L.
09-04-2012 om 21:04
Versneld en weer versnellen? of verdiepen/verbreden?
Ik heb een vraagje m.b.t. zoon van net 6. Hij is versneld van gr. 1 naar gr. 3 gegaan en doet het nu weer erg goed. In november (midden gr 3) zijn Cito toetsen afgenomen: spelling E4, rekenen M4 en lezen E4.
School stelt nu voor om hem volgend jaar groep 4 en 5 in 1 jaar te laten doen. Wij twijfelen en zien meer in verdieping/verbreding etc. School zegt dat dit soort materialen erg duur zijn en zij niet het geld hebben om dit aan te schaffen.
Is hun voorstel een goed idee? Zoon is eigenlijk qua gedrag nog een best een kleuter en past sociaal gezien niet goed bij nog oudere kindjes. Bovendien wil ik hem niet erg jong op het VO hebben.
Wellicht is verdieping/verbreding niet nodig, hij heeft het nog steeds prima naar zijn zin op school. Ik weet niet goed hoe ik zijn voorsprong moet beoordelen: is hij gewoon een in potentiele VWO'er of moeten we hier iets mee doen?
Nogmaals er zijn geen problemen, de vraag komt meer voort uit de suggestie van school om hem de volgende 2 schooljaren in 1 jaar te laten doen.

Annet
09-04-2012 om 21:57
Zoek een andere school
Een school die 2 versnellen als enige oplossing ziet zonder te kunnen verdiepen en verbreden in de stof, is geen goede school.
Zoek een school die dat wel kan. Een tweede versnelling moet je alleen doen als je kind ook bij die groep past. En zo te lezen is dat (nog) niet zo. Bovendien vind ik binnen een jaar weer versnellen echt een zwaktebod.
Kijk ook eens op: www.hb-kind-forum.nl Daar wordt een tweede versnelling vaak besproken.

Irene
10-04-2012 om 09:01
Niet doen
Ik zou sowieso al nooit aan versnellen denken als een kind het naar zijn zin heeft en goed in zijn groep zit. Ik vind het heel raar dat de school niets te bieden heeft op het gebied van compacten en verrijken, want het lijkt me sterk dat jouw kind het enige kind op de hele school is die daar behoefte aan heeft. Klinkt als een goed idee om eens bij andere scholen te gaan kijken/informeren.
Hier heeft de school "levelwerk" (google maar eens), waar we erg enthousiast over zijn. Wel was het zo dat het budget op was en er geen box voor de groep van mijn zoon meer gekocht kon worden. Wij hebben de box toen zelf betaald. Dat kan natuurlijk ook. Al is het dan nog steeds zo dat het op school wel begeleid moet worden.
Pas als een kind aangepast werk heeft en dan nog steeds uitdaging mist/niet op zijn plek zit kun je eens aan een 2e versnelling gaan denken, maar zo snel na de 1e en zonder aangepast werk is dat echt zinloos. En in jouw geval (zoals je je kind beschrijft) vraag ik me hoe dan ook af of je je kind er gelukkiger mee zou maken.

Framboos
13-04-2012 om 21:27
we zitten dus met dezelfde vragen! Zoon van 8 (Nov 2003)in groep 5 - klaarstomen voor groep 7 of gefaseerd versnellen? Volgende week een gesprek met school hierover. Wat er op de basisschool voor werk wordt aangeboden maakt me niet eens zo veel uit, als het maar zinvol is, maar ook wij zijn een beetje bang om een kind van ruim 10 jaar naar het VO te sturen.

Mamvantwee
14-04-2012 om 08:31
Niet doen
Ga op zoek naar een andere school, misschien een met combinatieklassen. Ik vind versnellen de laatste optie als je kind niet meer in de groep past wat niveau betreft. Zeker niet de eerste of 'omdat verdieping te duur is'.
Onze zoon is van school veranderd. Ik weet nu dat zo'n stap uiteindelijk voor de kinderen heel erg kan meevallen: hij (en zijn zus) waren binnen een week helemaal gewend. En o, wat een verschil: hier wordt verdieping direct aangeboden als het kind het nodig heeft, niet pas als juf er aan toe is.
Groet, Mamvantwee

Annet
14-04-2012 om 20:49
Zie reactie in een discussie hierboven
reactie op vraag van Framboos.
Geldt nog meer voor jouw zoon omdat hij al versneld is.

L.
14-04-2012 om 22:10
Afspraak andere school
Dank voor de reacties. Ik heb bovenstaand draadje van Framboos ook gelezen. Maandag hebben wij een afspraak bij een andere school, kijken of dat iets voor 'm is.
Zoon heeft eigenlijk geen probleem, behalve het voorlopen. Verveelt zich niet o.i.d. De vraag is dus: is het een overstap waard? Overstappen betekent nl. ook weg van zijn vriendjes, vertrouwde omgeving enz. En als je na een versnelling nog steeds een jaar vooloopt (o.b.v. Cito) MOET je hier dan iets mee of kan je het ook zo laten.... dat is ons dilemma. Niet alle kinderen krijgen problemen. Van de huidige school hoeven we niks te verwachten.

M Lavell
15-04-2012 om 10:21
Niks doen
Je hoeft er he-le-maal niks mee. Ik zou dat ook niet doen. Geen versnelling, geen andere school, niks van dat al. Zolang het goed gaat is het goed.
Groet,
Miriam Lavell