Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Verplichte taal- en rekentoets voor leerkrachten: goed idee of niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nasha

Ik reageerde op het bericht van Cobi: "Lieve help, we hebben het hier over een groep mensen die minimaal een HAVO-diploma op zak heeft...."
Die HAVO heeft dus niet iedereen. Ik constateer gewoon dat mensen met een lagere vooropleiding dan HAVO vaak lang geen rekenen / spelling hebben gehad, en op een lager niveau. Dat is, nogmaals, geen excuus, maar wel een feit. Ik als spellingfreak heb spelling altijd mega simpel gevonden, maar mijn rekenen heb ik goed moeten bijspijkeren (en ik blijf mijn vaardigheden op dat gebied voortdurend oefenen).
Inderdaad 1x per 3 of 4 jaar en dan een cursus als het niet voldoende is!

Nasha 1st

Nasha 1st

16-01-2010 om 14:58

Geerke

HAVO of hogere opleiding is absoluut geen garantie op foutloos Nederlands en foutloos rekenen is mijn ervaring....De meeste kassa-meisje kijken mij schaapachtig aan als ik er geld bij wil geven, bijv nadat ze al op de kassa hebben aangeslagen hoeveel ik eerst gaf....dan snappen ze het niet meer....minimale eis voor kassa is HAVO..... (en ik kan het met mijn MAVO wel!)

Marleen

Marleen

16-01-2010 om 15:03

Ook pabo gedaan

Hoi, ik heb ook de PABO gedaan en er waren inderdaad een flinke groep meiden die na de mavo de spw hadden gehaald, en nu de PABO deden. Veel van hen hadden in geen jaren wiskunde of moeilijke taalopdrachten gedaan, dus die toetsen waren voor hen best pittig. Maar wat me ook opviel was dat ze vaak al heel lang geen geschiedenis of aardrijkskunde hadden gehad. En bijv. niets wisten over de middeleeuwen, over hoe de bodem in elkaar zit, of iets over de Grieken en Romeinen. Ook belangrijke kennis als je gaat lesgeven aan de bovenbouw! Volgens mij is het nog het beste om onderscheid te maken tussen lesgeven aan de onderbouw en midden/bovenbouw. Misschien loopt dat al vanzelf zo hoor, maar ik zou het niet verkeerd vinden als dat onderscheid op de PABO al gemaakt wordt. Groetjes, MArleen

amk

amk

16-01-2010 om 15:48

En bedankt cobi

Lhno en zwaar slechte spelling.....Dan hoorde je dus op de basisschool bij de zwakke leerlingen.

Verklaar dan even mijn gymnasium uitslag bij de cito toets.

Ik spel nog steeds belabberd, gewoon omdat de docent op de lagere school het niet nodig vond om mij aandacht te geven op die punten waar het wel nodig was, omdat mijn zus gehandicapt is. Dus naar het LHNO gestuurd, aan iets anders werd niet meegewerkt.
Gelukkig dacht de huisarts er iets anders over. En heb ik slechts met 1 jaar verlies toch mijn Havo diploma behaald, daarna HTS gedaan en dit jaar mijn universitaire master afgerond.
Maar in dat hele traject er na is spelling geen vak meer en kun je het prima compenseren met andere dingen.

amk

amk

16-01-2010 om 18:09

Cobi

ik neem het je niet kwalijk hoor. Je kent me beter.
De omschrijving was alleen zo precies passend.

Nee, ik ben niet getest op dyslexie. In het Engels heb ik namelijk helemaal geen problemen. Dat is me gewoon goed aangeleerd en (hiephoi) de taal waarin ik mijn werk moet doen.

Ik ga gewoon over 2 jaar goed mijn best doen op het huiswerk van dochterlief. Het zit bij mij niet alleen in de werkwoorden. Ik hak en plak op geheel eigen wijze volgens mijn afstudeerbegeleidster.

Goed idee

Toen ik op de PA zat werd ons aangeleerd dat we toch op z'n minst boven de stof moesten staan.

Ik erger me dood aan mensen die zichtbaar slecht rekenen en spellen, vooral als ze de taak hebben die zaken aan anderen over te dragen.

Een goede leerkracht hoeft zich geen zorgen te maken over zo'n toets: die haalt zo'n toets gewoon.

ChrisH

ChrisH

18-01-2010 om 09:49 Topicstarter

Vicieuze cirkel

Alle kinderen leren toch in eerste instantie spellen en rekenen in het basisonderwijs, of ze daarna nu naar het vwo gaan of het vmbo. Spellen en rekenen worden daarna niet meer aangeboden. Het is dus extra belangrijk dat leerkrachten in het basisonderwijs deze kennis goed kunnen overbrengen, want daar moet iedereen het uiteindelijk toch van hebben.

Je komt nu in zo'n vicieuze cirkel van leerlingen die het op de basisschool al niet goed hebben geleerd en eenmaal op de Pabo beland dus onvoldoende niveau hebben. Op de Pabo wordt het niet van ze gevraagd en als ze vervolgens zelf leerkracht zijn, kunnen ze het ook niet op hun eigen leerlingen overbrengen. En daarmee is het cirkeltje rond. Dus ok, misschien toch maar achteraf bijspijkeren.

Chris

leraar

leraar

18-01-2010 om 11:32

Ook voor docenten vo

Een taal- en rekentoets lijkt me ook nuttig voor leraren op de middelbare school. Zij moeten ook correct kunnen lezen, schrijven, rekenen én corrigeren. Ik schrik me rot als ik de spelfouten in de 3e klas zie, ook op het gymnasium. Puntenaftrek kan leerlingen stimuleren goed te spellen en te schrijven, want per slot van rekening moeten ze voor Latijn en Frans ook werkwoorden vervoegen.

Ten slotte, om maar eens een knuppel in dit forum te gooien: een taal- en rekentoets voor ouders van kinderen op de basisschool lijkt me eveneens uiterst zinvol.

amk

amk

18-01-2010 om 12:27

Leraar: leg uit

waarom voor de ouders?

Leraar

Best een geinig idee, een taal- en rekentoets voor ouders. Maar wie zal dat betalen? En waarom? En wat gebeurt er als de resultaten tegenvallen? Bijspijkeren op basis van vrijwilligheid en op kosten van de gemeenschap lijkt me reuze leuk, maar ik vrees praktische bezwaren...

Maar opper je dit nu omdat je het idee hebt dat veel ouders hun kinderen van de wal in de sloot helpen bij het maken van huiswerk?

Groeten,

Temet

leraar

leraar

19-01-2010 om 12:35

Sommige ouders schrijven bar slecht

En dan bedoel ik niet alleen de spelling. Als ouders goed kunnen schrijven (en rekenen) kunnen ze hun kinderen er ook bij helpen en zo nodig de fouten van leerkrachten verbeteren.

Ik bedoel er nog wat meer mee. Op dit forum is het erg populair om het onderwijs(personeel) af te branden, terwijl de schrijvers zelf fouten bij de vleet maken. Dan zegt misschien iets over het onderwijs dat die ouders zelf hebben gehad, of over het belang dat ze toekennen aan goed rekenen en schrijven. Als ze in een reactie op internet niet correct schrijven, hoe kunnen ze hun kinderen dan het goede voorbeeld geven? Ik snap wel dat het niet meevalt altijd het goede voorbeeld te geven, maar men mag het wel proberen.

Er zijn een hoop ouders die zich weer verdiepen in middelbare-schoolstof, om hun kinderen te helpen. Aandacht voor schrijven en rekenen hoort er dan ook bij.

Tinus_p

Tinus_p

19-01-2010 om 13:26

Dus

Nogmaals, wat is het doel van die toets?

"Op dit forum is het erg populair om het onderwijs(personeel) af te branden, terwijl de schrijvers zelf fouten bij de vleet maken. Dan zegt misschien iets over het onderwijs dat die ouders zelf hebben gehad, of over het belang dat ze toekennen aan goed rekenen en schrijven. "
Ja, weet je, als je zelf niet kunt rekenen, snap je plots hoe belangrijk het is dat je kind het wel goed leert.

Gerry

Gerry

19-01-2010 om 14:30

Hm....,

Leraar:"Als ze in een reactie op internet niet correct schrijven, hoe kunnen ze hun kinderen dan het goede voorbeeld geven? Ik snap wel dat het niet meevalt altijd het goede voorbeeld te geven, maar men mag het wel proberen. "

Hm, laat ik nou het idee hebben dat Ouders on line niet zoveel gelezen wordt door kinderen. Leraren die spel- en rekenfouten maken in hun werk stellen daar kinderen wél aan bloot. Terwijl het hun taak is om de kinderen het te leren.

Ik vind het erg goedkoop en gemakzuchtig om het falen van leerkrachten te proberen in de schoenen van de ouders te schuiven. Vindt je ook dat als je loodgieter steken laat vallen het oplossen daarvan tot jouw takenpakket behoort? Of als je huisarts dat doet? Of je schilder? Of verwacht je van andere professionals wel professioneel gedrag en professionele prestaties en maak je alleen een uitzondering voor je eigen groep?

Huisonderwijs

Ach, als ik als ouder mijn kinderen moet leren hoe het zit met taal en rekenen, omdat leerkrachten het niet kunnen, en ik goed moet kunnen spellen en rekenen, waarom zou ik ze dan nog naar school doen?

maan.

maan.

19-01-2010 om 16:51

Leerkracht maakt eigen huiswerk..

Hier bij oudste een leraar die, voordat ie het huiswerk behandelt, het thuis ook zelf maakt!! Aldus vertelde dochter me vandaag.

De sommen die ze opkrijgen probeert ie zelf uit om zo te ontdekken waar de eventuele struikelblokken kunnen zitten (en hij heeft eens een som fout gemaakt vertelde dochter). Ook de aardrijkskundetoets wordt van te voren door de leerkracht gemaakt, en eventueel aangevuld met informatie als de leerlingen hem voorgeschoteld krijgen.

Zo heeft ie deze week ook de oefencito gemaakt die de leerlingen gaan doen.

Vind ik enorm positief.

reina

reina

19-01-2010 om 17:38

Leraar

Is dat niet jouw taak als leraar, het goed aanleren van rekenen en taal? Of oefen jij thuis ook in vloeren leggen, huis verven, kleding maken?

ChrisH

ChrisH

19-01-2010 om 17:43 Topicstarter

Hmmm

Het goed aanleren van rekenen en taal is inderdaad de taak van leraren. Alleen gaat het hier wel degelijk om vaardigheden die je je hele leven lang bijna dagelijks blijft gebruiken. Vloeren leggen, kleding maken, schilderen etc. doe ik toch echt niet zo frequent (of zelfs helemaal niet) als het in de praktijk brengen van mijn taal- en rekenkennis.

Als je het zo bekijkt, heeft leraar natuurlijk wel een punt (= lelijk anglicisme) dat je als ouders best wat aandacht kunt besteden aan je eigen vaardigheden op dat vlak.

Chris

Rafelkap

Rafelkap

19-01-2010 om 17:44

Bijscholing

Verplicht vind ik betuttelend, gewoon in de bijscholing. Net als het ehbo diploma, elk jaar weer even oefenen, zonder echte toets. Ervanuitgaan dat onderwijzers volwassen mensen zijn die gemotiveerd zijn hun kunne aan te scherpen/bij te houden.

Fransien

Fransien

19-01-2010 om 19:49

Thuis les geven (beetje ot)

Ja, we leren de kinderen weer gewoon zelf lezen, schrijven en rekenen, de andere vakken op basisschoolniveau moet ook wel lukken. Even geen gedoe meer met leraren die een kind te druk/te rustig/te... vinden of niet mee willen werken met aangepast werk, andere structuur, enz. Volgens mij zou het een uitkomst zijn voor een hoop ouders met een kind wat niet in een standaard hokje past en nu vastloopt. Eigenlijk vreemd dat in de meeste landen thuisonderwijs toegestaan is en hier alleen bij heel erg hoge uitzondering.

Tirza G.

Tirza G.

19-01-2010 om 22:28

Zucht.

Die is fijn, leraar. Geeft precies de verhouding tussen docenten en ouders weer. De docent kan zijn werk niet doen omdat de ouders falen.
Ik schrijf maar zelden iets wat mijn kinderen lezen. Mijn boodschappenbriefjes vinden ze toch écht niet zo bar interessant.

Tirza

Ouders en een toets

Nou van mij hoeven ouders geen toets te doen hoor. Ik vind het ook niet erg als er ouders zijn die slecht spellen en rekenen. Als ze hun kind dan maar NIET gaan helpen thuis, daar raakt dat kind vaak totaal van in de war en wij kunnen dat dan weer bijspijkeren
Ik heb wel eens ouders gehad die zeiden hun kind thuis te willen helpen "maar hoe leren jullie ze toch de staartdelingen aan, want ik wil het op dezelfde manier doen" - super positief. Sta ik daar om half 4 aan een paar ouders de staartdelingen uit te leggen, echt leuk!

En op het vo

....wordt er volgens mij nog wel wat aan spelling gedaan hoor, was bij mij in elk geval wel (als spellingfanaat heeeeeel saai, maar goed de leraar maakte het wel boeiend, die werd zo kwaad als iemand het niet begreep, dat hij stampend de klas uit liep).

Onderzoek

Inderdaad loop je met een MDGO-AW (SPW) vooropleiding vaak ook nogal achter op het gebied van geschiedenis en aardrijkskunde. En Engels niet te vergeten. Wij kregen op de MDGO-AW volgens mij alleen in het eerste jaar Engels! Dat is een behoorlijk verschil met iemand met een HAVO diploma met daarin verplicht Engels.
Ik denk echt dat de leerkrachten die nu in het basisonderwijs werken en zélf niet goed kunnen rekenen / spellen, heel vaak zo'n vooropleidingstraject gehad hebben. Zou je een onderzoek op kunnen loslaten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.