Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marije

Marije

05-01-2010 om 09:38

Verkeersveiligheid fietsen met sneeuw

De basisschool waar mijn dochter heen gaat stimuleert het zo veel mogelijk alles op de fiets te doen. Van en naar school komen en verplicht met zijn allen op de fiets van en naar gymles.
Een heel goed streven vind ik dat.
De afgelopen dagen is er hier in het dorp behoorlijk wat sneeuw gevallen en wegen en fietspaden zijn behoorlijk glad en hier en daar onbegaanbaar met de fiets.
De directrice neemt het standpunt in dat de groepen ( 30 kinderen, leeftijd 8 tot 10 jaar, 1 leerkracht) gewoon de 5 kilometer met zijn allen naar de gym gaan fietsen.
Ik vind dat onverantwoord en heb haar daar ook op aangesproken. Haar argument om wel te gaan fietsen is "dat het gisteren ook goed ging". Ik vraag me toch af of het wel zo verstandig is? Heel graag hoor ik jullie mening ook.

Groeten, Marije

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Erika de boer

Erika de boer

05-01-2010 om 09:46

Verbazing

Wat mij verbaast, is dat veel kinderen nu met de auto naar school gebracht worden. Onze kinderen (9 en 10) gaan met de fiets. Ik heb ze wel geleerd hoe ze het beste kunnen fietsen (niet zo hard fietsen als normaal, niet te hard en abrupt remmen, geen onverwachtse bewegingen maken, niet te scherpe bocht maken, zoveel mogelijk in de autosporen rijden etc etc) door de sneeuw en het gaat goed. Ze fietsen met nog 2 kinderen en gedurende de afgelopen periodes is er 1 een keer gevallen.
Volgens mij kun je best fietsen in deze periode mits met verstand.
Overigens vind ik 5 km fietsen naar de gym wel erg ver en met deze periode zou ik dat niet snel doen. Op de school van onze kinderen zoeken ze als het echt heel erg gesneeuwd heeft naar alternatieven zoals lopen naar het park en daar sneeuwbalgevechten houden of forten bouwen oid.

Marije

Marije

05-01-2010 om 09:55

Erika

Ook mijn kinderen gaan alle drie elke dag op de fiets naar school, weer of geen weer. Auto is niet beschikbaar om naar school te gaan en ik vind ook auto's rondom school niet bij dragen aan de verkeersveiligheid. Natuurlijk begrijp ik ook dat er voor sommige ouders geen andere oplossing is dan de auto te gebruiken.
Mij verbaast het alleen dat een school die verkeersveiligheid hoog in het vaandel heeft, met 30 jonge kinderen en 1 leerkracht over gladde wegen met veel verkeer koste wat kost naar de gymles wil gaan fietsen. Vind het ook niet netjes om op het schoolplein "sfeer" te gaan lopen maken. Iedereen moet er zijn eigen mening maar over vormen. Ik heb er op persoonlijke titel de directrice over aangesproken, maar ben wel benieuwd naar de meningen hier.
Mij lijkt de oplossing die jij aanreikt, extra buiten spelen e.d ook veiliger.
Dank voor je inbreng!

Hillary

Hillary

05-01-2010 om 10:16

Moeilijk

Is voor ons moeilijk om iets over te zeggen denk ik. Ik heb begrepen dat er heel grote regionale verschillen zijn en dan kan het binnen een regio ook weer heel erg verschillen omdat de ene gemeente meer strooit dan de ander. In de gemeente waar ik woon wordt niet gestrooid, zijn alle strooibakken leeg en wordt de vuilnis ook niet meer opgehaald (maar dat terzijde). Hier zou ik het dus volstrekt onverantwoord vinden. Gister moesten onze groepen 8 ook zo'n afstand fietsen om een middelbare school te bezoeken. Maar dat was in een buurgemeente waar ze wel strooien. Verder krijgt elk kind een geel vestje aan en gaan een paar ouders mee. Ik vind dus wekelijks zo'n afstand met kinderen van 8 tot 10 jaar met alleen 1 leerkracht sowieso nogal wat. Bij onze school gebeurt dat bij groep 8 nog niet eens. Ook gister moest een van de ouders met 2 kinderen terug lopen omdat 1 van de kinderen zijn fietssleutel kwijt was en een andere een lekke band had. Hoe moet dat dan als er alleen 1 volwassene bij is?

De omstandigheden inderdaad

... daar hangt het vanaf.

Maar ik leer mijn kinderen niet om bij het eerste sneeuwvlokje in de auto te stappen. Wij hebben geoefend met gladde plekken herkennen, niet te hard fietsen, langzaam door de bocht, veilig afstappen en op tijd gaan lopen als het te glad is.

In de winter fietsen wil geleerd zijn, maar is over het algemeen verre van dodelijk. Wel traag, ze moeten dus warme kleren aan.

Dan kan het nog steeds zo zijn dat het bij jullie bar en boos is hoor, en ik wil ook niet niet-dodelijke ongevallen bagatelliseren. Ik vind alleen een rigoureus fietsverbod vanwege sneeuw of ijs overdreven. Het hangt van alle omstandigheden af...

amk

amk

05-01-2010 om 11:27

Gister zou prima zijn gegaan

vandaag echt niet. Er ligt een cms dikke laag ijs overal. En het verraderlijke is dat je het niet goed ziet in het half donker.
Wij zijn daarom maar lopend naar school gegaan.

Normaal is de situatie al zeer onveilig (er wordt aan alle kanten omgeleid en elke dag weer anders) en sta ik doodsangsten uit met onoplettende automobilisten. Nu het glad is glijden ze ook nog eens onze kant op.

Op mijn werk zijn verschillende fietspaden op het terrein afgesloten wegens de gladheid. Wegens een te kort aan strooizout rijden een aantal bedrijfswagens rondjes over het terrein om er voor te zorgen dat de belangrijkste routes begaanbaar blijven.

Tango

Tango

05-01-2010 om 12:33

Ik vind

Dat deze school zowieso er veel vraagt van ouders. Het is niet altijd mogelijk dat kinderen op de fiets komen. Als ouders bijv. meteen door moeten naar hun werk met de auto wordt dit al lastiger.
Nu moet ik toegeven dat ik zelf erg makkelijk ben met de auto pakken hoor, heb ik dus vanmorgen ook gedaan. Ik zag diverse ouders met kleine kinderen (zelf fietsend en ook voor of achterop) fietsen en vond dat ook niet helemaal verantwoord.
Maar van een school vind ik het zeker niet verantwoord om met 30 kinderen te fietsen en maar 1 leerkracht erbij. Normaal al niet (bij ons gaan er bij dat soort fietstochten altijd ouders mee t/m groep 8) en zeker niet als het glad is. Ik zou dus gewoon een alternatief zoeken idd in de buurt sneeuwballen gooien o.i.d.
In de kerstvakantie, de eerste week zou Tangodochter met de BSO op de fiets naar de ijsbaan gaan in het dorp, ongeveer 3 km fietsen. Omdat er toen sneeuw lag vonden veel ouders dit ook niet verantwoord en lieten hun kinderen niet met de fiets komen. Uiteindelijk gingen ze met de bus. Vond dit een verstandige beslissing.

Puck2

Puck2

05-01-2010 om 12:45

Hier zou het echt niet kunnen

Ik kan de situatie bij Marije niet goed inschatten, maar als ik naar Flevoland kijk dan zou het absoluut onverantwoord zijn. Mijn kinderen die een grondige hekel aan lopen hebben zijn gisteren zelfs uit eigen vrije wil naar de BSO gelopen en 's avonds ook weer lopend terug. Nou, ik weet zeker dat als het ook maar ietsje had gekund ze zouden zijn gaan fietsen....

maan.

maan.

05-01-2010 om 13:49

Fiets (maar nu even niet)

Ook onze school stelt het op prijs als leerlingen komen lopen of fietsen. Maar uiteraard doet niet iedereen dat.

Hier de bovenbouw die dus ook wekelijks met de fiets naar de gym gaat. Maar, deze week gaan ze niet met de fiets maar vanwege de gladheid .. lopen ..
Is op zich prima te doen, niet te ver weg, het voetpad is beter begaanbaar dan het fietspad heb ik zelf ook al gemerkt (regenbui van gisteren is flink aangevroren).

Heel wat fietsende leerlingen zijn ook lopend naar school gekomen vandaag.

Tihama

Tihama

05-01-2010 om 14:11

Hoe lang duurt die gymles?

Als je met dit weer 5 km moet fietsen met een groep met 30 kinderen, ben je volgens mij al snel een half uur onderweg. Plus een half uur terug. Zo, de gymles zit erop
Alle evenwichtsoefeningen zijn uitgevoerd.

Ik fiets overigens wel, maar ik laat mijn dochter (8) momenteel niet alleen fietsen. Ik geef haar continu aanwijzingen bij de gladde stukken. Hier in Almere is er redelijk gestrooid, diverse fietspaden zijn zelfs geschoven. Maar er blijven nog wel heel veel stukken over die glad van ijs en opgevroren sneeuw zijn. Ik fiets momenteel ook bewust via alternatieve routes waarvan ik weet dat ze wat beter begaanbaar zijn. Ook al is dat om.
Desondanks ben ik al een paar keer bijna onderuit gegaan.
Ik zou hier dus ook niet erg blij worden als onze school dit zou verzinnen.

Tihama

Lou

Lou

06-01-2010 om 09:17

Goed dat je het aankaart

Marije, ik geef je groot gelijk dat je het aankaart. Fietsen is uitstekende lichaamsbeweging maar je schrijft dat het behoorlijk glad is en sommige stukken onbegaanbaar zijn met de fiets. Voldoende reden om niet te gaan fietsen naar de gymzaal. Nog afgezien van hoe lang dat uitje helemaal gaat duren, zoals Tihama schrijft. Als ik die leerkracht zou zijn die in haar eentje die dertig kinderen moet begeleiden zou ik het trouwens ook gewoon niet doen. Wat vindt de juf of meester ervan?

groet,

Lou

Tihama

Tihama

06-01-2010 om 18:43

Hier

de buurjongen (12) ligt inmiddels op bed met een hersenschudding. Hij weet zich alleen te herinneren dat hij naar school fietste. Het volgende moment dat hij weet was dat hij bezorgde omstanders zag.
Mijn eigen zoon (12) belde me overstuur op: hij was ook onderuit gegaan. Gelukkig alleen blauwe plekken.

Het is hier echt een ijsbaan.

Tihama

Natuurlijk niet

Wat stom. Natuurlijk moet die school niet gaan fietsen naar gym met dit rare weer (sowieso gaan wij nooit met 1 leerkracht, altijd 2 volwassenen ivm het oversteken en eventuele problemen onderweg). Wij zitten niet heel ver van de sporthal af dus onze groepen gaan lopen naar gym.
Maar gisteren had ik een scholenbezoek met groep 8 (naar een ander dorp) en we zijn dus echt niet gaan fietsen net 54 kinderen! Wij wilden dinsdag de afspraak verzetten maar er waren er paar fanatieke ouders die uiteindelijk voor beide groepen auto's geregeld hebben, echt super, al die ouders die dat rijden 1 dag vantevoren dat kunnen regelen!! Anders hadden we de afspraak dus verzet.
Kinderen gaan zelf ook met de fiets naar school maar dat is wat anders dan met een paar volwassenen de verantwoordelijkheid hebben over een hele groep kinderen.

Tjonge

....wat een tikfouten bij mezelf. En normaal gaan wij dus wel fietsen naar gym, maar nu lopen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.