Anneque
08-10-2008 om 09:16
Verschil sbo/so?
Wil iemand me uitleggen wat nu het verschil is tussen speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs? Al googlend zie ik toch dat de begrippen door elkaar gebruikt lijken te worden?
Bedankt,
Anneque (bezig met indicatie voor cluster 2-onderwijs, wat, dacht ik, sbo is?)

Mari
08-10-2008 om 09:51
Anneque
SBO is speciaal basis onderwijs, een samenvoeging van wat vroeger de LOMschool en MLKschool was. LOM = leer en opvoedings moeilijkheden, MLK= moeilijk lerende kinderen. Hierbij gaat het om kinderen die net niet mee kunnen komen op de reguliere basisschool, die net wat meer structuur nodig hebben, kleinere klassen, wat meer uitleg en minder klassikaal onderwijs. Voor het SBO moet het kind niet noodzakelijk een specifieke probleem hebben cq. diagnose.
Het SO is het cluster onderwijs. Gaat dus een stapje verder dan SBO. Er zijn 4 cluster, cluster 1 voor blinde/slechtziende kinderen, cluster 2 voor dove/slechthorende kinderen, of met spraak/taal problematiek of communicatie problemen. Cluster 3 voor zmlk kinderen, mytyl/tytyl onderwijs, langdurig zieke kinderen. Cluster 4 voor kinderen met psychiatrische problematiek.
De indicatie voor het SO of SBO wordt ook door verschillende indicatie organen gedaan, dus ze staan helemaal los van elkaar.
Dit zijn de verschillen even in het kort, maar via google is er vast meer te vinden. Over cluster onderwijs is www.ouderenrugzak.nl een goede.
gr. Mari

Anneque
08-10-2008 om 09:59
Aha
Helemaal duidelijk, Mari, dank je wel. Ik zie nu dat ik goed op de hoogte ben met wat SO is, die site kende ik ook, maar wist helemaal niet dat er nog een andere soort speciaal onderwijs was. Hmm, ik ga tch nog es wat verder zoeken. Is het dan zo dat als je net niet in aanmerking komt voor bijv. een cluster-2-indicatie, je dan evt. toch naar sbo kunt? Ik vrees nl. dat mijn zoontje tussen wal en schip gaat geraken: zijn scores zijn misschien net te hoog voor een indicatie, maar ik vind hem absoluut niet toe aan regulier onderwijs. Maar ja, is er dan expertise op het gebied van ernstige spraak-taalmoeilijkheden aanwezig op een sbo-schooL? Ach, ik zit hardop te denken, ik ga maar weer es verder googlen.
Dank!

Mari
08-10-2008 om 14:55
Juist wel.
Mijn zoon zit op een SBO. Had al vanaf zijn 2de logopedie en een redelijke achterstand in zijn spraak/taal ontwikkeling. Toch was hij te goed voor cluster 2 onderwijs, de eisen zijn daar erg streng. Hij is eerst naar het MKD gegaan en dan naar het SBO. Op beide plekken is er de deskundigheid aanwezig. Zoon heeft nog anderhalf jaar individuele logopedie gehad op school en 2 jaar groepsgewijze. Ik denk dat 3/4 van de kleuterklas spraak/taal problemen hebben. Bij zoon op school zijn er 3 logopedisten, orthopedagoog, psycholoog, MRT en de mogelijkheid voor speltherapie. Dus voldoende mogelijkheden.
Ik neem aan dat je zoon nog geen 4 is? Dan zou je zelf een SBO in de buurt kunnen bellen en vragen over de mogelijkheden.
gr. Mari

Roos
08-10-2008 om 20:57
Anneque
Je zou ook kunnen denken aan het mkd. Dat is voor kleuters en daar kunnen ze ook verder kijken wat precies het probleem is en wat een goede vervolgschool is.
Mijn dochter is begonnen op een mkd en zit nu op een sbo school. Wij hebben heel erg goede ervaringen met het mkd.
Roos

Anneque
09-10-2008 om 13:03
Probleem
Het is bij mijn zoontje vrij precies in kaart gebracht wat het probleem is, hij is verschillende malen uitgebreid getest: hij heeft ernstige spraak- en taalmoeilijkheden. Het is primair, dwz niet gepaard gaand met een ander probleem als bijv. ass. Het is eigenlijk een heel geïsoleerd probleem: alleen zijn spraak-taalontwikkeling verloopt (zeer) moeizaam, verder is hij normaal begaafd en ook op het communicatieve (nonverbale) vlak gaat alles goed. Ik ben er zelf van overtuigd dat hij voorlopig het beste af zou zijn op cluster 2-onderwijs (hij zit al ruim een jaar in een peuterbehandelgroep die huist in een dergelijke school), maar vrees dat hij de indicatie net niet gaat halen. Misschien ook wel hoor, maar dat moet ik dus nog afwachten. Intussen speur ik rond en pieker over wat het alternatief zou moeten zijn. De mogelijkheden worden steeds ruimer: sbo, mkd, school nog even uitstellen en wat langer in de behandelgroep, toch naar de obs hier in het dorp, een andere, kleinere obs een dorp verderop.......ik zie soms door de bomen het bos niet meer en omdat hij zo’n grensgeval is, kunnen zijn behandelaars ook geen eenduidig advies geven. Wel ondersteunen ze de indicatie-aanvraag voor cluster 2. Ik zal bij hen eens een balletje opgooien over een sbo. Ik zag wel dat de mogelijkheden qua sbo bij ons in de buurt beperkt zijn. De de scholen die dan enigszins in de buurt zijn, hebben een christelijke signatuur (waar wij niet voor kiezen). Ik heb gezocht via kennisnet, maar wie weet zijn er nog andere bronnen?
Dank voor de input in ieder geval!