Janna3
03-12-2008 om 17:27
Versnellen of verbreden
Onze zoon heeft groep 2 overgeslagen en zit nu sinds september in groep 3. Hij is met zijn 5 jaar verreweg de jongste van de klas. Hij functioneert sociaal-emotioneel prima in zijn groep, speelt veel met andere jongetjes van zijn klas. Cognitief echter ligt hij alweer ver voor op de rest. We staan nu voor de keus om hem of door te laten ontwikkelen in zijn snelle tempo of om verbreding te gaan zoeken. De school werkt erg mee, welke keuze wij ook gaan maken, zij doen hun best onze zoon op te vangen en uit te dagen. Onze vraag is natuurlijk wat nu wijsheid is. Gevoelsmatig kies ik voor verbreding, maar wat zouden de mogelijkheden zijn?
Wie heeft al eerder met dit bijltje gehakt en kan mij tips geven? Alvast bedankt!
Janna
anna van noniemen
03-12-2008 om 20:50
Hangt van je kind af...
voor mijn zoon is verbreding dodelijk saai, omdat hij nog meer van hetzelfde krijgt, maar dan net eventjes anders, het is niet moeilijker als je dat denkt.....Voor mijn zoon is gewoon doorgaan (versnellen dus eigenlijk) veel beter.....Ik weet natuurlijk niet hoe dat voor jouw zoon is....
Janna3
03-12-2008 om 20:56
Anna
Tja, we zijn daar nog niet helemaal over uit. Op zich heeft hij het naar zijn zin in de klas, wat betreft de niet-cognitieve vakken. Om hem nu weer naar een andere groep te doen, en dan misschien weer, staat me een beetje tegen. Hoe oud zou hij dan zijn als hij naar het vo kan?
Jouw argument dat verbreding niet moeilijker hoeft te zijn schrikt ook wel weer af. Misschien is het mogelijk om echt iets anders ernaast te doen, schaken, een tweede taal leren, met wiskunde bezig of zoiets. Ik hoop dat een RT-er of IB-er ook tijd heeft voor een kind als mijn zoon.
MaaikeL
03-12-2008 om 21:00
Versnellen is een tijdelijke oplossing
Versnellen is m.i. een tijdelijke oplossing. Hij zal altijd sneller blijven gaan dus met alleen versnellen ben je er niet. Je kunt toch niet oneindig doorgaan, dan is hij straks 8 als hij klaar is met de basisschool? Mijn zoon (6jr) in groep 3 heeft ook een hele grote voorsprong. Hij is AVI-uit en met alles de klas vèr voor. Toch kiezen wij niet voor versnellen maar voor verrijken en verdiepen. Zeker als hij ook echt al goed kan lezen is er zoveel mogelijk!
anna van noniemen
03-12-2008 om 21:11
Meer uitdaging
sommige kinderen hebben nu eenmaal meer uitdaging nodig, en van veel hetzelfde gaan ze zich vervelen en vervelend worden....Bij zoon speelt er meer, maar toen hij 2 jaar terug op de dagbehandeling zat, was daar ook een jongen.....pdd-nos, 10 jaar oud.....en klaar met de basisschool....nee, ideaal is het niet, maar de andere kant is ook niet ideaal, een kind dat zich verveelt....
en wat voor mijn zoon geldt hoeft uiteraard niet voor alle kinderen zo te gelden, ik deel slechts mijn ervaring....
gruffalo
03-12-2008 om 22:12
Ook
hoi
mijn dochter is ook versneld naar groep 3 gegaan, was Avi-uit en kon prima rekenen. Ondanks de versnelling had ze een ruime voorsprong op de rest van de klas. dat is nu, in groep 4, nog steeds zo. Ik vind persoonlijk 2 keer versnellen geen optie voor mijn dochter. Ze is nu al vaak 1 tot 1,5 jaar jonger dan de andere kinderen. een verschil van 2 tot 2,5 jaar is zo groot, en sociaal zou mijn dochter dat echt niet redden en die sociale aspecten vind ik erg belangrijk! Versnellen is voor mij nu echt de allerlaatste optie.
de juf doet nu heel erg haar best om haar toch uit te dagen via verrijking en verdieping. ze heeft haar eigen routeboekje voor rekenen (hoeft alleen maar bepaalde sommen te maken) en daarnaast worden de sommen die ze maakt, ook nog eens ingedikt. de tijd die ze daardoor over houdt kan ze besteden aan werkjes die de juf speciaal voor haar uit zoekt: bijvoorbeeld sudoku's, rekenpuzzels, werkstukjes maken enzovoort.
op die manier kan mijn dochter toch in groep 4 blijven en wordt toch uitgedaagd.
Groetjes
Gruffalo
Elisa Gemani
04-12-2008 om 10:03
Hier
Zoontje van nu zeven na de zomer versneld van groep 3 naar groep 5. Hij kan in alle opzichten prima meekomen, ligt met rekenen bijv. nog steeds erg ver voor maar nog een keer versnellen is wat mij betreft geen optie omdat hij dan sociaal-emotioneel echt niet aansluit bij de oudere/grotere kinderen. Hier zoeken we het dus vooral in verdieping/verbreding en verrijking. Hij mag de basisstof en herhalingsopdrachten overslaan en extra opdrachten maken. Ook krijgt hij Engels, mag hij boekbesprekingen houden, werkstukken maken en draait hij een ochtend in de week mee met de bovenbouw (groep 6/7/8). Volgend jaar mag hij ook naar de Plusklas. Wellicht dat hij toch nog de bovenbouw straks in twee jaar ipv in drie jaar doet maar dat zien we dan wel weer. Hij is gewoon ook nog een jochie van zeven dat graag speelt, nog erg kinderlijk is in sommige opzichten en hij is ook nog eens de kleinste van de klas dus het moet wel allemaal in balans blijven. Gelukkig is school prima ingesteld op kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en is er een grote kast met hb-materiaal dus vervelen hoeft hij zich niet
En verveling is killing voor met name dit soort kinderen.
Elisa Gemani
04-12-2008 om 10:05
Aanvulling
Ik moet er nog even bij zeggen dat hij op een Montessorischool zit dus werken op eigen niveau is wellicht wat makkelijker dan op een reguliere klassikale school.
Pauline
04-12-2008 om 16:34
Plusklas
Nog een keer versnellen zou ik ook zeker niet doen. Fysiek gaan ze dan toch wel heel erg uit elkaar lopen. En met sporten komen ze toch ook weer bij hun leeftijdsgenootjes terecht, dan is het wel leuk als ze ook eens iemand uit de klas tegen komen.
Verbredingsstof kan ook best moeilijk zijn, het ligt er toch maar net aan wat het is? Bij ons op school geven ze in de plusklas bijvoorbeeld spaans.
Janna3
04-12-2008 om 21:14
Veel reacties
Bedankt voor alle reacties tot dusver. Het is prettig om ervaringen van anderen te kunnen lezen, vooral omdat we niet heel veel mensen hebben met wie we deze problemen kunnen bespreken. Het wordt toch vaak als luxeprobleem gezien. Dat is het misschien ook wel, maar het baart me toch wel zorgen. Op dit moment zitten we ook op het spoor van verbreden. Hij is nog maar 5 jaar en ik moet er niet aan denken dat hij na de kerst naar groep 4 zou gaan. Hij kan nu prima opschieten met zijn klasgenootjes en dat wil ik graag zo houden. Op het moment dat hij het niet meer naar zijn zin heeft kunnen we altijd verder kijken. Een plusklas is hier niet helaas, maar ik denk wel dat ze open staan voor verbreding. Misschien een tweede taal, wiskunde, pianoles (er is een leerkracht muziek) of schaken.
We vinden het wel heel belangrijk dat de dingen goed zwart op wit worden gezet. Onze zoon heeft nu een leerkracht die veel oog heeft voor de individuele verschillen tussen de kinderen. Volgend jaar kan dat wel heel anders zijn en loopt hij de kans om gewoon weer met de rest van de klas mee te moeten doen. Zijn er ook ouders die hun kind hebben laten testen? Ik weet niet of het wat toevoegt, maar misschien is het een optie.
Janna
Elisa Gemani
04-12-2008 om 21:20
Testen
Ja, mijn zoontje is vorig jaar getest en is dus hoogbegaafd met een verbaal/performale kloof. Zo'n test is toch wel zinnig omdat er uitkomt hoe je kind informatie in zich opneemt en verwerkt. En op welke gebieden het sterker is en op welke niet. Ook faalangst en perfectionisme kunnen eruitkomen. Daarnaast sta je sterker met zo'n uitslag bij officiele instanties (school). Maar het blijft belangrijk om de vinger aan de pols te houden en regelmatig met de leerkracht te communiceren over het wel en wee van je kind.
Gerry
04-12-2008 om 23:26
Kijk eens hier
http://www.hiq-forum.nl/index.php een forum over hoogbegaafdheid. Daar is een speciale rubriek Ouders over kinderen met subtitels: ouders en school, verbreden, verrijken en verdiepen etc. Daar is heel veel informatie te vinden over dit soort vragen en een boel lotgenoten.
MaaikeL
05-12-2008 om 14:16
Over testen
Wij hebben zoon vorig jaar laten observeren door een orthopedagoge. Hij was toen nog geen 6. Er is toen ook gekeken naar zijn manier van informatieverwerken, dat bleek echt in balans te zijn. Hij was nog te jong om echt van hoogbegaafdheid te spreken maar de ortho zei dat hij wel alle tekenen daarvan heeft. Zoon vindt trouwens sudoku's maken bijvoorbeeld ook erg leuk, zou dat ook niet iets zijn op school?
En een luxe probleem is het zeker niet! Zoon was vorig jaar echt overspannen vanwege absoluut gebrek aan uitdaging op school, dat noem ik geen luxe meer.
Jolijt
05-12-2008 om 14:35
Denk verder
denk verder dan groep 3, denk verder dan groep 8. Voor de meeste snelle kinderen blijft de stof (te) makkelijk. Als de kinderen nog erg jong zijn is het moeilijker om iets naast school te vinden dat de leerhonger stilt zonder dat het erg gaat opvallen. Immers je moet toch eerst goed leren lezen en rekenen voor de hogere wiskunde en het chinees uit de kast kunnen.
Onze dochter is nu 14, heeft nooit een klas overgeslagen en heeft op de middelbare alles extra wat er aan extra's is. Waren wij aan klassen overslaan begonnen dan was ze nu aan de universiteit toe. Dat is qua leren dan, maar zeer zeker nog niet sociaal-emotioneel klaar voor het studenten leven...
Angelique Peelen
09-12-2008 om 08:20
Moeilijk
Hoi,
Ik ben het wel met Jolijt eens. Kijk verder dan nu. Toch denk ik als eerste, laat je kind testen. Dan pas weet je hoe ver je kind is en kun je met die mensen overleggen, wat te doen.
Een van mijn zoontjes zit op het gymnasium en daar lopen veel kinderen rond die pas 9 of 10 jaar oud zijn. Die lijden daar juist helemaal niet onder, maar voelen zich juist eindelijk begrepen, op hun plek. Dus een klas of 1/2 overslaan hoeft niet altijd een probleem te zijn. Het probleem lijkt mij juist veel groter om je kind steeds onder zijn niveau te laten werken. Ik ben dus ook best een voorstander van scholen voor hoogbegaafde kinderen. Kinderen die niet mee kunnen komen, daar is meestal alles wel goed voor geregeld.
Het probleem wat mijn zoon had is dat het de hele lagere school makkelijk ging. Zonder ooit iets te doen 9-ens en 10-en. Nu merkt hij dat het toch wel lastiger is deze cijfers te halen met niets doen. Hij scoort nog steeds hoger dan zijn gemiddelde jaarlaag, maar zijn mentaliteit is onvoldoende. Hij gaat nu een speciaal project volgen om hem te motiveren harder te werken.
Nogmaals, laat je kind testen. Ik wil je heel veel succes wensen verder met dit ab so luut geen luxe probleem ![]()
Janna3
16-12-2008 om 18:26
Update
We hebben gisteren een heel prettig gesprek gehad op school. Ze hebben hem AVI getoetst en willen hem ook testen op HB. Ze twijfelen, net als ik, maar de uitslag bepaalt wel de sociaal-emotionele insteek.
Verder zaten we allebei op de lijn van verbreden, hij krijgt nu alle mogelijke extra stof. Hij gaat ook twee uur in de week met de klassenassistent en een paar andere kinderen een alternatief programma doen. Ik heb het idee van een plusklas geopperd en dat zou nog besproken worden. Er wordt goed in de gaten gehouden dat hij zijn (nu nog) enorme motivatie om te leren behoudt. Al met al heb ik heel veel aan jullie tips gehad en ben ik blij dat de school mijn zoon zo goed in de gaten houdt.
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Janna