Eugenie
02-07-2009 om 16:29
Verplicht rt vooraf aan test op dyslexie
Mijn zoon is 10 jaar en gaat van groep 5 naar 6.
Wij vermoeden dyslexie bij mijn zoon en overwegen hem komend jaar of het jaar erop zelf te laten testen. Nu zei zijn juf dat ze hem (opnieuw) voor RT heeft aangemeld omdat hij een half jaar RT gehad moet hebben voordat hij getest kan/mag worden. Het gaat niet om de kosten, want we zullen het zelf moeten betalen.
Het is niet duidelijk of hij RT gaat krijgen op school.
Wie weet of een half jaar RT inderdaad verplicht is voor het krijgen van een dyslexieverklaring?
Alvast bedankt
Eugenie
Mamarijke
02-07-2009 om 20:30
Regel
Zover ik weet, is de regel 3 maanden lang 3x per week 15 minuten individueel oefenen.
Het lijkt me logisch dat dit door school wordt bekostigd en niet door jullie.
Lys Lionne
02-07-2009 om 22:59
Dacht het wel
Er moet namelijk een x-aantal maanden extra geoefend worden zonder resultaat, voordat er een dyslexieverklaring afgegeven kan worden. Het zou namelijk ook om een 'gewone' achterstand kunnen gaan en die kun je wegwerken met RT, dyslexie uiteraard niet (al kan het wel verbetering geven!)
Eugenie
03-07-2009 om 10:28
Zelf oefenen
Wij hebben wel zelf een aantal keren periodes van een paar maanden intensief met hem geoefend. Dat heeft niet alleen geen effect gehad, hij is nog verder achterop gekomen. Ik vroeg mij af of er per se met een RT-er geoefend moet worden.
Eugenie
anita
03-07-2009 om 11:00
6 maanden
volgens mij gaat het om een periode van 6 maanden intensieve aantoonbare begeleiding. Dit kan zijn door een rt'er extern of extra begeleiding op school.
Als je zoon bv 6 maanden extra werk mee naar huis krijgt voor spelling en leesopdrachten, dan kan school dus in hun opgave aan de tester aangeven dat er al intensief geoefend is. Het is aan de tester om te beoordelen of dit voldoende is geweest.
Inge N
03-07-2009 om 18:22
Klopt
Hoewel ik werk in het voortgezet onderwijs, krijgen ook hier alle leerlingen voor een dyslexietest eerst 3 maanden RT. Behalve als er kan worden aangetoond dat de leerling al veel RT heeft gehad.