Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
KGO

KGO

28-09-2009 om 09:53

Verlof voor studiereis

Hallo,
Ik heb de mogelijkheid om voor zeg kleine twee weken naar Vietnam te gaan; bij lokale familie te verblijven. Nu zou ik graag m'n dochter (groep 6, kan makkelijk e.e.a missen) meenemen. Net heb ik op school overlegd, die kan/wil geen toestemming geven zoals ik verwacht had. Wel kan ik het zelf nog bij de LPA proberen (ze vinden het idee erg goed om dochterlief daar de cultuur te laten zien, evt. op een vietnamese school te laten kijken e.d.). Ik zou haar zo graag deze ervaring geven.
In mijn ogen is het geen vakantie, maar een studiereis.
Ik zou haar een werkstuk laten maken, spreekbeurt over Vietnam verder zou ik haar een kleine leeropdracht geven t.a.v. wisselen van geld (omrekenen van valuta) etc. Kortom dochterlief zou meer leren dan ze normaal in Nederland zou opsteken (daar verveeld ze zich in de klas).

- wie kan me nog meer argumenten geven waar een LPA gevoelig voor is?
- en belangrijker: Wie weet of het klopt dat als je gepromoveerd bent (en werkzaam als UD) je je eigen kind mag lesgeven? Dat hoorde ik ooit en kan ik ergens bevestigd krijgen.

Bedankt,

Karin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kan niet bij de lpa

Nee Karin, de lpa kan daarvoor geen toestemming geven. De lpa is namelijk niet bevoegd bij het verlenen van verlof tot en met 10 schooldagen. Alleen het schoolhoofd is daartoe bevoegd (uitspraak LJN: AB2051, Raad van State, 200003409/1)
Dus terug naar je schoolhoofd.
Het schoolhoofd kan geen verlof verlenen op basis van art. 11.f. LPW (vakantie), want je verzoek voldoet niet aan die regels. Het kan wel op basis van art. 11.g. LPW (gewichtige omstandigheden). De wet geeft aan die omstandigeheden geen omschrijving. Als de school het een goed idee vindt, dan mag verlof verleend worden.
Groet,
Miriam Lavell

KGO

KGO

28-09-2009 om 10:35

Reactie /vraag

Beste Miriam,
Ik zie in de leerplichtwet alleen staan:

11g. de jongere door andere gewichtige omstandigheden verhinderd is de school onderscheidenlijk de instelling te bezoeken.

Ik kreeg een formulier mee van school waarin een uitleg wordt gegeven van de overige gewichtige omstandigheden worden uitgelegd.
Citaat: 'In dergelijke situaties moet dan sprake zijn van noodzaak of overmacht - in ieder geval van buiten de eigen wil gelegen omstandigheden. ALs er sprake is van een medische of sociale indicatie dient de verlofaanvraag vergezeld te gaan van een verklaring van bijvoorbeeld een arts of maatschappelijk werker. '

Verder staat er dat aanvragen tot 10 (school)dagen worden door de directie afgehandeld.
Maar ik begreep vanmorgen van de directeur dat ze dat vervolgens wel weer doorgeven (waarom??) aan de LPA.
Ze hebben ook een aantal richtlijnen voor het verlenen van verlof en die hebben allemaal te maken met bruiloften, ziekte, ambtsjubileums etc.

Kortom kan/mag ik concluderen dat als het bij die 10 dagen blijft dat ik gewoon pech heb dat de school de wet feitelijk strakker hanteert dan noodzakelijk? Omdat ze zo iets niet laten vallen onder 'andere gewichtige omstandigheden'? Want dat is toch een kwestie van interpretatie of keuze van het schoolhoofd toch?

Groetjes,en bedankt,

Karin

Schemerig

De wet laat het schoolhoofd alle ruimte. De beperkingen rusten op convenanten en beleidslijnen, maar die zijn niet bindend tussen jou en het schoolhoofd. Het schoolhoofd mag daar in zijn eentje van afwijken.
Je zit wel in een afhankelijke positie, want er zijn geen gronden op basis waarvan een schoolhoofd (of lpa) verlof _moet_ toekennen.
"Maar ik begreep vanmorgen van de directeur dat ze dat vervolgens wel weer doorgeven (waarom??) aan de LPA."
Dat kan. Zal ook wel weer zo'n afspraak zijn. Maar dat heeft geen consequenties voor jou als je toestemming hebt. Het kan wel zijn dat het schoolhoofd de lpa raadpleegt bij het verzoek, zijn oor volledig naar de mening van de LPA laat hangen en dus weigert een zelfstandige beslissing te nemen, defacto weigert om verlof te verlenen.
Maar dat blijft, zolang het schoolhoofd de aanvraag behandelt, een weigering van het schoolhoofd, niet van de lpa.
"Kortom kan/mag ik concluderen dat als het bij die 10 dagen blijft dat ik gewoon pech heb dat de school de wet feitelijk strakker hanteert dan noodzakelijk?"
Ja. Maar dat mag dus. Je moet toestemming vragen en krijgen. Je hebt er geen recht op en kunt dus niets eisen.
Er is nog een andere wat brutalere optie die ik eerder al beschreven heb.
Als het geweigerd wordt, dan heb je nog een opening en dat is art. 11e. "de jongere wegens vervulling van plichten voortvloeiend uit godsdienst of levensovertuiging verhinderd is de school onderscheidenlijk de instelling te bezoeken;" en 13 "Artikel 13. Plichten voortvloeiend uit godsdienst of levensovertuiging

Een beroep op vrijstelling wegens vervulling van plichten voortvloeiend uit godsdienst of levensovertuiging kan slechts worden gedaan indien daarvan uiterlijk twee dagen vóór de verhindering aan het hoofd kennis is gegeven."

Je moet je bij toepassing van dat artikel heel strikt aan de wet houden. Niks vragen, maar gewoon doen. Niks uitleggen, maar gewoon melden. Dus: uiterlijk twee dagen voor vertrek (ik zou werkdagen kiezen), een briefje aan het schoolhoofd dat niet meer informatie bevat dan: Geacht schoolhoofd, Met een beroep op Leerplichtwet art. 13, geef ik u kennis van afwezigheid van mijn kind, kind x, klas y, gedurende de dagen ...

Vriendelijke groet..
Dit is eigenlijk het enige artikel dat niet uitgebreid in convenanten beschreven is. Ik las laatst een uitspraak over toepassing van dat artikel en de rechter greep daarbij terug naar de memorie van toelichting van 1900! Kennelijk is er niets recenters.
Deze zaak werd verloren en dat komt omdat de betreffende ouder toestemming aan de lpa vroeg met een beroep op dit artikel. Maar juist omdat er voor dit artikel helemaal geen toestemming nodig is, vatte de lpa het verzoek op als verlof wegens vakantie (11.f.).
En daar voldeed het niet aan, dus werd de toestemming geweigerd.
Geen toestemming vragen is het devies. Gewoon gaan, met dat briefje. Daar komt wel gezeik van (een oproep voor gesprek bij de lpa), maar als je daar net zo soïcijns blijft (1 lpa is niet bevoegd, 2 het gaat hier om mijn levensovertuiging, daar hoef ik geen uitleg aan te geven) dan leidt het nergens toe.
Of, zoals Bloeme is overkomen, tot een oproep voor een rechtszaak en dan op het laatste moment toch maar weer een sepot, als je plechtig belooft het nooit meer te doen.
Groet,
Miriam Lavell

mar

mar

28-09-2009 om 13:04

Ergernis

Karin, je hebt niet veel aan mijn reactie in praktisch opzicht, maar waar ik mij altijd zo aan erger is die halstarrige opstelling van schoolhoofden. De reis die jij wil maken is bijzonder en voor je dochter heel waardevol. Zelfs als je de opdrachten er niet bij zou doen. Zij krijgt een unieke ervaring...

zelf hebben wij gelukkig een minder halsstarrig schoolhoofd en hebben wij nu twee jaar achtereen een maand (i.c.m. vakanties) vrij kunnen krijgen. Het eerste jaar was een onverwachte vakantie i.v.m. de gezondheid van mijn man, die we hoogstwaarschijnlijk niet later in het jaar zouden kunnen maken. De tweede keer gingen we eigenlijk met dezelfde reden, omdat manlief alle prognoses tartte. Dochter van (de eerste keer 7) heeft geen huiswerk meegekregen, maar wel een schrift om haar belevenissen bij te houden. Dit jaar kreeg ze wel wat rekenwerk mee, maar er werd gelijk bijgezegd dat ze het niet hoefde te maken als het niet uitkwam. En natuurlijk weer een vakantieschrift. NA de vakantie heeft ze beide keren een spreekbeurt (ofwel veel foto's laten zien.
De reizen die we gemaakt hebben zijn bijzonder, veel natuur en zullen we niet snel nog een keer maken. Fantastisch dat een schoolhoofd daarvoor toestemming geeft.

Een vriendinnetje zat op een andere school en ondergaat veel ziekenhuisbezoeken. Een verzoekschrift voor vrij moet zo'n beetje in drievoud worden ingeleverd en een paar uurtjes extra vrij na een vervelend onderzoek wordt geweigerd. Tot frustatie van de ouders, die na zo'n vervelend onderzoek best nog even wat leuks met het kind willen doen. Hun dochter zit inmiddels op een de school van mijn dochter (niet alleen hierom, maar het speelde wel mee).

Ik zou dus gewoon gaan. In het slechtste geval krijg je een boete, maar zoals Miriam al aangaf zijn er wel wat ontsnappingsmogelijkheden

mama

mama

28-09-2009 om 13:54

Wereldschool pakket?

Ik weet dat het een zijdelings onderwerp is,maar toen wij naar het buitenland gingen, konden we een wereldschool pakket bestellen en meenemen. In feite geef je dan homeschooling in het buitenland, en dat mag natuurlijk. Je hoeft daarvoor geen toestemming te vragen van een basisschool. Misschien weet de wereldschool zelf hoe dat zit?. Een andere optie is dat je het in de vakantie plant van je dochter. (en als je denkt dat ze zich intens verveelt op school, zou je kunnen denken aan leonardo onderwijs.)
Ik kan me verder herinneren dat in mijn vwo examenklas een meisje uit mijn klas met haar papa prof meeging voor 6 weken naar het buitenland met toestemming van de school... het kan dus wel.

Homescholen mag niet

"In feite geef je dan homeschooling in het buitenland, en dat mag natuurlijk."
Nee, dat mag niet. Het is nog gekker, nergens staat dat het niet mag, maar toch wordt het verboden.
Jouw verhuizing naar het buitenland is met de lpa geregeld. Misschien buiten jou om, maar toch. Dit soort tripjes met Wereldschool, worden vaak alleen maar toegestaan (niet tegengewerkt dus eigenlijk) als het om minimaal 6 maanden gaat en te maken heeft met het werk van de ouders. Je krijgt dan ontheffing van de leerplicht.
"Ik kan me verder herinneren dat in mijn vwo examenklas een meisje uit mijn klas met haar papa prof meeging voor 6 weken naar het buitenland met toestemming van de school... het kan dus wel."
Ja, het mag wel. Als je maar toestemming hebt. Zonder toestemming mag het niet.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.