Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Verkiezingen provinciale staten

Terwijl de debatten gaan over milieuvraagstukken (terecht) is er nog een vraagstuk waar de eerste kamer over moet beslissen: het verhogen van de rente op de studieleningen.

de eerste kamer (regeringspartijen voor, de rest tegen) heeft ermee ingestemd die rente te verhogen van de rente die de staat betaalt voor 5-jaars leningen, naar 10-jaars leningen. Doel: de overheidsfinanciën op orde houden. En ze kunnen het straks toch wel betalen.

Wat ik absoluut niet begrijp is dat de overheid niet meer weet, dat mensen die werken en (meer) geld gaan verdienen toch al bijdragen aan de staatskas, doordat ze meer belasting betalen en minder toeslagen etc. ontvangen. Alleen voor de mensen die gestudeerd hebben (dat geldt voor iedereen die meer doet dan MBO-2-niveau), die moeten bovenop dat alles extra gaan bijdragen aan de staatsmiddelen.

Uit een memorie van toelichting blijkt dat de overheid ervan uitgaat dat de studieschulden in 2060 opgelopen zullen zijn tot 33,5 miljard. Let wel: dat is dus de schuld waarvan de regering nu al berekend heeft, dat die op de volgende generatie zal rusten. 33,5 miljard.
Bovendien gaat de regering ervan uit,d at 86,4% studielening zal terugbetalen. Dat betekent dat 15,6% van de jonge mensen die nu naar school gaan vanaf 2 jaar na het einde van hun studie (zeg rond 20) 35 jaar lang met een studieschuld zullen blijven zitte en pas rond hun 55ste van die schuld af zijn. Mensen die betalen trouwens ook, tenzij ze extra terug kunnen betalen.

Ondertussen zouden de mensen ook moeten sparen voor de studie van hun kinderen, voor hun pensioen etc. etc.

Het gaat er nu vooral om dat het rentepercentage verhoogd wordt. Oh ja, mocht het rentepercentage voor de staat negatief worden, dan geldt dat weer niet voor de studenten: lager dan 0 kan niet, de schuld loopt dan dus niet terug.

We maken ons (terecht) druk om de kosten van het duurzaam maken van woningen, maar er is weinig discussie over de kosten van studeren (nogmaals, vanaf MBO-3). Ik geef uiteraard geen stemadvies voor de komende verkiezingen van provinciale staten. Maar als we naar de toekomst kijken voor het milieu (terecht) zou het ook goed zijn om naar de mensen van de toekomst te kijken.

Ja, ik ben bereid om nu meer belasting te betalen, om de toekomstige schuld van studenten van 33,5 miljard te verlichten.

Tsjor

Tsjor

Ik ook. Onderwijs zou gratis moeten zijn. Dus geen collegegeld, gratis boeken etc. tot je 25e. Als overheid zou je best mogen sturen met beurzen, lotingen en toelatingsbeleid. Dat je bijvoorbeeld studenten aan de Pabo een extra beurs geeft, terwijl je dat bij studenten communicatie dat niet doet. Maar ook het eerlijke ambacht goed belonen en stimuleren. We kunnen niet allemaal architect zijn, je hebt ook bouwvakkers nodig. Wellicht dergelijke beroepen, die fysiek zwaar zijn ontlasten door na 45 dienstjaren met pensioen te laten gaan. Deze mensen beginnen eerder met werken dan de student rechten en kunnen dan tussen de 60-65 met pensioen. Breed inzetbare bevolking betaalt zichzelf terug door hogere inkomens en dus meer belastingen, minder uitkeringen etc. Persoonlijk ben ik ook voor een basisinkomen voor iedereen boven de 18 en dan alle uitkeringen schrappen. Wat dat bespaart op ambtenaren kun je zij-omscholen voor het onderwijs...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-03-2019 om 11:03

Stemwijzer

Ik heb zowel voor de PS als het waterschap een stemwijzer ingevuld. Daaruit kwam de partij waar ik gewoonlijk op stem, dus dat is wel fijn.
Ik ben overigens tegen het leenstelsel, dus hoop dat dat nog een keer wordt afgeschaft.

tja

Ik ben ook tegen het huidig leenstelsel. Ik zie alleen niet in waarom iedere student "gratis" zou moeten kunnen studeren. Ik vind een inkomensafhankelijke (en dan gerelateerd aan inkomen van ouders) beurs prima.
En even voor degenen die het hebben over gratis onderwijs. Gratis bestaat niet (ja voor niks gaat de zon op). Als je bedoelt dat de gebruikers van het onderwijs geen kosten dan is het voor hen inderdaad gratis. Zolang er geen geldboom op het Binnenhof staat, zullen de kosten voor onderwijs uit algemene middelen moeten worden betaald. Dezelfde algemene middelen waaruit ook de rest van de overheidsuitgaven uitbetaald moeten worden. Om dan te kiezen voor gratis onderwijs voor een ieder tot 25 jaar vind ik zonde van het geld. Zeker kinderen met ouders met een hoger inkomen hoeven wat mij betreft geen beurs van de overheid te krijgen. En ja dat is voor sommigen, waaronder ik zelf, best zuur. Dat je dan de kinderen wat langer moet ondersteunen. Of dat je een deel van hun lening terugbetaalt.

Triva

Triva

09-03-2019 om 18:00

Eens met alkes

Mijn zoon werkt vanaf dat hij bijna 17 is (bbl) en ik zou niet weten waarom hij zijn hele leven belasting betaalt zodat rijkeluiskinderen tot hun 25ste gratis kunnen studeren. Nergens voor nodig.

Korting geven bij opleidingen waar veel vraag naar is en stufi als ouders een niet al te hoog inkomen hebben is natuurlijk prima!

collegegeld

Het is toch raar om collegegeld te vragen en aan de andere kant een beurs te geven of een lening te verstrekken? Zet dat tegen elkaar weg en je komt al een heel eind. Het punt is juist dat armeluiskinderen nu niet verder gaan leren vanwege de leningen en kosten als ze wel de capaciteiten hebben. Ook rijkeluiskinderen kunnen op een BBL terecht komen. En als de BBL als halve arbeidsjaren worden meegeteld kunnen ze eerder met pensioen/aow en een keer weer raden wie dan nog ruim belasting moet betalen... de doorgestudeerde die nog niet aan de 45 dienstjaren zitten.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-03-2019 om 20:31

Voor wie niet voor rijkelui-studenten wil betalen

Waarom dan wel voor rijkelui-aow'ers of rijkelui- ouders in het algemeen?

tsjor

tsjor

09-03-2019 om 21:09 Topicstarter

rijkeluis armeluis

Ja, natuurlijk, je kunt van alles bedenken over wat 'rijkeluiskinderen' zijn en wat 'armeluiskinderen' zijn.
Maar laten we dat eens wat nuanceren. Voor 'armeluiskinderen' hebben we dat hier op het forum al ooit gedaan: met toeslagen en alles erbij komen de 'armeluiskinderen' op een gezinsinkomen van zo'n 1900-2000 euro per maand.
Wat zijn dan rijkeluiskinderen? Als je 2000 netto wil verdienen moet je ongeveer 32.000 bruto jaarinkomen hebben. Dan betaal je al 40,4% belastingen. Als je meer inkomen hebt krijg je de ingewikkelde wissels: meer inkomen is minder toeslagen etc.
We gaan dan naar de echte 'rijkeluiskinderen': er zijn mensen die meer dan 68.000 verdienen. Netto is dat ongeveer 3500,--. Die mensen betalen bijna 52% belastingen. Op die manier betalen ze al voor onderwijs (o.a.) . Als ze 2 studerende rijkeluiskinderen willen onderhouden zitten ze op het inkomen van de armeluiskinderen.

Ooit was er nog een andere redenering: met 18 jaar wordt iedereen volwassen en moet iedereen voor zichzelf kunnen gaan zorgen. Heel erg in het algemeen gesproken hebben 18-jarigen nog niets van zichzelf. Hooguit een bijbaantje. Dat sommigen ouders hebben met wie ze 3 keer per jaar een ver-weg-vakantie kunnen houden is een geluk voor hen, ik gun het hen. Maar ik vind het nogal ingewikkeld als je enerzijds roept dat kinderen met 18 jaar zelfstandig moeten zijn en anderzijds gaat kijken naar het inkomen van de ouders als het gaat om de financiering van hun studie.

Studeren hoeft niet gratis te zijn. Maar de kosten moeten wel draaglijk zijn en ik vind dat het echt niet kan als je kinderen opzadelt met een lening, waarvan de rente aangepast wordt naarmate de overheid behoefte heeft aan meer geld, en de aflossingsperiode loopt tot aan je pensioen.

Als je het wel afhankelijk maakt van het inkomen van de ouders, dan zorg ook dat die ouders dat kunnen betalen, bijvoorbeeld doordat studenten meeverzekerd blijven en ouders kinderbijslag blijven ontvangen.

Als je studenten zelfstandig wil laten zijn, dan zal er een vorm van financiering moeten komen die draaglijk is. Dat kan ook zijn dat je een lening hebt die je via de belastingen wegwerkt, bijvoorbeeld: het bedrag aan inkomstenbelasting dat je betaalt gaat van je schuld af. Zoiets. Laat in elk geval merken dat je als samenleving iets overhebt voor jonge mensen. Zij zullen dat straks ook weer over moeten hebben voor de volgende generatie.

Tsjor

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-03-2019 om 23:23

Ach ja zo'n discussie

Ik weet zeker dat menig rijkeluiskind in heel zijn leven meer belasting gaat betalen dan jouw zoon ooit zal verdienen. Ik vind dat een onzinnig standpunt.

Het zou fijn zijn als rijkeluiskinderen (wat dat ook moge zijn) weer iets van basisbeurs zouden krijgen. Die zijn in het huidige stelsel tot ver in de 20 volledig afhankelijk van hun ouders. Of moeten een flinke schuld gaan opbouwen, zeker als ze op kamers gaan. En dat rijkeluis is toch maar beperkt, die lat ligt niet zo heel erg hoog.

tsjor

tsjor

10-03-2019 om 08:58 Topicstarter

Helemaal eens

Met Ginny. Bovendien heeft een rijkeluiskind dan ook de kans om, net als alle leeftijdsgenoten, te bedenken hoe je de touwtjes aan elkaar knoopt met een basisbeurs.
Wat mij betreft mag een beperkt deel gift zijn. Vergelijkbaar met wat ouders nu krijgen aan kinderbijslag en (gemiddeld) kindgebonden budget. Dat is dan vor levensonderhoud. Een gedeelte mag een lening zijn, zeg maar het studiedeel, maar dan renteloos, met een kortere terugbetaaltijd en de mogelijkheid om terug te betalen door arbeid, bijvoorbeeld omdat je een aantal jaren in je vak gewerkt hebt.
Wat ik in elk geval zou willen zien is een gedeelde zorg, dat we de jongeren niet met een onmogelijke schuld het leven in laten gaan, die hen in alles belemmert: lagere of geen hypotheek, teveel verdienen voor een huurwoning (maar schuld terug moeten betalen), meer inkomsten betekent meer terugbetalen. en dat tot je 55ste.
Ik vrees dat geen enkel plan voorbij de ambtenaren van de Inspectie der Rijksfinanciën (IRF) komen: zij houden strikt vast aan de begrotingsafspraken. Dus bij elke maatregel die niet genoeg geld oplevert komt de vraag: waar haal je dan het geld vandaan? De begroting van onderwijs heeft niet zoveel mogelijkheden. En het ontslaan van deze ambtenaren (bijvoorbeeld: omdat het wel of niet vasthouden aan afspraken een politieke afweging is en geen boekhoudersafweging) levert alleen maar extra voordeel op voor het ministerie van financiën, niet van onderwijs. De ambtenaren gaan over de staatsbegroting en dan is het gemakkelijkste als je de schuldenlast afschuift. Bijvoorbeeld naar de toekomstige huishoudpot van de jongeren.

Tsjor

Leenstelsel

Armelui's kinderen kunnen een toelage (gift) tot wel 400 euro per maand krijgen.

Wat mij stoort aan het leenstelsel is dat beloofd werd het bespaarde geld in het onderwijs gestoken zou worden. Mijn studerende dochter merkt daar nog niks van. Niks 'ombuigen', gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel dus.

skik

@Emma

@Emma

10-03-2019 om 09:38

Naast dit alles....

...over studieschuld is er bij de invoering van het leenstelsel gezegd dat een deel van de opbrengsten zou worden geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs vanaf mbo3. Ik hoor daar helemaal niets over, in tegendeel.

Bo

Bo

10-03-2019 om 11:17

de vraag is

Of jullie bereid zijn om alles op onderwijs te zetten en voor een partij kiezen die belooft te doen wat jullie willen (op onderwijs gebied).

Dillemma voor mijzelf is juist dat ik het heel erg eens kan zijn met standpunt A, maar verder oneens met standpunt B, C, D. Dus dan kies je misschien niet voor die pro-onderwijs partij omdat die je verder niet aanspreekt.

Ik heb nog geen partij gevonden die op alle onderwerpen 'matcht'.

Triva

Triva

10-03-2019 om 11:24

Ginny

Niet iedereen met een dure studie gaat vervolgens (fulltime) werken in die baan. Dus dat is helemaal niet zeker dat ze meer belasting gaan betalen. Je kunt je overigens nog flink vergissen daarin als je een goede ZZPer bent op MBO niveau.

Vanaf een inkomen van ongeveer 43000 van je beide ouders krijg je al geen aanvullende studiefinanciering meer en net eronder gaat het met enkele tientjes per maand.

Ik ben helemaal niet tegen een financiering en van mij mag die 2000 euro nog gratis maar dan verder ook niet nog meer boven een bepaald inkomen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-03-2019 om 11:53

2000 euro op jaarbasis

Lijkt mij ook redelijk. Met evt. een extra toelage bij onvermijdbaar uitwonend.

Triva

Triva

10-03-2019 om 16:08

daar zat ik ook al aan te denken, zou alleen niet weten hoe je dat moet doen. Wanneer is het onvermijdbaar? Kilometers? Reisminuten? Wat als er een opleiding dichterbij is maar die vind je zelf niet goed om een bepaalde reden?

Lente

Lente

10-03-2019 om 16:34

Als je het betaalbaar wilt houden, qua organisatie

zou ik alle bestaande toeslagen e.d. gebruiken.
In plaats van DUO, kun je kinderbijslag als toeslag uitkeren, bijvoorbeeld dubbel, voor iedereen, onkomensonafhankelijk. De hoge inkomens betalen immers al extra.
Kindgebondenbudget voor ouders met lagere inkomens, als extra.
Studerende kinderen tot bijvoorbeeld 22 jaar gratis meeverzekerd bij de ouders.
Uitwonende kinderen kunnen bijlenen via de bank, met een garantie van de overheid en tegen verlaagd tarief.
Dan heb je DUO niet meer nodig. Dat bespaart enorm.

Enige nadeel is dat de ouders dan de toeslagen krijgen. Dat is een nadeel als de student daar zelf niets aan heeft.

Misschien vanaf 18 jaar alle toeslagen naar de jongeren maar dan ook de verplichting uit de wet om volwassen kinderen te onderhouden tot een bepaalde leeftijd. Of dat onderhoud beperken tot bed-bad-brood bij een van de ouders.

En voor bijstandsouders de volwassen studerende kinderen meetellen als niet-volwassen kinderen. Recht op studententoeslag betekent niet meetellen.

Dan alleen nog voldoende druk regelen om resultaten te behalen om eeuwige studenten te voorkomen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-03-2019 om 17:43

Tja

Minimale reisafstand op basis van postcode lijkt mij het eerlijkste.
En dan, wens 2, een goed OV-net....

Soms denk ik er wel eens aan om zelf een politieke partij te beginnen

tsjor

tsjor

10-03-2019 om 19:28 Topicstarter

Lente

Zoiets ja. Dat zou ik ook willen.

In de eerste kamer moet er nog over gestemd worden. De regeringspartijen waren vóór in de tweede kamer, oppositie tegen. Alleen D66 heeft het nu tot vrije keuze gemaakt, dus de leden mogen zelf weten wat ze gaan stemmen. Dat biedt perspectieven.
Groen Links merkt terecht op dat er plotseling een volkomen nieuw argument wordt gehanteerd: renteverlies dat gecompenseerd moet worden.
De nieuwe eerste kamer zal pas eind mei worden gekozen, het debat wordt 29 maart voortgezet, ik weet niet of er dan ook gestemd wordt.

Tsjor

Reisafstand

Tsja, dan zou je weer kunnen beargumenteren dat je in je uithoek lekker voordelig, rustig en ruim hebt gewoond met je gezin en je kinderen op kosten van de samenleving op kamers kunnen, terwijl ouders uit de (Rand)stad krom hebben gelegen voor hun huis en hun kinderen nog hun hele studie thuis moeten blijven wonen omdat er genoeg keuze in opleidingen is.

skik

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-03-2019 om 22:25

Iedereen

Ik ben voor gelijke behandeling, dus niet de een 400 per maand en de ander helemaal niets. Iedereen 100 euro en het collegegeld afschaffen voor de bachelorfase. Ook studenten in de randstad willen op zichzelf wonen, en ook die ouders willen het huis weer voor zichzelf.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-03-2019 om 23:02

Phryne

Dat ouders het huis weer voor zichzelf willen hebben is begrijpelijk, maar een luxe wens. Studenten die op zichzelf willen wonen, zijn ook begrijpelijk, maar als het niet hoeft vanwege de afstand, is ook dat een luxe wens. Wel begrijpelijk hoor!

Wat ik als bezwaar tegen een minimale reisafstand zie, is dat er geen keuzevrijheid meer is. Een student mag kritisch zijn bij de keuzes die gemaakt moeten worden. Voelt A niet goed, maar B op 2 uur reizen van thuis wel, dan moet dat mogen. Een prettige studie-omgeving helpt om er een succes van te maken.

Triva

Triva

11-03-2019 om 07:06

Tjonge

Ouders willen het huis weer voor zichzelf? Dat hadden ze 20 jaar geleden moeten bedenken en daarvoor sparen. Moet de rest vd samenleving dat bekostigen? Wat een vreemde reden om geld te eisen vd overheid!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.