Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Evenanoniem

Evenanoniem

08-06-2014 om 15:53

Versnelling terugdraaien?

We zitten met het volgende probleem. Dochter is een jaar versneld, heeft groep 6 overgeslagen. Ze is dus jonger dan haar klasgenoten. Qua cognitieve uitdaging pakt dit heel goed uit. Ze is weer gemotiveerd en vrolijk. Helaas gaat het qua aansluiting niet lukken. Ze past niet bij haar klasgenoten. Ze zijn al aardig aan het puberen en met jongens bezig. Ze hebben niks met elkaar gemeen. In haar vorige groep speelde ze wel met andere kinderen. Het lijkt wel of dochter onzichtbaar wil zijn. Nu zit ze alleen in de pauze, zielig op een bankje. In de klas zit ze stilletjes alleen te lezen terwijl iedereen bij zijn groepje gaat kletsen. Ze zegt zelf het niet erg te vinden en absoluut niet terug te willen want de verveling vond ze nog erger dan alleen zijn. Ik vind het zo triest. Kan het niet aanzien haar zo eenzaam te zien. Nu mijn vraag: wat te doen: dochters mening negeren en terug plaatsen naar oude groep of denken het is nog maar een jaartje dus even doorzetten en op de middelbare zal het anders zijn. Ik heb het gevoel dat dochter dan weer eenzaam en alleen zal zijn. Aan de ene kant heeft ze ook pech met haar groep. Ze zien haar als anders dus raar en negeren haar. Natuurlijk moeten ze niet met haar omgaan..... Als er geen klik is gaat het ook niet. Haar oude groep was gezellig en iedereen mocht meedoen. Er waren wel meer kinderen in die groep die een beetje anders zijn en dat was nooit een probleem. Gewoon een fijne sfeer. Ik weet niet of dochter zich schaamt om terug te gaan en stiekem wel wil of dat ze echt niet wil. Moeilijk... De versnelling vorig jaar is niet zomaar gedaan.... Ondertussen is dochter eigenlijk al klaar met de basisschool stof. Ze krijgt wel extra vakken aangeboden. Chinees en Spaans. Verder mag ze, samen met nog een paar kinderen van school, 1 dag per week naar een + klas op de middelbare hier in de buurt. Dit vind ze helemaal te gek en kijkt ze de hele week naar uit . Buiten school heeft ze wel vriendinnen en hobby's (viool en hockey (kan het goed vinden met de meiden in haar team). Iemand ervaring met versnellen en dan geen aansluiting vinden in nieuwe groep? Wie heeft raad? Kan het nog goed komen op de middelbare qua aansluiting? Is terugplaatsen de oplossing? Buiten school kan ze vaak wel goed opschieten met oudere kinderen. Vandaar dat we dachten dat dit geen problemen zou geven.... Van populair en veel vriendinnen in haar vorige groep naar eenzaam stil meisje is toch een teken dat dit niet goed gaat..... Terugplaatsen is dan toch het beste?


Zus

Zus

08-06-2014 om 16:03

Inderdaad sneu maar

Ik kan mij voorstellen dat het niet leuk is dat je dochter geen aansluiting heeft in deze groep. Maar ik denk ook dat terugplaatsen geen optie is. Ten eerste, zeer belangrijk, dat ze dan al helemaal geen cognitieve uitdaging heeftt en nog langer op de basisschool moet zittem. Ten tweede vermoed ik dat ze nu ook te lang uit haar vorige groep weg is en de band die ze eerst had, toch niet meet hezelfde zal zijn. Dan is de teleurstelling nog groter. Ten derde is hoe ze het nu heeft totaal geen voorspeller voor de toekomst! Het klinkt alsof ze het niet zo getroffen heeft met deze groep kinderen, dus dat het niet aan haar ligt. Ze past niet bij deze kinderen, dat kan. Op de middelbare school straks zit ze im ieder geval tussen meer gelijkgestemden. Echt, maak je niet teveel zorgen en komend jaar is zo voorbij!

Dalarna

Dalarna

08-06-2014 om 16:05

niet terug

Niet terugplaatsen, ze heeft gewoon de pech met deze klas want heus niet alle meiden in groep 7 zijn alleen maar bezig met jongens en puberen. Verder kan het ook zo zijn dat de klas die nu in groep 6 zit daar volgend jaar ook mee begint.

Ik denk dat ik zou kijken naar een andere basisschool als ze echt hier weg wil maar een jaartje uitzitten kan ook prima. Zoals ik al zei denk ik dat ze echt pech heeft en als ze volgend jaar naar een VWO kan is de kans groot dat ze daar weer gelijken treft.

Druif

Druif

08-06-2014 om 16:06

pesten

Buitensluiten is ook pesten.

Ik zou met je verhaal naar de leerkracht gaan en vragen of hij/zij het pestprotocol van de school eens wil bekijken. En ik zou vragen hoe de leerkracht ervoor gaat zorgen dat je kind erbij gaat horen in de klas.

Ken je ouders van de kinderen in de klas? Als je iemand kent die benaderbaar is, kan het helpen om samen met die ouder een soort van bruggetje te maken. Waarbij je dochter zich door dat kind meer betrokken gaat voelen. Het kan ook heel goed een jongen zijn trouwens. Mijn oudste heeft altijd meer aansluiting met jongens dan met meisjes.

Misschien kan de leerkracht je daar ook bij helpen.
Als de leerkracht je niet serieus neemt, zou ik naar de ib-er of directie stappen met dit probleem.

Als ik het zo lees, zou terug gaan geen optie zijn, als ik jou was. Misschien wel een andere school? (waar die hockey vriendin op zit bijvoorbeeld?)

Opties

Je zou de versnelling terug kunnen draaien als school haar een zinnige twee jaar kan bieden. Versnellen is vaak een 'makkelijke' oplossing om met een leervoorsprong om te gaan. Verdieping, verbreding en verrijking in de klas waar het kind qua leeftijd logischerwijs zit is veel meer werk en lastiger.

Je kan ook de situatie voor lief nemen met de gedachte dat je dochter nog maar één jaar basisschool hoeft en het hopelijk beter treft op het voortgezet onderwijs.

Mijn zoon had ook groep 6 overgeslagen. In zijn eigen groep had hij niet zoveel aansluiting omdat zijn interesses teveel verschilden met die van zijn klasgenoten. In zijn nieuwe groep had hij ook nauwelijks aansluiting omdat de jongens daar ook al aan het prépuberen waren. Aspirant alfamannetjes Axe en gel. Daarna kon hij terecht in een Leonardoklas op een andere school. Daar doet hij nu groep 7 nog een keer. Ondanks dat daar veel meer verrijking is, blijft de stof natuurlijk saai maar hij heeft nu wel eindelijk vriendjes en wordt geaccepteerd zoals hij is. En dat vonden wij voor nu het belangrijkste.

Voor jouw dochter zou het ideaal zijn als ze volgend jaar groep 7 kan doen met een voor haar echt passend programma. Als dat er niet in zit moet je kiezen wat je het belangrijkste vindt: sociaal lekker in de klas (maar nog twee jaar cognitief afzien) of zo snel mogelijk richting vo door volgend jaar groep 8 te doen (maar dan niet in een voor haar leuke groep).

Wat ik me trouwens afvraag: heeft ze niet zoveel contact met haar voormalige klasgenootjes? Spelen de groepen 6 en 7 tijdens de pauze en lunch niet gezamenlijk op het plein?

skik

koffiekwast

koffiekwast

08-06-2014 om 16:24

niet terug plaatsen~!!!

onze dochter is al vroeg op de basisschool versneld en in de beginjaren was dat sociaal ook geen probleem. Echter, in groep 7 begonnen veel kinderen op onze dorpsschool ook behoorlijk te puberen, zaten ze in een combi klas met groep 8 waarin 2 bijna 13 jarigen die helemaal niet meer te houden waren en had ze ook nog eens een juf die het normaal vond dat ze in de klas "k^*t"kabouter werd genoemd.
De vriend/vriendinnen op school besloten al in augustus van groep 7 deze school te verlaten, dochter heeft het nog tot november volgehouden.
Toen uiteindelijk de overstap gemaakt naar een grote school in de stad met veel diversiteit en binnen een paar weken hadden we een gelukkige dochter met vrienden en een geweldig humeur. Terugplaatsen is voor ons nooit een optie geweest (wel gesuggereerd door de dorpsschool ihkv ze is nog zo klein). Op de andere school nooit meer last gehad - ook daar was ze klein qua afmetingen maar dat heeft ze inmiddels (net eindexamen gedaan) allang ingehaald. Ze gaat over 5 weken weer kamperen met een paar oud basisschool-klasgenoten van toen - want ondanks verschillende middelbare scholen, hebben ze toch nog veel contact. Kortom, de overstap was enorm goed voor haar sociale leven en haar zelfvertrouwen.
Als je dochter al klaar is met de stof is een groep lager ook geen optie - kijk of er een andere school is waar ze het laatste jaar nog een leuke tijd kan hebben.

dochter van Egel

dochter van Egel

08-06-2014 om 16:52

mijn ervaring

Ik heb zelf groep zeven overgeslagen. Nu zit ik in de brugklas.
In groep zeven (in mijn geval groep acht) gaan meisjes zich vaak ouder gedragen,
in de brugklas waar ik nu zit is iedereen heel normaal.
Ik had ook niet echt vrienden in groep acht, ik ging gewoon om met mijn vrienden uit groep zeven (op mijn school hadden we een combi-klas met groep zeven en acht, ik had geluk).
Uw dochter moet nu nog wennen aan oudere meisjes, en misschien vergis ik me maar waarschijnlijk zonderde ze zich aan het begin van het jaar ook een beetje af. In een nieuwe klas met nieuwe kinderen kan ze opnieuw beginnen en wat meer op meisjes afstappen. En het scheelt maar een jaar, later als uw dochter gewend is aan oudere kinderen zal ze merken dat het niet zoveel scheelt en dat meisjes die een jaar verschillen meestal dezelfde hobby's hebben.
Terug naar groep zes is geen goed idee. U en uw dochter hebben er vast lang over nagedacht toen uw dochter groep zes over ging slaan, en naar groep zes zal vast weer heel saai zijn.

willeke

willeke

08-06-2014 om 20:12

wel terug plaatsen

Ik denk niet dat het probleem is dat haar klasgenoten ouder zijn. Maar ik zou haar zeker terug willen hebben naar de fijne groep. De tenneur vd reacties is uitzingen, dat heb ik zelf bij mijn kind gedaan en echt veel spijt. Deze groep is niet gezond voor haar, dus daar moet ze weg. Je zegt dat ze cognitief klaar is met bs, dus veel helpt het ook niet haar te laten zitten in de groep waar ze zit. Volgend jaar zouden ze haar toch een eigen programma moeten geven om haar tevreden te houden. Dus waarom niet in groep 7. Maar dan wel na groep 7 naar vo.(door haar eigen programma te geven kun je ook voorkomen dat ze zich gestraft voelt door terug te gaan)

Dalarna

Dalarna

08-06-2014 om 21:43

willeke

Zo tussen neus en lippen door geef jij waarschijnlijk het beste advies: volgend jaar groep 7 en DAN naar de brugklas. Dan maar geen musical en kamp (laat kind kiezen wat ze wil) want nog twee jaar basisschool lijkt me niets, de haantjedevoorste kinderen uit groep 6 nu zullen na de zomer ook gaan puberen.

Marie

Marie

08-06-2014 om 21:54

feestje geven?

Misschien lukt het om het contact met een aantal kinderen in klas beter te krijgen door ze bij jullie thuis uit te nodigen voor een feestje?

De oplossing van Willeke

Volgend jaar in de oude groep, met werk van groep 8 en het jaar erop naar het vo lijkt me het beste van twee werelden. Wel weer bij haar vriendinnen maar toch nog maar één jaar bo.

skik

Mijntje

Mijntje

09-06-2014 om 07:51

zielig vinden

Ze zegt het zelf niet erg te vinden. Jij vindt haar zielig. Ik zou dus zeker je dochter serieus nemen.
Misschien redt ze het wel met haar contacten buiten school en zit ze het prima uit hier. Wel een goed plan om met de juf hierover te praten. Zijn de pauzes van haar nieuwe en oude groep niet gelijk?

Miekemieke

Miekemieke

10-06-2014 om 09:48

geen aansluiting hoeft geen probleem te zijn

Je dochter vindt het niet erg en als zij verder lekker in haar vel zit dan zou ik haar zo laten. Mijn nichtje heeft in groep 7 en 8 alleen gezeten. Ze vond na een verhuizing helemaal geen aansluiting in de klas maar voelde zich wel prima en wou liever alleen zitten. De leerkrachten en kinderen respecteerden dat. Dit heeft zich ook zo voortgezet op de middelbare school. Buiten school had ze ook niet veel contacten maar was toch een gelukkig kind en is nu een heel vrolijke jongvolwassen vrouw met veel sociale contacten. Het zijn wel alleen contacten die zich afspelen in haar interessesfeer overigens.

Bloemetje11

Bloemetje11

10-06-2014 om 17:13

Herkenbaar

Deels herkenbaar. Hier een meisje dat ook een klas heeft overgeslagen op de basisschool. Ze is net 15 en zit nu in de 4e. De eerste 2/3 jaar op de middelbare vond ze gelijkgestemden, maar kinderen ontwikkelen zich snel en wordt het leeftijdsverschil groter. In deze klas zijn de meeste kinderen (ruim) 16 jaar en met hele andere dingen bezig dan mijn dochter: roken, scooters en jongens, bv.
Qua niveau kan ze het prima aan en ze heeft geen spiijt van de versnelling. Ze wordt 'getolereerd' door haar klasgenotem maar echte vriendschappen zijn nog niet ontstaan. Samenwerkingsprojecten gaan ook wel goed, maar blijven oppervlakkig. Ze redt het wel en trekt haar eigen plan.
Jammer, maar in deze klas heeft ze het gewoon niet zo getroffen. Gelukkig heeft ze wel een paar vriendinnen via toneel en muziek.

Dalarna

Dalarna

10-06-2014 om 19:41

toch denk ik

dat het heel vaak gewoon een karaktereigenschap is. Mijn oudste is 15, zit in de derde maar heeft niet superveel aansluiting. Gewoon goed enzo maar hij past niet tussen de meeste 15 jarige jongens qua doen en laten. Als hij een jaar jonger was geweest en tussen deze groep had gezeten had ik gedacht dat hij toch te vroeg was doorgeschoven. Aan de andere kant heeft de dochter van mijn vriendin een klas overgeslagen en zit nu met net 13 in de tweede en heeft het enorm naar haar zin in die klas en hoort er helemaal bij en zit er gewoon middenin.

Mijn jongste van in sept 13 zit in groep 8 maar juist hij is jong in gedrag vind ik en zit niet lekker in de groep. Ook op zijn sport had hij het dit jaar moeilijk als jongste van zijn Cgroep waarbij de oudste bijna 2 jaar ouder kan zijn. De meiden van zijn leeftijd zaten al middenin de puberteit en hij is daar al helemaal niet mee bezig. Was hij niet blijven zitten dan had hij ook totaal niet in de brugklas gepast maar daar had hij wel moeten zitten qua leeftijd.

ervaring

Mijn advies zou zijn: luister naar je dochter.
Wij hebben twee dochters die elk een klas overgeslagen hebben. Bij allebei was het een weloverwogen beslissing, en als ik jouw verhaal lees was dat ook bij jullie het geval. Je bent niet over één nacht ijs gegaan.En blijkbaar waren er goede redenen om je dochter een klas over te laten slaan.
Mijn oudste had goede vriendinnen, maar ze zaten niet bij haar in de klas. Niet voor en ook niet na de versnelling. Dat is langzaam zo gegroeid, vriendin van de creche, meisje uit een paralelklas, vriendin via Sport, enz. In haar klas had ze weinig aansluiting. Maar daar zat ze helemaal niet mee.

Jongere zus zat op de basisschool (na versnelling) in een leuke sociale klas, waar ze ook veel vriendinnen had. De overgang naar middelbare school viel haar zwaar en zij had daar last van. Zij voelde een leeftijdsverschil en zij voelde zich niet op haar plek. Ze mocht blijven zitten in de vierde klas middelbare school (ondanks goede school resultaten). En vanaf dat moment was ze weer in haar element (vriendinnen, vriendjes enz). Nu heeft ze inmiddels examen gedaan. We hebben het er nog wel eens over, en zij zegt dat zowel het versnellen als het later blijven zitten op dat moment de juiste beslissing was.

Zo zie je maar, elk kind heeft een eigen verhaal, en bij elk kind past een eigen benadering.

willeke

willeke

11-06-2014 om 13:55

ja maar waarom?

Ik snap niet waarom niet terug. Soms kun je niet anders helaas. Soms hoef je ook niet omdat niet iedereen het even erg vindt er buiten te vallen. (mijn zoon bleef bijv.contact houden met klas waar hij uit kwam) Vraagstelster maakt op mij de indruk in te schatten dat haar dochter er wel last van heeft. En er is een betere klas beschikbaar, dus waarom niet? Het is gewoon pech, dochter zit in groep 7, ik verdenk haar ook van pubergedrag, maar met jongens is ze niet bezig en ik geloof haar vriendinnen ook niet. Moet eerlijk zeggen dat ze weinig contact heeft met de kinderen in de klas die anders zijn, maar er zijn nogal wat kinderen die anders zijn en volgens mij loopt dat in de klas best goed. (Niet zo als ik het zou willen maar dat ligt ook aan leerkracht, maar dat is weer een ander verhaal)
Overigens wordt dochter wel vaker uitgenodigd op feestjes bij minder populaire meisjes, en dan gaat ze met veel plezier, maar resulteert helaas niet tot meer contact. Het is er toch of het is er niet.
Ik zou gewoon eens goed polsen bij dochter waarom ze niet terug wil (kan me voorstellen dat ze dat als falen ziet bijv, of is bang voor reacties, of is bang het concept versnelling los te laten) en proberen de nadelen te ondervangen.

Omgang met Peers

Ze hoeft niet hoogbegaafd te zijn, ze is wel cognitief voorlijk en sociaal emotioneel 'normaal'. Dat zijn veel hoogbegaafde kinderen en daar zou het best eens mee kunnen klikken. Kijk eens bij Pharos of bij hb kind forum.
En moeten de vriendinnetjes van school komen? Sport, hobbits enz kunnen ook contacten opleveren. Nog maar 1 jaar en ze kan naar een andere school. Gym heeft vaak veel versnelde kinderen. Ik zou niet terug zetten. Zo dik was ze er ook niet mee, anders speelden ze nog wel samen.

Loes

My

My

16-06-2014 om 22:25

Wel terug plaatsen

Mijn hart breekt nog telkens als ik eraan terug denk. Het hele middelbaar gymn onderwijs heeft het niet fijn geklikt met klasgenoten. Hij werd gezien als een raar object, je kon er moeilijke vragen aan stellen en dan lachen met zijn reactie... Hij wist zich na een tijdje echt geen houding meer te geven. Alles vonden ze vreemd en grappig aan hem. Toen hij nog bij leeftijdgenoten zat viel hij niet uit de boot. Daar had hij goede aansluiting en werd hij niet als vreemd aanzien.
Daarna op de unief was hij van lengte ed wel bijgegroeid, viel het al niet meer van hem af te lezen als 'dat kleine slimme ventje', maar hij heeft er toch even aan moeten wennen dat hij wel terug er gewoon kon 'bij' horen, het was voor hem echt even wennen om terug als 'normaal' aanzien te worden, om niet als 'hoogbegaafde' bekeken te worden. Ik vrees dat het diep toch ergens littekens heeft achtergelaten. Ik vind het heel moeilijk om over zijn versnelling te praten omdat ik er hartpijn van heb wanneer ik aan die periode terug denk. hij heeft altijd prima cijfers gehaald, de leerstof bleef voor hem een makkie. Maar zijn interesses bleven ook anders; Hij had nog geen interesse in meisjes (had late puberteit), de nieuwsberichten en wereldproblemen boeide hem meer als bij de andere kinderen. Hij was in diepere dingen geboeid als zijn klasgenoten.
Als ik jou was zou ik haar terug plaatsen, zonder twijfel; Haar gelukkig voelen is zo veel belangrijker dan die versnelling.Ook op langere termijn gezien. Als die versnelling niet goed zit kan dat zeker littekens geven.

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 10:00

En HOE weet je of dit kind volgend jaar wel in groep 7 past? Is ze dan opeens wel toe aan make-up en jongens? Hoe weet je of de kinderen die nu in groep 6 zitten zich daar niet mee bezig houden? De kans is groot dat dit kind nog wel drie jaar niet gaat 'puberen' of zich met jongens bezig gaat houden moet het kind dan altijd op de basisschool blijven en steeds met nog jongere kinderen zitten?

Ik snap niet dat niet geaccepteerd wordt dat dit een karakterdingetje is en geen leeftijdsdingetje. Er zijn genoeg kinderen nu in groep 7 die daar wel qua leeftijd horen en óók niet puberen of naar jongens kijken maar die laat je daar toch ook niet op zitten?

Zo snel mogelijk naar de middelbare en hopen dat je daar kinderen tegenkomt die hetzelfde zijn want net zoals Loes voor jou al zegt: ze gaat helemaal niet met de kinderen uit groep 6 om. Ze kan toch gewoon na schooltijd en in de pauzes met hun spelen? Waarom is het zo belangrijk dat je onder de lessen ook tussen kinderen zit die niet puberen en naar jongens kijken? Je houdt dit verschil toch vaak tussen VWO'ers en VMBO'ers op de basisschool.

willeke

willeke

17-06-2014 om 10:28

Dalarna

Volgens mij schreef ik al in mijn posting dat ik niet geloof dat het een leeftijdsding is, toch zou ik terugplaatsen. Ik vind het veel te makkelijk om te zeggen dat het een karakterding is, dus niet op te lossen. Draadjesstarter heeft volgens mij helemaal niet gezegd dat dochter vrienden heeft in andere klas, wel dat het een veiligere klas was. Dat heeft maar deels met pubergedoe te maken. Zoals ik al zei; mijn dochter gedraagt zich als een echte puber maar is ook heel invoelend en accepterend, en van jongens wil ze nog helemaal niets weten. Zo ook haar vriendinnen. De ene groep is gewoon de andere niet.
Als ze nog maar een jaar zou gaan zou je de versnelling ook niet echt terugdraaien, je kiest er alleen voor om haar laatste jaar op bs zo fijn mogelijk te laten zijn.

Suze

Suze

17-06-2014 om 13:31

Evenanononiem

Je schreef in je eerste posting "Ze zegt zelf het niet erg te vinden en absoluut niet terug te willen want de verveling vond ze nog erger dan alleen zijn."

Ik vind het nogal wat om haar terug te plaatsen tegen haar geuite wens in, zoals sommigen suggereren.

De optie: naar haar oude groep terug maar dan speciale stof en na volgend jaar door naar de middelbare school, vind ik zelf wel een goede. Moet de school daar wel aan meewerken. Doen ze dat, denk je?

Maar belangrijker: waarom bespreek je de diverse opties niet met haar?
En nog eens goed doorvragen wat ze in deze klas vervelend vindt, waarom ze niet teruggeplaatst wil worden, wat ze voor- en nadelen vindt van de diverse opties (mits de school eraan meewerkt natuurlijk).

Ik ben wel benieuwd hoe het nu met je dochter gaat en of n.a.v. alle reacties bepaalde ideeën hebt over hoe nu verder.

Moeder van versnelde kinderen

Moeder van versnelde kinderen

17-06-2014 om 21:42

Ik lees al jaren de klaagzangen over de versnelling van jouw zoon, steeds onder andere namen. Nooit heb je me kunnen overtuigen dat HIJ ooit heeft gezeten met die versnelling. Jij vond het altijd zo sneu dat hij een klein serieus manneke was tussen al die grote puberbeesten. Denk je nou werkelijk dat je hem een plezier had gedaan door hem in een lagere klas te plaatsen, waar hij zich zou hebben verveeld met de leerstof waar hij in tegenstelling tot zijn leeftijdsgenoten óók niet geïnteresseerd zou zijn geweest in sex, drugs en rock 'n roll?

En vraagstelster, iemand suggereerde: plaats je kind terug naar de oude klas en laat het de basisschool verlaten na groep 7. Dat lijkt me best een goed idee! Let wel op dat ze een voldoende uitdagend programma krijgt en zoek dat laatste jaar veel uitdaging buiten school. Over het jong doorlopen van de middelbare school zou ik me geen zorgen maken. Bij versnelde kinderen wordt soms ieder puberverdrietje en -onzekerheidje op die versnelling gegooid (zoals het bij geadopteerde kinderen op de adoptie wordt gegooid, bij kinderen van gescheiden ouders op de scheiding, enzovoorts). Versnellen doe je niet voor niks, het is een compromis, maar vaak wel het beste.

Egel

Egel

17-06-2014 om 22:53

waar blijft de topicstarter

Hallo topicstarter, wat jammer dat je niet meer reageert. Er zijn veel mensen (waaronder mijn dochter) die over je zorgen hebben meegedacht, hebben ingelogd en een antwoord hebben geformuleerd in de hoop je te helpen.
Het zou wel vriendelijk zijn als je laat weten of je er iets aan hebt.
Persoonlijk vind ik het overigens een absurd idee om een versneld kind weer terug te plaatsen, alleen vanwege sociale redenen die mogelijk helemaal niet worden opgelost als het niet meer tussen de 1 jaar ouderen kinderen zit. Verder denk ik ook niet dat er een keus is: welke school zet een kind nu zomaar een jaar terug? Dat vinden ze toch helemaal niet goed? Zeker niet na alle moeite van de versnelling.
Op de school van mijn kinderen zou dit sowieso geen issue zijn, want er zitten zo'n 275 kinderen in groep 5, 6, 7 en 8 in één grote ruimte. Ze hebben wel hun eigen groep (± 30 kinderen per groep, in een combinatie 5/6 of 7/8) in gedeeltes van de ruimte, maar er is een flink deel van de dag samenwerking in niveaus of op ander vlak. Het maakt dan dus niet zoveel uit in welke groep je zit en dan zijn er ook nog de pauzes buiten (met continurooster). Het werkt heel goed. Maar ja, daar heb jij niets aan.
Hoe dan ook zou ik niet weten waarom je je dochter niet serieus zou nemen en van haar aan zou nemen dat ze nog liever net iets te eenzaam is in de klas, dan dat ze de verveling van vorig jaar heeft.
Mijn dochter wilde het niet zeggen, maar het hogere niveau van het voortgezet onderwijs straks gaat waarschijnlijk ook heel wat uitmaken in de aansluiting met andere kinderen. Al is het maar omdat daar meer versnelde kinderen zitten (of op zijn minst minder zittenblijvers).
Succes en ik hoop dat je nog een reactie geeft,
Egel

Evenanoniem

Evenanoniem

18-06-2014 om 11:27

Hier ben ik eindelijk!!!

Sorry voor het zo laat reageren. Ik heb het heel erg druk gehad. Ik heb alle racties met heel veel belangstelling gelezen. Fijn dat er zoveel mensen meedenken. Bedankt hiervoor. Zelf vind ik het een goede tip om dochter terug te plaatsen en groep 8 over te slaan. Alleen vraag ik mij af of ze op het VWO ook niet geaccepteerd zal worden door haar klasgenoten. Ik moet er niet aan denken dat niemand met haar om wil gaan uit schaamte voor de mening van de rest van de groep. Ze valt ook extra op omdat ze klein voor haar leeftijd is en kinderen kunnen hard zijn. Het terug plaatsen bij leeftijdsgenoten en geen groep overslaan. In haar huidige groep blijven en hopen op een fijnere tijd op het VWO. Het is sowieso niet makkelijk om je weg te vinden in een nieuwe groep die al langer bestaat. Op het VWO is iedereen dan voor het eerst. Hoop echt dat er nog meer kinderen zoals dochter daar rondlopen. Ik heb een paar keer met dochter gepraat. alle opties doorgenomen. Het teruggaan en groep 8 overslaan. Ze zegt zelf dat alles nu anders is in haar vorige groep en ze niet meer met ze speelt ondanks dat de pauze tegelijk valt met vorige groep. In het begin speelde ze wel nog met de kinderen van haar vorige groep maar het is langzaam verwaterd. Ze zegt zelf nog steeds echt niet terug te willen naar oude groep. Ze is ook bang dat ze toch weer saaier werk krijgt. Ook is ze bang voor reacties van andere kinderen. Vindt al dat gevraag zo vervelend. Dit is niet de hoofdreden geeft ze aan, ze wil echt niet terug. Ze zegt dat de kinderen uit haar groep al ietsje aardiger tegen haar doen. Het niet hebben van vriendinnen in haar klas vindt ze jammer. Ze zegt wel ik heb toch vriendinnen in de straat. Dit zijn overigens ook kinderen die 1 a 2 jaar ouder zijn. Omdat ze in haar vorige groep ook naar de oudere kinderen (zittenblijvers) trok zagen wij als ouders en ook school geen problemen met aansluiting vinden na de versnelling. Dit is helaas tegengevallen. Ze zegt verder dat de kinderen uit haar groep haar baby noemen en ze dit niet leuk vindt. Ze durft er niets van te zeggen.... Ik heb met haar afgesproken dat ze dit wel gaat zeggen dat ze geen baby genoemd wil worden. Eerlijk gezegd hoor ik voor het eerst dat ze baby genoemd wordt en dat dit haar dwars zit. Ook heeft ze gezegd dat ze gaat vragen of ze mee mag doen in de pauze. Ze heeft dit wel geprobeerd maar het mocht niet. Ze gaat het weer vragen (vandaag!) en als het niet mag gaat ze het bij andere kinderen proberen. Het naar de juf toestappen vind dochter verklikken en wil ze niet doen. Mocht dit geen effect hebben dan ga ik met haar juf praten over hoe het zit met pestprotocol etc. Ik vind de tip om contact te zoeken met andere ouders ook een goed idee. Ik ken de ouders eigenlijk helemaal niet. Dochter fietst zelfstandig naar school sinds dit jaar. Ik weet niet of dochter het gaat accepteren als ik haar weer eens naar school breng en in haar klas kom. Ze wil zo graag groot en zelfstandig zijn. Aan de andere kant zou het helpen als ik in haar groep kom en met andere ouders praat. Volgens dochter zijn er wel nog veel ouders in de groep voordat de bel gaat. Dochter zegt zelfs als ze nooit mee mag doen in de pauze toch nogsteeds niet terug te willen. Ik kan er wel tegen mam.... Ik ga nog goed nadenken over wat het best is voor dochter. Ook het bespreken op school. Kortom jullie hebben mij op veel ideeën gebracht

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-06-2014 om 14:13

Hier

Mijn zoon van 13 is twee keer versneld op de basisschool; hij zit nu in 3 Gymnasium. Hij is ook klein voor zijn leeftijd omdat zijn botleeftijd 2 jaar achterloopt.
Hoewel hij op de basisschool best veel vriendjes had heeft hij zich altijd een beetje de vreemde eend in de bijt gevoeld. Maar hij is zelfverzekerd, kan voor zichzelf opkomen en vond en vindt plezier in de uitdagingen op school en zijn hobbies buiten school. Maar dat laatste jaar basisschool was hij echt wel helemaal klaar met alles; in alle opzichten. Hij keek reikhalzend uit naar de middelbare school.

Kijk, er zitten altijd kinderen in een klas met wie je niets hebt, pestkoppen en er zijn ook echt rotklassen. En ieder kind is anders. Dit soort zaken laat zich niet voorspellen. Een gezonde dosis eigenwaarde en assertiviteit heb je altijd nodig. Zeker als je klein bent

Sinds zoon op de middelbare school zit is hij opgebloeid. Hij zit tussen overwegend gelijkgestemden en ligt heel goed in de klas. Hij heeft stapels vrienden/klasgenoten. Hij heeft de uitdaging die hij zo broodnodig heeft. Maar vooral plezier. Dat hij gemiddeld 2 jaar jonger is en drie koppen kleiner maakt echt niets uit; niet voor hem en niet voor zijn klasgenoten of wie dan ook. Een van zijn klasgenoten/vrienden is anderhalf jaar ouder dan de rest en hij is 1.95. Nou en?

Toen mijn zoon in groep 8 zat hebben we het boek van Tygo de Vries gekocht: "Ik ben 9 en een brugsmurf". Een heel leuk boek waar zoon veel aan heeft gehad. Hij heeft zelfs contact gehad met Tygo. Wellicht een idee voor je dochter om te lezen? http://www.tygomi.nl/index.html

Er zijn heel veel kinderen die versneld zijn en met de meesten gaat het goed. Het zijn gewoon normale kinderen die wat voor lopen in een aantal opzichten. Nou en? Versnellen is ook beslist niet zaligmakend maar vaak wel de beste optie. Helaas kun je geen koffiedik kijken en als er dan iets niet goed gaat, wordt dat dan dus maar al te vaak onterecht op de versnelling gegooid.

Er zijn hier al veel goede adviezen gegeven. Je dochter terugplaatsen met heel veel eigen werk en uitdaging, groep 8 overslaan en dan naar het vo lijkt mij ook de beste optie. Of misschien in het uiterste geval nog een versnelling.

De middelbare school is ook niet alleen maar zaligmakend; de overgang is heel groot en je moet niet al te hoge verwachtingen hebben van te voren. Mijn zoon heeft nooit leren leren op de basisschool dus daar moet hij heel hard aan werken. Zorg dat jouw dochter dit al wel leert. Werk aan haar zelfvertrouwen en assertiviteit. Probeer een goede balans te zoeken; het is een slim, wijs kind maar het is en blijft een kind. Een evenwicht vinden tussen cognitieve leeftijd en kalenderleeftijd is en blijft lastig. Voor het kind zelf, maar ook voor de ouders en alle anderen die met zo'n kind te maken hebben. Wij hebben veel gehad aan spelmiddagen voor hoogbegaafde kinderen en er zijn ook bureaus voor (ouders) van hoogbegaafde kinderen.

Overigens heb ik school nooit leuk gevonden. Ik ben nooit versneld maar ik had altijd hele andere interesses dan de rest. Ik had niets met die oppervlakkige kakmeiden die alleen maar over make-up en jongens konden praten. Ik ging echt alleen naar school om te leren, kon heel goed opschieten met de docenten en enkele jongens in de klas en ik was (dus) de outsider. Jammer maar ik had genoeg vrienden en vriendinnen buiten school en ging mijn eigen gang. Pas toen ik ging studeren vond ik echt mijn draai.

Hopelijk vindt jouw dochter ook haar draai!

Elisa, nog een versnelling?

"Of misschien in het uiterste geval nog een versnelling." Het meisje zit nu in groep 7, het lijkt me een onhaalbare zaak om haar voor komend schooljaar op een vo-school geplaatst te krijgen.

skik

nuancering

Elisa schrijft: "Mijn zoon heeft nooit leren leren op de basisschool dus daar moet hij heel hard aan werken. Zorg dat jouw dochter dit al wel leert"

Dat klinkt leuk: 'zorg dat ze dit vast leert' maar is voor een slim kind op de basisschool vrijwel onmogelijk. Er is nou eenmaal weinig te leren op de basisschool als je zo ver voorloopt als jouw dochter. Je kunt er natuurlijk wat bij doen (een taal, plusklas, enz) maar echt 'leren leren' doe je daar ook niet van.

Nou hoef je daar ook weer niet van in paniek te raken. De meeste slimme kinderen pikken dit namelijk ooit ergens wel een keer op. Mijn oudste zoon zit nu in gym 2 (1x versneld op basisschool) en hoeft nog steeds echt geen bal te doen om toch goede cijfers te halen. Hard werken? Dat heeft hij echt nog nooit in zijn leven gedaan. Ooit gaat hij er vast wel tegen aan lopen dat hij aan de bak moet, maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij ook dan slim genoeg blijkt te zijn om dat op te pikken. Zolang er geen andere dingen spelen (stoornissen etc) is dat volgens mij echt niet zo'n probleem.

Ik zou vooral naar je kind luisteren. Als zij zegt dat ze graag in deze groep blijft, ondanks de 'omstandigheden', dan zou ik dat zeker respecteren. Wel zou ik er een gesprek met de leerkracht aan wagen, zeker als er sprake lijkt te zijn van pesten.

willeke

willeke

18-06-2014 om 20:57

lastig hoor

Reageert ze vanuit angst of omdat ze dit echt wil..Kan ze niet op school bij haar vriendinnen uit de straat?
Wil niet pessimistisch zijn, maar volgens mij ben je een beetje laat met contact zoeken met ouders. Hier (ook gr 7) beginnen de meeste kinderen ook alleen naar school te gaan.

vlinder72

vlinder72

19-06-2014 om 10:04

Andere school?

Je zou ook kunnen kijken of je dochter groep 8 op een andere school kan doen. Wij kiezen dit jaar ook voor een andere school en mijn zoon gaat naar groep 7.

Belangrijkste reden: hij verveelt zich al jaren en de school doet er niets aan want hij haalt niet overal een A op en hij vertoont geen vervelend gedrag. Dus behalve wat extra rekenwerk leest hij de rest van de dag de Donald Duck. Hij baalt hiervan en wij ook.

Goedemorgen,
Een bericht uit 2014 zie ik maar toch reageer ik. Mijn dochter is ook versneld, ze heeft groep 5 overgeslagen. Ook ik heb er nu niet meer het juiste gevoel bij. Ik ben benieuwd hoe deze situatie is afgelopen en hoe het nu met u en uw dochter gaat.

Groet, Daniëlle 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.