Linda99
08-01-2010 om 14:43
Verschillende lunchtijden
Sinds deze week is oudste dochter gestart op een andere school. Niet meer op school schuin achter ons huis maar twee kilometer verderop. Die afstand doen we nu even met de auto (koud, glad!) maar de bedoeling is dat we gaan fietsen.
Jongste dochter start over twee weken ook op deze school. Drie dagen blijven ze dan over, woensdag en vrijdag eten ze thuis. Maar.......op vrijdag komt de ene om 11.30 uit en de andere om 12.00. Hoe los ik dit praktisch op? Heen en weer rijden lijkt me een ramp, in de auto/op het schoolplein een half uur op oudste wachten is ook niks.
Hoe dan? Nog een dag overblijf vind ik te veel voor ze. Eten bij een vriendin voor de een of de ander is ook nog geen optie omdat er nog niet echt vriendinnen zijn.
Hoe lossen andere ouders met dit probleem dit op?
Sera
08-01-2010 om 18:38
Ook
Ik heb ook kinderen op twee verschillende scholen. Beide scholen hebben een continu rooster maar op woensdag middag zijn ze vrij. De ene school is om 11:45 uit op woensdag en de andere school om 12:30. Ik haal dan eerste mijn dochter op school a op en dan rijden we door naar school b. We zijn dan om 12:00 maximaal meestal al bij school b.
Als het lekker weer is probeer ik de tijd bij school a. wat te rekken door mijn dochter daar nog even op het schoolplein te laten spelen maar als de meeste kinderen weg zijn is dat ook niet leuk.
Met slecht weer is dat helemaal geen optie.
We zijn dus vaak al vroeg bij school b waar we dan nog een half uur moeten wachten.
Ik heb een dvd speler in de auto en ik zet dan een filmpje op. Mijn dochter en peuter zoon kijken dan samen naar een filmpje terwijl ik een boek lees. Ik neem ook altijd een snack mee voor de kinderen.
Vrijdag doet hetzelfde zich voor omdat mijn dochter dan 's middags vrij is (kleuter leeftijd) en op de andere school de groep waar mijn zoon in zit 1x in de twee weken ook een vrijdag middag vrij heeft.
Mijn oplossing is dus om met de auto te gaan en dan gewoon in de auto te wachten met een dvd en een boek. Dat gaat best wel vlug altijd voorbij. Eigenlijk vind ik het helemaal niet zo erg. Het is best rustig in de auto. De kinderen kijken rustig naar een dvd en ik kan meer dan een bladzijde lezen zonder gestoord te worden.
tonny
08-01-2010 om 19:46
11.30 en 12.00 uur
Dat was op onze basisschool altijd al zo.
Kinderen die tot 11.30 les hebben, zijn de leerlingen van groep 1 t/m 4.
Mijn kinderen gingen zodra ze in groep 5 zaten alleen naar huis.
We gingen met z'n allen (ouder plus kinderen) naar school (dan is het trouwens ook veel drukker dan tussen de middag) en na de ochtendschooltijd gingen de kinderen uit groep 5 en hoger zelf naar huis, die van groep 4 en lager haalde ik op.
Ze gingen de fiets. Bij heel raar weer gingen ze lopend. Met andere kinderen uit de straat.
'Kinderen moeten een uur per dag bewegen
'
Dat ging in die tijd vanzelf.
tonny
08-01-2010 om 19:47
Zelfde school, toch - of lees ik verkeerd?
'Sinds deze week is oudste dochter gestart op een andere school. Niet meer op school schuin achter ons huis maar twee kilometer verderop. Die afstand doen we nu even met de auto (koud, glad!) maar de bedoeling is dat we gaan fietsen.
Jongste dochter start over twee weken ook op deze school.'
Annet
08-01-2010 om 19:50
Hier ook
Bij ons zit er ook een half uur tussen het tijdstip dat ze weer beginnen smiddags (lijkt mij handiger ivm eten samen). Op woensdag is de bovenbouw een half uur later uit.
Kinderen uit de onderbouw kunnen eventueel een half uur eerder op school gebracht worden, tegen een kleine vergoeding. Ook op woensdag kunnen ze een half uur extra binnen blijven.
Ik zie veel kinderen (met of zonder ouder) een half uur rondhangen op het schoolplein (op woensdag).
De meeste kinderen in de bovenbouw op onze school kunnen alleen naar school, dus dan speelt dit probleem niet zo.
Linda99
08-01-2010 om 20:24
Reactie
Ze zitten straks inderdaad op dezelfde school met verschillende tijden voor onderbouw en bovenbouw.
In de auto wachten met een dvd vind ik niet echt mijn soort oplossing. We hebben wel een dvd speler voor in de auto maar dat is een heel karwei om die aan te sluiten. Liever zou ik dan de jongste gewoon een half uur op school extra buiten laten spelen maar dat is met dit weer ook geen doen.
Zelfstandig naar huis is nog geen optie voor de oudste. Ze is pas net 8 en twee kilometer alleen fietsen over wegen waar ook bussen en vrachtwagens rijden, lijkt me niks. Lopen is ook geen optie. Doe je te lang over om nog iets aan je uur lunchpauze te hebben. En alleen lijkt me ook niks.
Om en om laten overblijven opperde mijn vriend ook al. Maar ik vind het juist zo gezellig om met ze samen te lunchen. En ik denk ook niet dat ze het accepteren dat de ene wel thuis mag eten en de ander niet.
Ik denk dat ik de eerste keren maar bij school blijf wachten. Doen er meer zo te lezen. In de loop der tijd zullen er genoeg vriendschappen ontstaan met speel/lunchafspraakjes. Maar goed, we kennen nu nog zo goed als niemand waardoor het even lastig is.
Tango
08-01-2010 om 21:10
Ik snap dit niet
Dat scholen zo onhandig plannen. Er zullen toch binnen school meer ouders zijn die met dit probleem zitten (kinderen in verschillende klassen). Echt totaal niet handig. Die uren die de oudere kinderen meer moeten maken kun je toch ook op een andere manier invullen. Hier gaan ze gewoon vanaf groep 5 de vrijdagmiddag naar school (groep 1 t/m 4 dus niet). Daar zit dan tenminste een ruime tijd tussen, 3 uur.
Ik denk dat in ieder geval de enige optie is, op het schoolplein of evt. binnen als dat kan, wachten. Om en om overblijven zouden mijn kinderen ook niet pikken.
En dan op den duur eens kijken of je iets kan regelen met een moeder die met hetzelfde probleem zit.
Linda99
08-01-2010 om 21:38
Tango
Daar ben ik het nu dus helemaal mee eens
Voorheen was het geen probleem omdat dochter zelf van en naar school liep. Maar ja, dat was niet echt een argument om op een school te blijven die op meerdere punten niet meer voldeed....
tonny
08-01-2010 om 23:07
Hahaha
jaja, ik woonde in een ouderwets dorp in een ouderwetse tijd en het is daar nog niet zo bar veel veranderd
Maar goed, de overblijf/thuis-eet-discussie hebben we hier al herhaaldelijk gehad. Het is voor mij nu voltooid verleden tijd.
Aïda
09-01-2010 om 13:04
Boodschap?
Is er geen winkel in de buurt dat je even een boodschap kan gaan doen? Even een lekker broodje halen of zo? Moet je wel net iets nodig hebben natuurlijk.
Hier ging de onderbouw om 11.45 uit, en dan was het "maar" 15 minuten wachten. Alleen op woensdag was het een half uur, en dan liep ik even naar de winkel. Dan was dat half uur zo voorbij.
Linda99
09-01-2010 om 14:24
Geen gek idee
Aïda, da's nog niet eens een gek idee! De school zit wel midden in een woonwijk maar op zich is de afstand naar de dichtstbijzijnde winkel wel (net?) te doen in dat loze half uur. Kan ik verse broodjes halen ofzo, is nog lekker lunchen ook.
angel3
10-01-2010 om 18:52
Eens met tina
volgens mij zit het overblijf 'probleem' meer bij jou dan bij de kinderen of niet?
No way dat ik op en neer ga rijden voor dat uurtje pauze. Dus kinderen blijven vanaf kleuter 4 dagen over. Soms vinden ze het niet leuk. Ik vind ook weleens iets niet leuk en ze vinden andere dingen ook weleens een keer niet leuk. Dat kan, dat mag, daar hebben we het over. Maar een big problem is het nooit geweest....
De scholen in NL zijn zo enorm ouderwets wat dit betreft. Echt vreemd. Ik probeer ook al een tijdje een continu rooster bespreekbaar te maken nou dan staan ineens de leerkrachten en enkele ouders op de barricaden..... Ik blijf het achterhaald vinden in deze tijd, maar da s een andere discussie.
Tinus_p
10-01-2010 om 19:27
Ook eens met tina
Maar ik ben sowieso voorstander van continuroosters....
Asa Torell
10-01-2010 om 20:28
Hier ook
heel raar inderdaad. Ook omdat de pauze van groep 5 tm 8 dan maar drie kwartier is en ik vind 1 u 15 min. al zo weinig. Ik kan me er hier nog iets bij voorstellen omdat het een echte wijkschool is en je er wel van uit mag gaan dat ze voor groep 5 zelf heen en weer kunnen lopen of fietsen. Dat zal zoon tzt. dan ook moeten doen, en als dat niet gaat mag ie inderdaad fijn overblijven. Hopelijk hebben ze voor die tijd het continurooster ingevoerd... daar schijnt wel al eens over gepraat te worden.
Linda99
10-01-2010 om 21:47
Geen overblijf
Tja, ik wil dus gewoon niet ook op die dag overblijf. Ik heb nu eenmaal kids die graag thuis eten en ik vind die ene keer in de week tussendoor ook gezellig. Alleen niet praktisch. Daarbij is de overblijf ook niet gratis dus onzin om geld uit te geven als ik toch thuis ben.
Lisa76
11-01-2010 om 20:25
Raar
Ik keek ook heel raar op toen ik mijn zoon op zijn eerste schooldag een broodtrommel meegaf voor de overblijf en hij de enige uit zijn klas was! A.s. maandag start hij op de bso (alleen op maandag) en ook dan is hij de enige... Ik snap er niks van hoe andere ouders dat doen.
Maar goed, op de dagen dat ik thuis ben eet hij wel thuis. Hij vindt dat leuk en ik ook. De school zit dan wel aan het einde van de straat.
liefs lisa
jopi
12-01-2010 om 23:13
Alle kinderen blijven over
Grappig. Hier in de stad blijven alle 1/2 groepers over. Alleen de jongste van de klas die nog moeten wennen worden in het begin opgehaald maar aangezien we maar een uurtje pauze hebben loont het bijna niet om daar voor op en neer te gaan rijden.
Meeste kleuters willen hier ook overblijven want als je dat niet doet ben je dus een uitzondering en dat vinden ze blijkbaar niet fijn. Zo makkelijke is het dus en andersom dus ook. Als je als enige moet overblijven of als enige naar de BSO gaat wijk je af en dat is niet leuk......Tis maar net wat de grootste gemene deler is.
Maar goed, we hebben hier veel wekende moeders -incluis moi- dus dat is duidelijk anders.
Lisa: je vraag je af hoe andere ouders dat doen? Gewoon, niet allebei werken dus.
Linda, je zou wellicht kunnen proberen om gewoon per keer te kijken of je zin hebt om zoveel tijd kwijt te zijn om met je kinderen samen te lunchen, of je ze allebei haalt of slechts 1 (misschien ook wel lekker effe 1 op 1 aandacht van mama??) of dat je een boodschap gaat doen of: laat overblijven.
gr Jopi
Balletmama76
14-01-2010 om 09:14
Misschien...
...is het wel, dat ik zoiets als "thuis gaan om te lunchen" uit mijn eigen schooltijd niet ken, maar ik heb de toegevoegde waarde van s'middags effe naar huis gaan om te lunchen nooit gezien.
Omdat vanaf begin duidelijk was, dat ik weer zou gaan werken als dochterlief wat ouder is, hebben wij haar vanaf groep 3 laten overblijven. Wij wilden niet, dat door mijn toekomstig werk veranderingen in haar dagrhitme komen (ik werk onder schooltijd), dus overblijven was vrij snel een vanzelfstsprekende deel van haar dag en toen ik begon te werken, veranderte voor haar niks hierdoor.
Het is maar, waarmee ze opgroeien. Manlief werkt ook s'nachts, dus dan vallt onder de middag thuis ook niet veel te beleven, terwijl ze op school lekker met haar vriendinnen kan lunchen en daarna spelen.
Toen ik haar vroeg, of zij op m'n vrije dag graag thuis wilde lunchen, schuddte zij haar hoofd en verklaarde, dat ze tijdens de overblijf tijd heeft, om bij te kletsen met haar vriendinnen uit andere groepen, de ochtendpauze is hiervoor te kort begelijkbaar.
Bij ons op school zijn dan ook kinderen, die graag willen overblijven, maar het mag niet van hun ouders.
Geerke
14-01-2010 om 14:06
Continuroosters
Maar ik hoor dan dat een school met een continuerooster hier in de regio om half 3 uit is. Mijn school zonder continuerooster is om 3 uur uit. Dan heb ik nog niet het gevoel dat het echt iets oplevert zeg maar. Als je nou om 2 uur uit bent, oke dan scheelt het een uur!
Temet
14-01-2010 om 15:34
Geerke
Wat je ook nog wel ziet is een continurooster op alle dagen behalve woensdag. Dan levert het natuurlijk iets minder op.
Drie uur uit bij een 'gewoon'rooster vind ik best vroeg (bij ons was het vroeger half 4) maar misschien beginnen jullie vroeg?
Bij mijn zoon is er een continurooster op alle dagen van de week, en hij is inderdaad om 2 uur uit. Terwijl ze om 8.45 beginnen.
Groeten,
Temet
amk
14-01-2010 om 20:05
Gewoon rooster
en wij draaien lange dagen van half 9 tot 3. Pauze van 12 tot 1, en op woensdag tot kwart over 12
groep 1t/m4 zijn op woendag- en vrijdagmiddag vrij.
Maar wel op alle locaties hetzelfde en dat is best lastig als je er 1 in groep 4 hebt en 1 in 5, want die zitten op 2 locaties. Die niet vlak naast elkaar zijn.