Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Versnellen of niet, en hoe te versnellen

Twee weken geleden heb ik hier op het forum het berichtje geplaatst betreffende het feit of mijn dochter in groep 5, de groep van haar broer, kon gaan rekenen of niet.

De situatie is nu als volgt, naast het rekenen begint dochterlief te klagen over het taalwerk. Hierover hebben we volgende week woensdag een afspraak met de leerkracht.
We verwachten dat de leerkracht begint over het geheel versnellen naar groep 5.

Is dit het geval dan hebben we 4 opties:
1. niets doen
2. versnellen naar groep 5 op huidige school, dochter komt bij haar broer in de klas.
3. versnellen naar groep 5 maar op een andere school in het dorp
4. versnellen naar groep 5 maar naar een andere school in een andere plaats.

Wat zijn de argumenten om het een of ander niet te doen:
1. het kind verveelt zich piermotje, dus eigenlijk geen optie
2. dochter komt bij zoon in de klas, zoon heeft een laag zelfbeeld. Maar dochter blijft op huidige school, kan nog steeds met vriendinnen uit groep 4 spelen, kent de andere kinderen in groep 5 al en zoon zou zich misschien kunnen schikken in de situatie.
3. dochter komt in een nieuwe groep 5 maar komt op een nieuwe school. Nieuwe omgeving, maar wel in het dorp, dus logistiek handig
4. Dochter komt in een nieuwe groep 5, maar op een nieuwe school. Voorwaarde is dat de nieuwe school een plusklas heeft.Logistiek wat onhandig.

Algemeen argument tegen het versnellen is dat dochter dan net 11 ( ze is jarig in augustus) is als ze naar voortgezet onderwijs gaat.

Het lijkt ons wenselijk dat dochter voor eventuele versnelling doorgetoest gaat worden en eventueel getest gaat worden op IQ.

We weten niet welke mogelijkheid het beste is, daarom wil ik graag de meningen horen van jullie.

Alvast bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Optie 5; ophalen in de andere klas.

Een andere, minder ingrijpende mogeljkheid is wat er gebeurt bij ons op school bij de kinderen die een tweede keer moeten versnellen; zij krijgen alleen de stof van de volgende klas aangeboden (rekenen en taal dus even ophalen iedere dag), maar blijven zitten in de klas waar ze al zaten voor de rest van de stof. Het is voor de leerkrachten wel makkelijker om de andere stof te verrijken, dus daarin is niet echt versnelling voor nodig. Verder is er ook plusklas , scheelt ook weer. De school heeft om regulier half tien in de school echt een ' verhuismoment', waarin kinderen hun spullen ophalen, iedereen is er aan gewend. Het is geen vrije school ofzo, gewoon christelijk protestants.

mar-ank

mar-ank

16-09-2009 om 10:48

Optie 6...

dochter naar groep 5 op deze school en zoon naar groep 5 op een andere school. Klinkt misschien een beetje vergezocht, maar als zoon een laag zelfbeeld heeft kan het misschien voor hem juist goed zijn om ergens anders opnieuw te kunnen beginnen???

Het lijkt me een lastige keuze. Ik wens jullie veel succes en wijsheid toe!

enle

enle

16-09-2009 om 11:42 Topicstarter

Zoon is dyslectisch

Zoon heeft een laag zelfbeeld wat voort komt uit dyslectisch zijn.

School pakt het dyslectisch zijn van zoon dusdanig goed op dat wisselen voor hem geen optie is. Ter illustratie, zoon zit nu dus in groep 5, is vanaf groep 3 als dyslect behandeld en krijgt alle hulp en steun vanaf groep 3, dit was overigens zonder test. Eind vorig schooljaar getest en hij blijkt dus inderdaad dyslectisch te zijn.

mar-ank

mar-ank

16-09-2009 om 13:38

Geen optie 6 dus!

In dat geval moet je hem laten zitten waar ie zit. Soms zie je oplossingen over het hoofd en denk je later; had ik daar maar eerder aan gedacht. Vandaar mijn optie 6.

marie

marie

16-09-2009 om 14:46

Weer anders - combigroepen?

Hallo
Een hele andere optie is dat de school 2 combigroepen 4/5 maakt (na de herfstvakantie ofzo). Dan kunnen je zoon en dochter wel allebei in dezelfde groep zitten, maar toch in verschillende klassen.
Als combiklassen niet zo gewoon zijn op school, kan er weerstand komen van andere ouders en van de leerkrachten. Die moeten daar ook mee om kunnen gaan namelijk.
succes

Annet

Annet

16-09-2009 om 20:22

Ik zou kiezen....

voor versnellen op een andere school in hetzelfde dorp.
Zoon gaat hier versnellen na de herfstvakantie van 4 naar 5. Hij gaat 3x per week rekenen in groep 5 en krijgt langzamerhand nog wat andere vakken mee. Zo proberen ze hem langzaam in de groep te laten wennen en de groep aan hem. Ondertussen haalt hij wat leerstof in van groep 4 zoals spelling en schrijven.
Het zal echter best moeilijk worden voor hem om sociaal aansluiting te krijgen. Met het leren zal het wel goed komen. Hij gaat niet voor niets versnellen. Maar gezien zijn jonge leeftijd (in aug 7 geworden) zal het niet meevallen in een hogere groep.
We hebben getwijfeld over een andere school. Jouw situatie (broer in de groep waarheen versneld wordt) zou denk ik de weegschaal hebben laten omslaan naar andere school.
Ik denk dat de kansen er sociaal bij te passen groter zijn op een nieuwe school. Daar is een kind niet 'dat jonge kind uit een lagere klas'. Het is gewoon een nieuwe leerling in de klas.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.