rianne.bower
30-09-2008 om 10:20
Verlof buiten school
Dag mensen,
Misschien is het al eens aan de orde geweest (ws al vaker maar ik vroeg mij het volgende af;
Wij willen in mei 2009 1 week extra verlof buiten de schooltijd opnemen (woe 20-22 mei is onze zoon vrij, daarna moet hij 1 week naar school en dan is hij weer 1-7 juni vrij ivm studiedagen), ik begrijp dat het kan via een werkgeversverklaring maar kan het ook zonder? Wij hebben nog nooit een enkele dag verlof aangevraagd. Ik had begrepen dat er een bepaald aantal uren verlof opgenomen kon worden per jaar mits aangegeven bij de directie en/of onderwijsinspectie?
Onze zoon gaat gelukkig ontzettend goed op school (loopt jaar voor maar dat is keurig opgelost met verbreding/verdieping, verrijking etc) dus dat zou geen argument zijn om niet te gaan (kan me voorstellen dat als een leerling extra begeleiding nodig heeft dat het dan niet raadzaam is). Verders heeft hij in 3 jaar tijd geen enkele keer verzuimd (behalve 1x voor de waterpokken en 1x een paar dagen ivm gebroken vinger), hij zit in groep 3 en is nu net 7.
Eventueel kunnen we het ws wel met de verklaring regelen maar ik vroeg het mij eigenlijk gewoon af (omdat ik bijvoorbeeld vaak merk dat kinderen zelfs 3/4 weken naar het buitenland gaan om bijv familie te bezoeken) dus eigenlijk vroeg ik mij af hoe het wettelijk geregeleld is en tot wanneer de school het "voor het zeggen" heeft.
Alvast bedankt voor de moeite!
Groetjes,
Rianne

margje van dijk
30-09-2008 om 11:13
Vragen
In situaties waarin het verlof minder dan 10 dagen is (per jaar) mag de directeur van de schoo erover beslissen. Als het meer is moet de leerplichtambtenaar beslissen en heeft de directeur geen invloed.
De directeur heeft wel richtlijnen: "gewoon" op vakantie gaan wordt niet goedgekeurd, familiebezoek met bv. als reden een bruiloft wordt wel goedgekeurd. Als je aan kunt tonen dat je in de reguliere vakanties niet weg kunt krijg je ook goedkeuring, maar ik heb de indruk dat dat bij jullie niet aan de orde is. Maar je treft wel eens coulante directeuren die gewoon iets goedkeuren wat eigenlijk volgens de regels niet had gemoeten.
Hoe dan ook, het is niet zo simpel als wat jij aanneemt: "Ik had begrepen dat er een bepaald aantal uren verlof opgenomen kon worden per jaar mits aangegeven bij de directie en/of onderwijsinspectie?".
Nee, dus. Je moet het netjes vragen en het kan afgewezen worden.
Ik zou trouwens bij de aanvraag me beperken tot de feitelijke vraag, en niet erbij gaan zeggen dat je zoon slim genoeg is om zonder school te kunnen. Dat komt heel raar over, alsof hij in jouw ogen eigenlijk toch al voor spek en bonen op school zit. (Ik zei zoiets ooit over mijn nogal voorlijke zoon en de directeur gaf me subtiel te kennen dat dergelijke signalen niet in je voordeel werken). "Juist structuur is belangrijk", "rust in de klas, juist ook voor de kinderen die alles niet zo makkelijk komt aanwaaien", krijg je dan als argumenten terug.
Beperk je tot de feiten, vraag het beleefd aan en wacht af. Met een beetje geluk keurt de directeur het goed en dan ben je klaar. Als hij het afwijst kun je je opnieuw gaan beraden.
Margje

M Lavell
30-09-2008 om 13:25
Verschillende regelingen
De wet verbiedt het allemaal niet, maar het schoolhoofd mag het wel verbieden, of toestemming weigeren. Er zijn globaal twee regelingen op basis waarvan verlof verleend kan worden. Dat verlof is uitsluitend geoorloofd als het schoolhoofd instemt. Hij/zij mag altijd instemmen, maar hoeft eigenlijk nooit.
De ene regeling is de vakantieregeling. Die is er voor ouders die door hun werk niet tijdens de schoolvakanties met verlof kunnen. De wet schrijft niet voor dat je hiervoor een verklaring van de werkgever moet hebben. In theorie mag het ook zonder, maar je bent volledig afhankelijk van het schoolhoofd.
De andere regeling is die van de gewichtige omstandigheden. Ook daarvan is geen omschrijving in de wet. Het is het schoolhoofd zelf die bepaalt wat gewichtig is. Vakantie kan onder omstandigheden ook gewichtig zijn.
De overeenkomst tussen de twee regelingen is dat het schoolhoofd slechts toestemming mag geven voor max. 10 dagen verlof. Deze gevallen:"omdat ik bijvoorbeeld vaak merk dat kinderen zelfs 3/4 weken naar het buitenland gaan om bijv familie te bezoeken" hebben dus verlof gekregen van de leerplichtambtenaar.
Of, en dat is een heel andere verlofgrond, hebben helemaal geen toestemming nodig gehad omdat het gaat om verplichtingen die verband houden met het geloof of de levensbeschouwing. Daarvoor is geen toestemming nodig. Van niemand niet. Een melding met de bijbehorende data uiterlijk 2 dagen voor vertrek is genoeg.
Margje heeft gelijk, je moet het gewoon vragen. Hoe en wat je moet vragen kun je een beetje afleiden uit de schoolgids. Daar staat meestal wel iets in over verlofregelingen. Sommige scholen willen voor vakantie per se een werkgeversverklaring. Als je die kunt krijgen, dan moet je die gewoon leveren, ook al verplicht de wet daar niet toe. De wet verplicht het schoolhoofd ook niet om toestemming te geven.
Vaak willen scholen helemaal geen extra vakantieverlof toekennen, zelfs niet als ouders wel een werkgeversverklaring kunnen overleggen. Zodra het woord 'vakantie' valt, sluit de deur.
Ik kan me goed voorstellen dat je zelf op argumenten komt als de lesvoortgang en het overige verzuim van je zoon. In feite horen die afwegingen wel degelijk tot de afweging die een schoolhoofd moet maken. Juist daarom is hij/zij en hij/zij alleen bevoegd om over dit soort verlof te oordelen.
Maar in de dagelijkse praktijk wordt het vaak juist als een belediging gezien als je dit soort argumenten aandraagt. Dat is een beetje gek, maar het is niet anders.
Groet,
Miriam Lavell

juno
01-10-2008 om 15:06
Gewoon doen
Wij zijn 3 weken buiten schoolvakanties op vakantie gegaan en dit was op een hollandse school. Ze waren er niet blij mee maar da's pech. Die regelingen zijn belachelijk en ik doe er niet aan mee.

juno
02-10-2008 om 15:08
Nee
Op een school in nederland. Maar zoals ik al schreef, ik doe er niet aan mee.
Hier maakt het echt niet uit, ga je weg buiten de schoolvakanties dan hoeft je dat niet eens te vragen aan de directeur. Je verteld het de docent en gaat.

dirksmama
02-10-2008 om 16:21
O ja?
Mijn schoonfamilie in Canada kan haast nooit naar Nederland komen. Vakanties te kort en kinderen mogen geen vrij van school...

Puck2
02-10-2008 om 16:28
Ach dirksmama
brutalen hebben de halve wereld.
Ik weet zeker dat wanneer ik de werkwijze van Juno hier op school zou uitvoeren ik dikke mot met de onderwijsinspectie en met school zou krijgen. Waarschijnlijk hebben mensen die net zo reageren als Juno in het verleden de boel al zodanig verpest dat alle coulance verdwenen is.

wil40
02-10-2008 om 22:41
Regelingen belachelijk?
Ik heb ook wel zin in een paar weekjes goedkoop op vakantie, maar als we allemaal zo denken als Juno zit er bij tijd en wijle geen kind in de klas. Juno vraagt wrs ook geen vrij op het werk? Snipperdagen? "Wat een stomme regel, ik ga gewoon!".

wil40
02-10-2008 om 22:43
Rianne
Gewoon aanvragen dus, met goede argumenten. Nee heb je, ja kan je krijgen.

*Sophie*
02-10-2008 om 23:14
Het kan natuurlijk ook
dat ze ZEGT dat het daar wel kan of anders 'gewoon gaat', maar dat het in werkelijkheid misschien toch helemaal niet kan. Bluffen heet zoiets.
;- )

juno
03-10-2008 om 00:31
Sophie
Dus jij beschuldigd mij van liegen! Ik zal je het telefoon nummer geven van de school kun je het zelf na vragen. En verder is het belachelijk dat je een boete krijgt als je je kind thuis houdt, kan ook alleen maar in nl!

wil40
03-10-2008 om 09:15
Juno
Dus jij vindt de hele leerplichtregelingen in Ned. maar belachelijk? Vind jij dat ouders zelf mogen beslissen of hun kind naar school gaat, op welke leeftijd en zelf zijn/haar uren les mag bepalen? Hoe is dat in Canada geregeld dan? Ik zou op zich wel voorstander zijn voor een aantal snipperdagen voor leerplichtigen, die je dan in overleg kan opnemen. Maar helemaal vrijheid, blijheid, nee.

juno
03-10-2008 om 13:43
Wil40
Nederland heeft schoolplicht hier heb je leerplicht. Schoolplicht vind ik belacheliljk. Leerplicht is hier vanaf 6 jaar maar ze hoeven niet persee naar school er wordt ook veel thuisonderwijs gedaan. Ik heb het over vakanties opnemen niet over zelf de uren bepalen wanneer kind naar school gaat.
Helemaal vrijheid blijheid, hoe kom je daar nu weer bij?

dirksmama
03-10-2008 om 14:30
Nederlandse schoolplicht is achterlijk
In Nederland heb je geen leerplicht, maar schoolplicht. Je kind moet aanwezig zijn, maar daar is soms alles mee gezegd. Het Nederlandse systeem vind ik zelf erg rigide, en betuttelend.
Je kind thuis laten leren betekent een martelgang langs de rechter en vervelende controles aan huis. Zo'n gedoe dat mensen er voor emigreren naar een land waar het wel gewoon kan.
Waarom worden ouders en scholen als onmondigen gezien die eventueel vrij buiten de schoolvakanties van de kinderen niet als volwassenen onderling kunnen regelen? Gewoon, kind weg, taak mee, zoals in veel andere landen wel kan? Heus dan zitten de klassen niet meteen halfleeg hoor (en al was dat wel zo: krijgt de rest eindelijk de aandacht die ze vanwege de te grote klassen anders niet krijgen )
Maar goed, Juno beweerde dat je in Canada ongestraft je kind van school kunt halen, en dat klopt niet helemaal. Buiten de schoolvakanties weggaan daar is ook meer dan alleen maar zeggen 'doei we gaan tot over 3 weken'...

juno
03-10-2008 om 20:19
Dirksmama
Ja, je kunt wel je kind ongestraft hier van school halen als je bv. op vakantie gaat. En ja, je zegt doei tegen de leraar en je gaat. Meerdere keren gedaan zelfs toen we een half jaar weg gingen. Ze kreeg elke keer zo'n kartonnen fotocamera mee van de docent zodat ze foto's kon maken en als ze terug kwam aan de klas kon laten zien. Jeez, hoe vaak moet ik mezelf nog herhalen hier..........

Puck2
03-10-2008 om 22:00
Nee juno
Je had het toen heel duidelijk over scholen in Nederland. Niet altijd het laatste woord willen hebben als je geen gelijk hebt. Pffft

juno
03-10-2008 om 22:55
Puck
Titel: Ja
Rubriek: Ouders en school
Datum: Do, 2 Oktober 2008 16:58
Afzender: juno [adres bekend bij de redactie]
Het zal per provincie wel anders zijn.
Hier staat het toch!!! Dat was een reactie op Dirksmama!!! Jeeez, kun je nu echt niet lezen of hoe zit het.!! Blijkbaar niet want het ging echt over canadese scholen.

juno
04-10-2008 om 14:13
Daans
Natuurlijk overleg ik met de leraar mar die maken het niet uit. Ik vraag elke keer om taken maar dat geven ze niet. Inplaats krijg ze een cameeraatje!
En de stof die beheerst ze, en als we weg zijn geweest pik ze het ook zo weer op.

juno
06-10-2008 om 14:19
Daans
Het is geen bijzondere school dit gaat ook zo op andere scholen.
Tempo, homeschooling, wat bedoel je?

juno
07-10-2008 om 13:43
Daans
Nee, het tempo ligt niet laag. Het is gewoon een heel slim kind!
(op de nederlandse school kreeg ze ook geen taken mee)