Jose R.
09-12-2009 om 15:07
Verplichte pleinwacht bij overblijf
Ik stel deze vraag voor een collega van mij die full-time werkt. Haar dochter van 4 zit op een Jenaplan school in Amsterdam en plotseling is besloten om de overblijfregels te veranderen per 2010. De verandering is dat ouders 1 - 2 keer per maand verplicht pleinwacht hebben en dat het hun verantwoordelijkheid is als ze niet kunnen en dan een invaller moeten zoeken. Als dat niet lukt met er 10(!) euro per kind per keer betaald worden. Zij ziet dat helemaal niet zitten. De overblijf is overigens wel geregeld door overblijfkrachten, maat ze hebben dus 10 pleinwachten per keer nodig.
Ik kan zo boos worden over dit gedrag van scholen!
Ik weet niet of ze met success kan weigeren en ook de betaling kan ontlopen. Ik, als haar leidinggevende, ben graag bereid een briefje te schrijven voor de school dat ik niet toesta dat ze wegblijft van het werk om pleinwacht te lopen. Maar ik weet niet of dit enige zoden aan de dijk zal zetten. Andere ouders van deze school zijn ook niet blij, maar protest heeft niets uitgehaald, en zij hebben besloten om het 6 maanden uit te proberen.
Graag advies. Ik weet dat dit probleem al vaker aan de orde is geweest ivm overblijf, maar pleinwacht is nieuw voor mij.
Alvast bedankt, Jose.
bibi63
09-12-2009 om 15:39
Nee, kan niet
School is sinds een aantal jaar verplicht professionele! overblijf te regelen. Dat betekent dat deze mensen een Verklaring Omtrent Gedrag moeten aanvragen/bezitten en dat ze een cursus moeten volgen. Het is dus geen vrijheid/blijheid geregel meer met een aantal ouders. De school moet een contract aangaan met een instantie die overblijf en/of BSO e.d. uitvoert/coordineert. Het probleem (te kort aan mensen) ligt dus niet meer bij school, maar bij de betreffende instantie. ZIj zullen mensen in dienst moeten nemen. De keerzijde is uiteraard dat overblijfkosten hierdoor zijn gestegen.
Groetjes,
Bibi
Jose R.
09-12-2009 om 16:48
Maar geldt dit ook voor pleinwacht?
Maar geldt dit ook voor pleinwacht? Het lijkt erop dat de school de overblijf wel geregeld heeft met twee(!) overblijfkrachten, maar dat ze het toezicht op het schoolplein ook bij de ouders neer willen leggen. De overblijfkrachten lopen ook buiten rond, en de tien pleinwachten moeten *alle* kinderen in de gaten houden.
Mijn collega weet niet of de overblijf door professionals is geregeld of niet. En hoe kan ze het beste hiertegen protesteren?
Groetjes, Jose
Balletmama76
09-12-2009 om 19:49
Jenaplan
Het is een Jenaplan-school en bij Jenaplan wordt ouderparticipatie wel als deel van het concept gezien.
Als je bij google "verplichte pleinwacht ouders" intikkt, krijg je als een van de eerste resultaten een pdf-datei met resultaten van een enquete van een Jenaplanschool over verplichte pleinwacht - denk dat het de betreffende school is.
Als het een openbaar school zal zijn, zal ik hier ook anders tegenover staan, maar als je je kind of een Jenaplan-school aanmeldt, moet je denk ik toch weten, wat Jenaplan-onderwijs inhoudt.
Moppeke
09-12-2009 om 20:10
Onredelijk
Ik vind de stelling en de regels van de school om ouders als pleinwacht in te zetten niet kunnen.
Je kunt lobbyen voor vrijwilligers, maar je kunt van werkende ouders niet verwachten dat zij halverwege de dag naar school vliegen en als pleinwacht fungeren. De school heeft een probleem maar legt de oplossing bij de ouders neer. Dat kan niet.
En in praktijk ook niet uitvoerbaar, denk maar aan de praktische kanten: een ouder kan niet en moet zelf voor vervanging zorgen. Stel dat hierover een miscommunicatie ontstaat of op het laatste moment vervanging ontbreekt, dan is er wellicht helemaal geen pleinwacht beschikbaar, wat gaat de school dan doen? Kinderen binnen houden?
School is weinig creatief met het zoeken naar oplossingen, en blijkbaar heeft de MR hiermee ingestemd. Dat is wellicht nog het uitzoeken waard, is er een MR, en zo ja, heeft de MR de ouders geraadpleegd?
De keerzijde dat wanneer je niet kunt of vervanging lukt niet dat het je dan geld kost is helemaal van de zotte. Ouders verenigd u, zou ik zeggen. Want wat als ouders dan die 10 euro per kind niet gaan betalen, gaat de school dan aanmanen? Ze hebben geen poot om op te staan. Het is een eenzijdige beslissing die ouders wordt opgedrongen.
School kan hulp van de ouders vragen, maar school kan ouders nooit verplichten om dergelijke diensten te verlenen. En op deze manier bevorderen ze het werven van vrijwilligers ook niet echt.
Bij ons op school wordt er tot een bepaalde tijd gegeten en gaat niemand naar buiten. Daarna kunnen kids naar buiten en gaat er dat laatste kwartier dat men naar buiten mag een of twee overblijfkrachten mee als pleinwacht. En aangezien de leerkrachten recht hebben op een half uur pauze (en de kids hebben 3 kwartier), lopen er ook geregeld leerkrachten dat laatste kwartier op het schoolplein.
Jose: ik denk dat jij als lg alle recht hebt om dit niet te accepteren. Je zult vast de enige niet zijn.
Wat je collega zou kunnen doen is navraag doen bij de MR. En daarna bij de GMR (Gemeenschappelijke MR van het overkoepelende orgaan waar de school bij aangesloten is), als deze bestaat. In actie komen in ieder geval en het liefst samen met andere ouders sterk staan om dit absoluut niet te willen.
Ik ben erg benieuwd hoe dit afloopt....
Succes, moppeke
bibi63
09-12-2009 om 21:44
Pelle
een overblijfkracht is wel degelijk VERPLICHT een VOG in te leveren. Zelfs een adm.medew. op school EN medewerkers in dienst van het bestuur (adm.krachten die nooit een kind van de betreffende scholen ziet) is verplicht een VOG in te leveren. Het zou dan wel raar zijn als een overblijfkracht dat NIET zou hoeven...
Daarbij, je citeert mij in de 2e alinea m.b.t. die 10,00. Dat was ik niet maar Jose. En die had het niet over 10,00 per week, maar 10,00 per keer als je geen pleinwacht wil/kan doen.
Gr. Bibi
Geerke
09-12-2009 om 21:50
Verplichtingen
Ja maar school hoeft inderdaad niet een professionele instantie te contracteren. Mijn school heeft fanatieke ouders die cursussen zijn gaan volgen en nu de hle TSO draaien. Inclusief even buiten lopen (na het eten). Maar wat ik bedoel te zeggen is dat scholen het niet altijd kunnen afschuiven op een instantie van buitenaf. Als ze die niet hebben, kan een school wel degelijk aanspreekbaar zijn op hun overblijfbeleid.
Ik heb een vreselijke hekel aan het verplicht stellen van ouders. Daar zal ik altijd tegenin blijven gaan.
Jose R.
10-12-2009 om 10:24
Heb nu wat meer achtergrondinformatie
Ik heb even op de website van de school gekeken en het complete verhaal is:
- ze gaan per 2010 naar een continurooster
- kinderen eten in de klas bij de leerkracht en gaan daarna een half uur buitenspelen.
- dit gebeurt in twee shifts
- ouders worden geacht om 4 keer per jaar een pleindienst van 1 uur te draaien
Dus de pleindienst valt op zich mee, alleen het principe bevalt me niet. Bijkomend punt is dat mijn collega nog niet zo lang in Nederland woont en van de ene in de andere verbazing valt over ons systeem van creches, scholen en naschoolse opvang. In die zin is het haar niet helemaal aan te rekenen dat ze zich een aantal zaken gewoon niet realiseert (ze leest overigens wel mee).
Ik zal haar vragen naar de reactie van de MR en jullie reacties zetten een aantal zaken wel in perspectief. Maar tips zijn nog steeds meer dan welkom!
Groetjes, Jose
M Lavell
10-12-2009 om 10:59
Raadpleging
Jose, kennelijk is er geen raadpleging geweest van de ouders. Dat moet wel, voordat het ingevoerd kan worden.
Artikel 11. Regels wijze besluitvorming
"5.Een besluit met betrekking tot een aangelegenheid als bedoeld in de artikelen 7, onderdeel s, en 9, onderdeel h, wordt niet genomen dan na raadpleging van de ouders."
Dat betekent dat het besluit dat door jouw school genomen is, onrechtmatig is. Het kan geen effect krijgen totdat alle ouders geraadpleegd zijn.
Groet,
Miriam Lavell
Jose R.
10-12-2009 om 17:18
Heb het doorgegeven
Miriam,
Bedankt voor het wetsartikel. Ik heb het allemaal doorgegeven (en zo goed mogelijk vertaald) en mijn collega zal het op school met andere ouders bespreken.
Groeten, Jose
tsjor
11-12-2009 om 20:49
Hoe lang wordt de pauze?
continurooster is in principe zonder ouderparticipatie. Je roept toch ook geen ouders op voor de kleine pauze? Terwijl er dan ook pleinwachten moeten zijn.
Als de school de eetpauze iets korter maakt (geen enkel kind eet een half uur!) en daarna in twee ploegen zelf pleinwacht houdt, eventueel zelfs met minder dan de helft vand e leerkrachten, dan redt je het zo. De pauzes zijn op de dag dat je pleinwacht hebt iets korter dan een half uur (20 minuten, dus 10 minuten minder)maar dat compenseer je dan op andere dagen als je 40 minuten pauze hebt in plaats van 30 minuten. In totaal heb je in een week dan nog meer pauzeminuten dan waar je eigenlijk recht op hebt.
Je vriendin heeft groot gelijk dat ze zich verbaast.
Tsjor
kaatje43
13-12-2009 om 13:55
Balletmama
Niet elke Jenaplan school hanteert dit principe, wat een onzin. Op onze Jenaplanschool is geen enkel deelname van wat dan ook verplicht voor de ouders. Wel is natuurlijk het gevolg dat als er zich niet genoeg ouders aanmelden die het willen doen (tegen een vergoeding)er een professionele organisatie ingeschakeld moet worden. Maar dat kost echt geen 10 euro per overblijfbeurt.
Balletmama76
13-12-2009 om 19:25
Kaatje
...ik zeg ook niet dat ELKE Jenaplan-school ouderhulp verplicht stelt. Wil je ook best geloven dat het bij jullie anders is.
In feite is het dan wel zo, dat ouderparticipatie een deel is van het Jenaplan-idee - net als bij Montessori en vrije scholen.
Aan de andere kant hebben wij ook een openbare school enkele dorpen verder, waar ouders verplicht worden bij het continuerooster mee te draaien en 1-2 keer per jaar oudpapier in te zamelen.
Naast de door school gevolgde ideologie hangt het ook erg van de directie af, hoe het thema ouderhulp wel of niet ingevult wordt.
En als je eens op Jenaplan-school googelt en dan enkele schoolsites bekijkt hoe ze over ouderhulp denken, zal je toch bij de meeste scholen het een of andere verplichte klusje vinden.
Maar zeker is het niet overal zo. Net zo als dat er ook OBS zijn, waar ouderhulp toch verplicht is, terwijl de meerderheid van de OBS het toch tenminste officiel als geheel vrijwillig beschouwt.
amk
13-12-2009 om 22:43
Die prijs
lijkt mij vooral een afschrikwekkende functie te hebben.
Want de zeer professionele organisatie van mijn dochter presteerd het om voor 6euro10 de kinderen van school te halen, een driegangen warme maaltijd te serveren, en ze weer terug naar school te brengen. En als ze op dezelfde dag naar de bso gaan kost het niets.
amk
14-12-2009 om 09:48
Idd pelle
die mogelijkheid is er ook nog. En dan is de prijs mooi naar boven afgerond voor de extra administratiekosten.
ria
14-12-2009 om 16:57
Re raadpleging
Ik ken deze school.
Er is wel een enquete geweest hierover. Het ging ten eerste over wel of niet continuerooster. En vervolgens konden ouders ook nog aangeven bij het continuerooster hoe de pleinwacht dan geregeld moest worden.
Kortom keuze uit 2 scenario's.
ria
14-12-2009 om 20:59
Pelle
Het werkt als volgt. Je moet voor elk kind dat je op deze school hebt, 4 keer per jaar pleinwacht doen. Als je niet kan, dan moet je zelf een invaller regelen. Er is een lijst van vast invallers maar je kan ook zelf een invaller regelen. Invallers moet je per invalbeurt 10 euro betalen en doorgeven aan de coordinator. Kortom als beide ouders niet kunnen, dan moeten ze zelf vervangers regelen en kost het dus per kind max 40 euro per jaar.
ria
15-12-2009 om 09:39
Pelle
Het bedrag is inderdaad een stuk lager dan de overblijf normaliter kost. Wat je zegt over continuiteit herken ik wel. Dat ging op deze school dus ook al een tijdje niet goed. De overblijf was altijd geregeld met vrijwilligers. Maar het werd steeds moeilijker goede vrijwilligers te vinden en de overblijfcoordinator wilde na ruim 10 jaar het stokje wel eens overdragen. Helaas wilde niemand het stokje overnemen...
Dus vandaar dat de school nu de keuze heeft gemaakt voor eten met de juf/meester zodat er continuiteit is bij het eten, en alleen pleinwacht zoveel mogelijk invullen met ouders. Bij Jenaplan is nl. ook het uitgangspunt dat ouderparticipatie gewenst is.