Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
maria

maria

29-09-2009 om 22:10

'vergeten' kind

Mijn zoon zit in groep 7. Het is een grote klas met 30 kinderen. Zoon is vrij verlegen en een tikje onzeker en durft dus niet zo goed een vraag te stellen. Bang dat hij voor gek staat of gaat hakkelen, etc. Nu is het zo dat hij meestal de uitleg niet na 1x heeft begrepen. Ze mogen dan eerst nog vragen (na de uitleg) en daarna zelfstandig aan het werk. Stoplicht van de juf gaat op rood. Juf gaat aan de slag met 'zwakke' kinderen waar hij niet bij hoort. Zoon komt erachter dat hij het niet allemaal snapt. Ze moeten het dan open laten en doorgaan. Als uiteindelijk het stoplicht dan op groen gaat komt hij meestal niet aan de beurt omdat dan een groot gedeelte van de klas de vinger opsteekt. Volgens hem krijgt hij bijna nooit de kans om te vragen of hij zit waarschijnlijk te lang zijn kans af te wachten. Zit in zijn aard dat afwachten. Het vervelende is dat hij dus best een beetje achterop raakt ben ik bang als dit zo doorgaat. Soms vraag ik me af kun je nog beter bij de 'zwakke' leerlingen horen, dan krijg je volop aandacht, als bij de middelmatige. Hebben meer kinderen hier nu last van en wat kun je hier nu aan doen. Zelf gaan oefenen? dat doen we al, maar ik weet nooit precies hoe ze het op school uitleggen en dan denk ik kan hem net zo goed prive les gaan geven als ze op school zo weinig aan bod komen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

29-09-2009 om 22:22

Naar de juf

Dit lijkt mij nou een prima onderwerp om met de juf te bespreken. Want als ze niet op de hoogt is van het probleem kan ze er ook niks aan veranderen.

mar-ank

mar-ank

30-09-2009 om 00:24

Ook zo'n kind

Jouw verhaal zou dat van mijn dochter kunnen zijn! Ik maak me ook grote zorgen om haar, al vanaf groep 4 eigenlijk. Want ze krijgt (naar mijn idee) gewoon niet de aandacht van de juf waar zij ook recht op heeft, maar waar de juf niet aan toe komt omdat er in haar groep een groot aantal 'probleem' kinderen zitten (adhd, autisme). Niks ten nadele van die kinderen, die hebben die aandacht ook nodig, maar mijn dochter ook!
Ik loop dus de deur plat bij de juffen, met wisselend succes. Nadat ik weer eens langs ben geweest gaat het een tijdje wat beter (gaan ze regelmatig even bij haar kijken om te zien of het goed gaat, en of ze extra hulp nodig heeft), en daarna zakt de aandacht toch weer weg. En dan ga ik maar weer aan de bel trekken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-09-2009 om 08:38

Naar de juf

en het probleem bespreken. Het is onzin dat met het stoplicht-systeem voor bepaalde kinderen geen tijd zou zijn, dat hoort niet. Stoplicht gebruiken in de klas vind ik erg goed, maar er hoort wel wat bij. Namelijk ná de extra instructie aan bepaalde kinderen volgens een vast patroon door de klas lopen, zodat ieder kind (zonder vinger opsteken) kans heeft vragen te stellen.

Speurneus

Speurneus

30-09-2009 om 09:13

Enigszins herkenning

Mijn kind hoort ook bij de minder opvallende kinderen. Vorig jaar (groep 7) begon ik me zorgen te maken. De aanleiding was een slechte meester die de klas niet aankon. Als iemand door de uitleg had heen gepraat weigerde hij het nogmaals uit te leggen. MIjn zoon gaf aan dat hij daardoor er niks meer van begreep. Dit was voor mij aanleiding om hem te laten toetsen. Ik maakte me toch zorgen dat hij ergens achterop was geraakt. Heb wel aan school inzage in zijn cito (LVS) gevraagd waardoor ik wist dat spelling en begrijpend lezen zijn slechte punten waren. De meester kon niet aangeven waar hij dan precies de fout in ging want dat had zijn duopartner nagekeken. Ja dat soort amateurisme zat ik niet op te wachten, dus ben maar extern gegaan. Helaas was er een wachtlijst, maar inmiddels is zoon (begin groep 8) getest. Hij blijkt op spelling een achterstand van meer dan een jaar te hebben. Ik ben hier niet meer mee naar school gegaan. Immers de school zou mij dit moeten vertellen ipv andersom. Hij krijgt nu bijles.
Achteraf als ik zie waar hij de fout mee in gaat is hij al veel eerder achterop geraakt. Groot probleem is bijvoorbeeld het gebruik van dubbele medeklinkers achter een korte klinker. Volgens mij had hij dit al in groep 4 moeten leren.
Ook hier een rustig kind dat niet bij de zwakkeren behoort en dus minder aandacht krijgt. Nog steeds hoort hij niet bij de zwakkeren, maar betekent dat dan dat het streven moet zijn om hem daar eind van de rit wel toe te laten behoren? Daar pas ik voor. Ik vond het ook lastig om hem zelf te helpen. Je weet niet goed waar je moet beginnen. Je hebt dan toch de hulp van school nodig en daar heb ik weinig vertrouwen in. Nu gaat hij dus een keer per week een uurtje naar bijles en doet dan nog een kwartiertje ofzo huiswerk thuis. Dan zit er gewoon een ritme in. Zijn bijlesjuf verwacht met 5 a 6 keer klaar te zijn. Volgens mij ligt het gangbare tarief zo rond de 35 euro per uur.

cqcq

cqcq

30-09-2009 om 09:26

Systeem wordt fout toegepast..

Inderdaad een school die niet weet waar ze mee bezig zijn. Bij ons op school is ook een dergelijk systeem maar gaat het wel goed. Bij een les wordt eerst algemeen instructie gegeven voor iedereen (alleen diegenen die geen instructie nodig hebben, of bijvoorbeeld ander werk hebben gaan alvast aan de slag). Na de eerste instructie volgt zo nodig nog een instructie voor kinderen die dat nodig hebben. Daarna loopt de leerkracht rondjes door de klas, waarbij ieder kind zo nodig aandacht krijgt. Heeft een kind vragen dan kan bijvoorbeeld door het neerleggen van een afgesproken signaal op de hoek van de tafel de aandacht van de leerkracht gevraagd worden. Als de meester of juf ziet dat er veel open blijft dan wordt er ook aandacht gegeven. Op deze manier krijgen alle kinderen de nodige aandacht (i.p.v. alleen de kinderen met hun vingers in de lucht'. Lijkt mij ook vreselijk onrustig, al die vingers, en het ondertussen moeten opletten of de meester al weer beschikbaar is.

Hier is ook een stoplicht

Er word eerst een klassiekale uitleg gegeven over de taken, daarna gaan de kinderen zelf aan de slag en gaat het stoplicht op rood. Maar direct daarna is er ook nog de instructietafel. De kinderen die een opdracht niet hebben begrepen of extra uitleg nodig hebben gaan daaraan zitten, de juf zit aan het hoofd van die tafel en legt nogmaals rustig uit wat de bedoeling is. Meestal schuiven er zo'n 6 a 7 kindjes nog even rustig aan. Dat zijn vaak dezelfde kinderen, die weten van zichzelf dat ze de extra instructie nodig hebben, maar dat kan ook varieren per taak. Dat werkt uitstekend hier en scheelt de juf heen en weer lopen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.