maria68
18-03-2011 om 09:16
Verwarring over uitslag cito kleuterdochter
Hallo,
Mijn dochtertje van 4,5 heeft in januari 2 Cito-toetsen moeten doen waarbij 1 toets (ordenen) heel goed was en 1 toets (taal) erg slecht. De juf stond er verbaasd van over die slechte taaltoets maar zei ook nog : zo kan ze niet naar groep 3... Wij als ouders waren ook erg erg verbaasd over de slechte toets van taal. Mijn dochter heeft altijd taal heel leuk gevonden en is al bezig met woordjes schrijven altijd met lettertjes is heel snel in verbanden leggen en heeft een zeer grote woordenschat. Dit vindt ze zelf erg leuk wordt niets gepushed van ons uit maar zij is met taal en woorden gewoon erg leergierig en met andere zaken weer minder. Dus taal zou zo als wij haar kennen (en velen anderen) geen probleem moeten zijn. Dat ze misschien bij andere toetsen minder zou scoren zou ik niet raar vinden maar bij taal wel. (netjes kleuren en knippen was ze ook niet zo goed in ) Op de peuterspeelzaal waren ze al verbaasd over haar woordenschat en woordenkennis en de verbanden kunnen leggen. Nogmaals het lijkt nu een beetje alsof ik haar slechte toets zit goed te praten maar dat is echt niet zo . Had ze voor ordenen een slechte toets gehad dan had ik dat nog wel kunnen begrijpen. Bij de 10 minuten gesprekken zat een hulpjuf en die zei: ja als ik nu met haar taal oefen is ze het snelst klaar en foutloos. Die begreep het ook niet.
De juf houdt toch erg vast aan die toets en ik vind dat toch raar. Nu is het wel zo dat er 30 kleuters in de klas zitten en de juf het vaak zonder hulp moet doen dus zij zal mijn dochter ook niet zo zien zoals wij haar zien. Er is weinig tijd voor persoonlijke aandacht. En de opmerking zo kan ze niet naar groep 3 vond ik wel erg overtrokken, alsof zo toets het allemaal bepaalt. Maar toch ben ik in verwarring, omdat ik mijn dochter zo niet herken. De juf zegt je moet veel oefenen. maar dat doen we al omdat mijn dochter het hartstikke leuk vindt en ze doet het bijna foutloos. (oefeningetjes voor 5-6 jarige)
Wat ik wel kan voorstellen is dat mijn dochter niet goed heeft geluisterd (is altijd erg gefocust op anderen) en in de slordigheid en snelheid maar wat heeft aan zitten strepen. maar ja dat is een ander probleem.
Ik moest het even van mijn afschrijven omdat ik er een beetje raar gevoel aan over heb gehouden. dat ze al een beetje wordt "afgeschreven" dat ze nog niet naar groep 3 kan. Hoewel de hulpjuf en de juf de uitslag ook verrassend vonden wordt er verder niet meer extra naar gekeken tot de volgende toets. Nou ja ik zet het maar van mij af en laat mijn dochter maar lekker kleuteren en die belast ik niet met uitslagen van toetsen...
Hebben jullie ook wel eens zo ervaring gehad?
Dank Maria

Chippie
18-03-2011 om 10:21
Mijn buurvrouw
Mijn buurvrouw is juf van groep 3. Ze vind de kleutertoeets echt waardeloos. Kinderen van net 4 strepen maar wat aan, koekeloeren uit het raam, etc. Die test is voor groep 1 en 2 niet in klassikale opzet af te nemen, aldus haar. Bovendien zijn de vragen inderdaad heel erg suf en verouderd. Geen kind weet meer wat een cassettespeler is of een fluitketel.
Laat gaan!

ayla
18-03-2011 om 11:09
Raar
4.5 en dan groep 3 kan niet, of ze is 5,5 of ze gaat naar groep 2.
Daarnaast stellen die kleutercito's weinig voor, juffen moeten daar niet zo drama van maken. Wat trouwens opd e oude school werd gedaan, als een kind een uitslag had wat niet overeen kwam met de verwachting dat deed dat kind in juni de cito nog eens opnieuw, desnoods apart met de juf.

maria68
18-03-2011 om 11:18
groep 1
Mijn dochtertje is echt pas 4,5 dus zit in groep 1.
Ja ik vind het ook wel ver gaan om dat nu te roepen dat groep 3 dan niet haalbaar is. Daarom schrok ik er ook van. Die etiket wordt wat snel opgeplakt naar mijn idee... Ik geloof dat ze nu die toets ook weer in juni mag doen.
groetjes,Maria

vlinder72
18-03-2011 om 11:59
Ter geruststelling
Mijn zoon zit nu in groep 3. Hij had vorig jaar voor zijn cito in groep 2 een A en een C. Ik weet niet meer wat voor welk onderdeel.
Hij doet het prima in groep 3. Hij heeft nu voor rekenen een A+ gehaald (ik wist niet eens dat dat mogelijk was). Hij krijgt extra rekenwerk (compacten en verrijken) en levelwerk (plus materiaal). Voor taal is hij een zonnetje (dus ook extra werk).
Of te wel. Maak je niet druk. Een cito zegt niet altijd iets. Misschien snapte je dochter het plaatje niet goed, werd het gras gemaaid buiten, vond ze het niet leuk, moest haar buurmeisje niezen, duurde het te lang, moest ze plassen etc.
Ik zou op school inzage vragen in de cito van je dochter. Dan zie je direct of ze echt dingen niet snapt. En anders heb je nog een jaar. Ik vind het trouwens wel vreemd dat de juf het overgaan naar groep 3 direct ter sprake brengt en ook dat een enkele cito daarop invloed heeft.

Zus
18-03-2011 om 12:09
Domme, domme juf...
"De juf stond er verbaasd van over die slechte taaltoets; hulpjuf en die zei: ja als ik nu met haar taal oefen is ze het snelst klaar en foutloos.Hoewel de hulpjuf en de juf de uitslag ook verrassend vonden wordt er verder niet meer extra naar gekeken."
OK, de juffen zien hoe goed ze is in taal, ze zijn verbaasd over de uitslag en vervolgens is hun conclusie is dan je dochter dan wel slecht zal zijn in taal, want de toets is "slecht" gemaakt en ze moet vooral veel gaan oefenen??? Sorry hoor, hier snap ik dan helemaal niks af. Balen dat je dochter van die domme juffen heeft. Daar zou ik mij eerder druk over maken dan over die suffe toets, pffff.