT'er met een aantal andere kinderen die (goed) konden lezen. Ook daarna hebben ze jaren aangemodderd, verdiepen en verrijken was erg moeilijk etc. Pas nu in groep 7 hebben ze een programma opgesteld waarvan ik denk: ja, dat lijkt op een gestructureerde aanpak.
Middelste heeft lekker gefröbeld. In groep 3 merkte de meester op dat hij behoorlijk slim is, was eigenlijk nooit iemand opgevallen, zat gelijk bij de 'zonnetjes', maar geeft verder geen problemen. Dit jaar in groep 4 alle mogelijkheden om individueel te werken en uitdagingen op te zoeken.
Dan de jongste. Toen hij naar groep 2 ging kreeg ik al vragen van allerlei ouders of hij niet een groep over had moeten slaan (hij kon al prima lezen en rekenen). Is vanuit school nooit geopperd en door ons ook niet overwogen, omdat hij gewoon echt nog een kleuter was verder. Die juf echter pakte het prima op, geen verplichte extra werkjes (ik vind 8 weektaken ook echt wel erg veel Vic!!!), maar wel mogelijkheden. 's Ochtends start de ochtend voor alle kinderen met boekjes 'lezen', hij mocht dan leesboekjes halen uit een speciale kast (bij de RT'er vandaan). Als er iets geschreven moest worden, mocht hij dat doen (dan hing er bv een brief "Willun juulie spullun meeneemen vor onzu winkul" op de deur van het klaslokaal). Hij mocht ook van die simpele tekstjes lezen en daar vragen over beantwoorden (groep 3 werkje). Nu in groep 3 geeft de meester hem gewoon extra rekenwerk op aanvraag. Zo heeft hij van de week een blad gekregen met sommen boven de honderd. Voor elke fout moet hij 30 kniebuigingen maken , zo heeft hij er ook echt veel lol in. De meester laat hem vooral heel 'belangrijk' zijn, dus ik ben zooooo blij dat hij dit jochie goed aanvoelt!
Maar goed, hier op school hebben ze dus normaal gesproken erg veel moeite met kinderen die wat meer kunnen. (Ja, ik ben zo jaloers op andere scholen soms). Een verrijkingspakket bij de kleuters is dus helemaal al iets van een andere planeet.
Jesse

ishtar

ishtar

09-11-2010 om 12:50

Wil je niet alsnog

dochter naar groep 3 laten gaan?
Het klinkt alsof ze nu al grotendeels met groep 3 werkjes bezig is, dan krijg je een opschuiving van groepen en hou je aan het eind van groep 7 alsnog een jaar over.
6 worden in januari, is niet heel veel anders als 6 worden in december
(mijn mening is enigszins gekleurd: zoon van februari had ik graag een groep verder laten gaan, maar om eerlijk te zijn zou ik daar ook al heel! blij geweest zijn met een leerkracht die hem iets te doen gaf ipv het vrijblijvend in zijn buurt te houden )

Nasha 1st

Nasha 1st

09-11-2010 om 13:58

Bij ons op school

is er inderdaad een januari-kind vervroegd naar groep 3 gegaan dit schooljaar....

vlinder72

vlinder72

09-11-2010 om 18:26

Neefje ook

Mijn neefje is van januari en zit nu nog in groep 2. Dat gaat helemaal niet. Meneer vertikt het om nog iets te doen. Dat was vorig jaar al het geval maar schoonzus vond hem nog te jong om door te laten gaan naar groep 3. Alleen lezen en schrijven vindt hij nog een beetje interessant. Hij gaat nu alsnog door naar groep 3. En niet omdat hij hoogbegaafd is maar omdat groep 2 hem niets meer te bieden heeft. Hij is er letterlijk klaar mee. Hij kan trouwens wel al een beetje lezen en kan redelijk rekenen. De keuze is nu: aanmodderen in groep 2 of door naar groep 3 en maar kijken hoe dat gaat. Het wordt nu toch nog groep 3.

Wel jammer, want de school heeft vorig jaar al aangegeven dat zij vonden dat hij door moest naar groep 3. Toen wilden schoonzus en zwager dit niet omdat ze hem nog te jong vonden. Maar nu terroriseert hij de volledige klas en hangt verder de hele dag ongeinteresseerd onderuit in zijn stoel.

Eerlijk gezegd vind ik het ook wel weer grappig. Het is ook echt iets voor mijn neefje. Ik doe alleen waar ik zelf zin in heb en anders doe ik gewoon niets. Ik hoop dat hij het wel naar zijn zin krijgt in groep 3. En er ooit achter komt dat het leven geen feestje is en je niet altijd zelf kan bepalen wat je doet. Maar dat is zaak voor de school en zijn ouders.

Maar goed, het kan dus wel. En in de klas van mijn zoon is vorige maand nog een eind november kind doorgestroomd van groep 2 naar groep 3. Ook een verkeerde beslissing en alsnog gecorrigeerd.

Primavera

Primavera

11-11-2010 om 19:06

Wel gekozen voor versnellen

Wij hebben bij onze jongste juist wel gekozen voor versnellen en niet gewacht totdat ze zich zou vervelen. In groep 1 liep ze duidelijk voor samen met haar beste vriendin en nog een jongetje. Ergens in december heb ik bij de juf aangegeven dat ik haar wilde versnellen.
Juf had daar (nog?) niet aan gedacht, maar ze kon zich daar wel inkomen en dus is ze dit jaar gelijk naar groep 3 gegaan.
Extra werkjes zijn alleen nuttig als het kind daar ook werkelijk wat in ziet. Mijn kleuter zou het meer als bezigheidsterapie hebben opgevat en zou juist de uitzonderingspositie die zo'n kind daardoor in de klas krijgt niet hebben gewaardeerd. Nu doet ze met twee vingers in haar neus vrolijk met de rest van de klas in groep 3 mee en heeft het daar prima naar haar zin. Ik moet er niet aan denken dat ze nog een jaar had moeten spelen op de kleuterschool en met een nog grotere voorsprong in groep 3 terecht zou zijn gekomen.
Voor sommige kinderen in het tijdsbestek van 3 jaar om de stof van groep 1,2, en 3 te beheersen gewoon te lang. Ik wist al vrij vroeg dat mijn jongste waarschijnlijk beter een klas kon overslaan. We hebben gekozen voor groep 2, omdat in de kleuterklassen de samenstelling van de klas nog wel wisselt, terwijl de kinderen die in groep 3 zitten in principe steeds samen in dezelfde klas zullen blijven tot het einde van de basisschool. Het leek me wel prettig voor dochter dat ze van het begin af aan toen deze klas gevormd werd erin zou komen en niet pas een jaar later in groep 4 als de vriendengroepjes al gevormd zijn en ze de enige nieuwe zou zijn.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.