Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
citoemaar

citoemaar

23-10-2009 om 15:10

Versnellen helpt nu al niet

Wat zou onze hulpvraag/ actie/ richting de school van mijn kind kunnen zijn, nu zij zich meteen al verveelt na een versnelling van 3 naar 5,? Na 4 weken in groep 5 werd door het zorgteam geconstateerd dat de stof van groep 6 beter bij haar zou passen, maar ze willen dit hele jaar toch geen stofversnelling aanbieden, alleen verrijken/verbreden/verdiepen. Ik zie 4 weken na deze conclusie en verrijkingsmateriaal geen verbetering (haar apathie neemt toe). De eindtoets van groep 5 is overigens al in maart vorig jaar met een A afgesloten. Wat zouden jullie vragen? (leonardo is voorlopig uitgesloten, het gaat nu om dit schooljaar)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zelf doen

Ik zou me als ik jou was vooral toeleggen op dat wat je zelf kunt doen buiten school. School hoeft niet de plek te zijn waar je uitgedaagd wordt. Het mag ook de plek zijn waar je wat bedaagd wordt beziggehouden en waar je verder op de bel wacht. Met dit leertempo zal dat toch wel het lot zijn.
Wat doet dochter buiten school? Is er een hobby?
Ik zou me daar op richten en wellicht school wat uren vrijstelling vragen.
Groet,
Miriam Lavell

Astrid

Astrid

23-10-2009 om 16:55

Herken het

Ik heb geen echte oplossing. Blijft lastig zulke kinderen. Ik heb wel ervaring met een kind wat te snel gaat door de stof.

Hier is zoon versneld van groep 2 naar 4. Hij was toen net voor de zomer 6 geworden (is van eind mei). In gr. 4 had hij nog geen problemen, mede omdat de overgang naar een nieuwe klas vrij groot was en hij z'n taakjes niet af kreeg. In groep 5 ging hij zich al een beetje vervelen en is groep 6 nog meer. Ondanks dat hij z'n taakjes nog steeds niet afkreeg mocht hij toen wel werk van gr. 7 doen (Daltonschool dus dat kon prima). Uiteindelijk bleek dat hij z'n taakjes niet af kreeg omdat het hem totaal niet boeide. Toen zijn ze overgegaan naar de helft van bv. de rijtjes sommen en dan stoppen. Dat ging al beter. Eind groep 6 wilde ze weleens weten op welk niveau hij zat. Hij was toen bijna 9. Ze zouden doortesten tot hij op een C zou komen. Een C zou betekenen dat hij dat niveau had. Het werd een hele klus, want alle testen bleven op alle vlakken een A. Pas toen ze de Cito testen van midden groep 8 hadden bereikt kwam er 1 B bij. De rest was nog steeds een A. en dat dus terwijl hij nog geen 9 jaar was. In groep 7 is besproken of hij na dit jaar van school zou kunnen (met dus net 10). Hij zou in iedergeval met de eind cito meedoen en wij moesten maar eens gaan praten met VO scholen.

De eind cito zat op VWO niveau, maar de VO scholen waren te huiverig voor zulke jonge leerlingen. Mede omdat hij ook autistisch is.

Uiteindelijk heeft hij toch nog groep 8 gedaan en met een totaal ander progamma. Sterrenkunde, Wiskunde (maar dan anders dan brugklas stof) Spaans e.d. Achteraf gezien toch nog wel zinvol. Hij mocht zelf bepalen wat er ingekocht werd (want school had nl. niks). Hij gaf ook les aan jongere kinderen in andere klassen en hij gaf z'n eigen klas topografie. Hij wist nl. meer dan z'n juf. Het enige nadeel was dat hij nauwelijks meer mee deed met de klas. Daarnaast ging hij 1x per week naar een project van hoogbegaafden kinderen. Elke school mocht daar 1 kind voor insturen. Was weereens wat anders.

Hij zit nu in een 2 talige gymnasium brugklas en haalt nog steeds negens. Hij heeft voor 2-talig gekozen omdat het anders maar saai wordt, aldus hem zelf. Nederlands, Aardrijkskunde en Geschiedenis vindt hij niks nieuws bevatten. Het enige wat aan aardrijkskunde en Geschiedenis moeilijk is is dat de repetities uiteraard in het engels zijn en hij soms de vraagstelling (nog) niet begrijpt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.