Hillary
13-04-2010 om 10:29
Verplicht op fiets, wie verantwoordelijk voor schade?
Op onze school moet de bovenbouw regelmatig op de fiets komen, zoals met sportdag, paasviering, kerstviering, museumbezoek en voor groep klassikale bezoeken aan scholen. Heel leuk natuurlijk voor de kinderen en een prima middel van vervoer. Nu wil het geval echter dat bij ons op school geen plek is om de fietsen te parkeren. Om deze reden moeten mijn kinderen van mij ook altijd lopend naar school, want binnen notime is anders een fiets versleten.
Als er dus een activiteit is moeten ze wel op de fiets en dat geldt voor iedereen, waardoor er ook nog eens 3x zoveel fietsen staan op het plein als normaal. De laatste paasviering gingen ze op de fiets naar de kerk van 9 tot 10 en dan terug naar school, waardoor de fietsen dus noodgedwongen op het plein moeten staan. Helaas was dochters fiets daarna totaal onbruikbaar, vermoedelijk is hij om gevallen en zijn er kinderen overheen gelopen ofzo, ze had klassedienst dus was als laatste weg en heeft niet gezien wat er precies gebeurd is.
Hij staat nu nog bij de fietsenmaker en ik heb geen idee wat de schade is, maar vrij fors vrees ik. Helaas is dit al de tweede keer dit jaar, vorige keer was het mijn fiets (die zoon helaas had geleend). De eerste keer heb ik niks gezegd, omdat ik niet wil zeuren (onze directeur kan zeer slecht tegen kritiek en over 1,5 jaar zijn we daar weg, dus houden we zoveel mogelijk onze mond), maar nu het weer gebeurt moet ik wel iets zeggen. Bovendien blijkt dochter as vrijdag al weer met de fiets naar een museum te moeten. Nog afgezien van de vraag of de fiets dan klaar is sta ik er niet om te springen om hem gelijk weer te laten vernielen. Ze heeft al tegen de juf gezegd dat ze geen fiets heeft, maar die zegt dat ze dan maar eentje moet lenen ofzo, maw het is echt verplicht blijkbaar dat ze op de fiets komt. Betekent dit dat de school dus ook verantwoordelijk is voor de schade?
M Lavell
13-04-2010 om 10:46
Nee
Hillary, als er op het schoolplein of bij een schoolactiviteit schade aan je fiets wordt aangebracht, dan moet je dat altijd melden. De school zal dat willen weten en moet de kans krijgen er wat aan te doen, voor de toekomst.
Dat betekent niet dat de school dus aansprakelijk is voor die schade. Dat ben je in principe zelf. Vergelijk het met de sportclub waar op zaterdagochtend een aantal ouders met de auto komen om de pupillen naar hun wedstrijd te rijden. Eventuele schade komt hier ook voor rekening van de autobezitter zelf. Zoals je ook zelf verantwoordelijk bent voor de wijze waarop je je fiets neerzet.
Dat wordt op termijn anders als blijkt dat de werkwijze van de school structureel tot schade aan fietsen leidt en de school daar niks aan doet. Bijvoorbeeld toezicht op de fietsen waar dat nodig is.
Maar dan nog zal een gevecht om schadevergoeding een titanenstrijd worden met advocaten en rechters. Dat is het niet waard (in geld).
Wat overblijft is praten. Allereerst melden van schade als dat voorkomt (niet verwijtend). Overleg met school waar de kinderen hun fietsen veilig neer kunnen zetten. Overleg met de kinderen hoe ze hun fietsen moeten plaatsen. En, hier ligt ook een taak van de school, overleg met de kinderen wat er gebeurt als ze elkaars fietsen schade toebrengen.
Dat de fiets van jouw dochter totaal toegetakeld is, lijkt niet op een ongeluk, maar op vernieling. Wie deed dat?
Voor dit soort overleg moet je wel een redelijk standpunt innemen. Ik snap dat jij heel voorzichtig bent met de fietsen maar voor dat niveau van voorzichtigheid zul je geen ondersteuning vinden. Als je niet wil dat een nieuwe fiets in de regen staat, koop dan een oude.
Groet,
Miriam Lavell
Hillary
13-04-2010 om 11:27
Bedankt
Hoi Miriam,
Ja ik dacht wel dat het zo ongeveer in elkaar zat. Heb de schade gemeld en de directeur reageerde inderdaad niet met een aanbod voor schadevergoeding, maar wel met uitleg hoe ze binnenkort meer ruimte gaan creeren. Ik denk niet dat de fiets van dochter opzettelijk is vernield. Wat ik regelmatig zie is dat er een aantal fietsen is omgevallen en om er dan langs te kunnen moet je ze eigenlijk weer overeind zetten. Veel kinderen (maar ook sommige ouders) vinden dat teveel gedoe ofzo en lopen er gewoon overheen. Ik denk dat nu ook gebeurd is en daar kan die fiets niet tegen of die nu oud of nieuw is.
Een oude fiets kopen maakt ook geen verschil lijkt mij, want die zou net zo onbruikbaar zijn als een nieuwe en dus ook gewoon voor hetzelfde bedrag gerepareerd moeten worden. Bovendien fietst dochter nog op haar kinderfiets omdat ze klein van stuk is, dus zo nieuw is die nu ook weer niet. Maar misschien is het toch een idee, zal eens op marktplaats kijken, als hij echt goedkoop is (25 euro ofzo) gooi ik hem gewoon weg als die kapot is haha een wegwerpfiets.
Tango
13-04-2010 om 12:13
Nou ja
Over een fiets heenlopen zodat hij kapot gaat, noem ik wel opzettelijk hoor. Maar er is nu natuurlijk niet meer te achterhalen wie het gedaan heeft.
En aan die ruimte-aanpassing heb je nu natuurlijk ook nog niets als je dochter deze week alweer met de fiets moet komen.
Ik zou als ik jou was nog een keer teruggaan naar de directeur en aangeven dat je je kind niet meer op de fiets wil laten komen omdat er al tweemaal een fiets van jullie is kapot gegaan door dit ruimtegebrek. Nog beter is dat je dit met meerdere ouders samen doet. Er zijn vast wel ouders met dezelfde ervaring. Er moet dan op school een oplossing gevonden worden. Dan maar lopend naar de kerk ofzo.
Arde
13-04-2010 om 13:37
School
ik heb dit ook eens aan de hand gehad op de basisschool van mijn kinderen. Toen was wel gezien door anderen wie de schade had veroorzaakt. Directeur heeft gevraagd eerst de schade proberen te verhalen op de ouders van desbetreffende kind, indien dit niet mogelijk zou zijn zou er een potje op school aangebroken worden voor dergelijke "ongelukken". Dit gebeurde tijdens een bezoek aan de gymles.
tonny
13-04-2010 om 15:18
Over fietsen heen lopen?
Wat is dat voor waanzin! En ook ouders doen dat?
Hebben jullie geen pleinwacht die toezicht houdt als de school uitgaat?
Trieste situatie zeg!
Hillary
13-04-2010 om 15:26
Pleinwacht?
Nee zoiets kennen wij niet. Tja ik heb dat zien gebeuren dat over omgevallen fietsen heen lopen. Weet natuurlijk niet of dat nu ook gebeurd is, maar gezien de staat waarin de fiets verkeert vermoedde ik dat dus. En toch wonen we in een keurig nette 1,5 verdieners gemiddeld minimaal HBO-opgeleide, 2,5 kinderen, 2 auto's en 2 vakanties per jaar hebbende vinexwijk hoor.
M Lavell
13-04-2010 om 16:41
Melden
"Wat ik regelmatig zie is dat er een aantal fietsen is omgevallen en om er dan langs te kunnen moet je ze eigenlijk weer overeind zetten. Veel kinderen (maar ook sommige ouders) vinden dat teveel gedoe ofzo en lopen er gewoon overheen."
Dat lijkt me nou wel onderwerp van gesprek met de school. Als jij dat ziet, dan zie je ook wie dat doet. Daar moet in de klassen over gesproken worden. De school moet duidelijk maken dat dat niet kan.
Overigens: als jij dat ziet, dan ben jij ook een aangewezen persoon om de leerlingen daarover aan te spreken.
Groet,
Miriam Lavell
tonny
13-04-2010 om 18:30
Daar moet de school zéker wat aan doen!
Op school leren kinderen dat je met zorg moet omgaan met spullen van jezelf, van school en van anderen. Dat geldt ook voor fietsen 
Hillary
13-04-2010 om 19:32
Tja
Wow dat jullie zo geschokt zijn, dit is maar een heel klein dingetje vergeleken bij andere dingen die niet goed gaan op deze school. Joepie nog 1 jaar en 3 maanden en dan zijn we ervan af. Maar inderdaad als ik een kind over fietsen zie lopen zal ik er wat van zeggen. Maar moet eerlijk zeggen dat ik probeer om er steeds minder te komen, ben er wel een beetje klaar mee. Soms meld ik me nog eens aan om ergens bij te helpen omdat de kinderen dat leuk vinden, maar dat wordt steeds minder en gelukkig hoef ik niet meer te halen en brengen.
Mijn zoon is overigens ook al twee stepjes kwijt geraakt. Die mogen ze binnen zetten onder de trap en zijn naam stond erop, moet dus door een schoolgenootje gepikt zijn. Heeft school ook niet echt iets mee gedaan volgens mij. Dus inderdaad met zorg omgaan met spullen van anderen dat kost wel wat moeite.
tonny
13-04-2010 om 23:49
Nou
schrijf ik op wat ik anders nooit doe, omdat ik er eigenlijk een hekel aan heb: ik lees over naar de kerk gaan met school en zo. Hoe is het mogelijk dat een school met een kennelijk kerkelijke identiteit kinderen niet bijbrengt zorgvuldig met anderen en hun spullen om te gaan.
Ik weet het, ik weet het, identiteit zou geen rol mogen spelen en ik zou het niet eens moeten noemen, maar ik schaam me plaatsvervangend!!!
Wat een ongelooflijke antireclame!
tonny
Vera*
14-04-2010 om 09:05
Hillary
Het zou een lapmiddel zijn maar kan je dochter haar fiets niet nét buiten het schoolplein zetten? Met een kabelslot vastzetten aan paal, hek of boom? Dan ben je in ieder geval af van de kans dat de fiets vernield wordt.