Zus
03-03-2010 om 19:45
Vergoeding dyslexietest
Hoi,
De school van mijn jongste dochter wil graag dat ze getest wordt op dyslexie. In de voorwaarden van de polis van onze ziektekostenverzekering (Zilveren Kruis) staat dat een test alleen vergoed wordt als er ernstige dyslexie blijkt te zijn. Maar dat weet je toch niet van tevoren, want daarom wordt een kind toch juist getest? Of is het zo dat de test toch vergoed wordt, ook al blijkt er geen sprake achteraf van dyslexie te zijn of een lichte vorm. Ik bedoel eigenlijk of de verzekering er nou werkelijk streng naar kijkt.
Wie heeft er ervaring mee? Ik zit echt te twijfelen of we haar moeten laten testen, want straks zitten we met een rekening van 1200 euro!
Chippie
03-03-2010 om 21:12
School
School weet (of: zou moeten weten) wanneer een diagnostische test voor vergoeding in aanmerking komt. Uit mijn hoofd: 3 x een E voor lezen (of een D maar dan ook een E voor spelling of iets dergelijks) én er moet wel langere tijd intensieve RT zijn gegeven. Dit moet gedocumenteerd zijn. School moet gegevens aanleveren. Als kind aan deze criteria voldoet, wordt de test vergoed. Uit de test kan blijken: niet dyslectisch, licht dyslectisch, ernstig dyslectisch. Ook als kind niet dyslectisch is of licht dyslectisch wordt de test vergoed. Bij een ernstig dyslectisch kind wordt ook de behandeling ( 50 x 80 euro) vergoed.
Meer info vindt je ook op sites van dyslexiecentra: Braams, IWAL, RID, etc. Of op de site van balans.nl etcetera.
Puck
03-03-2010 om 21:15
Mmm, staat er wel wazig
"U krijgt een vergoeding voor:
diagnose en behandeling van ernstige dyslexie bij kinderen die basisonderwijs volgen en bij wie de zorg op zeven, acht- of negenjarige leeftijd begint. "
Dat lijkt me een wazig iets. Beetje krom om pas achteraf te horen of je vergoeding krijgt of niet. Lijkt me logisch dat diagnose vergoed zou moeten worden en behandeling bij ernstige dyslexie. Maar ja, verzekeringen zijn zelden logisch. Ik denk dat je beter je klantenservice kunt mailen, dan heb je antwoord zwart op wit.
Polly Shearman
03-03-2010 om 21:47
Uitleg
zojuist traject doorlopen,
kinderen geboren in of na 2001 krijgen onderzoek en diagnose vergoed,
en indien ernstige dyslexie vastgesteld ook nog 60 behandelingen.
dus of de diagnose nou ligt of ernstig is maakt niet uit, maar voor de behandeling wel...
tenminste zo is het mij uitgelegd.
groet, polly
Zus
03-03-2010 om 22:08
Hm, dat klinkt inderdaad logisch: test wel vergoed en afhankelijk van de uitslag de behandeling niet als ze niet dyslectisch zou zijn. Ik heb even de sites bestudeerd op aanraden van Chippie en wat ik nu eruit kan halen is dat het daarop lijkt. Maar ook dat het vanuit school wel voldoende onderbouwd moet zijn. Ze scoort een E op spelling en lezen is AVI2 (ze zit in groep 4), alleen begrijpend lezen is weer een A, moet dat dan ook een D of E zijn om dyslectisch te zijn of staat dat er weer los van, weet iemand dat?
Vrijdag ga ik even Zilveren Kruis bellen, maar meestal krijg ik hierop het forum betere informatie ![]()
Polly Shearman
03-03-2010 om 22:22
Vanuit school
moet er voor minstens een half jaar duidelijk bij zijn gehouden wat is gedaan aan echte extra hulp, welke testen er zijn gedaan. enz enz..
maar jou school weet dat precies,
ik ben duidelijk ook dyslexties aan mijn taal en tik fouten te zien... maar voor mij geen vergoeding meer.. LOL
Zus
03-03-2010 om 22:38
Haha polly
Ze schijnen de leeftijd voor vergoeding te willen oprekken, dus wie weet ![]()
Nou, ik vraag mij echt af wat de school nou heeft gedaan, heb er nooit wat over gehoord dat ze RT zou krijgen of iets dergelijks. Ik ga het vrijdag eens vragen aan haar juf. Dat moet minstens een half jaar al bezig zijn?
pilsje
04-03-2010 om 10:02
Zus, mijn ervaring
met pannie, mijn oudste (bijna 12).
Vergeef me trouwens als ik niks nieuws meld, had geen tijd om bovenstaande postings te lezen.
Hier ging het mis in groep 3. De school heeft haar toen in totaal geloof ik 3 x testen afgenomen over ongeveer een jaar uitgesmeerd, dus steeds enkele maanden ertussen. Als ze consequent extreem laag zou scoren (E-score geloof ik) zou ze 'officieel' getest worden via school. Dat gebeurde zo en dochter bleek dyslexies en heeft nu een d-verklaring (nodig voor middelbare school).
Ik heb wel eens gehoord dat de school daar een soort budget voor heeft? Dus ze mogen een bepaald bedrag besteden of een bepaald aantal personen testen. Door eerst zelf een aantal keren te testen, vallen de twijfelgevallen, de minder ernstige gevallen zeg maar, af. Zo blijven alleen de kinderen over die bijna 100 % zeker dyslexies zijn en maak je dus geen onnodige kosten.
Ik zou er gewoon op aandringen dat de school zelf eerst een paar keer een test uitvoert. Ik zou verwachten dat elke school dat kan, haal mij maar aan als voorbeeld!
En inderdaad kun je niet van tevoren weten wat eruit komt vandaar dat het handig is als de school zelf een kind toetst.
meg
04-03-2010 om 16:02
Tip: er staat een artikel over dyslexie...
in de J/M van januari 2010. Had 'm bij de bieb meegenomen en zat toevallig net dat artikel te lezen.
Zus
04-03-2010 om 21:58
Pilsje en meg
Bedankt voor jullie tips. Ik ga morgen even naar de bieb en als ik dan toch bezig ben, meteen op school vragen hoe dat zit met RT, eigen budget en zo. Nu heb ik niet veel vertrouwen in de RT'er, zij gaat eind van het schooljaar weg vanwege niet goed functioneren. Ze vindt overigens ieder kind dat moeite heeft met lezen of spellen meteen dyslectisch en wil dan graag het kind meteen getest hebben. Daarom ben ik er zo huiverig voor dat mijn dochter te makkelijk wordt doorverwezen en wij straks met de rekening zitten.