lampje33
22-06-2011 om 10:04
Verkeerde basisschool gekozen
mijn dochter zit nu een half jaar op de basisschool. Ik had keuze uit 2 scholen en vond het heel moeilijk, ze waren allebei goed en ze spraken me allebei aan. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt op gevoel. En nu na een half jaar twijfel ik ernstig of ik de juiste keuze heb gemaakt. Het is een behoorlijk strenge (christelijke) school, niet alleen voor de kinderen, maar ook naar de ouders. De school bepaalt en deelt mee aan de ouders. Ook wordt er niet echt naar het kind zelf gekeken, heb ik de indruk. De kinderen voegen zich naar het systeem van de school. De andere school staat erom bekend dat het daar toch iets meer individu-gericht is. Waar ik nu tegenaan loop is dat mijn dochter van voor 1 januari is, maar niet doorgaat met groep 2. Dit doet de school altijd zo, maar ik vind dat ze geen argumenten hebben die op mijn dochter slaan, om deze beslissing te onderbouwen.
Mijn dochter heeft 1 echt heel goede vriendin in de klas en verder kan ze het altijd met iedereen wel vinden. Als ik haar van school wil laten wijzigen, is dit het enige moment, denk ik. Als ze ouder wordt, komt ze in een vaste klas en gaat ze echte vriendschappen sluiten. Mijn man vindt het nu al zielig om haar nog van school te halen. Ik twijfel zo wat ik nu moet doen. Heeft iemand goede raad?

ChrisH
22-06-2011 om 10:42
Duidelijk
Je geeft in je titel aan dat je de verkeerde basisschool hebt gekozen, of was je het vraagteken vergeten?
Als je van school wilt veranderen lijkt me dit eigenlijk een prima moment. Je dochter zit er nog maar één jaar op deze school, een overstap naar een andere school heeft nu nog niet zoveel impact als wanneer ze bijvoorbeeld in groep 3 zit en je erachter komt dat de huidige school niet de juiste is.
Als je nu al zoveel weerstand voelt tegen de manier waarop school te werk gaat (standaard laten zitten in groep 1 etc.) gaat dat denk ik niet beter worden. Ik begrijp dat het lastig is, luister goed naar je buikgevoel. Sterkte met je beslissing.
Kun je je dochter op die andere school een keer een les laten bijwonen? Dan kan ze een beetje de sfeer proeven.
Chris

Moppeke
22-06-2011 om 12:01
Nu keuze maken
als je je nu niet goed voelt bij je eerste keuze, dan is nu het moment om daar iets aan te doen.
Maak op korte termijn een afspraak op de nieuwe school en vraag om een korte rondleiding. Kan ze ook daadwerkelijk snel terecht op de andere school?
Als het je nu tegenstaat, bedenk dan dat je kind t/m groep 8 op deze school door moet. Als jullie er niet happy mee zijn dan zou ik voor verandering kiezen. Tenslotte is het een belangrijke tijd, basisschooltijd.
Altijd luisteren naar je onderbuikgevoel.
Succes met je beslissing!

liora
22-06-2011 om 12:26
Herkenning
Hoi,
Ik heb dit ook gehad, wist al na een maand of drie in groep 1 dat ik verkeerd had gekozen.
ik kan je verder niet helpen maar wil je wel als advies geven om je dochter niet te laten meebeslissen. Ze is te jong, bekijkt het heel anders dan jij als ouder en uiteindelijk bepaal jij toch. Geef haar dus ook niet de illusie dat ze mee mag bepalen. Dus niet haar de sfeer laten proeven. Want jij proeft de sfeer en neemt de beslissing.
Verder: als je het beslist, deel het haar mee en geef haar een reden die ze begrijpt: bijv. dichterbij, kleinere klassen, gezelliger. Zoiets. Geef haar niet het gevoel dat je echt ontevreden bent over de huidige school want dan gaat het haar ook echt tegenstaan.
Veel sterkte! Het is mij niet meegevallen de switch, reken op ongeveer 9 maanden voordat een kind weer is gewend.
Liora

Elisa Gemani
22-06-2011 om 13:10
Hier ook
Hier heb ik zoon na het eerste jaar op de ene basisschool van die school afgehaald en op een andere school gedaan. Ook die ene school wilde hem laten zitten (kleuterverlengen). Beste beslissing ooit. Zoon was meteen gewend op die andere school en het voelde als een warm bad. Dus volg je gevoel en kies voor die andere school.

Fianna
22-06-2011 om 13:54
Ik zou het doen
Ik heb net mijn kinderen van een school afgehaald waar niet naar de ouders werd geluisterd en naar het kind werd gekeken. Ik kan alleen maar zeggen dat ik het jammer vind dat ik het niet eerder heb gedaan.
1 van de dingen waar ik tegenaan liep was de 1 oktober grens: zoon van 4 okt mocht niet door en op huidige school wel.
Ik vind het zo'n verademing dat ze nu op een school zitten waar echt naar je kind gekeken wordt en waar je als ouder gewoon een volwaardig gesprekspartner bent.
Als ik je zo hoor, zou ik haar van school wisselen.

Fianna
22-06-2011 om 13:56
en wat Liora zegt: reken op ongeveer 9 maanden tot kind weer is gewend, dat hebben wij helemaal niet gehad. Ik geloof dat ze al de eerste week gewend waren. Dus dat verschilt nogal per kind!

liora
22-06-2011 om 15:16
Gelukkig
Ja dat is waar: ligt aan het kind. Mijn zoon was ook wel snel gewend en ging al na een week met plezier naar school maar was op de nieuwe school wel heel erg verlegen. En het duurde dus ruim een half jaar voordat hij ook echt wat vriendjes had en zo.
Dat bedoel ik meer.
En nu we het er toch over hebben: mocht je nog overwegen om te verhuizen, stel dan de wisseling uit. Anders krijg je straks nog een switch.
Liora

Moek
22-06-2011 om 15:53
Ach,
Vroeger wisselde iedereen na de kleuterschool naar een lagere school. Dat was toen niet traumatisch. Ook nu wordt er veel met klassen gehusseld en gewisseld op dat moment. Dus nu is het een jaar eerder, ach...

ayla
23-06-2011 om 09:31
Doen
mijn oudste is aan het eidne van groep 2 van school verandert. En ja ze hebben even de tijd nodig om te wennen. Hoewel ze al snel met plezier naar school ging heeft het toch echt een half jaar geduurd voordat de echte speelafspraakjes etc los kwamen.