Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vergoedingsbeleid als je (veel/ver) rijdt voor school

Met een 7 persoons auto en best flexibel ben ik altijd 1 van de eersten die zich aanmeldt als er eens gereden moet worden voor school. Meestal kippe eindjes, maar ook wel eens verder.

Vroeger kreeg ik wel eens een vlopje met een paar euro voor de benzine in de hand geduwd, maar vorige week vroeg een moeder aan mij of we vorig jaar eigenlijk iets vergoed hadden gekregen toen we de groep 7/8 koters naar de boot van Holwerd hadden gereden (km of 70 enkele reis) Nee dus.

hmm. Toen realiseerde ik me dat ik idd al lang geen envelopjes meer had gezien.

Ik heb me opgegeven om as dinsdag naar Westerbork te rijden voor mijn groep 8-er (km of 50), er ligt net een briefje wie er wil rijden voor schoolreis groep 5-er (ene dag brengen en dan alleen terug naar huis, volgende dag halen, ook dit km of 40-50 enkele reis), en over een week of 6 gaat oudste weer naar een waddeneiland (wederom boot een km of 60 hiervandaan)

Als ik doe wat ik normaliter doe dan rijd ik de komende 2 maanden minimaal 300 kilometer voor school.

Toch de directeur maar eens gebeld hoe het zit met het beleid. Ha. Luister en huiver...omdat de meeste ouders die paar euro's voor de benzine maar overdreven vonden hebben ze de vergoedingen maar afgeschaft. We krijgen ter plekke wel een lekkere kop koffie met een plakje cake of zo. (hmm. vorig jaar wachtend op de boot terug van Ameland mooi mijn eigen koffie moeten betalen in het restaurant, dus dat beleid werkt ook niet echt)

Ik heb hem verteld dat ik dat een prima actie vindt als het om kleuter-tripjes naar de bijna-lokale kinderboerderij gaat, maar echt, voor de lange afstanden vind ik dit echt een tenenkrommende actie.

We hebben net de nota's voor de schoolreizen binnen. Hoe simpel was het geweest om die op te hogen met de euro's die nodig zijn om de (vaak dezelfde!) rijdende ouders een vergoeding te geven? Makkie toch? Maar niet gedaan dus.

En voor excuries moeten ze maar gewoon een reiskosten-potje aanleggen. Lijkt me.

Ik heb eerlijk gezegd zin om dit even heeel snel tot een issue te maken. De kinderen vinden het altijd heel leuk als ik ze haal of breng, dus boycotten, daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in. Maar echt, nu ik dit doorheb ga ik niet meer voor nop rijden. 300 km. of misschien wel 500. Dat is met de allerknulligste vergoeding toch tussen de 60 en 100 euro.

Hoe gaat dit bij jullie op school?

En hebben jullie nog ideeen hoe ik zorg dat dit (in elk geval voor de schoolreizen) heeel snel wordt veranderd? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er ouders zijn die het normaal vinden dat hun kind op kosten van een ander wordt getransporteerd naar een schoolreis, maar om eea in de praktijk snel voor elkaar te boksen lijkt me nog een hele klus. Ik kan natuurlijk een algehele boycotactie gaan opstarten onder de ouders van klasgenoten van mijn koters, maar dat doet ook zo negatievig aan. Of niet? Wat vinden jullie??

Ingrid (zo'n aardige kerel onze directeur, maar ik geloof niet dat ie zich echt gerealiseerd heeft wat de gevolgen waren van deze 'beleidsverandering')

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

19-04-2009 om 08:02

Ik weet hoe dat gaat

Wij hebben dat ook regelmatig, ouders die voor school rijden en na afloop het envelopje een beetje verlegen wegwuiven: nee joh, ben je mal, graag gedaan. Het lijkt dan alsof ze het een beetje embarrassing vinden om er geld voor aan te nemen. Het zit 'm volgens mij in de manier waarop het allemaal gebeurt. De volwassenen staan een beetje bij elkaar, nou het was gezellig, bedankt he, ook namens de directie bla bla bla, er staan nog allerlei leerlingen omheen en dan kom jij als docent ineens met zo'n stom envelopje aanzetten. Zo'n ouder voelt zich bijna verplicht om te weigeren, blijkbaar.
Als jij die directeur eens voorstelt dat er een doodgewoon formuliertje "vergoeding reiskosten" komt? Met een vast bedrag per kilometer? Lekker rustig thuis invullen, even naar de administratie en klaar is kees, toch?
Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat 'nou en dus hebben we het maar afgeschaft". Moet de directeur zelf nooit tanken?
Groetjes
Massi

liora

liora

19-04-2009 om 09:13

Eens

Hoi Ingrid,

Ben het met je eens. NAtuurlijk moet je een vergoeding krijgen. En of dat nou met een envelopje is of dat je het achteraf declareert, maakt niet uit.

Ik woon ook in de grote stad, en hier worden wel soms ouders gevraagd om te rijden maar het is altijd heel dichtbij. Soms wordt er een bus ingezet en daar moeten de ouders enorm veel voor betalen. Dus dan is een vergoeding betalen voor de rijdende ouders een stuk goedkoper. Ik denk dus dat je alle ouders er een dienst mee bewijst.

Liora

kaatje43

kaatje43

19-04-2009 om 10:51

Bij zulke afstanden moet je het gewoon kunnen declareren.

Het beste lijkt het mij dat je dat in de OR vergadering inbrengt. Via de voorzitter of dat je zelf een vergadering bij woont. Een bus bestellen is duurder. En anders is het gevolg dat ze de uitstapje wat dichter bij zoeken. Maar ook dan moet het te declareren zijn.

IngridT

IngridT

19-04-2009 om 13:04 Topicstarter

Nou pelle,

Alleen aan brandstof denk ik dat ik met mijn grote bak voor 120 km al 20 euro aan benzine verbras. Dus dan lijkt 2 euro pp me aardig krap.

Volgens mij is trouwens een km vergoeding van een cent of 20 het ab-so-lu-te minimum wat je normaliter 'hoort' te krijgen als er iets vergoed wordt.

Verder lijkt het me aardig ingewikkeld om voor ieder uitje te gaan uitrekenen wie wiens kind meeneemt en wie dan wat moet betalen.

Nee, als school buskosten wil uitsparen en ouders inzet voor het rijden naar schoolreizen of excursies, dan moeten ze gewoon een fatsoenlijke km vergoeding incalculeren in de budgetten. In elk geval voor de grotere afstanden. Dan mag iedere ouder die in een leasebak rijdt of zo dat keurig weigeren hoor, dat vind ik prima.

Ingrid

IngridT

IngridT

19-04-2009 om 13:07 Topicstarter

En....(aanvulling)

Ik vind het ook niet meer dan netjes dat ze als ze geen cent willen uitgeven voortaan op elk briefje met rij-aanvraag expliciet melden dat je dat op eigen kosten doet. En niet dat je (zoals ik nu) er min of meer per ongeluk moet achterkomen dat eea is afgeschaft....

Ingrid (als ik echt principieel was zou ik me morgen moeten afmelden voor het tripje van 130 km as dinsdag naar Westerbork. Ik neem in elk geval geen portemonnee mee, en ga koffie en lunch bietsen bij de leerkracht)

IngridT

IngridT

19-04-2009 om 13:25 Topicstarter

Pelle

'De standaard brandstofvergoeding vind ik weer niet nodig als je het omslaat naar ouders, het is geen reiskostenvergoeding natuurlijk zoals via het werk'

Hier haak ik af.

School kiest voor een uitje. Kiest ook voor een transportmethode (bus, ouders met auto of fiets of OV)

Ik zie werkelijk geen enkele reden waarom ik als ouder die rijdt er ook maar 1 cent bij in zou moeten schieten. Als school kiest voor een schoolreis met bus of OV dan betaal je als ouder daar toch ook 'de volle mep' voor? Waarom dan niet als een ouder rijdt?? Waarom moet het dan opeens voor een dubbeltje op de eerste rang?? Dat ik mijn tijd investeer vind ik eerlijk gezegd al meer dan genoeg.

En wederom, ik piep echt niet over een flutritje, maar het gaat me hier geloof ik echt om het principe nu.

Ingrid

auto-ongelukje

auto-ongelukje

19-04-2009 om 16:16

Even gebruik maken van dit draadje, hoe zit het verzekeringtechn

en wat te doen met het volgende: voor de overblijf, waar ik als overblijfouder meehelp mocht ik een gratis Wii komen halen bij winkel uit de stad, 20 km verderop. Directeur wilde dolgraag de Wii hebben voor overblijf/school. Zoals altijd wanneer ik voor overblijf km maak nu ook geen km gedeclareerd. Parkeerkaartje ook niet, maar teruggekomen in de parkeergarage blijkt dat er iemand zijn auto langs de onze heeft gehaald. Zonder afzender. Kosten: 1500 euro. Gelukkig all-risk verzekerd maar met noclaim en eigen risico kost me dit 300 euro!! En geen euro terug van school of schoolverzekering. Voelt zeldzaam kloten. Hoe zit het wanneer je dus vrijwilligerswerk doet voor school, zoals het rijden naar Westerbork, en er gebeurd iets met je auto??

Mvrgr, een ongeluk zit in een klein hoekje

Maylise

Maylise

19-04-2009 om 16:50

Vergoeden normaal

Ik zou het vrij normaal vinden als dit soort kosten vanuit de school vergoed werden. Om het door de andere ouders per keer te laten vergoeden is niet alleen practisch lastig maar levert waarschijnlijk ook op dat niet alle kinderen die vergoeding mee zullen krijgen van de ouders.
Veel beter is als de school gewoon een formulier heeft waarop je gemaakte ontkosten voor de school kan declareren.

Ik heb trouwens geen idee hoe dit op de school van mijn kinderen zit. Volgens mij wordt niks vergoed. Er worden regelmatig ouders gevraagd om te rijden bij uitstapjes maar het gaat om kleine afstanden (meestal niet meer dan 20 km enkele reis). Ik rij zelf enkele keren per jaar voor de school als het mij uitkomt. Voor die paar keer hoef ik geen vergoeding. Echter als ik dit vaak zou doen & lange afstanden dan zou ik wel degelijk een vergoeding willen zien. Een paar euro benzine erbij inschieten ok maar als het echt om grotere bedragen gaat vind ik dat de school wel mag betalen.

Ik zou in jouw geval dan ook zeker dit aankaarten en duidelijk aangeven dat als er geen vergoeding meer is voor langere afstanden ze niet op jouw hulp meer kunnen rekenen.

Maylise

auto-ongelukje

auto-ongelukje

19-04-2009 om 17:50

Pelle, ik ging op verzoek

Pelle,

Ik ging op verzoek directeur dit halen. Niet iets wat ikzelf had bedacht. En allrisk verzekerd is een keuze omdat dit onze enige auto is en omdat er bij een gigaschade geen geld voorhanden is om direct een andere gelijkwaardige auto aan te schaffen.

Mvrgr, Ao

auto-ongelukje

auto-ongelukje

19-04-2009 om 19:11

Pelle,

Je hoeft het ook niet met me eens te zijn. Ik vind het norm. dat het via onze verzekering gaat. Ik zou het een prettige tegemoetkoming van school vinden wanneer het eigen risico/no claim verhaal niet alleen voor onze rekening was. De lol om voor school iets te doen taant dan wel. Al zou de school maar een tientje tegemoet komen. Het gaat om het gevoel dat ik heb.

Vrgr, Ao

Lys Lionne

Lys Lionne

19-04-2009 om 19:12

School en sportclub

Mijn ervaring is dat school geen vergoeding geeft voor de ouders die chaufeuren tijdens schooluitjes. Maar veel verder dan 20 km enkele reis gaat het hier dan ook niet.
Sportclub idem hoewel er bij de voetbalclub redelijk gelijkop gecarpoold wordt. Zwemclub dus niet, vaak wat verder weg (20-30 km enkele reis) en vrijwel altijd dezelfde ouders die rijden en dezelfde ouders die hun kind bij het zwembad 'dumpen' en verwachten dat kind netjes thuis afgezet wordt.... Ben het er niet zo mee eens, maar een rijschema (dus aangewezen worden om te rijden bij die en die wedstrijd) werkte eigenlijk ook niet omdat de 'dump'ouders altijd wel iemand anders voor hun karretjes wisten te spannen onder het mom dat ze dan en dan écht niet konden. Zucht...

Vic

Vic

19-04-2009 om 21:18

Km-vergoeding

Ik heb nog nooit benzinevergoeding gehad voor schooluitjes, maar die gingen dan ook nooit verder dan een kilometer of 8. Parkeergeld kunnen we wel declareren.

Tihama

Tihama

19-04-2009 om 21:30

Principieel

Ik sta paf van het beleid van jouw school, Ingrid.
Hier gaan de kinderen (groep 8) morgen naar een museum in A'dam. Met de trein. Eigen bijdrage 2,50.

Het 'ergste' dat bij ons gevraagd wordt is of er ouders willen rijden naar het natuureducatiecentrum 6 km verderop. De rest gaat gewoon met bus of trein.

Ik zou als ik jou was er lekker een principekwestie van maken. Reken ook je uurtarief. Bruto 15 euro per uur (kooooopje). Ik koop elk jaar extra snipperdagen op mijn werk, zodat ik genoeg vrije tijd heb om dit soort dingen te kunnen begeleiden op school. In feite zou ik dus de prijs van mijn koopsnipperdagen om moeten slaan als rekening voor mijn hulp op school.

Nu werk jij toevallig niet buitenshuis, maar dat doet aan het principe niets af. Onderwijs in Nederland hoort gratis te zijn, dus als goed onderwijs alleen gegeven kan worden dankzij vrouwen die hun tijd hier in steken, dan moet dat zichtbaar worden in de begrotingen van OCW.

Wat mij stoort is dat zoveel scholen op deze manier een soort liefdewerk-oud papier methode hanteren om het beleid van de school te ondersteunen. En het erge is dat ik er zelf ook aan meedoe ;-(

300 km á 20 cent plus 10 uur rij/wachttijd a 15 euro per uur. Voor je het weet heb je een baan als chauffeur

Tihama

Rieke

Rieke

19-04-2009 om 21:54

Rijstijl van anderen

Ik ben het wel met Cobi eens. Ik laat mijn kind niet graag meegaan met iemand wiens rijstijl en auto ik niet ken. Kleine afstand alla, maar ook niet van harte.
Onze school is heel schappelijk trouwens, voor een ritje schoolreis dichtsbijzijnde bos ( 6 km )krijgt de rijdende ouder een envelopje met 5 euro. Je moet dan ook aktief meedoen met de aktiviteiten uiteraard ; ))
En wat de bovenbouw betreft, daar worden bussen voor schoolreisjes ingezet.

IngridT

IngridT

19-04-2009 om 21:59 Topicstarter

Cobi....

hmm.

Onze school heeft een vrij gefixeerd schoolreisjes plan. Groep 1 en 2 gaan al jaren naar de binnen/buitenspeeltuin in een naburig dorp, groep 3 gaat naar een iets verder gelegen attractiepark, groep 4 naar een nog iets verder weggelegen dierentuin, enzovoorts enzovoorts.

Om mij volstrekt onduidelijke redenen weet ik dat bv het dierentuinbezoek van groep 4 ALTIJD met een bus gebeurt, terwijl de afstand naar de veel verder haven-waar-boot-naar-waddeneiland-vertrekt door ouders met auto's wordt gecovered.

Snap er niks van.

En ik ben blij dat je een argument waar ik me wat vaag truttig over voelde op tafel gooit: Los van het feit dat ik vaak wel tijd vrij kan maken, en me liever voor een autoritje aanmeld dan voor de jaarlijks schoonmaak-sessie oid...1 van de redenen dat ik zeker de langere afstanden graag zelf rijd is idd dat ik ook niet perse blij wordt van mijn kind in een willekeurige andere auto. Rijstijl, maar ook de auto zelf. Ik rijd niet alleen in een stevige goed onderhouden auto uit luxe, maar ook voor de veiligheid. En er staan bij ons wel eens karretjes bij school geparkeerd waarvan ik denk dat er bij een kop-staart botsing op de snelweg erg weinig van overblijft. Word ik ook niet perse blij van.

Ingrid

IngridT

IngridT

19-04-2009 om 22:02 Topicstarter

Tihama

Maak je maar geen zorgen.

In dit soort dingen ben ik net de terrier van onze achterburen. Ik laat niet snel los. Of eigenlijk helemaal niet.

Maar ik sta open voor tips hoe hier eens even snel een heet hangijzer van te maken. Want me gewoon terugtrekken levert me behalve ongemakkelijk gevoelens (zie berichtje hierboven) natuurlijk niks op. Dan gaan andere ouders mijn kind 'gratis' voor mij vervoeren. Dat kan natuurlijk niet als je een beetje principes hebt....

Ingrid

Irma2

Irma2

19-04-2009 om 22:05

Jeetje

Zulke afstanden voor schooluitjes? mijn mond valt open! het jaarlijkse schoolreisje hier gaat met een bus, voor de rest gaan ze op de fiets op excursie! En we wonen in zeeland. Wat een flauwekul zeg om voor die afstanden ouders in te zetten!
En dan pelle, je hebt moeite met het excuses van : we hebben geen 2 auto's ? wij hebben maar 1 auto en ik vind hte nonsens om voor dit soort dingen 2 auto's te hebben. Eigenlijk vind ik het sowieso bizar als mensen 2 auto's hebben terwijl ze er 1 niet perse noodzakelijk nodig hebben.En je dus krijgt dat ze met elk regenbuitje hun kinderen voor 500 meter met de auto brengen

IngridT

IngridT

19-04-2009 om 22:12 Topicstarter

Oh en nog even over dat openbaar vervoer...

daar kom ik weer met mijn dorpse praat...

Op zich snap ik wel dat er hier wat minder ge-ov-t wordt. Een trein hebben we niet, en de busverbindingen zijn nou ook niet echt fabeltastisch als je kriskras naar de provincie moet. Drie kwartier met de auto, maar waarschijnlijk meer dan 1 1/2 uur met de bus enkele reis. Maar ja, wie heeft eigenlijk bedacht dat ze naar Westerbork moeten> da's weer een andere vraag....(en ze hebben het al in geen maanden over WO II gehad, net even gecheckt bij zoon. dus om nou te zeggen dat ze er echt 'iets van maken'??? Enfin, ik ben er zelf ook nog nooit geweest...

Ingrid (ik ga morgen terug naar de directeur. Even laten weten dat mijn belletje iets meer dan informatief was afgelopen vrijdag, en dat ik actie verwacht.)

Wat dingen

Over het autoongelukje: Dat moet van je eigen verzekering. De school mag natuurlijk een vergoeding geven, maar zal dat niet uit de eigen verzekering kunnen halen. De verhouding bij dit soort zaken is eenvoudig: De ouder die rijdt doet dat voor eigen rekening en risico, tenzij daar vooraf andere afspraken over gemaakt zijn. Die andere afspraken gelden dan tussen ouder en school. Verzekeringen doen met dit spel per definitie niet mee.
Cobi's 'mag dat wel?' Ja, het mag. Het gaat hier om schoolactiviteiten die geacht worden in samenspraak en met goedvinden van de ouders te zijn georganiseerd. De school mag ouders inschakelen voor vervoer, maar omgekeerd mag je als ouder er best voor passen om je kind in de auto mee te geven. "Mijn kind blijft op school".
Zo komen we op Tihama's principiele punt: Inderdaad, het bestaat bij de gratie van het feit dat er altijd wel ouders zijn die rijden én dat er geen ouders zijn die weigeren hun kind rondgereden te laten worden.
Ouders&Coo heeft een keer berekend hoeveel geld er gemoeid is met de inspanningen die ouders om niet verrichten op scholen. Dat gaat om tientalle miljoenen (een stuk of 40 als ik het me goed herinner).
Het zou zo gek niet zijn als we het allemaal ook nog gepast, zinnig en prettig zouden vinden. Maar het gekke is dat het eigenlijk bestaat bij de gratie van het feit dat zoveel ouders het met kromme tenen laten gebeuren, of er met tegenzin aan meedoen.
Ingrid, voor jou lijkt het me het moment van keuzes maken. Misschien kun je om deze rit niet meer heen, maar je kunt wel duidelijk maken dat het je laatste is én bovendien dat je je kinderen niet mee zult sturen met een ander. Als het je alleen om de vergoeding gaat voor benzine, dan kun je zelf een verrekening maken met de ouderbijdrage in het vervolg. Bijdrage voor de trip minus benzinekosten.
Die bijdrage is vrijwillig tenslotte.
Groet,
Miriam Lavell

kaatje43

kaatje43

20-04-2009 om 09:27

Tops, iedereen rijden bij sportclubs?

Helaas was dat maar waar? Bij de kleintjes ging het nog wel maar vanaf de D junioren waren en zijn het steeds dezelfde die rijden. De andere ouders zie je niet eens. Maar ook dan kun je evt. schade niet op de club verhalen, hoe vervelend het ook is. Ik ben het met Pelle eens. Het is balen maar het is niet anders. Misschien had een bloemetje leuk geweest. Maar dan meer voor je gevoel. Je schiet er toch altijd bij in.

T Slingerland

T Slingerland

20-04-2009 om 09:57

Bus te duur

Bij ons op school is er al jaren discussie over het vervoer bij de schoolreisjes. Dit omdat de bussen zo duur zijn. Nu is er besloten dat de onderbouw met de bus gaat en de bovenbouw met fiets/ouders/ov. De kosten voor de bussen worden over de hele school uitgesmeerd, zodat als je kind in groep 8 zit je nog steeds aan het betalen bent voor de bus die in groep 3 is gebruikt. Of de ouders in de bovenbouw die rijden een vergoeding krijgen weet ik niet, daar zal ik eens naar informeren, want ik vind eigenlijk wel dat ze daar recht op hebben.
Deze regeling is na heel wat discussie eindelijk vastgelegd, en ik weet dat heel wat ouders het er helemaal niet mee eens zijn (wat bv als je pas in groep 6 op school komt, moet je dan meebetalen voor de bussen van de onderbouw waar je eigen kind nooit gebruik van heeft gemaakt?)

En toen kwam de sinterklaastijd. En toen bleek tot mijn grote verbazing dat er opeens geld was om bussen te huren om de hele onderbouw naar de stad te vervoeren, naar 'de Kelders van Sinterklaas'. En dat terwijl er een stadsbus zo ongeveer voor de deur van de school stopt en op nog geen 100m van de Kelders uitkomt. Dat ritje zou nog geen 2 euro per kind hebben hoeven kosten (uit en thuis). Maar nu met de bus kostte het ruim 11 euro per kind! Voor een uurtje lol. Want ja, je kan toch niet met 30 kleuters in de stadsbus stappen, was het excuus. Ik vond het werkelijk buiten alle proporties, zeker na alle discussies die er aan vooraf zijn gegaan.

T Slingerland

T Slingerland

20-04-2009 om 10:03

Geen auto

Onze dochter zit op hockey. Voor de uitwedstrijden zijn de ouders ingeroosterd om te rijden. Ons probleem; wij hebben geen auto. Nu vind mijn man dat we een auto moeten aanschaffen om een keer in de maand de kinderen te kunnen rijden. De eerste keer heeft hij een auto gehuurd om te kunnen rijden. Kosten; ca 50 euro, excl. benzine. Dat vind ik nou weer een beetje overdreven! Ik wil er trouwens best voor betalen om haar met anderen mee te laten rijden, of op een andere manier mijn steentje bijdragen. Maar mijn dochter moet toch haar lievelingssport kunnen doen, ook als wij geen auto hebben?

Dit is niet normaal ingridt

Gelukkig is het hier op school anders geregeld, en je mag dat gerust als voorbeeld stellen als je het volkomen terecht bij de MR gaat aankaarten. Dat zou ik namelijk zeker doen. Bij ons op school zijn niet veel "verre" uitjes, maar onder andere het groep-8-kamp wel. Er zijn goede redenen waarom we daarheen blijven gaan, maar 't is wel ver weg. In het budget zit gewoon een post km-vergoeding voor de rijdende ouders. Daar blijft inderdaad elk jaar wel iets van over omdat er ouders met lease-auto's rijden of om een andere reden geen vergoeding willen hebben, maar het geld is er. Je hoeft alleen maar te declareren en dat wordt ook gemeld vóórdat je ook maar een kilometer gereden hebt.
Ook bij andere uitstapjes die eventueel met auto's gaan (en dan wat verder dan de kinderboerderij natuurlijk) - ik zei al, veel zijn het er niet, maar in die budgetten zit gewoon post een km-vergoeding voor ouders. Dat is normaal.
Overigens loop je als veel-voor-school-doener inderdaad de kans dat je als schoolmeubilair wordt gezien. Ik ben wel eens voor een ander en mezelf in de bres gesprongen. Dat was toen zij "dan kan ik niet" antwoordde op de mededeling dat de meester ergens een helpende hand nodig had en de meester vervolgens verbaasd vroeg: "hoezo kun je dan niet?" Op dat moment heb ik maar eens heel duidelijk gemaakt dat het feit dát we veel op school lopen en doen, niet meteen vanzelfsprékend maakt dat we er zijn en wat we doen.

IngridT

IngridT

20-04-2009 om 11:30 Topicstarter

Miriam,

dat vind ik een hele leuke!

Met 3 kindern op school betaal ik best een aardige ouderbijdrage. Zal de schooldirecteur vanaf vanmiddag melden dat ik in elk geval alle benzinekosten voor ritjes van meer dan een km of 10 ga bijhouden, en in afwachting van een fatsoenlijk beleid volgend jaar keurig aftrek van de ouderbijdrage.

Als ik nou nog een paar ouders overhaal hetzelfde te doen denk ik dat dat als een prima middel werkt om wat meer druk op de ketel te zetten.

Zal eens kijken wat de ouderbijdrage precies is. ben bang dat ik aardig in de buurt van de 0 ga komen. Loop ik natuurlijk wel het risico dat ik voortaan geboycot ga worden als rij-ouder, en dat mijn koters alsnog met een roekeloos rijdende half doorgeroeste fiat-panda-ouder op pad worden gestuurd omdat ik geld kost. Hmm. We'll see. Ik hou jullie op de hoogte.

Ingrid

Saartje

Saartje

20-04-2009 om 13:18

Jullie veranwoordelijkheid

Hoi T. Slingerland
Je schreef dit:
Maar mijn dochter moet toch haar lievelingssport kunnen doen, ook als wij geen auto hebben?

Naar mijn ideee ben je als ouders daarvoor verantwoordelijk en niemand anders.

Stel mijn dochter lievingssport is snowboarden wie moet er dan voor haar vervoer zorgen, wij toch.

En bij wie zou je dan die verantwoordelijkheid willen leggen? Als je die bij de vereniging wil leggen dan zouden de contributies flink omhoog moeten.

Ja kan wel je probleem voorleggen aan de andere ouders en proberen een regeling met hen te treffen. Maar ik zou dit zeker niet doen vanuit het idee dat jouw dochter recht heeft op haar lievingssport.

groet

Saar

Ingridt

Als je sowieso wat meer ouders tot jouw standpunt kunt overhalen (reken de "vaste rijders" maar eens voor wat ze zomaar iedere keer aan school schenken), lijkt het me verstandig om het nogmaals gezamenlijk aan te kaarten, al dan niet via de MR.

Hillary

Hillary

20-04-2009 om 13:43

Dichterbij

Ik vind het nogal schrikbarende afstanden die ik hoor. Hier is het schoolreisje met de bus, meestal ook redelijk dichtbij (tussen de 10 en 25 km) en eens in de zoveel jaar wat verder. Excursies zullen hooguit 8 km ofzo zijn. Bovenbouw gaat ook sowieso op de fiets. Onderbouw en kleuters rijden ouders. Een keer was het een excursie met zeer hoge parkeerkosten, toen hebben de klasse-ouders een extra inzameling gedaan voor een vrijwillige bijdrage in de parkeerkosten aan de rij-ouders. Een keer zijn we televisieopnamen gaan (Jetix studio), dat was wel erg ver, maar was op woensdagmiddag en op initiatief van de kinderen zelf, ging dus buiten school om, hoewel de klassemoeders het wel op zich hebben genomen eea te regelen.

Vrijwilligersbeleid

Ik werk in een 'woonzorgvoorziening' (het vroeger bejaardenhuis) en wij hebben gewoon een 'vrijwillgersbeleid' en op de school van de kinderen waar ik in de mr zit hebben we dat ook opgesteld (nadat ik er in de mr op aangedrongen had) al heet het aldaar 'protocol vrijwilligers'. Ouders die helpen zijn gewoon vrijwilligers en die horen verzekerd te zijn en horen vergoedingen te krijgen.
Op mijn werk krijgen vrijwilligers die wel eens rijden (dan is het zéker dichtbij en met beperkt aantal bewoners, dus hoogstens 1 auto anders huren we een bus) een briefje k.m-vergoeding. Die mag net zo vaak als ze nodig achten ingeleverd worden (mag ook b.v. jaarlijks) en dan krijgen ze meteen een nieuwe. De administratie handelt de rest dan af. Ze hoeven alleen maar het aantal k.m op te geven de bestemming en de handtekening van hun en 1 van ons (die ervan af weet, ikke b.v.)en hun bankrekening en klaar. Voor de rest huren we gewoon een bus (kleine) of een grote bus.
Op school huren ze ook bussen. Alleen voor dicht bij wordt wel eens een beroep gedaan op ouders, maar dan ook nog 's alleen als het slecht weer is en het betreft kleintjes (b.v. de kleuters) voor de rest is dichtbij gewoon lopen of fietsen. Oudere kinderen gaan zelfs met slecht weer op de fiets (of het moet met bakken uit de lucht komen, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt...).
Dus ga maar eens naar de mr en gooi dit in de groep zou ik zo zeggen.
groeten albana
p.s. ik vraag me af wat duurder is, die ouders die meegaan/rijden moeten toch ook naar binnen?= toegang betalen of niet? tel die 's bij elkaar op, kom je ook aan een leuk bedrag!

Maylise

Maylise

20-04-2009 om 16:53

T slingerland

Op de voetbal club van mijn zoon was er een carpool waardoor je als ouder maar een keer in de twee maanden hoefde te rijden. Dit deed ik dan ook terwijl ik toch weinig actief ben op dat gebied. Er waren ook enkele ouders die geen auto hadden en die deden niet mee aan de carpool. Dat was nooit een probleem want zeker de helft van de ouders ging elke wedstrijd mee of ze nou wel of niet op het carpool rooster stonden. Sterker nog, ouders zoals ik die alleen reden als ze op het rooster stonden (en dus niet alle wedstrijden aanwezig waren) werden als ontaard gezien. Dus die paar kinderen met ouders zonder auto konden altijd wel met iemand mee rijden. Ik weet van een jongentje dat hij en zijn moeder elke keer met iemand mee reden. Meestal met dezelfde mede ouder (die ook elke wedstrijd ging) en anders met iemand anders.
Ik vind het niet meer dan logisch dat je als club er voor zorgt dat iedereen mee kan, ook de kinderen waarvan de ouders geen auto hebben.

Maylise

Stadsbus

TSlingerland:
"En toen kwam de sinterklaastijd. En toen bleek tot mijn grote verbazing dat er opeens geld was om bussen te huren om de hele onderbouw naar de stad te vervoeren, naar 'de Kelders van Sinterklaas'. En dat terwijl er een stadsbus zo ongeveer voor de deur van de school stopt en op nog geen 100m van de Kelders uitkomt. Dat ritje zou nog geen 2 euro per kind hebben hoeven kosten (uit en thuis). Maar nu met de bus kostte het ruim 11 euro per kind! Voor een uurtje lol. Want ja, je kan toch niet met 30 kleuters in de stadsbus stappen, was het excuus. Ik vond het werkelijk buiten alle proporties, zeker na alle discussies die er aan vooraf zijn gegaan. "

Wat een onzin zeg, dat zou ik zeker aankaarten!

5 jaar geleden ging ik met 25 kleuters met stagiaire naar de diergaarde. Gewoon met de stadsbus, en op CS overstappen. Gewoon een kwestie van kleuters trainen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.